Gå til innhold

Bør det være lovlig å være naken i det offentlige rom?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men kva om nakenheten fører til fleir overgrep?

 

Da straffer man den skyldige istedenfor alle som skulle ønske å være nakne, akkurat som at man tillater bilkjøring selv om folk dør i trafikken. Avhengig av omstendighetene finnes det sikkert andre tiltak man kan gjøre, men å si akkurat hva, er vanskelig i en så hypotetisk situasjon. Det er lite trolig at mer nakenhet vil føre til flere overgrep.

 

 

Det kan blir gruppepress :)

 

Flertallet vil fortsatt bruke klær i et så kaldt land som Norge. Uansett er det den enkeltes ansvar å stå imot gruppepress når det gjelder klær, akkurat som med alt annet.

 

Jo, spesielt når det ikkje fører noko godt med seg for nokon partar.

 

Folk som måtte ønske det har muligheten til å lufte kroppen, samtidig som resten av samfunnet slipper å bruke ressurser på å hindre og straffe folk for en forbrytelse uten offer. Forbud mot nakenhet fører ingenting godt med seg.

 

Du kan rote rundt naken hjemme, offentlig er det folk som ikke vil se alt du har å by på ;)

 

Jepp, men det er ikke god nok grunn til å forby det. Du er, naturlig nok, ikke den første som påpeker dette i denne tråden. Det er blitt svart på mange ganger tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Av enkelte svar så virker det som om man skal tvinge folk til å være nakne. Om jenter er redde for å bli voldtatt av 50 menn når de går nakne rundt, så MÅ de jo ikke gjøre det. Spørsmålet er vel om de som vil skal få lov.

 

http://nude-house.com/

 

Slike firma finnes, og tror det vil komme flere etterhvert.

Lenke til kommentar

Jo, spesielt når det ikkje fører noko godt med seg for nokon partar.

 

Da har du tydeligvis aldri opplevd hvor herlig og befriende det føles å være naken ute i naturen og i frisk luft. At de skal rive fra folk denne følelsen bare fordi de ikke forstår seg på enkeltmenneskers behov er en skam. Sorry, men etter å ha lest hva du har skrevet er jeg imponert over hvor svake argumenter du kommer med. Begynner nesten å lure om du faktisk har noen mening om dette temaet i det hele tatt.

 

Folk hyler og skriker om et mer liberalt samfunn, men når det er noe som ikke angår dem, her noe så uskyldig som nakenhet, så er det liksom helt ok å forby det.

Lenke til kommentar

Et dikt av Martin Niemöller er veldig treffende for nettopp det.

 

Als die Nazis die Kommunisten holten,

habe ich geschwiegen;

ich war ja kein Kommunist.

 

Als sie die Sozialdemokraten einsperrten,

habe ich geschwiegen;

ich war ja kein Sozialdemokrat.

 

Als sie die Gewerkschafter holten,

habe ich nicht protestiert;

ich war ja kein Gewerkschafter.

 

Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.

 

Hentet fra Wikipedia. Oversettelsen er ikke helt korrekt, men budskapet er det samme.

 

Først tok de kommunistene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke kommunist.

 

Deretter tok de fagforeningsfolkene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke fagforeningsmann.

 

Så tok de jødene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke jøde.

 

Til slutt tok de meg. Men da var det ingen igjen til å bry seg.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Likegyldighet

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har til nå vært sånn passe imponert over forslaget, mest grunnet den oppfatningen at er det noe vi ikke trenger mer av i dag, så er det nakenhet. Men etter litt tid og møye så ser jeg at det er ikke nakenhet i seg selv som irriterer, men heller det at noen skal rane oppmerksomheten fra en, og bruker diverse "plutselige" puppeglipper, nær sagt overalt i samfunnet/media.

Så det kan jo da hende at hvis et flertall av helt vanlige folk bare gikk rundt å var seg selv i sin nakenhet, så ville det fungere som motgift overfor de som bruker nakenhet for å skape "oppstyr" og "pirre sansene" ...

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg er helt klart for at det skal være tillatt med nakenhet i offentlig rom. Jeg innser at det finnes dem som ikke liker å se det. Til en viss grad - i noen settinger - som f.eks. når jeg sitter og spiser, hadde jeg mislikt det selv også, så jeg forstår argumentet.

 

Det at folk ikke liker å se det er ikke et argument for forbud. Dersom det i seg selv skulle være et argument for et forbud så har jeg en lang liste med ting som jeg misliker å se og som jeg da presumptivt skulle kunne kreve et forbud mot, og mitt første prosjekt ville være å få et forbud mot all reklame i det offentlige rom. Men jeg får kanskje heller lære meg å se en annen vei? Akkurat som jeg mener at de som ikke liker nakenhet også burde.

 

Ellers finnes det steder i verden hvor nakenhet faktisk er tillatt uten at det er vanlig av den grunn. På de fleste danske strender kan man ligge naken om man ønsker det. Det er ikke så veldig kjent blant folk, nettopp fordi det ikke er veldig vanlig at folk gjør det. Tror det samme også gjelder flere steder i Tyskland, inkludert enkelte offentlige parker.

 

Mange av dem som foretrekker nakenhet søker sammen til steder hvor de får være i fred fra folk som glaner eller kommer med nedsettende bemerkninger. Så lenge slike "samlingssteder" finnes for dem er det ikke stor sannsynlighet for at det vil bli vanlig med nakenhet i det offentlige rom selv om det hadde vært lov. Hadde loven blitt endret tror jeg det fortsatt ville vært slik at nakenhet forekom så sjelden at folk ville flira og rista på huet litt oppgitt om en naken person hadde kommet gående mot dem på fortauet. Den viktigste forskjellen ville være at den nakne ikke ville risikert straff - som i dag.

 

Mye av motstanden mot nakenhet tror jeg også skyldes at folk ikke skiller mellom nakenhet og sex. Jeg mener fremdeles ikke at det skal være lovlig å stå langs skoleveien og kjøre håndtralla hver gang det passerer en skolejente. Det er hva jeg kaller asosial seksualisert adferd, den er traumatiserende for dem som blir utsatt for det (kan i hvert fall være det), og det bør straffes akkurat som i dag. Jeg mener heller ikke at det skal være lov for et par å ha et samleie på en strand, i andre strandgjesters påsyn eller på noen måte å pushe sin seksualitet over på andre som ikke har bedt om det, og da spesielt ikke på barn. Kun nakenhet - ikke seksualitet. Jeg vet at mange ikke helt skiller mellom de to og i mine øyne skyldes det at det vestlige samfunnet opp gjennom årene, spesielt fra middelalderen og frem til i dag, har gitt oss et forskrudd syn på nakenhet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Synes forøvrig det er en intr. problemstiling å være imot at kvinner tildekkes f.eks med slør, chador, niqab osv samtidig som man er for tildekking i andre sammenhenger.

Her må det da være en sammenheng.

Er retten til å bruke f.eks niquab lik retten til å gå naken, og kan det å nekte noen å bruke niquab sammenlignes med å nekte noen å bruke klær?

Lenke til kommentar

Selv mener jeg folk må få gå med klærne de vil, også de som går med Hijab.

 

Men like fullt er Hijaben mer enn bare ett plagg - den er et religiøst symbol. De som ønsker å forby det plagget ønsker å forby det av helt spesielle politiske grunner. Jeg er derfor ikke enig i at det er komisk at noen vil ha forbud mot Niqab, samtidig som de er for tildekking i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar

Innenfor loven kalles det ''uanstendig atferd og blotting'' og blir straffet heretter. Nei og atter nei, vi skal ikke få lov til å vandre rundt nakne, hva er det du tenker på?

I flere tusen år har klær vært i menneskets natur og kultur. Derfor har det blitt ''tabu'' å se nakne mennesker på gaten, og slik håper vi det fortsetter å være.

 

Men for all del, Evelen!, ingen stopper deg å besøke en nudist strand hvis du har så jævlig trang å gå naken i all offentlighet.

 

EDIT: skriveleif

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

Innenfor loven kalles det ''uanstendig atferd og blotting'' og blir straffet heretter.

 

Og noen av oss mener at den holdningen hører hjemme på historiens skraphaug. Jeg mener man må skille mellom nakenhet og seksualitet. Det ene bør tillates, det andre ikke. Det du kaller: ''uanstendig atferd og blotting'' mener jeg kun passer på dem som presser sin seksualitet på andre. Men det finnes sikkert dem som mener at offentlig sex burde være tillatt også.

 

I flere tusen år har klær vært i menneskets natur og kultur. Derfor har det blitt ''tabu'' å se nakne mennesker på gaten, og slik håper vi det fortsetter å være.

 

Klær må man ha, for å beskytte seg mot kulde. Det betyr ikke at folk må tvinges til å gå med dem om de ikke vil (og særlig da hvis været tillater å gå uten) Ellers vil jeg minne om at det slett ikke er alle kulturer på jorden som bruker klær hele tiden - ideen om at vi alltid skal gå med klær er noe de største verdensreligionene har gitt oss.

 

Du sier at det å gå med klær ligger i vår kultur og natur. Det første er vel delvis riktig (Men det har ikke alltid vært slik, og trenger ikke å forbli slik!) Det andre er 100% feil. Hva er mer naturlig enn nakenhet? Hadde du klær på når du ble født?

Lenke til kommentar

Og noen av oss mener at den holdningen hører hjemme på historiens skraphaug. Jeg mener man må skille mellom nakenhet og seksualitet. Det ene bør tillates, det andre ikke. Det du kaller: ''uanstendig atferd og blotting'' mener jeg kun passer på dem som presser sin seksualitet på andre. Men det finnes sikkert dem som mener at offentlig sex burde være tillatt også.

 

 

 

Klær må man ha, for å beskytte seg mot kulde. Det betyr ikke at folk må tvinges til å gå med dem om de ikke vil (og særlig da hvis været tillater å gå uten) Ellers vil jeg minne om at det slett ikke er alle kulturer på jorden som bruker klær hele tiden - ideen om at vi alltid skal gå med klær er noe de største verdensreligionene har gitt oss.

 

Du sier at det å gå med klær ligger i vår kultur og natur. Det første er vel delvis riktig (Men det har ikke alltid vært slik, og trenger ikke å forbli slik!) Det andre er 100% feil. Hva er mer naturlig enn nakenhet? Hadde du klær på når du ble født?

 

For det første så refererer jeg til lover og regler. Men for all del, du kan gå å dagdrømme om å gå naken rundt på gaten, så skal vi se hvor dumt folk vil se på deg, vær så god.

 

At DU har en merkelig trang å beskytte denne nakenheten i offentlighet tilsier ikke at alle vil like å se nakne mennesker rundt i all offentlighet. Vi lever i 2013 i vesten, I-land, og jeg tror du burde skjønne at verden har kommet såpass langt at å gå naken i offentlighet var noe man gjorde for flere tusen år siden og den tid er forbi. Såklart kan man finne mennesker rundt i verden som lever nakne, men ærlig talt, hvor mange er de sammenlignet med verdens befolkning?

 

Nå referer jeg til ''Du sier at det å gå med klær ligger i vår kultur og natur. Det første er vel delvis riktig (Men det har ikke alltid vært slik, og trenger ikke å forbli slik!) Det andre er 100% feil. Hva er mer naturlig enn nakenhet? Hadde du klær på når du ble født?''

 

Når i helvette sa jeg at det alltid har vært slik? Du så vel klart at jeg sa ''for flere tusen år siden''? Og jo det kommer til å forbli slik da ikke alle er glade å se nakne mennesker når man spiser på en restaurant, cafe eller koser seg på byen.

 

Kanskje du er glad i gå naken i all offentlighet, men ingen er veldig glade for å se deg slik. Derfor har vi nudist steder hvor dere kan oppholde dere uten å plage andre.

 

Ha en god kveld.

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

For det første så refererer jeg til lover og regler. Men for all del, du kan gå å dagdrømme om å gå naken rundt på gaten, så skal vi se hvor dumt folk vil se på deg, vær så god.

 

Jeg ville aldri ha gjort det, men jeg mener de som vil bør få lov. Jeg er liberalist og motstander av alle forbud det ikke finnes gode rasjonelle argumenter for.

 

At DU har en merkelig trang å beskytte denne nakenheten i offentlighet tilsier ikke at alle vil like å se nakne mennesker rundt i all offentlighet.

 

Hva du ikke liker å se er irrelevant. Jeg liker ikke å se reklame i offentligheten men jeg slipper ikke unna, gjør jeg vel? Se en annen vei!

 

Vi lever i 2013 i vesten, I-land, og jeg tror du burde skjønne at verden har kommet såpass langt at å gå naken i offentlighet var noe man gjorde for flere tusen år siden og den tid er forbi.

 

Men, finnes det noen rasjonelle argumenter eller må jeg nøye meg med det vanlige: "Fordi det bare er sånn"? Jeg mener at for å forby noe, et ganske ekstremt virkemiddel, bør man ha særdeles gode grunner til det.

 

Du så vel klart at jeg sa ''for flere tusen år siden''? Og jo det kommer til å forbli slik da ikke alle er glade å se nakne mennesker når man spiser på en restaurant, cafe eller koser seg på byen.

 

Som sagt: Se en annen vei! Men det var en litt lenger opp her som hadde noe jeg mener er et godt poeng: At det er tillatt med nakenhet på gata trenger ikke bety at det er tillatt med nakenhet inne på eksempelvis en cafe eller restaurant. Det kan være opp til grunneier om han/hun vil tillate det eller ikke.

 

Ha en god kveld.

 

Du også!

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri ha gjort det, men jeg mener de som vil bør få lov. Jeg er liberalist og motstander av alle forbud det ikke finnes gode rasjonelle argumenter for.

 

 

 

Hva du ikke liker å se er irrelevant. Jeg liker ikke å se reklame i offentligheten men jeg slipper ikke unna, gjør jeg vel? Se en annen vei!

 

 

 

Men, finnes det noen rasjonelle argumenter eller må jeg nøye meg med det vanlige: "Fordi det bare er sånn"? Jeg mener at for å forby noe, et ganske ekstremt virkemiddel, bør man ha særdeles gode grunner til det.

 

 

Som sagt: Se en annen vei! Men det var en litt lenger opp her som hadde noe jeg mener er et godt poeng: At det er tillatt med nakenhet på gata trenger ikke bety at det er tillatt med nakenhet inne på eksempelvis en cafe eller restaurant. Det kan være opp til grunneier om han/hun vil tillate det eller ikke.

 

 

Du også!

 

For å si det mildt; du argumenterer på tynt grunnlag og med dårlige eksempler..

 

''jeg liker ikke se reklame''

 

Stor forskjell mellom reklame og nakenhet. Reklame er noe man lett kan ignorere og gjør hvert fall ingen kvalm (kan diskuteres hvis man er psykisk ustabil, men det blir en annen sak) mens man spiser blant annet.

 

Et annet spørsmål; er alle cafeer og restaurants stengt inne i en kjeller? Nei! Mange er avsidesliggende og peker rett ut mot gaten. Mange har også bord ute og det er ikke hyggelig å spise mens en naken, hårete mann/kvinne går forbi. Skjerp deg.

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...