Gå til innhold

Bør det være lovlig å være naken i det offentlige rom?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg har sett folk som går på do uten å vaske hendene før de behandler mat som de selger til kundene. Jeg har sett hvor lite hygieniske folk er, og hygienisk sett hadde det vært en katastrofe. Folk ville driti ute, latt være å tørke seg etterpå og satt seg i busseter og spredd dritten sin overalt.

 

Nudister og naturister har normalt en forståelse av dette, i motsetning til de som er nakne for å provosere eller kan. Når folk tisser og bæsjer i bassenger og dusjer, blir det ikke bedre når badebuksa ikke stopper.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg tror du ville unngå å bli sett på som en tulling. Vi snakker om å gjøre det -lovlig- å være naken ikke om å gjøre det til den nye moten.

 

Og jeg for min del ville ikke stemt for et forslag om å tillate sex på offentlig sted. En slik lov ville blitt utnyttet av mennesker som liker å presse seksualiteten sin på andre (Dem vi kaller blottere i dag.)

 

Problemet med blottere er ikke at de er nakne på offentlig sted. Problemet er faktisk heller ikke at de onanerer på offentlig sted. Problemet er at de bevisst plasserer seg slik at de trakasserer sine offere. Av hensyn til ofrene og den belastning det gjerne er for dem mener jeg derfor at det fortsatt skal være forbudt

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er mye snakk om at jenter i muslimske kulturer tvinges til å være hodeplagg, i Norge er det for tiden en debett i forhold til i hvilken grad vi skal tvinge jentene til å ta av seg hodeplagget i forskjellige offentlige situasjoner.

Med tvang skal tvang bekjempes.

 

Men så kommer jeg på en ting, det er ikke bare i muslimske kulturer jenter blir tvunget til å pakke seg inn i klær, det samme skjer faktisk i norge, og ingen reagerer på det.

Det er nemlig ikke lovlig å naken rundt offentlig her i norge, hverken for menn eller kvinner, er vi egentlig så mye bedre en muslimene når det gjelder dette? og bør egentlig nakenhet legaliseres?

Jeg håper du troller nå, ditt troll :p

the-troll-face.png

Lenke til kommentar

I seg selv betyr denne loven lite, for de fleste vil uansett kle seg så mye som de gjør i dag hvis den ble fjernet. Problemet er at den er et del av et helt lovverk som er bygget rundt noen menneskers moralsyn og på prinsippet at det er greit å forby noe man ikke liker, uavhengig av hva hvordan det slår ut for det uheldige mindretallet eller hvor mye det går på bekostning av andre, mer vesentlige utfordringer. Jeg skulle gjerne revet ned hele byggverket og begynt på nytt, men enn så lenge nøyer jeg meg med å gjøre det stein for stein.

Hvilken lov? Det finnes ikke noe lov mot nakenhet i Norge i dag.

 

Dette er litt på siden av debatten:

 

Dette er en interessant debatt, men ikke på grunn av temaet. Nei, det er argumentene her som tydeliggjør en generell forskjell blant debattantene. Noen må ha en rasjonell begrunnelse for alt. Jeg får et inntrykk av at argumenter som tar utgangspunkt i anstendighet, bluferdighet, nedverdigelse, menneskeverd osv. ikke blir godtatt, for slikt er tilsynelatende ikke rasjonelt. I alle fall er ikke dette noe som kan forstås uten på det emosjonelle plan.

 

I så fall, de som ikke forstår slike argumenter, har de en emosjonell utviklingsforstyrrelse? Vi kan kanskje tenke i retning av Asbergers, kanskje til og med en hittil ukjent variant.

Har størsteparten av Finner da "emosjonelle utviklingsforstyrrelser"? For i Finnland går jo en stor majoritet av befolkningen naken i badstuer med begge kjønn...

 

Eller er det kanskje bare du som bruker hersketeknikker i mangel på ordentlige argumenter? Kanskje slik oppførsel kan få en diagnose, kanskje en hittil ukjent variant?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Du har sikkert rett i at det ikke finnes noen lov som direkte forbyr nakenhet. Derimot blir du bøtelagt for blotting eller usømmelig oppførsel. Jeg er ikke jurist og klarte ikke å søke meg frem til en bestemt lovparagraf, men du er vel enig i at det ikke er fritt frem for å gå uten klær offentlig i Norge?

 

Relatert: http://www.nettavisen.no/innenriks/article268471.ece

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett i at det ikke finnes noen lov som direkte forbyr nakenhet. Derimot blir du bøtelagt for blotting eller usømmelig oppførsel. Jeg er ikke jurist og klarte ikke å søke meg frem til en bestemt lovparagraf, men du er vel enig i at det ikke er fritt frem for å gå uten klær offentlig i Norge?

 

Relatert: http://www.nettavisen.no/innenriks/article268471.ece

Det er fritt frem så lenge ikke noen andre reagerer negativt på det.

 

Ganske håpløs lovgiving egentlig at om du gjør noe ulovlig eller ikke er avhengig av hvordan andre reagerer på det og ikke hva du gjør. Du har jo ingen styring over hvordan andre reagerer på hva du gjør eller hvordan du går kledd eller ser ut.

Lenke til kommentar

Ja. Burde være lov...

Det er litt rart hvordan folk ofte tenker på det.

Det at noe er lov betyr ikke at alle gjør det, eller kommer til å gjøre det...

Alt det du ikke får bøter for, eller settes i fengsel for, i dag, er lovlig.

 

Man burde heller stille spørsmålet:

"Burde man straffe mennesker for å ikke ha på seg klær i det offentlige rom?"

Eller: "Skal det være påbud om å ha på seg klær i det offentlige rom"?

 

Uansett så vil man jo bli sett rart på, og kanskje komme til å få tilsnakk av folk om man går naken, eller at noen kommer løpende med et håndkle for å dekke dem... Negative sanksjoner fra de folkene som føler seg brydd er ofte nok til at folk har på seg klær. Velger man å ikke bry seg om disse negative tingene, og ønsker å være naken, så for all del... Det finnes ikke noe godt argument for å forby det med lov. Det finnes kanskje gode grunner for ikke å ansette folk som går rundt nakne, men det er noe helt annet... Resturanter kan nekte folk adgang om de går nakne, osv... =P

 

Artig tema egentlig. =)

 

Lurer på hvor denne angsten for nakenhet kommer fra... Når den oppstod.

Var det kristendommens inntog? Religionenes syn på nakenhet? Her i nord er det jo ganske kalt om vinteren, så vi må ha på oss klær for å holde oss varme. Men når det er varmt i været, så kunne jo folk vært helt nakne... Svært mange er det nesten også. De har en svært kort shorts bare... Resten av kroppen er naken... Om man tar av seg den lille tøybiten, hvorfor skulle det være kriminelt? Burde det være straffbart å ta av seg det, eller holder det med at det er flaut?

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Egentlig litt rart at ikke politiet står inne i svømmehallgarderobene og bøtlegger alle som ikke dusjer med badebukse...

 

Nei, nakenhet burde legaliseres, og jeg troller ikke, selv om førsteinlegget kanskje kan virke å være noe underlig.

 

Jeg tror ikke det hadde blitt særlig mer nakenhet om man tillot nakenhet, eneste forskjellen er at det fåtallet som går nakne ikke hadde blitt bøtlagt.

Når det gjelder busser, resturanger osvosv, arbeidsgivere kan kreve at ansatte ikke går nakne, dem kan også bortvise kunder som ikke følger kleskoden.

Lenke til kommentar

Vi har legalisert stoffer som alkohol og tobakk, stoffer som fører til mange dødsfall. Hvem har da dødd av litt nakenhet?

 

En legalisering av offentlig nakenhet vil nok mest sannsynlig bare ha en symbolsk betydning, men vil kanskje føre til at mennesker gradvis tør å leve slik vi er ment uten å bli sett på som skitne kriminelle.

Lenke til kommentar

Dersom man ser utenfor nudiststrender. Så er det vel bare psykisk syke mennesker eller sexuelle overgripere som løper rundt nakne foran andre mennesker.

 

Det er forståelig at kvinner ikke liker at menn blotter seg, samtidig er det komisk at menn gjerne liker at kvinner blotter seg.

 

Ellers er det merkelig hvilke sosiale normer og regler vi har, her i Norge så går aksepten oppover med gradestokken. Det er feks helt akseptert og lovlig for damer å være toppløs på stranden, men du så harraball det hadde vært om en dame viste seg toppløs i byen på den kaldere tiden av året. På sommeren blir tilogmed String-Emil akseptert. Men du så bråk det ville vært om String-Emil kom på puben i Norge ellers i året.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Vi har legalisert stoffer som alkohol og tobakk, stoffer som fører til mange dødsfall. Hvem har da dødd av litt nakenhet?

 

En legalisering av offentlig nakenhet vil nok mest sannsynlig bare ha en symbolsk betydning, men vil kanskje føre til at mennesker gradvis tør å leve slik vi er ment uten å bli sett på som skitne kriminelle.

 

Eg synes at det berre er dumt. Fordi vi mennesker eller rettare sagt kvinner, kan gjere folk kåte om dei går nakne. Og det er det mange som ikkje ønsker å bli utsett for. Du har faktisk ein påvirkning på andre som dei ikkje liker i feil tidspunkt. Tenk på at du går i lag med kjæresten din på sommeren (du går tynt kledd med shorts) og den nydeligste jenta på 20 år går forbi deg helt naken. Jenta di ser med ein gong at du har blitt kåt og blir sint på at du ser på andre jenter. Det er ikkje artig eller kva? Litt lite sannsynlig senario, men likevel, det ville vert tragisk.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det er ingen ting som tilsier at det vil flyte over med nakne folk over alt selv om det er lov.

 

Man ser f.eks ikke folk i dag som går rundt i bikini eller med speedo på resturanter, butikker, kjøpesentere eller i gågater selv ikke på varmeste sommeren selv om det er fullt lovlig. Folk holder slikt til stranda og badeplasser og steder hvor det passer og når det er passelige temperaturer.

 

Her er et typisk bilde fra Carl Johans gate om sommeren f.eks:

Karl-Johan-sommer-folksomt-Carlings-psno

 

Ser dere noen kun iført bikini eller speedo i dette bildet?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nå er kanskje jeg åpnere med dette enn mange andre, men ser heller ikke noe problem med at folk hadde hatt sex/onanert offentlig. Couldn`t care less, og hadde bare vært et trivelig innslag i hverdagen.

 

Savner flere fellesgarderober og flere svømmehaller med nakebading. Synes det er triveligere enn de kjønnsdelte løsningene man har idag.

 

Ut over det så hadde spørsmålet om folk gikk rundt med eller uten klær vært det spørsmålet jeg definitivt hadde brydd meg aller minst om. Det jeg HADDE brydd meg om er det hygieniske rundt dette. Hadde ikke likt om en menstruerende kvinne blødde ned bussseter, eller om en person ikke gadd å tørke seg etter å ha vært på do slik at man blir møtt med lag på lag med mensblod og bæsj hvor enn man setter seg.

Rent praktisk er dette normalt løst ved at de som velger å gå nakne har fokus på hygiene og har med eget håndkle til bruk på bl.a stoler.

Lenke til kommentar

Temaet er veldig uinteressant, men prinsippet er meget interessant. Dette dreier seg om skillet mellom den offentlige og den private sfære. Det er dette som muliggjør andre regler i ditt private hjem, enn i det offentlige rom. Uten en privat sfære har alle noe med hva du foretar deg, selv i dine mest private rom. Da er det få gode argumenter igjen mot offentlig og total overvåkning til enhver tid.

 

Jeg vil hevde at de som agiterer for offentlig nakenhet enten ikke forstår dette, eller så støtter de å fjerne, eller i det minste å flytte grensen for det private. Det faktum at noen ikke forstår hensikten med å ha grensene der de er i dag, er selvsagt intet argument for å endre på det bestående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...