Gå til innhold

Bør det være lovlig å være naken i det offentlige rom?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det mildt; du argumenterer på tynt grunnlag og med dårlige eksempler..

 

Takk det samme :)

 

Stor forskjell mellom reklame og nakenhet. Reklame er noe man lett kan ignorere og gjør hvert fall ingen kvalm

 

Sier hvem? Uansett... Det med reklame er kun et eksempel. Poenget er at vi alle er nødt til å se ting vi ikke liker rundt oss, men at ingen bør ha noen rett til å forby det av den grunn.

 

Et annet spørsmål; er alle cafeer og restaurants stengt inne i en kjeller? Nei! Mange er avsidesliggende og peker rett ut mot gaten. Mange har også bord ute og det er ikke hyggelig å spise mens en naken, hårete mann/kvinne går forbi.

 

Jeg er i bunn og grunn enig, (Selv om jeg føler meg mye mer bekvem om det er en glassrute mellom oss), men jeg mener at dette ikke gir meg noen rett til å forby det. Jeg kan forresten komme på mange gode eksempler på ekle ting jeg kan gjøre utenfor ditt restaurant vindu, som det ikke finnes noen lover mot, og som jeg kan garantere ville gjort deg minst like kvalm som en hårete naken mann/kvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk det samme :)

 

 

 

Sier hvem? Uansett... Det med reklame er kun et eksempel. Poenget er at vi alle er nødt til å se ting vi ikke liker rundt oss, men at ingen bør ha noen rett til å forby det av den grunn.

 

 

 

Jeg er i bunn og grunn enig, (Selv om jeg føler meg mye mer bekvem om det er en glassrute mellom oss), men jeg mener at dette ikke gir meg noen rett til å forby det. Jeg kan forresten komme på mange gode eksempler på ekle ting jeg kan gjøre utenfor ditt restaurant vindu, som det ikke finnes noen lover mot, og som jeg kan garantere ville gjort deg minst like kvalm som en hårete naken mann/kvinne.

 

Hiv på med eksempler du, så skal jeg sammenligne dem :)

Lenke til kommentar

Skjer ikke :D Og det er jeg glad for!

 

Det finnes steder i verden hvor det faktisk er i ferd med å skje ting på den fronten:

 

Sakset fra VG:

"I februar innførte den største turistkommunen på Gran Canaria, San Bartolome de Tirajana, en ny lov som sier at alle kan være nakne hvor og når de vil i strandområdene. Kommunestyret der besluttet nemlig at nudisme er en form for ytring og derfor kommer under ytringsfriheten."

 

Men det ble såklart ramaskrik av dette da, jeg tror likevel dette bare er starten. Skal ikke mange år bakover i tid før folk så med like forferdede øyne på homofili som det de gjør på offentlig nakenhet i dag :)

Lenke til kommentar

@Ikero:

Jo, men de gjør det på lovlig vis den dag i dag. Her er det snakk om å oppheve forbudet som vi har i dag, mot å være naken på offentlig sted.

 

Ok jeg hadde godtatt det. Slik at dem som ville gå naken kunne det, mens dem som fortsatt ville gå med klær kunne det. Det hadde uansett blitt et mer fritt samfunn, dette ville ikke gått negativt ut over andre. Er alltid for mer frihet, så lenge det ikke går negativt ut over andre.

Endret av Ikero
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes steder i verden hvor det faktisk er i ferd med å skje ting på den fronten:

 

Sakset fra VG:

"I februar innførte den største turistkommunen på Gran Canaria, San Bartolome de Tirajana, en ny lov som sier at alle kan være nakne hvor og når de vil i strandområdene. Kommunestyret der besluttet nemlig at nudisme er en form for ytring og derfor kommer under ytringsfriheten."

 

Men det ble såklart ramaskrik av dette da, jeg tror likevel dette bare er starten. Skal ikke mange år bakover i tid før folk så med like forferdede øyne på homofili som det de gjør på offentlig nakenhet i dag :)

 

Dette var på noen strandområder, ja. Gjør ikke alle offentlige steder til det.

 

Dessuten er spania kjent for å være de minst siviliserte i Europa pr dags dato. Skal man finne siviliserte mennesker er det nok Tyskland og Frankrike som topper den. Takk

 

Ok jeg hadde godtatt det. Slik at dem som ville gå naken kunne det, mens dem som fortsatt ville gå med klær kunne det. Det hadde uansett blitt et mer fritt samfunn, dette ville ikke gått negativt ut over andre. Er alltid for mer frihet, så lenge det ikke går negativt ut over andre.

 

Såklart det går negativt utover andre. Les mitt innlegg tidligere i feltet!

Lenke til kommentar

 

Dessuten er spania kjent for å være de minst siviliserte i Europa pr dags dato. Skal man finne siviliserte mennesker er det nok Tyskland og Frankrike som topper den. Takk

 

 

Du vet det finnes offentlige parker i Tyskland hvor nakenhet er tillatt ikke sant?

 

Hiv på med eksempler du, så skal jeg sammenligne dem :)

 

Det tror jeg mange ønsker å bli spart for så det tar vi i så fall på PM. Har sendt deg en.

Lenke til kommentar

Fortell om parkene :o

 

Artikkel fra Der Spiegel:

http://www.spiegel.de/international/baring-it-all-get-naked-with-the-germans-a-415516.html

 

Eksempler: Englischer Garten i Munchen og Freilichpark i Berlin

 

Det vil nok overraske deg hvor avslappet syn tyskerne har på nakenhet generelt. På offentlige bad som virkelig benyttes av tyskere i alle aldere og fra alle samfunnslag må du f.eks. regne med at garderoben er felles for begge kjønn. Du vil (som regel) kunne finne et avlukke hvor du kan skifte til ditt badetøy uten at du trenger å vise deg naken, men for å komme frem til det avlukket må du først gå gjennom et større rom hvor det er helt vanlig at både menn og kvinner som aldri har møtt hverandre før, skifter til badetøy sammen, helt uten å sjeneres over det.

Lenke til kommentar

Innenfor loven kalles det ''uanstendig atferd og blotting'' og blir straffet heretter. Nei og atter nei, vi skal ikke få lov til å vandre rundt nakne, hva er det du tenker på?

 

Hva loven sier i dag er fullstendig irrelevant for hva loven bør være.

 

I flere tusen år har klær vært i menneskets natur og kultur.

 

I motsetning til nakenhet?

 

For å si det mildt; du argumenterer på tynt grunnlag og med dårlige eksempler..

 

''jeg liker ikke se reklame''

 

Stor forskjell mellom reklame og nakenhet. Reklame er noe man lett kan ignorere og gjør hvert fall ingen kvalm (kan diskuteres hvis man er psykisk ustabil, men det blir en annen sak) mens man spiser blant annet.

 

Et annet spørsmål; er alle cafeer og restaurants stengt inne i en kjeller? Nei! Mange er avsidesliggende og peker rett ut mot gaten. Mange har også bord ute og det er ikke hyggelig å spise mens en naken, hårete mann/kvinne går forbi. Skjerp deg.

 

Det er absolutt ingen forskjell på reklame og nakenhet i den sammenhengen. I begge tilfeller kan du snu deg bort eller gå din vei. Det gjelder på spisesteder også. Du må ikke sitte og titte etter nakne mennesker utenfor vinduet. At reklame ikke gjør deg kvalm i motsetning til nakenhet er kun et uttrykk for dine preferanser. Men du får sikkert veldig vondt hvis du kommer i fare for å se en pupp eller et kjønnsorgan.

 

Dette var på noen strandområder, ja. Gjør ikke alle offentlige steder til det.

 

Dessuten er spania kjent for å være de minst siviliserte i Europa pr dags dato. Skal man finne siviliserte mennesker er det nok Tyskland og Frankrike som topper den. Takk

 

 

 

Såklart det går negativt utover andre. Les mitt innlegg tidligere i feltet!

 

Hva synet på nakenhet er, henger ikke sammen med hvor sivilisert et land er. Og nei, nakenhet går ikke ut over andre. Det er for noen ubehagelig, men ubehag er ikke det samme som negative virkninger.

Lenke til kommentar

Hva loven sier i dag er fullstendig irrelevant for hva loven bør være.

 

 

 

I motsetning til nakenhet?

 

 

 

Det er absolutt ingen forskjell på reklame og nakenhet i den sammenhengen. I begge tilfeller kan du snu deg bort eller gå din vei. Det gjelder på spisesteder også. Du må ikke sitte og titte etter nakne mennesker utenfor vinduet. At reklame ikke gjør deg kvalm i motsetning til nakenhet er kun et uttrykk for dine preferanser. Men du får sikkert veldig vondt hvis du kommer i fare for å se en pupp eller et kjønnsorgan.

 

 

 

Hva synet på nakenhet er, henger ikke sammen med hvor sivilisert et land er. Og nei, nakenhet går ikke ut over andre. Det er for noen ubehagelig, men ubehag er ikke det samme som negative virkninger.

 

Du kan bare sitte her, synse og kverulere om at du vil se nakne mennesker på gaten, vær så god, men ærlig - ingen spør deg ;)

 

Hva loven sier i dag er fullstendig irrelevant for hva loven bør være.

 

 

 

I motsetning til nakenhet?

 

 

 

Det er absolutt ingen forskjell på reklame og nakenhet i den sammenhengen. I begge tilfeller kan du snu deg bort eller gå din vei. Det gjelder på spisesteder også. Du må ikke sitte og titte etter nakne mennesker utenfor vinduet. At reklame ikke gjør deg kvalm i motsetning til nakenhet er kun et uttrykk for dine preferanser. Men du får sikkert veldig vondt hvis du kommer i fare for å se en pupp eller et kjønnsorgan.

 

 

 

Hva synet på nakenhet er, henger ikke sammen med hvor sivilisert et land er. Og nei, nakenhet går ikke ut over andre. Det er for noen ubehagelig, men ubehag er ikke det samme som negative virkninger.

 

Å, jo det gjør det. Nakenhet går såklart utover andre når du får en ubehagelig følelse, må være redd for å møte nakne mennesker på gaten og holder på å spy når du spiser. Du burde virkelig få deg en oppdatering. Godt ingen spør deg

Lenke til kommentar

Er den "ingen spør deg"-greia en ny form for hersketeknikk? Jeg ser at du er veldig ny på forumet, så i tilfelle du har tenkt å bidra her jevnlig, kan jeg fortelle deg at man er mest troverdig når man holder seg seriøs.

 

Du kan bare sitte her, synse og kverulere om at du vil se nakne mennesker på gaten, vær så god, men ærlig - ingen spør deg ;)

 

Stråmann.

 

Å, jo det gjør det. Nakenhet går såklart utover andre når du får en ubehagelig følelse, må være redd for å møte nakne mennesker på gaten og holder på å spy når du spiser. Du burde virkelig få deg en oppdatering. Godt ingen spør deg

 

Har du noen gang vært på ferie i Barcelona, for eksempel? Er du redd for å møte nakne mennesker der? Har du noen gang vært i en garderobe på et treningssenter eller i en svømmehall?

 

At du synes at noe er ubehagelig, gir deg ingen rett til å forby det. Jeg misliker trafikk, spesielt fordi E39 går kort vei utenfor kjøkkenvinduet mitt og jeg krysser den veien hver eneste dag. I tillegg er jeg astmatiker. Likevel ville aldri trafikk bli forbudt av den grunnen. Det er nemlig mitt ansvar å unngå trafikken. Likeledes er det ditt ansvar å unngå nakenhet og andre ting du finner ubehagelig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser ikke ut som det er noen som så videoen jeg posta tidligere, men der blir det forklart at det er helt naturlig for mennesker å dekke seg til i sosiale sammenhenger. Se den!

 

 

Jeg tror begge deler er like naturlig, men lurer på om ikke det går an å få det enda mer naturlig, og dermed demme opp for de som spekulerer i våre programmerte forestillinger og begjær angående nakenhet og hva som passer seg i det felles sosiale spillet. Jeg har kommet til å endre oppfatning, etter litt krangling, og vurdering av eget verdisystem. Og hos meg, som skal følge en viss tro, med strikte regler for moral og etikk - har ikke det vært en enkel øvelse. Men nå ser jeg absolutt potensialet ved å fullt ut alminneliggjøre kroppene våre, og dermed blir det spekulative borte ... det tar bare litt tid til å venne seg til tanken

 

Jeg er veldig opptatt av det som heter frie tanker og handlinger, og for å få det, medfører natuligvis at man må isolere seg fra det som er forstyrrende og spekulativt av inntrykk fra det vanlige samfunn - men ved å få full kroppslig frihet i tillegg til tankene, så betyr det at man ikke trenger i like stor grad å lage seg "bobler" for å beholde nødvendig grad av mentalhygiene seg lengre. Sånn tenker jeg i hvert fall

 

Så, denne litt besværlige tråden har faktisk vært til hjelp for meg, og er takknemlig for det

 

:)

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det er noen som så videoen jeg posta tidligere, men der blir det forklart at det er helt naturlig for mennesker å dekke seg til i sosiale sammenhenger. Se den!

 

http://www.youtube.com/watch?v=E4HGfagANiQ

 

Hva betyr det for spørsmålet om nakenhet bør være tillatt? Hva som er naturlig blir gjerne trukket fram i andre debatter også, som for eksempel debatter om homofili. Men det er helt irrelevant. Så lenge ingen andre tar skade av det, bør folk få gjøre akkurat som de vil, uansett hvor naturlig eller unaturlig det er.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere av de som vil ha det lovlig som argumenterer for blant annet at vi er født nakne, derfor er det naturlig etc. Bare viser at det kanskje ikke er så naturlig for oss som folk vil ha det til. Om det så bør være greit eller ikke, er jo diskusjonen, men ville bare nyansere "det er naturlig å være naken" argumentet.

Endret av Hansoen
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette er 2 forskjellige diskusjoner. Så jeg skal la være å dvele videre ved diskusjonen om nakenhet er naturlig her, selv om det også er en interessant diskusjon er den egentlig irrelevant her.

 

Men for å kort oppsummere er det ikke det at folk anser bruk av klær som naturlig jeg er uenig i. Så og si alle menneskelige kulturer bruker klær, men forskjellen på dem som har et naturlig forhold til nakenhet og oss som har et kulturelt tillært og forvridd syn på nakenhet er at de skammer seg ikke over nakenheten, det gjør vi.

 

Det at de ikke skammer seg over den betyr ikke at de går nakne 24 timer i døgnet. De bruker klær de og, men de skjems ikke over at en av motsatt kjønn tilfeldigvis skulle slumpe til å se dem uten klær. De ser rett og slett ikke problemet. Det er det jeg mener med at nakenhet er naturlig. Ikke at man for enhver pris skal gå naken hele tiden, men at folk skal ta det med knusende ro om noen likevel gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...