Gå til innhold

Nikon 50mm F1,4G AF-S VS 50mm1,4D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke imponert over noen av dem. Jeg har hatt flere eksemplar av begge, og har aldri klart å få noe særlig skarphet før f/2.8 ca.

Om det skyldes fokusbom manglende dybdeskarphet vet jeg ikke, men mitt inntrykk er at det lett blir ullent på alt under f/2.5 iallefall.

Skuffende at Nikon ikke brukte minst ett asfærisk element i den nye. Det kunne nok hjulpet en del. Spesielt i hjørnene.

Jeg har ingen 50mm nå. Ser ikke poenget, når min 24-70/2.8 er like skarp.

Lenke til kommentar

Ingenting galt med skarpheten på noen av dem; _men_ den ubrukelige fokusmotoren i AF-S utgaven er helt hårreisende treig. Har man D700, D800, D3 eller D4 hus så får man MYE raskere fokus med AF-D utgaven. Optisk er AF-S bittelitt bedre, men neppe noe flertaller merker. Skarpheten er det ingenting å si på; den er selvsagt ikke like bra på f/1.4 som på f/2 og oppover, men den gir god skarphet helt åpen. Ekstrem skarphet får man først når man passerer f/2.8

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med blender f/1.4 og f/1.2 er at dybdeskarpheten er så liten at man ekstremt fort bommer, AF gjør en bra jobb, men er man nært nok er det nok at man skyver litt på fokusplanet ved nedtrykk av utløserknapp.... Skarphetsmangel er i 99% av tilfellene brukerfeil; jeg bommer stadig vekk selv på f/1.4; _men_ treffer jeg blir det virkelig bra.

Lenke til kommentar

Husk at det ikke bare er skarphet som gjelder!

Det interessante er også andre optiske egenskaper - distorsjon, vignettering, kromafeil, dybdekroma, koma, og ikke minst bokeh, som er det viktigste for undertegnede for lyssterke objektiver - hvor pent blir det som er ute av fokus foran og bak fokusplanet?

Også ting som byggekvalitet, focus shift, autofokus og annet. Og pris, da. ;)

Lenke til kommentar

Har 50 1.4 AF-D. Synes den var håpløs på full åpning på DX (D300s), var utrolig soft, trodde jeg hadde softfilter på. Spesielt plagsomt i sterkt lys og kontrast.

Ser ut som det er mindre plagsomt på FX (D700), kan så vidt ane det der, men ikke på langt nær så mye.

Eksempel på AF-D på 1.4, D700:

post-104121-0-10464700-1361743345_thumb.jpg

Du ser det på ansiktsprofilen foran mot det mørke.

 

Så jeg vet ikke om det har noe med oppløsning eller pixeltettet?

Disse to har jo samme oppløsning. Så mulig den blir verre på D600/D800 igjen.

Men jeg bruker stort sett alltid A og f2.8, så da er den jo fin. Gir best balanse mellom skarphetsdybde og bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...