Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bli kastet ut av hjemmet sitt av egne foreldre


Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke til å bønfalle foreldrene mine, og jeg kommer aldri til å bo i en kommunal leilighet.

 

Den første kan jeg forstå, men hva er problemet med den andre? Kommunale leiligheter er som regel leiligheter i vanlige borettslag som kommunen eier.

 

Jeg bor i jo "nesten" i en kommunal leilighet. Dette er riktignok min leilighet, men en i 2. etasje er leid ut som kommunal leilighet. Leilighetene er nesten identiske, så med mindre du har store fordommer mot kommunale leiligheter ser jeg ikke problemet. Og slik ting ser ut nå har du vel ikke så mye du skulle ha sagt uansett. Alternativet, hvis du blir kastet ut, er vel å sove utendørs. Tror ikke det er bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er problemet med den andre? Kommunale leiligheter er som regel leiligheter i vanlige borettslag som kommunen eier.

 

Og det som kommunen, eller staten som regel eier, er ikke særlig ofte kjent for å være av god kvalitet, eller særlig hygeniske for den sakens skyld.

 

Og så har jeg prinsipper.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Og det som kommunen, eller staten som regel eier, er ikke særlig ofte kjent for å være av god kvalitet, eller særlig hygeniske for den sakens skyld.

 

Har noen kommunale leiligheter i mitt borettslag. De er mindre enn min (4-roms), da de har 2-roms kun i dette borettslaget, men leilighetene er i nogen lunde samme standard som min. Vask rundt gjør mange når de flytter inn uansett hvilken leilighet/hus det er, nettopp for å få det rent. (kommunal eller ei)

 

Du får gi beng i AAP også da, for det bryter med prinsippene dine

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Altså; du vil ikke ta mot boliger fra kommunen med god standard, men trygd er greit?

Spørs om ikke du har mer nytte av å oppsøke psykolog og motta litt hjelp. Ville ikke skadet å få gjort noe skapelig arbeid. Det finnes en jobb for alle uansett hvor syk du er. Latskap er det nok verre med...

Om foreldrene dine kaster deg ut bør du faktisk innse at du må ha hjelp fra nav/kommunen.

Prinsipper er ikke verdt noe som helst med dobbeltmoral. Og ikke har du det som kreves for å opprettholde dem heller...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvordan du vrir og venter på det, så lever du på andre. Både med AAP og kommunal bolig.

At du ikke har lyst å bo i kommunal bolig kan jeg dog skjønne, for det er lett å komme i en gammel utslitt leilighet med naboer som ikke er mors beste barn. En god del sliter med rus mm og det kan være endel bråk tilknyttet kommunale boliger (men for all del ikke alle)

 

Men det å bli voksen medfører et ansvar og endel valg. Man kan ikke hele tiden få det som man vil - enkelte ganger må man svelge noen kameler og bite i seg både sinne, prinsipper og det å få viljen sin. Hvilke valg har du? - jeg vil si enten å ta deg en prat med mor og far - bli enige om at du retter deg etter deres regler og hvordan disse bør være, eller flytte i en kommunal bolig(?) - Her må man også følge regler btw. Alternativet er at du skaffer deg en jobb som gir inntekt slik at du kan leie noe selv (ev med AAP litt ut av sentrum der det kanskje er billigere?) - uansett får du regler og lover å forholde deg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldre har plikt til å forsørge barna til de er 18. Da er de myndige og har ansvar for å skaffe seg selv tak over hodet, mat, klær etc. - på linje med alle andre voksne mennesker.

 

Fortsetter man å bo hjemme som før, er dette fordi foreldrene synes det er OK. Dette er også normalen - følelsen av å være forelder forsvinner ikke automatisk idet barnet blir 18. Men juridisk sett bor man der på foreldrenes nåde, og så lenge man ikke har en leieavtale, kan man nok i prinsippet bli kastet ut på dagen. Om det er rimelig eller rettferdig å gjøre dette, er opp til foreldrene å vurdere.

 

Om foreldrene kan bruke makt, er ikke så interessant. Dersom man først får beskjed om at man nå er kastet ut, har man vel ikke særlig lyst til å bli værende, heller. Og foreldrene kan ringe politiet, og politiet kan kaste deg ut. (- Trenger ikke gå via namsmannen.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang. kommunal bolig:

 

Offentlig stønad og komm. bolig går selvsagt ut på ett, det kommer du ikke unna. I stedet for å stille en nøktern, dårlig leilighet til disp. for deg kunne kommunen gi deg stønad slik at du kan dekke leie av en nøktern, dårlig leilighet. Du sier neitakk til det første, men jatakk til det andre..? Forskjellen ligger bare i at det er praktisk enklere for deg om kommunen har egne boliger, så slipper du å finne en selv.

 

For øvrig: Du er heldig, du bor i et land hvor vi har laget et sikkerhetsnett slik at alle får tak over hodet. I andre land er man henvist til en skjebne som uteligger. Om du vil falle igjennom dette sikkerhetsnettet, får du samme skjebne som disse. Det får bli ditt valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...