Gå til innhold

- Artistene har fått halvert inntekten ved strømming


Anbefalte innlegg

Hvorfor må dere skrive "strømming"? Forstår det virkelig ikke. Greit nok at fornorsking kan være bra enkelte ganger, men det får være grenser. Hardvare, mykvare, fastvare og strømming føles fordummende ut.

 

On-topic: Synes at artistene uansett ikke skal være for avhengig av digitalt salg. Pengene bør man tjene på å spille live.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt å se at når plateselskapene blir stilt relevante spørsmål så blir det tolket som mas. Grådigheten deres har jo som kjent ingen ende, så da skjønner jeg jo at diskusjon om slikt blir litt ubekvemt.Jeg skal forresten huske dette neste gang et plateselskap nevner at de taper penger på piratkopiering og be de slutte med det jævla maset.

 

All hail this!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

som det sies, plateselskapenes dager er over, de må enden fornye seg selv og forretnings modellen de bruker ellers så vil de dø ut sakte men sikkert.

 

Musikk på fysiske medium er mer som et samleobjekt jeg kjøper for å ha et album jeg virkelig liker så lenge jeg lever.

 

Det aller meste streames også her i gården.

Lenke til kommentar

Hvorfor må dere skrive "strømming"? Forstår det virkelig ikke. Greit nok at fornorsking kan være bra enkelte ganger, men det får være grenser. Hardvare, mykvare, fastvare og strømming føles fordummende ut.

 

Går det ikke an å legge den diskusjonen død snart? Det har blitt gått gjennom ørten ganger allerede, og både intervjuobjektet, Aftenposten og HW ønsker å bruke dette begrepet. Skriv noen sinte blogginnlegg eller start en egen tråd om det, men vær så snill, hold det unna selve saken.

 

Dette gjelder forøvrig også nynorsksutringen som til stadighet dukker opp Gamer.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huh, kikket på artikkelen hos Aftenposten. Hvorfor i all verden skal TONO ha så mye? Plateselskapet tar seg (godt) betalt for produksjon og promotering, greit nok, distribusjon koster jo litt, og selvsagt skal jo artisten tjene noe. Med TONO? 15% av inntektene? Må være verdens dyreste fagforening, men det koster å trolle så mye, antar jeg.

 

1202grafikk-kultuir-TIwFqZX1Yc.jpg?updated=130220131244

Endret av Okapi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Niks det er ikke en myte at dere skor dere på artister.

Det er ren hardspikket fakta som dere beviser igjen og igjen.

Er jo bra at den nye matten deres kallt "Copyright math" funker så bra da... Bare synd at når den skal ut i den virkelige verdenen så er den like mye verdt som det berømte papiret hvor Hitler skrev at han ikke skulle innvandere resten av Europa etter Polen...

 

Med andre ord, verdiløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I spillbransjen er det uttallige eksempler på utviklere som har forkastet vanlige finansierings- og utgivelsesmodeller. Utviklere som for eksempel Mojang (Minecraft) utvikler, markedsfører og distribuerer spillet selv, helt og holdent gjennom digitale medier.

 

Dette burde da være mulig for plateartister også å gjøre. De som allerede er etablerte har helt sikkert råd til å leie studio og utstyr ut av egen lomme, og opptrykking o.l. er jo da ikke nødvendig. De som ikke har råd kan jo som noen har nevnt ta opp et lån om de tør. Deretter kan man slippe musikken digitalt, og kutte ut plateselskapene fullstendig.

 

Nå er jeg som dere sikkert for lengst har skjønt langt i fra noen ekspert, og det er nok ekstremt krevende å få noen som helst oppmerksomhet uten å ha et management og plateselskap i ryggen. Men med youtube, facebook og spotify burde det absolutt være mulig å nå ut til et vidt publikum, hvis man er dyktig nok.

Lenke til kommentar

Hvorfor må dere skrive "strømming"? Forstår det virkelig ikke. Greit nok at fornorsking kan være bra enkelte ganger, men det får være grenser. Hardvare, mykvare, fastvare og strømming føles fordummende ut.

 

On-topic: Synes at artistene uansett ikke skal være for avhengig av digitalt salg. Pengene bør man tjene på å spille live.

 

Er vel ingen som bruker ordene "Hardvare" og "Mykvare",

det heter jo "Maskinvare" og "Programvare". :)

Lenke til kommentar

Eller med andre ord:

Mens plateselskapene melker artistene så det griner, tar de på seg silkehanskene og menneskelignende masker, for å så erklære til hele verden at "pirater vil føre til artistenes undergang".

 

Jeg tror at dette setter Megaupload sin sak på spissen her. Det er ikke uten grunn at MU ble stengt rett etter de fikk sin egen tribute-låt fra masse artister, som ventet is spenning på en "direkte salg" tjeneste.

En mann stod opp mot plateselskap-mafiaen, og truet deres lille monopolistiske verden med en revolusjon de kunne ikke ha overlevd. Ikke rart at etter det ble selveste FBI koblet inn for å foreta seg et grovt overdrevet og ulovlig raid på andre siden av kloden. Kunne like geit vært USMC som hadde rullet opp på plenen til Kim in en Bradley for "å ta en notorisk cyberterrorist, med tilknytning til bla bla bla nasjonal sikkerhet yada yada".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke rart at MAFIAAen er redd, etter at de fikk eget navn og deres forsøk med SOPA gikk på trynet, har deres popularitet synket jevnt og trutt.

Og da blir det vanskelig til syvende og sist om folk ikke har respekt for dem lenger, det som er bra er at dette skjer sakte men sikkert og jeg kommer ikke til å felle en tåre om noen en dag hadde utført ett terrorangrep mot ett av hovedkvarterene til MAFIAAen, dette hadde da vært en klassisk: "Karma is a bitch" scenario.

Lenke til kommentar

Hvordan kan et nyoppstartet band klare seg som profesjonelle musikere?

 

 

Musikk er for de fleste en hobby. Akkurat som fotball, hockey eller fjellklatring. Det er mulig å leve av det, men nåløyet er veldig, veldig trangt. I motsetning til de fleste andre hobbyer er musikk dyrt å holde på med, hvis du ser det jevnt over. I løpet av syv år har jeg nok brukt rundt 50 000 på utstyr. Ja, man kan selvsagt bruke mindre og ha det greit, men de absolutt fleste bruker nok rundt denne summen når de har holdt på en stund. Hvorfor skriver jeg dette på en måte som tilsier at du ikke vet hva musikk er? Jo, for opp igjennom denne tråden har jeg lest mye som tilsier total mangel på kunnskap.

 

I fjor ble jeg med i et band. Vi er fire, spiller metal og har et øvningslokale. Vi har vært så heldige å ende opp med 200 kr hver i leie, men den øker drastisk når kulturhuset blir revet og vi må ut på "privatmarkedet". La oss si at hver enkelt av oss har betalt 3000 kroner til sammen.

 

Nå har vi hatt en del konserter, men endt i minus der også. Det største problemet er at man ikke tjener noe når man er ukjent og spiller i en sjanger veldig få er interessert i. Det andre problemet er at vi må holde konserter for å få spredd musikken ut til andre. Ja, selvsagt bruker vi sosiale medier for å få oss ut der, men de fleste som "liker oss" har sett oss live. Og det er de som ser oss live som kjøper merch, som er det eneste vi har noen form for inntekt på. Dersom det er cover for å komme inn kan vi kanskje gå 300 - 400 kroner i overskudd. Det vil isåfall være rekord. Kun èn gang har vi gått i pluss. La oss si at vi har brukt 5000 kr hver, minst.

 

Vi lurer på om vi skal spille inn en EP nå. Har forhørt oss litt rundt, og for 4 sanger har vi fått anslag på alt fra 8 000 (uten mastring) til 18 000 pluss moms (med mastring). Om vi får det ut, så blir det i all hovedsak på spotify, for det er DER det skjer. Dessuten er det mye lettere å få lyttere når de slipper å betale for sangene våre som i et fysisk format. Det er jo mye lettere å få det ut også. MEN. Det virker som om folk tror det er lett å få tjent penger på streaming. Det er det ikke. Noen venner av meg har hatt 8000 avspillinger og tjent omtrent 100 kroner. Hadde de solgt to cd'er hadde de tjent mer. (Ingen plateselskaper inne i bildet).

 

"Det er bare å legge det på spotify og kutte mellomleddet" har vært en gjengående tema, ikke bare i denne tråden, men ellers også. Folk skjønner ikke at det å kutte ut plateselskapet for spotify egentlig er som å bytte fra en tyrann til en despot.

 

For hva gjør egentlig et plateselskap? Vel, det kommer sikkert an på hvilket selskap det er, hvor kjent man er og hvordan avtalen er. Vi kan i det minste gå ut i fra at de betaler for innspillinger. Og det er ikke verst med tanke på at det er stor sannsynlighet at de går i minus på bandet, iallefall hvis det er snakk om uetablerte band og musikere.

 

Mange musikere i dag hadde aldri vært musikere dersom de måtte finansiere alt selv, for man vet veldig godt at det kan bli et voldsomt tapsprosjekt. Men okei, hvis alt går etter planen og man har blitt populær så er kanskje "plateselskap noe herk som tar pengene dine". Syns likevel det er viktig å tenke på at uten de så hadde man kanskje ikke vært profesjonell musiker i det hele tatt.

 

Syns også det er morsomt hvordan mann i gata påstår hardnakket at det er "plateselskapenes skyld" at artister sliter, uten å se at det er deres eget hig etter å få ting gratis som er problemet. Ja, jeg laster ned jeg også, men jeg har i det minste anstendighet til å innrømme at jeg er med på å kjøre musikknæringen ned i grøfta.

 

Jeg håper at enkelte i det minste støtter enkelte band med merch eller fysiske album. Spesielt de som ikke blir spilt på radio, for det er de som sliter mest.

Endret av Chondrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...