Gå til innhold

- Artistene har fått halvert inntekten ved strømming


Anbefalte innlegg

Hvordan kan et nyoppstartet band klare seg som profesjonelle musikere?

 

 

Musikk er for de fleste en hobby. Akkurat som fotball, hockey eller fjellklatring. Det er mulig å leve av det, men nåløyet er veldig, veldig trangt. I motsetning til de fleste andre hobbyer er musikk dyrt å holde på med, hvis du ser det jevnt over. I løpet av syv år har jeg nok brukt rundt 50 000 på utstyr. Ja, man kan selvsagt bruke mindre og ha det greit, men de absolutt fleste bruker nok rundt denne summen når de har holdt på en stund. Hvorfor skriver jeg dette på en måte som tilsier at du ikke vet hva musikk er? Jo, for opp igjennom denne tråden har jeg lest mye som tilsier total mangel på kunnskap.

 

 

50 000 på en hobby over 7 år er ikke noe oppsiktsvekkende tall , det er mange som bruker tilsvarende summer som det på sin hobby. Det er ingen rettighet å tjene penger på hobbyen sin, det er selvfølgelig bedre å tjene på det en ikke for dere personlig, men slik er det. Og hvorfor er det ett problem? Musikkproduksjonen er enorm og større en noen gang såvidt jeg kan bedømme. Og selv om produksjon koster, så blir det stadig billigere, derfor tror jeg plateselskap er på vei ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jepp, om de skriver streaming istedet for strømming så er det nok greit ja, eller sørg for at neste artikkel vi får lese er: "MAFIAAen har gått konkurs"

 

Hvorfor kan du ikke bare akseptere at andre foretrekker andre ordvalg enn deg? Du hadde sikkert også funnet det litt irriterende dersom den eneste responsen du fikk på dine innlegg var kritikk av språket ditt.

Lenke til kommentar

50 000 på en hobby over 7 år er ikke noe oppsiktsvekkende tall , det er mange som bruker tilsvarende summer som det på sin hobby. Det er ingen rettighet å tjene penger på hobbyen sin, det er selvfølgelig bedre å tjene på det en ikke for dere personlig, men slik er det. Og hvorfor er det ett problem? Musikkproduksjonen er enorm og større en noen gang såvidt jeg kan bedømme. Og selv om produksjon koster, så blir det stadig billigere, derfor tror jeg plateselskap er på vei ut.

 

AtW

 

Jeg kan gi deg at det ikke er særlig oppsiktsvekkende, men poenget er at jeg ønsker å illustrere at å være musiker ikke bare er å "spill inn album, slipp det på spotify og tjen penger" som enkelte later til å tro. Du skal selge greit mye merch, cd'er og billetter i inngangen før man går i pluss.

 

Helt ærlig syns jeg mange glemmer den økonomiske hjelpen plateselskap gir, når vi diskuterer "hvorfor artister sliter". Og hele poenget med innlegget mitt var som en reaksjon på hva jeg anser som manglende kunnskap blant debattanter i denne tråden, og generelt. Var vel en her som håpet at plateselskapene går under og de ansatte aldri får jobber igjen eksempelvis. Hvorfor? Fordi plateselskapene stjeler artistenes inntekt? Fordi det gjør de ikke.

 

Så til neste punkt. Du skriver at det ikke er en rettighet å tjene på hobbyen sin. Og jeg er helt enig. Jeg kommer nok aldri til å tjene på musikken, og det er helt greit. Men da må også alle som hører på musikk innse at kvaliteten synker (i det minste KAN synke) fordi man må ha en jobb ved siden av. Dersom kvaliteten synker blir det ramaskrik. Alt blir feil uansett hva som skjer, og det er alltid "noen annens feil".

 

Problemet ligger ikke i at man bruker mye penger på musikk. Problemet ligger i at folk ikke alltid skjønner hvor mye arbeid, penger og dedikasjon som skal til for å produsere musikk. Selv de standard "dataprogrammerte" sangene som kommer på samlebånd nærmest har mye arbeid og penger bak. Vil man ha et godt produkt, utvidet musikkultur forbi generisk "radiovennlig musikk" og konsertvirksomhet så må man ta et tak i seg selv og bruke penger. Synd å si det, for jeg skulle jo ønske at all kultur var gratis, men verden fungerer nå sånn.

 

Hvorvidt musikkproduksjonen er større eller mindre i dag enn for 20 år siden kan jeg ikke si noe om. Det er nok billigere å produsere i dag enn da, men den gang var det plateselskapene som stod for innspillinger i all hovedsak. I dag er det flere som gjør det på egne midler, det er jeg helt overbevist om.

 

Plateselskapene er nok på vei ut som vi kjenner de den dag i dag. Jeg er enig med deg. Tviler på at artistene kommer til å tjene så veldig mye mer likevel når vi ser utviklingen med streaming. De som allerede er kjente kommer nok til å klare seg, men vil de i periferien leve av det...Vel, du skal ikke se bort i fra at mange trekker mot "mainstream" og man får mindre og mindre variasjon.

Lenke til kommentar
Problemet ligger ikke i at man bruker mye penger på musikk. Problemet ligger i at folk ikke alltid skjønner hvor mye arbeid, penger og dedikasjon som skal til for å produsere musikk. Selv de standard "dataprogrammerte" sangene som kommer på samlebånd nærmest har mye arbeid og penger bak.

Folk flest er rett og slett utrolig trangsynte. Ærlig talt mener jeg at å være musiker krever mye mer enn en "vanlig" jobb. Det krever langt mer å gjøre det bra som musiker enn som kontorrotte.

 

On-topic: Synes at artistene uansett ikke skal være for avhengig av digitalt salg. Pengene bør man tjene på å spille live.

Relativt uenig. Det er ingenting som slår en velprodusert plate, og jeg er mer villig til å betale for det. Live låter de fleste elendig med alt for høy lyd, og man ender med å se på et show med minimalt musikalsk utbytte. Livespilling funker best på DVD...

Med det sagt er det så mye mer penger til artistene live at jeg likevel går for å støtte dem.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Vel, du skal ikke se bort i fra at mange trekker mot "mainstream" og man får mindre og mindre variasjon.

Fint innlegg, men veldig uenig i siste setning ;) . Tror streaming fører til at flere har muligheten til å nå ut til "massene" med musikken, som igjen fører til mer variasjon :) , kan selvfølgelig hende flere og flere trekker mot "mainstream" også.

Lenke til kommentar

Rent teknisk, så er det jo til og med en tredeling av kostnadene. Spotify bl.a. bruker jo p2p-teknologi, og kundene hos Spotify er med på å bære kostnader knyttet til lagring, stabilitet og levering. Kundene, sammen med (særlig) Facebook, bærer også en betydelig komponent av markedsføringskostnadene - da mye av konseptet går på social media marketing, og at det en hører på publiseres hos brukerne på deres FB-sider.

 

Nå synes jeg pent at min andel av kostnadsdekningen, og dermed innsparing, kan gå til artistene. Hvis denne ikke allerede er greit spist opp av lave priser. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke bare akseptere at andre foretrekker andre ordvalg enn deg? Du hadde sikkert også funnet det litt irriterende dersom den eneste responsen du fikk på dine innlegg var kritikk av språket ditt.

 

Det er fordi jeg er uenig og markerer dette som samtlige andre.

Noe jeg fortsatt har gjort med YouTube og forumet her, når de har gjort forandringer jeg har vært uenig med, når ingen endringer skjer så tar jeg saken i egene hender og peiser på ett script.

Så jeg har den gode gamle og overlegne layouten på Youtube, og ett brukbart forum med korrekte farger.

Personlig synes jeg det er flott at andre markerer sin misnøye enn å bare godta, dette trenger vi mer av om vi skal få stoppet MAFIAAen før de permanent ødelegger samfunnet, noe de har ganske så mye av borte i USA.

Lenke til kommentar

 

Det er fordi jeg er uenig og markerer dette som samtlige andre.

Noe jeg fortsatt har gjort med YouTube og forumet her, når de har gjort forandringer jeg har vært uenig med, når ingen endringer skjer så tar jeg saken i egene hender og peiser på ett script.

Så jeg har den gode gamle og overlegne layouten på Youtube, og ett brukbart forum med korrekte farger.

Personlig synes jeg det er flott at andre markerer sin misnøye enn å bare godta, dette trenger vi mer av om vi skal få stoppet MAFIAAen før de permanent ødelegger samfunnet, noe de har ganske så mye av borte i USA.

 

Mulig du svarte en annen person samtidig her, men mener du å si å klager på andres ordvalg på et eller annet vis er relatert til "aktivisme" mot Youtube-endringer og MAFIAA-virksomhet?

 

Ellers er det selvsagt fint å markere motstand mot noe du ikke liker, men alt til sin tid. Dersom du vil diskutere språk, lag en tråd som handler om nettopp dette, fremfor å gå off topic hver gang noen vil snakke om publiseringsverktøy. Det du og andre gjør angående dette er forøvrig heller ikke å oppmuntre til diskusjon, men heller bare hive ut misnøyen uten tilsynelatende mål og mening. Det blir mye lettere å ta protesten på alvor om den gjøres på riktig måte, med gode argumenter.

Lenke til kommentar

Nei, vi kaster inn våre argumenter gang på gang for det er den måten det nytter.

Om skrur tilbake klokka så var dette som fikk riktig skrivemåte på iPhone kontra Iphone om du husker denne.

Pluss som bonus får Hw.no gratis metrics, eller oppdaterte tall på antallet som er misfornøyd :p Så nei, her støtter jeg de som markerer sin misnøye, for det nytter i lengden.

Men er du lei så har forumet en funksjon du kan benytte, det er ignorer bruker funksjonen.

Lenke til kommentar

Nei, vi kaster inn våre argumenter gang på gang for det er den måten det nytter.

Om skrur tilbake klokka så var dette som fikk riktig skrivemåte på iPhone kontra Iphone om du husker denne.

Pluss som bonus får Hw.no gratis metrics, eller oppdaterte tall på antallet som er misfornøyd :p Så nei, her støtter jeg de som markerer sin misnøye, for det nytter i lengden.

Men er du lei så har forumet en funksjon du kan benytte, det er ignorer bruker funksjonen.

 

"Det er feil!" er ikke et argument, det er en påstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...