Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det kan nok stemme. 6D og 5DMK3 er ganske like i forhold til støy, og 6D var på ISO 12800 ganske lik min Panasonc G3 er på ISO 1600. 7D er noe bedre enn G3.

 

Den nye sensoren som kommer på crop vil jeg tro har 24Mpx, og litt bedre høy-ISO ytelse enn 7D; på nivå med det beste fra Sony. Så fortsatt et godt steg opp til FF.

 

Så det er ikke verdt å vente på noe 5D mk 4? Er faen ikke lett dette :p Så forresten bilde på 12 800 fra D600 og 6D, ser bra ut, over 12 800 blir vel "nød". 2 trinn er ikke gale da, en stor forbedring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer også med mine erfaringer. Kanskje til og med litt mer enn 2 trinn. Jeg syns 12800 på 5D mkIII er hakket bedre 3200 på 7D. Støyen er også penere på 5D mkIII.

 

Det er i såfall utrolig bra, 6400 er smertegrense på 7D, men desverre må jeg ofte opp i det på 7D. Normalzoom på f/5.6 ved 85mm er ubrukelig, den er knallgod ute med rask fokus til sport som f.eks ski etc., men til innendørs foto er ISO egenskapene til 7D + blenderen til optikken for "dårlig...

______

Jeg har mer et generelt spørsmål. Har 4 batterier til 7D'ene nå, vet at 60D og mark ii bruker samme. Men ser også at det har kommet ett større "LP-E6" batteri når mark 3 og 6D nå er kommet. Enkelt og greit: Kan jeg bruke samme batteri på:

 

- 60D

- 5D MK 2/3

- 7D

- 6D

 

?

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Den nye sensoren som kommer på crop vil jeg tro har 24Mpx, og litt bedre høy-ISO ytelse enn 7D; på nivå med det beste fra Sony. Så fortsatt et godt steg opp til FF.

Jeg vil ikke uten videre tro at Canon følger høyeste mann, dvs høyeste antall mp på markedet. Ser man på utviklingstrenden for Canon ff har det heller stagnert på det området. Forundrer meg heller ikke som jeg har sagt før at man velger en egen sensor for 7Dmk2 og en annen for "resten" av cropseriene under.

 

Selv ville jeg tro at det var fornuftig å holde seg der de er i dag angående antall mp dvs rundt 18-20 og fokusere på best mulig ISO-egenskaper for 7Dmk2 - jeg tror det er en mye bedre kjøpskaramell enn å fokusere på oppløsning. Oppløsning kan de kjøre som argument på entrylevel.

 

Skal de virkelig få godt synbare forbedringer på støysiden tror jeg de ikke kommer utenom moderasjon på oppløsningspørsmålet. Selv om de nå kommer med ny sensorteknologi betyr ikke det at de liksom finner opp hele greia på en ny og unik måte.

 

Tor

Lenke til kommentar

Så det dere antyder er at det kommer en ny sensor "serie" fra Canon? Problemet er jo at jeg ikke har normalzoom i FF, så det må kjøpes en ny, er jo sådan ingen hast, men hvor mye "bedre" ISO kan jeg forvente på Mark 3 kontra 7D?

Varme og lang tids rykter sier at Canon nå kommer med en ny sensorteknologi for crop, og man må anta at denne teknologien senere overføres også til ff.

 

Å sammenligne ISOegenskaper gir ikke alltid et bestemt forholdstall/verdi - det kommer an på hvilken ISO du sammenligner med, samt verdien ulike objektiver gir utslag på i form av "glass-støy" (jeg har ikke bedre ord for det) som og kan føles som nær samme type støy.

 

5Dmk2 er ca et snaut trinn bedre enn 7D på ISO3200 - men alt etter mange forhold som kan spille inn vil dette kunne variere noe. 5Dmk3 skal vel være endel bedre enn mk2, så på ISO3200 anslår jeg at det kan ligge mellom 1,5-2 ganger bedre, men det vil kunne variere i begge retninger.

 

Men jo lenger opp du går på ISO-skalaen jo større blir forskjellene og da til fordel den største sensoren. Selv bruker jeg sjeldent noe over ISO3200 (jeg har 5Dmk2 og 7D), men jeg er ofte på det nivået. Har du stadig behov for ekstreme ISOverdier ville jeg og anbefalt å først se om det er noe å hente i mer lyssterke objektiver.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har mer et generelt spørsmål. Har 4 batterier til 7D'ene nå, vet at 60D og mark ii bruker samme. Men ser også at det har kommet ett større "LP-E6" batteri når mark 3 og 6D nå er kommet. Enkelt og greit: Kan jeg bruke samme batteri på:

 

- 60D

- 5D MK 2/3

- 7D

- 6D

 

?

5Dmk2 og 7D bruker samme batteri, de andre er jeg noe usikker på, men det bør være enkelt å sjekke.

 

Tor

Lenke til kommentar

Varme og lang tids rykter sier at Canon nå kommer med en ny sensorteknologi for crop, og man må anta at denne teknologien senere overføres også til ff.

 

Å sammenligne ISOegenskaper gir ikke alltid et bestemt forholdstall/verdi - det kommer an på hvilken ISO du sammenligner med, samt verdien ulike objektiver gir utslag på i form av "glass-støy" (jeg har ikke bedre ord for det) som og kan føles som nær samme type støy.

 

5Dmk2 er ca et snaut trinn bedre enn 7D på ISO3200 - men alt etter mange forhold som kan spille inn vil dette kunne variere noe. 5Dmk3 skal vel være endel bedre enn mk2, så på ISO3200 anslår jeg at det kan ligge mellom 1,5-2 ganger bedre, men det vil kunne variere i begge retninger.

 

Men jo lenger opp du går på ISO-skalaen jo større blir forskjellene og da til fordel den største sensoren. Selv bruker jeg sjeldent noe over ISO3200 (jeg har 5Dmk2 og 7D), men jeg er ofte på det nivået. Har du stadig behov for ekstreme ISOverdier ville jeg og anbefalt å først se om det er noe å hente i mer lyssterke objektiver.

 

Tor

 

Det er klart mer å hente på optikken, men velger å begynne med et FF + FF normalzoom. Sikler jo som bare rakkeren på 24 f/1.4L men vil først kjøpe FF med normalzoom og deretter velge utifra behov hvor glass-veien videre går...

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke uten videre tro at Canon følger høyeste mann, dvs høyeste antall mp på markedet. Ser man på utviklingstrenden for Canon ff har det heller stagnert på det området. Forundrer meg heller ikke som jeg har sagt før at man velger en egen sensor for 7Dmk2 og en annen for "resten" av cropseriene under.

 

Tor

 

Jeg tror grunnen for stagnasjonen er teknologien, når/hvis Canon får i gang den nye sensorteknologien kan det være at antall mp vil bli mye høyere en 24mp.

Lenke til kommentar

Ja, men jeg sier ikke noe ;)

 

Hint: Du vet hva 7D batteriene heter (står i manualen), sjekke testen på DPreview eller Canon side på 6D osv og se om det står samme nanvn på batteri der.

 

Er fullt klar over at det er LP-E6, men det har kommet versjoner med "større" kapasitet for Mark 3 og 6D. Spørsmålet er om begge versjoner med kapasitet funker på 7D og mark 3?

 

Morgenhumoren din i dag :p :p?

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Er fullt klar over at det er LP-E6, men det har kommet versjoner med "større" kapasitet for Mark 3 og 6D. Spørsmålet er om begge versjoner med kapasitet funker på 7D og mark 3?

 

Morgenhumoren din i dag :p :p?

Min erfaring er at så lenge batteriet heter det samme, så virker de om hverandre.Kapasitet har bare med hvor lenge de varer før du lader de opp igjen.

 

edit: Ut ifra hva jeg ser på nettet, så har LP-E6 en kapasistet på 1800mAh i dag, og det hadde det når 7D kom også.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Min erfaring er at så lenge batteriet heter det samme, så virker de om hverandre.Kapasitet har bare med hvor lenge de varer før du lader de opp igjen.

 

edit: Ut ifra hva jeg ser på nettet, så har LP-E6 en kapasistet på 1800mAh i dag, og det hadde det når 7D kom også.

 

Forstår det, men man vet jo aldri:

 

http://www.japanphoto.no/ansmann-lp-e6-a-canon-til-60d-7d-5d-mark-ii

 

http://www.japanphoto.no/canon-lp-e6-batteri-til-eos-5d-mkii-og-eos-7d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...