Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei men de er som oftest mer lyssterke da mer lys treffer hver enkelt pixel?

Men du får flere piksler som registrerer lys, så det går stort sett ut på det samme.

 

For noen år siden så var det en betydelig fordel med få piksler, men i dag er mikrolinsene så effektive at de oppveier for tapt lyssamlende areale på brikken som følger av høyere oppløsning. I tillegg er støyen i konverteringen fra analog til digital blitt utrolig liten.

 

Under forhold folk tar bilder så gir flere piksler høyere oppløsning og en mer finkornet og behagelig støy. Så i dag er det ingen grunn til å frykte høyt antall piksler, spesielt hvis sensoren er laget av Sony som gjør det ekstremt bra med små piksler.

Lenke til kommentar

Men du får flere piksler som registrerer lys, så det går stort sett ut på det samme.

 

For noen år siden så var det en betydelig fordel med få piksler, men i dag er mikrolinsene så effektive at de oppveier for tapt lyssamlende areale på brikken som følger av høyere oppløsning. I tillegg er støyen i konverteringen fra analog til digital blitt utrolig liten.

 

Under forhold folk tar bilder så gir flere piksler høyere oppløsning og en mer finkornet og behagelig støy. Så i dag er det ingen grunn til å frykte høyt antall piksler, spesielt hvis sensoren er laget av Sony som gjør det ekstremt bra med små piksler.

 

Jaha, men å vente på at Canon skal få fingen utav ræva kan vel fort ta et par år...

Lenke til kommentar

Det kommer vel maksimum et FF hus i år; hvis det kommer noen i det hele tatt. Og det blir i såfall et megpiksel monster. Den blir nok veldig dyr; hvis ikke så vil både 6D og 5DMkIII synke en del i pris.

 

Det kommer nok 2 crop hus, kanskje 3, 700D og en 70D er ganske sikkert. Og da med ny sensor med høy piksletetthet. 7DMkII tror jeg ikke kommer før neste år; men det er mulig at 1200D kommer.

 

Ettersom megapiksler fortsatt er noe som selger, så er det nok desverre sannsynlig at ny crop-sensor kommer til å ha 24Mpx (eller mer!). Hva vi mener om det, tror jeg ikke markedsføringsavdelingen til Canon bryr seg om ...

Lenke til kommentar

Det kommer vel maksimum et FF hus i år; hvis det kommer noen i det hele tatt. Og det blir i såfall et megpiksel monster. Den blir nok veldig dyr; hvis ikke så vil både 6D og 5DMkIII synke en del i pris.

 

Det kommer nok 2 crop hus, kanskje 3, 700D og en 70D er ganske sikkert. Og da med ny sensor med høy piksletetthet. 7DMkII tror jeg ikke kommer før neste år; men det er mulig at 1200D kommer.

 

Ettersom megapiksler fortsatt er noe som selger, så er det nok desverre sannsynlig at ny crop-sensor kommer til å ha 24Mpx (eller mer!). Hva vi mener om det, tror jeg ikke markedsføringsavdelingen til Canon bryr seg om ...

 

Så det du da sier er at jeg ikke trenger å vente på noe nytt, og bør gå for MK 3 til sommeren?

Lenke til kommentar

Så det du da sier er at jeg ikke trenger å vente på noe nytt, og bør gå for MK 3 til sommeren?

Det er riktig at det er ingen vits i å vente på noe nytt; ventt til sommerene som planlagt og følg med på hva som finnes av tilbud.

 

Men om du bør gå for 5DMkIII eller kan klare deg med en 6D; det er en helt annen problemstilling.

Lenke til kommentar

Og det er vel den jeg er mest ute etter å avklare, lysten vil ha 5D'n, men fornuften sier 6D :p Men kjenner jeg meg rett blir det nok en MK 3.....

Det er lenge til august/september og mye kan skje med prisene, så foreløpig kan du slappe av. Det kommer nok heller ikke noen flere ff-hus som vil være aktuelle for deg, crop vet vi lite konkret om enda, men til sommeren vet vi nok mer holdbart. Når det gjelder prisene konkret så mener jeg at 6D bør under 10.000,- og 5Dmk3 godt under 20.000,- de begge er enda noe varme og ferske i skinnet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det kommer vel maksimum et FF hus i år; hvis det kommer noen i det hele tatt. Og det blir i såfall et megpiksel monster. Den blir nok veldig dyr; hvis ikke så vil både 6D og 5DMkIII synke en del i pris.

 

Det kommer nok 2 crop hus, kanskje 3, 700D og en 70D er ganske sikkert. Og da med ny sensor med høy piksletetthet. 7DMkII tror jeg ikke kommer før neste år; men det er mulig at 1200D kommer.

 

Ettersom megapiksler fortsatt er noe som selger, så er det nok desverre sannsynlig at ny crop-sensor kommer til å ha 24Mpx (eller mer!). Hva vi mener om det, tror jeg ikke markedsføringsavdelingen til Canon bryr seg om ...

Jeg tror du har rett der angående hva man kan forvente kommer fra den kanten i år - 1200D inklusive, 1100D har solgt bra og selger enda godt ettersom jeg har forstått, men har vel et behov for en oppgradering snart. Det mest usikre er når 7Dmk2 kommer.

 

Som jeg nevnte tidligere er jeg usikker på om Canon virkelig vil trø til angående antall mp på de nye cropkameraene, hvis man ser på de 3 siste ff-kameraene (1D-X, 5Dmk3 og 6D) fikk de alle etter nåtidens utvikling (med sony/nikon) en heller nøktern mengde mp. Jeg synes heller ikke 24mp cropsensoren til sony har levert noe særlig kontra deres 16mp(?) sensor som de fremdeles bruker, nå sist i nex-6.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er lenge til august/september og mye kan skje med prisene, så foreløpig kan du slappe av. Det kommer nok heller ikke noen flere ff-hus som vil være aktuelle for deg, crop vet vi lite konkret om enda, men til sommeren vet vi nok mer holdbart. Når det gjelder prisene konkret så mener jeg at 6D bør under 10.000,- og 5Dmk3 godt under 20.000,- de begge er enda noe varme og ferske i skinnet.

 

Tor

 

Tenkt det samme, jeg har ikke god erfaring med priser på Canon kamera'er da jeg er "fersk" i gamet. Har du en viss statisikk å vise til utviklingen på diverse andre Canon kamera'er f.eks 1.5 år etter release? Stresser ikke, må bare planlegge ferie og hvor mye penger jeg ska tjene :p Student vettu :p

 

Det jeg ikke får til å gå opp er hvorfor de lanserte 24-70mm med f/4 som blender, når de allerede har 24-105mm. Om det kun er vekt, er det en dyr pris å betale for 45mm kortere i tele enden, og bare noen hundre gram ned.. Helt ulogisk...

 

Leste også gjennomgangen om 5D MK 3 her på akam nå, er det forsatt problemer med den SD leseren at den bare gir 133x? Eller har de fikset det i senere batcher?

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Har du en viss statisikk å vise til utviklingen på diverse andre Canon kamera'er f.eks 1.5 år etter release?

 

Et eksempel med 5D mk3 http://produkt.akam....5/prishistorikk

 

Eller 1Dmk4, men der mangler et drøyt år: http://produkt.akam....1/prishistorikk

 

 

EDIT: Villedende utpris ved lansering på 1D mk4 var 47 999 kr i følge: http://www.akam.no/artikler/canon_eos_1d_mark_iv_er_offisiell-/72656

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere er jeg usikker på om Canon virkelig vil trø til angående antall mp på de nye cropkameraene, hvis man ser på de 3 siste ff-kameraene (1D-X, 5Dmk3 og 6D) fikk de alle etter nåtidens utvikling (med sony/nikon) en heller nøktern mengde mp. Jeg synes heller ikke 24mp cropsensoren til sony har levert noe særlig kontra deres 16mp(?) sensor som de fremdeles bruker, nå sist i nex-6.

jeg har ikke behov for mer piksler enn 16-20Mpx; og ser gjerne at produsentene roer seg. Men jeg er redd for at markedsføringsgnomene ser det anderledes. Jeg tror at grunnen til at Canon holder igjen, er fordi de måtte bruke gamle produksjonslinjer. Nikon har jo nå 24Mpx på entrylevel kameraene, og ryktene går på en D7000 erstatter med 24Mpx, den også. At Sony NEX-6 har fått 16Mpx har nok noe med differensiering til NEX-7 å gjøre; tror jeg. A77 selger vel greit nok ...

 

Men jeg tar gjerne feil; moderasjon i oppløsning går fint for min del.

Lenke til kommentar

Trenger vel en del Mpix om man skal lage/printe bilder med litt størrelse ? Eller er stitching veien å gå ?

6D: 20Mpx = 5472 x 3648 piklser = 46.3 x 30.9 cm i 300dpi. Og 92.6 x 61.8 cm i 150 dpi. Med 100dpi: 139 x 93cm ...

 

Skal du ha 92.6 x 61.8 cm i 300 dpi, så trenger du ca 80Mpx ...

 

Til sammenligning, så printet jeg et bilde fra 30D i 50x70cm - da i ca. 120 dpi.

 

Jeg vil si at 20Mpx holder til rimelig store utskrifter.

Lenke til kommentar

6D: 20Mpx = 5472 x 3648 piklser = 46.3 x 30.9 cm i 300dpi. Og 92.6 x 61.8 cm i 150 dpi. Med 100dpi: 139 x 93cm ...

 

Skal du ha 92.6 x 61.8 cm i 300 dpi, så trenger du ca 80Mpx ...

 

10mpix i 50x70 på lerret ble ikke vakkert på nært hold hos meg. Kamera var Ixus men motivet var så fint at jeg har det på veggen uansett :)

Tenker på FF akkurat som trådstarter, men prosjektet er print på opptil 1,5m bredde og selv med 200dpi så finnes det vel knapt et kamera som kan levere den mengden mpx.

Trenger vi 300dpi ?Så et sted at man kunne halvere dpi for hver meter man øker betraktningsavstanden.

Stemmer dette ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...