Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da var "planprosessen" med å oppgradere til nytt hus i gang. Jeg står fast på at det skal være fullformat, og det må være Canon grunnet opptikk og mine 2x 7D'er.

 

Jeg har fra før det som står i signaturen, men lister det opp her:

 

- 2x 7D, en med grep

- 70-200mm f/2.8 IS USM II

- EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

- Sigma sin 50mm

- 430 EX II

- 2 ekstra batterier til 7D'ene

- 4 CF kort

 

Så, er grunnen til fullformat: Jeg synes ikke noe særlig om 7D sin ISO over 3200, jeg klarer meg til nød med 6400 men det må være bilder for skjerm (Facebook), og noe utskrift kan det ikke bli. Jeg vil fotografere mer konserter, og kan komme meg inn på slike ala "urørt" konserter rundtom i Bergen. Men tørr rett og slett ikke pga. for høye forventninger av artist og ISO blir helt forferdelig.

 

Så, vet at FF er bedre grunnet større brikke, samt ikke så enorm pixeltetthet.

 

Jeg sikler på 5D Mark III, men 6D har jeg lest litt om så det peker seg meget bra ut. Her er "alternativene":

 

- Canon EOS 6D + 24-70mm f/4L IS USM

- Canon EOS 6D + 24-105mm f/4L IS USM

 

- Canon EOS 5D Mark III + 24-70mm f/4L IS USM

- Canon EOS 5D Mark III + 24-70mm f/2.8L USM (1.gen)

- Canon EOS 5D Mark III + 24-105mm f/4L IS USM

 

6D og 24-105mm koster 20 000 på japanphoto, mens samme med mark 3 koster 30 000. Dette er i grenseland av hva som er tålig økonomisk sett, så dette er det jeg kommer til å gå ut med max ilp. 2013.

 

Fordel 6D:

 

GPS, WiFi, billigere så har råd til 10 000 i ekstra utstyr.

 

Fordel Mark III:

 

6bps kontra 4.5, større hus, bedre filmfunksjon, 2 minnekort slots kontra kun en på 6D.

 

Jeg vet ikke om forskjellen på ISO er så mye, da jeg har 2x 7D frister 6D mer grunnet pris og jeg allerede har sports kameraer. Dette skal brukes til landskap, portrett og innendørs foto (det kan være innendørs sport, konserter m.m.)

 

GPS funksjonen virker snasen på 6D, og "tomsi42" har en lignende tråd, så tenker derfor å ha en egen. Takker varmt for innspill :)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis valge står mellom 6D og 5D3 ville jeg ikke vært i tvil. 5D3 er bedre på stort sett alle områder.

Ellers har 6D fått veldig gode skussmål på bildekvalitet, men siden du har 7D fra før vil jeg tro at 5D3 er mye mer likt med tanke på knapper, hjul osv... 5D3 er rett og slett mer profft mtp. betjening. Og i ditt tilfelle virker det ikke som at pris er noe særlig spørsmål.

 

Om pris er viktig kan du jo også se på 5D2, som egner seg godt til landskap/studio, men faller litt i gjennom med tanke på sport.

 

Fra mitt synspunkt er 6D og 5D2 veldig like. Det 6D har i forbedret bildekvalitet tar 5D2 igjen med tanke på betjening og knapper.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Hvis valge står mellom 6D og 5D3 ville jeg ikke vært i tvil. 5D3 er bedre på stort sett alle områder.

Ellers har 6D fått veldig gode skussmål på bildekvalitet, men siden du har 7D fra før vil jeg tro at 5D3 er mye mer likt med tanke på knapper, hjul osv... 5D3 er rett og slett mer profft mtp. betjening. Og i ditt tilfelle virker det ikke som at pris er noe særlig spørsmål.

 

Om pris er viktig kan du jo også se på 5D2, som egner seg godt til landskap/studio, men faller litt i gjennom med tanke på sport.

 

Fra mitt synspunkt er 6D og 5D2 veldig like. Det 6D har i forbedret bildekvalitet tar 5D2 igjen med tanke på betjening og knapper.

 

Altså, jeg skulle jo helst slippe å bruker 30 000, og heller komme unna en oppgradering til 20 000, så penger spiller en stor rolle. Men dette blir da et FF kamera som skal ligge i kamerastaben med 2 7D'er og brukes i 5 år fremover. Er derfor jeg synes at høy ISO er viktig, har du noen erfaring om støy på Mark 3 vs 6D? Synes ikke de ulike sidene er like lette mtp. sammenligning, har du prøvd 6D eller Mark 3 ute i "felten" ? Skuddtakt er ikke så viktig da jeg får 8bps med 7D der hvor det trengs.

 

 

Altså for 10 000 mindre, kan jeg jo kjøpe: 2.0x III extender + batterigrep og 2 minnekort og 2 batterier ekstra, så det har litt å si totalt sett.

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Skal du kun bruke dette til konsertoto, så holder 6D lenge. Skal du derimot også fotografere sport og action, så er nok 5DMkIII et bedre valg pga. bedre AF system.

 

Skal du beholde begge 7D, eller skal du selge den ene?

 

Når det gjelder betjening, så er det kun hvis du bruker bakre joystick mye, at du vil merke at 6D er mindre egnet. Den har nemlig ikke en slik en. Jeg brukte aldri joysticken når jeg hadde 30D ...

Lenke til kommentar

Bedre ISO ytelse har sin pris. Men hvis du ikke har bråhast så kan du nok spare noen tusen på å vente et halvt års tid - begge husene vil falle i pris over tid. Skal du drive proff ville jeg ment at 5Dmk3 høres bedre ut. 5Dmk3 har og et overlegent autofokussystem og kan delvis erstatte et av dine 7D hus slik at du kan dersom mulig frigjøre noen tusen ved salg av den ene 7D'n.

 

Men jeg ville ventet litt til prisene var kommet noe lenger ned, på den tiden vil du og få flere brukererfaringer og tester av 6D.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oij her kom det mange svar..

 

@Superparanoid: 15-85mm beholdes, vil ha to komplette system om dual-video egner seg.

 

@Nelson09: Ja om det er tilfellet, så blir det trolig en 6D om ikke det er andre forskjeller enn skuddtakt og AF-system.

 

@tomsi42: Beholder begge + 15-85mm'n, ikke noe salg her i gården. Bruker joystick forbaska mye med "Q" knappen på 7D for å velge innstillinger etc. Men det er tross alt det eneste...

 

@TorVilde: Planen er iløpet av August/September, men er ute etter erfaringer og info om noen har hørt rykter angående nye fullformat objektiver. Den nye 2.8 utgaven er jo latterlig dyr...

 

Driver ikke profft, er eneste hobby, så har jo selvsagt da litt å rutte med + jeg ikke går så mye ut, så sparer en del tusen i året der :)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

@TorVilde: Planen er iløpet av August/September, men er ute etter erfaringer og info om noen har hørt rykter angående nye fullformat objektiver. Den nye 2.8 utgaven er jo latterlig dyr...

 

Driver ikke profft, er eneste hobby, så har jo selvsagt da litt å rutte med + jeg ikke går så mye ut, så sparer en del tusen i året der :)

Ok, men til høsten vil nok prisene se noe bedre ut antar jeg. Det er stadig noe rykter om objektiver, men 24-70 har vel alltid vært dyr, og nyeste utgave dyrest selvfølgelig. Men må du ha Canon? Det er jo alternativer til 24-70'n såvidt jeg har fått med meg (jeg bruker 24-105 og følger ikke veldig mye med angående nye objektiver, men 24-105 blir kanskje for lyssvak for dine behov?).

 

Det kommer og et 7Dmk2 før eller senere, mulig i år - og man vet aldri om Canon vil dra opp en kanin av hatten. Jeg regner med at det må bli minst et trinn bedre på høy ISO enn mk1, kanskje mer. I tillegg forventes det et enda mer "proffisert" hus med mk2, et slags 1DX i cropformat med enda bedre autofokus og flere bps mm. Prisnivået vil bli det store spørsmålet der, antagelig råpris i starten som vanlig, men det som betyr noe er pris når det har stabilisert seg nedover.

 

Hvis 7Dmk2 får 1-1,5 trinn bedre ISO-ytelse er faktisk ikke avstanden til dagens Canon ff-hus så stor lenger på dette området. Fordelen for deg må bli noe større med et format all over ville jeg trodd. Men et spørsmål er hva Canon kan klare med den nye sensoren i 7Dmk2 - et helt annet er hva de vil legge seg på med tanke på ff-salget.

 

Hobbyer koster, men så lenge kostnaden ikke føles i magen er det fornuftig nivå er min mening :)

 

Tor

Lenke til kommentar

Ok, men til høsten vil nok prisene se noe bedre ut antar jeg. Det er stadig noe rykter om objektiver, men 24-70 har vel alltid vært dyr, og nyeste utgave dyrest selvfølgelig. Men må du ha Canon? Det er jo alternativer til 24-70'n såvidt jeg har fått med meg (jeg bruker 24-105 og følger ikke veldig mye med angående nye objektiver, men 24-105 blir kanskje for lyssvak for dine behov?).

 

Det kommer og et 7Dmk2 før eller senere, mulig i år - og man vet aldri om Canon vil dra opp en kanin av hatten. Jeg regner med at det må bli minst et trinn bedre på høy ISO enn mk1, kanskje mer. I tillegg forventes det et enda mer "proffisert" hus med mk2, et slags 1DX i cropformat med enda bedre autofokus og flere bps mm. Prisnivået vil bli det store spørsmålet der, antagelig råpris i starten som vanlig, men det som betyr noe er pris når det har stabilisert seg nedover.

 

Hvis 7Dmk2 får 1-1,5 trinn bedre ISO-ytelse er faktisk ikke avstanden til dagens Canon ff-hus så stor lenger på dette området. Fordelen for deg må bli noe større med et format all over ville jeg trodd. Men et spørsmål er hva Canon kan klare med den nye sensoren i 7Dmk2 - et helt annet er hva de vil legge seg på med tanke på ff-salget.

 

Hobbyer koster, men så lenge kostnaden ikke føles i magen er det fornuftig nivå er min mening :)

 

Tor

 

Er kun "L" optikk som gjelder for min del nå :p Fornuften sier 6D, lysten sier 5D MK 3... 7D MK 2 kan bli spennende, men tror jeg går for FF med mindre som du sier det kommer en kanin opp av sekken :p

 

f/4 er nok til en normalzoom, men lurer på forskjeller angående 24-70 f/4L IS USM og den som du har 24-105mm? Hva er forskjellene? Jeg tar kun i RAW, og bruker LR, så vet ikke helt hvordan den der objektiv justeringen er mtp. forvrengning på 24mm som jeg har lest litt på på 24-105mm varianten?

Lenke til kommentar

Er kun "L" optikk som gjelder for min del nå :p

Så anal er ikke jeg ;) L optikk er ikke et krav i mine øyne.

 

f/4 er nok til en normalzoom, men lurer på forskjeller angående 24-70 f/4L IS USM og den som du har 24-105mm? Hva er forskjellene? Jeg tar kun i RAW, og bruker LR, så vet ikke helt hvordan den der objektiv justeringen er mtp. forvrengning på 24mm som jeg har lest litt på på 24-105mm varianten?

For min del, så er 24-70mm uinteressant uansett lysstyrke; det blir for kort. 24-105mm korrigeres fint i LR, både når det gjelder forvrenging og vignettering.

 

Har noen bilder på flickr; de har du kanskje sett? De som har vignettering, har fått det påført kunstig. NB. Noen bilder er fra Olympus og Panasonic hus, så sjekk kamera. (Det kommer noen fler bilder i tråden etterhvert).

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Så anal er ikke jeg ;) L optikk er ikke et krav i mine øyne.

 

 

For min del, så er 24-70mm uinteressant uansett lysstyrke; det blir for kort. 24-105mm korrigeres fint i LR, både når det gjelder forvrenging og vignettering.

 

Har noen bilder på flickr; de har du kanskje sett? De som har vignettering, har fått det påført kunstig. NB. Noen bilder er fra Olympus og Panasonic hus, så sjekk kamera. (Det kommer noen fler bilder i tråden etterhvert).

 

Vel du er nå kresen på ditt du, så ikke snakk så veldig høyt nå :p

 

Ja ser den at 70mm blir for kort, 105mm frister mest til ferie og allround bruk. Når er den versjonen som er i dag ifra? Og tror du jeg er optimist når jeg håper på at pakken med mark 3 + 24-105mm går under 23-25 000?

 

Skrev til deg i tråden din angående bildene dine, at jeg savnet noen i fra "mørket", er kresen på ISO, i dagslys funker 7D godt nok til mitt bruk :p

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Med den samme sensorteknologien vil et fullframehus være litt over ett blendertrinn bedre på støy enn et crophus på alle ISO-verdier (men det synes mest på de høye) - en 7DmkIII vil ikke være bedre enn 5DmkIII/6D på ISO-støy.

 

Har du veldig bruk for superb autofokus? Hvis ikke - vurder en 5DmkII, som også to88he foreslår.. :)

 

Til høsten har nok prisene falt på både 5DmkIII og 6D - og Canon har kanskje da også annonsert det antatt kommende fullframemegapikselmonsteret sitt, så man vet hva det vil kunne gi.

Lenke til kommentar

Med den samme sensorteknologien

Det er ventet at 7Dmk2 kommer med ny sensorteknologi, og dagens Canon ff-kamera har den "gamle" teknologien, selvsagt finpusset, men fremdeles den gamle. Dermed blir det spennende å se forskjellene. 5Dmk4 kommer nok med den nye teknologien, så da vil vi være tilbake til samme forhold som er i dag.

 

(dog håper jeg inderlig at canon ikke gjør som sony/nikon og pimper cropsensorene opp til 24mp)

 

Tor

Lenke til kommentar
Dermed blir det spennende å se forskjellene. 5Dmk4 kommer nok med den nye teknologien,

 

dog håper jeg inderlig at canon ikke gjør som sony/nikon og pimper cropsensorene opp til 24mp

 

Kan hende det kommer en 5Dx først med meget høy mp.

 

Er nok redd for at cropkameraene med den nye sensoren får høy mp de også.

Lenke til kommentar

2 trinn(ish) vil jeg tro.

Det kan nok stemme. 6D og 5DMK3 er ganske like i forhold til støy, og 6D var på ISO 12800 ganske lik min Panasonc G3 er på ISO 1600. 7D er noe bedre enn G3.

 

Den nye sensoren som kommer på crop vil jeg tro har 24Mpx, og litt bedre høy-ISO ytelse enn 7D; på nivå med det beste fra Sony. Så fortsatt et godt steg opp til FF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...