Gå til innhold

Apple dumper prisen på Retina-Macbook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes jo en veldig god grunn til å holde seg borte fra Mac; betalbare oppdateringer. Inntil Apple begynner å gi ut servicepack'ene sine gratis vil ihvertfall jeg holde meg langt unna.

 

Design bryr meg midt i ryggen; pc'en min skal brukes, ikke studeres i avslått tilstand. Er jo også digg å kunne fyre opp spill uten å måtte installere bootcamp med alt styret det drar med seg..

 

Er også alltid artig med folk som har en mac til 15000 for å sjekke mail og gå på facebook ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Trodde en god skjerm var noe av det viktigste med en datamaskin, evt andre elektroniske enheter med skjermvisning, så blir litt overrasket at så mange mener at den pc/laptop er bedre, så lenge man ikke har en god skjerm, kan man likegjerne la være... Det er jo faktisk skjermen man ser på, ikke innmaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt genial prising fra Apple sin side da. Man kjøper ikke vanlig MacBook Pro, fordi MacBook Air er et naturlig bedre kjøp som er lettere og har SSD. En Retina-variant derimot har akkurat nok fordeler til at man gidder å legge et par lapper ekstra på bordet, og da har man automatisk blitt ledet til den dyreste modellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da skjønte jeg hvorfor apple rotet med å oppgradere innholdet av bestillingen min, Fikk droppet hele bestillingen og gjort ny; 768GB SSD disk var blitt såpass mye billigere at jeg kunne inkludere den og fortsatt komme ut langt under pris på første bestilling med dårligere prosessor. Set at også iMac har blitt redusert i pris når man hekter på 768SSD og 32GB RAM

Lenke til kommentar

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

End of discussion...

 

Er man ikke ekstremt opptatt av ios,"image" eller liker å betale for mye for ting. Så er det ingen grunn å handle ett apple produkt.

 

Haha, dummeste sammenligningen jeg har sett.

 

Er ingen konkurrenter som slår Apple i det hele tatt, har prøvd mye forskjellig men ingenting slår Apple når det kommer til kvalitet, og det er det man betaler for.

Lenke til kommentar

Leste en anmeldelse av 13" utgaven i siste Lyd & Bilde

 

Der nevnte de at man ikke fikk lov av OSet å utnytte den fulle oppløsningen. Man fikk kun satt skrivebordet osv til 1680x1050 oppløsning. Slik at resten kun blir oppskalering.

 

Det er jo i mine øyne idiotisk. Er dette fordi ting blir for smått, eller fordi skjermkortet er for dårlig?

Og er det det samme med de større skjermene, eller nyere utgavene som nevnes her.

 

De skrev også at man kunne legge inn ett tredjepart program som gjorde at man fikk utnyttet hele oppløsningen, så det er vel kanskje ikke noe galt med selve hardwaren, men kun noe rart med selve Apple?

Lenke til kommentar

Leste en anmeldelse av 13" utgaven i siste Lyd & Bilde

 

Der nevnte de at man ikke fikk lov av OSet å utnytte den fulle oppløsningen. Man fikk kun satt skrivebordet osv til 1680x1050 oppløsning. Slik at resten kun blir oppskalering.

 

Det er jo i mine øyne idiotisk. Er dette fordi ting blir for smått, eller fordi skjermkortet er for dårlig?

Og er det det samme med de større skjermene, eller nyere utgavene som nevnes her.

 

De skrev også at man kunne legge inn ett tredjepart program som gjorde at man fikk utnyttet hele oppløsningen, så det er vel kanskje ikke noe galt med selve hardwaren, men kun noe rart med selve Apple?

 

Årsaken til det er jo at teksten blir ALT for liten.

 

Det går ann å sette på full retina oppløsning på 15 tommerene i OSX, men jeg personlig synes det blir for smått.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Leste en anmeldelse av 13" utgaven i siste Lyd & Bilde

 

Der nevnte de at man ikke fikk lov av OSet å utnytte den fulle oppløsningen. Man fikk kun satt skrivebordet osv til 1680x1050 oppløsning. Slik at resten kun blir oppskalering.

 

Det er jo i mine øyne idiotisk. Er dette fordi ting blir for smått, eller fordi skjermkortet er for dårlig?

Og er det det samme med de større skjermene, eller nyere utgavene som nevnes her.

 

De skrev også at man kunne legge inn ett tredjepart program som gjorde at man fikk utnyttet hele oppløsningen, så det er vel kanskje ikke noe galt med selve hardwaren, men kun noe rart med selve Apple?

 

Grunnen er at det ikke skal bli så smått at det blir umulig å lese..rett og slett. Ellers må du jo bruke lupe for å finne ting ? Og sånn må det nesten også være, med mindre du har spesielle behov. Dette vil være tilfellet på alle andre PCer også, når de engang for tilsvarende skjerm.

 

Resultatet ? Ting er akkurat så stort som det må være, men sylskarpt.

 

At det burde være et alternativ å sette på maks hvis man ville skal jeg dog være enig i burde være mulig. Jeg kan maks sette 1920x1080 modus uten å bruke 3parts programmer

 

Hvis jeg ikke tar helt feil bruker jeg 1440x900 modusen selv..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Leste en anmeldelse av 13" utgaven i siste Lyd & BildeDer nevnte de at man ikke fikk lov av OSet å utnytte den fulle oppløsningen. Man fikk kun satt skrivebordet osv til 1680x1050 oppløsning. Slik at resten kun blir oppskalering.Det er jo i mine øyne idiotisk. Er dette fordi ting blir for smått, eller fordi skjermkortet er for dårlig?Og er det det samme med de større skjermene, eller nyere utgavene som nevnes her.De skrev også at man kunne legge inn ett tredjepart program som gjorde at man fikk utnyttet hele oppløsningen, så det er vel kanskje ikke noe galt med selve hardwaren, men kun noe rart med selve Apple?

 

Dette henger sammen med skalering av knapper og tekst; den fulle oppløsningen blir selvsagt brukt. Enkelte eldre applikasjoner som ikke har retina-støtte ser noe småsære ut men det er vel i hovedtrekk løst av de fleste allerede. Google chrome f.eks så ikke helt frisk ut før retina-støtte ble lagt til.

Lenke til kommentar

Dette var jo faktisk skikkelig betydelige reduksjoner i pris!...bra Apple. Fortsatt for dyrt til at en PC-gnier som meg skulle kjøpt noe slikt, men absolutt betydelig!

 

Venter til Haswell før jeg går til innkjøp av en ny bærbar. Mye lavere strømforbruk, mye kraftigere integrert GPU og kraftigere CPU. Er ikke feil.

Ahh, the waiting game... Skyldig etter tiltale på denne siden av skjermen og!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var jo faktisk skikkelig betydelige reduksjoner i pris!...bra Apple. Fortsatt for dyrt til at en PC-gnier som meg skulle kjøpt noe slikt, men absolutt betydelig!

 

 

Ahh, the waiting game... Skyldig etter tiltale på denne siden av skjermen og!

Gjorde det samme før jeg bestilte iMac.... ventetiden ble ekstremt lang - ny versjon dukket jo nesten aldri opp ;) hovedgrunnen var USB3.0, offisiell støtte for 32GB og håp om mindre refleksjoner fra skjerm; alt ble levert.

Lenke til kommentar

En marginal prisjustering fra Apple altså, det er riktig retning men det er fremdeles for lite. Men så må vi heller ikke glemme at dette er MacBooks med "retention" displays ;)

 

Jeg kan konstatere at det er god og merkbar forskjell på HD 4000 og GT 620M. F.eks. for Diablo III er det forskjellen på spillbart og ikke spillbart (som også er aktuelt for Mac).

Lenke til kommentar

Får man utnyttet 2880x1800 oppløsningen på en 15" skjerm? Jeg synes til og med 1920x1080 gjør at ting blir for smått på min bærbare, så jeg har satt den ned til 1600x900 for at ting skal bli lesbart.

 

Her kommer den relativt gode skaleringen i OS X inn i bilde. Det fungerer ikke som i Windows hvor det er stort sett bare snodig skalering DPI på tekst som massevis av programmer roter voldsomt med.

 

Du får altså 2880x1800 oppløsning på stort sett alt, mens skalering av tekst osv gjør at ting ikke blir knøttsmått.

Lenke til kommentar

For å prøve å si dette på en måte som "du får jo en PC med samme CPU billigere og Apple svindler alle"-gjengen kan forstå:

 

Du kan holde deg mett, varm og tørr med bare en felleskjøpet-dress, knekkebrød og en lavvo. De gjør samme jobben som god mat, klær og skikkelig mat og koster mye mindre. Du kan også komme deg akkurat like bra fra A til B med en 1980-modell Lada som med en hvilken som helst annen bil.

 

Så hvorfor i alle dager sløse bort penger på å kjøpe noe annet? Objektivt sett er det jo de samme produktene!

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Tråden har blitt ryddet for off- topic, personangrep og søppel. Dessverre har det også godt med noen gode innlegg, disse er da slettet fordi de inneholder sitater av slettede innlegg.

 

Neste innlegg som blir slettet pga. noe av det overstående vil få en reaksjon.

MVH

 

KVTL

Endret av KVTL
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...