Gå til innhold

Apple dumper prisen på Retina-Macbook


Anbefalte innlegg

Nei, jeg aner vel ikke hva jeg snakker om siden jeg jobber i en en butikk hvor dette er en aktuell problem-stilling og at vi måtte kjempe i nesten ett år for å få Apple til å godta servicer som var over ett år. Men siden det ikke var første-side i VG så kan det vel ikke være sant. Jeg har vel funnet opp de 43 mail'ene jeg sendte til Apple for å kjempe for mine kunders' rettigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dumper prisen" var vel å ta i. Om prisen hadde blitt dumpet så hadde jeg forventet en pris på under 8000. Noe som ville tilsvart circa hva enkeltkomponentene i en sånn maskin koster.

 

Sensasjonelle overskifter og overdrivelser hører hjemme i Dagbladet. Ikke i et seriøst nett-magasin.

Lenke til kommentar

Så det faktum, at Apple som stort sett ALDRI senker prisene på produktene sine plutselig kutter med over 3'000kr på høyst aktuelle modeller kommer ikke som et lite sjokk på flere?

 

De som lider mest av dette blir vell Asus, Samsung osv som forsøker å etablere seg litt i "premium" segmentet og nå må se at både Samsung 9-serie og Asus Zenbook faktisk koster det samme som MacBook Pro Retina, til tross for generelt dårligere spesifikasjoner og det er før vi i det hele tatt begynner med ting som byggekvalitet, touchpad, tastatur, høyttalere og skjerm.

Lenke til kommentar

Så det faktum, at Apple som stort sett ALDRI senker prisene på produktene sine plutselig kutter med over 3'000kr på høyst aktuelle modeller kommer ikke som et lite sjokk på flere?

 

De som lider mest av dette blir vell Asus, Samsung osv som forsøker å etablere seg litt i "premium" segmentet og nå må se at både Samsung 9-serie og Asus Zenbook faktisk koster det samme som MacBook Pro Retina, til tross for generelt dårligere spesifikasjoner og det er før vi i det hele tatt begynner med ting som byggekvalitet, touchpad, tastatur, høyttalere og skjerm.

 

Du har ingen grunnlag for å si at Asus Zenbook sin touchbad,byggekvalitet,høyttalere,tastatur står noe tilbake for Apple sitt.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Du har ingen grunnlag for å si at Asus Zenbook sin touchbad,byggekvalitet,høyttalere,tastatur står noe tilbake for Apple sitt.

Personlige erfaringer sier iallefall at spesielt touchpad og byggkvalitet på ZenBook ikke matcher den du får på en MacBook Pro Retina.

Høytalere er ikke det jeg bruker mest på en laptop, og nå de gjelder tastaturene på disse to modellene så har jeg ingen klar favoritt.

 

5 av 5 som har kjøpt ny laptop i forskningsgruppen jeg er tilknyttet det siste halve året har kjøpt en MacBook Pro Retina. Av disse 5 var kun 2 tidligere MacBook Pro brukere. Det er primært skjermen, men også byggkvalitet, batteritid som gjorde at disse 5 valgte MacBook Pro Retina.

Lenke til kommentar

Med andre ord, du har heller ikke prøvd den nye Zenbooken, og lever på gamle "forumrykter".

 

Helt fantastisk.

 

Det stemmer, jeg velger å stole på en produsent som konsekvent har levert kvalitet. Når Asus blir kjent for det samme skal de få samme æren. Å bruke tid på å holde meg oppdatert på hvem som gidder å levere kvalitet er mer energi enn jeg gidder å bruke på noe sånt.

 

Skal jeg ha en PC kjøper jeg et merke jeg vet har levert over tid. Det kan godt hende Zenbooken har en god touchpad (og gode egenskaper på de andre "ikke-målbare" tingene), men jeg vet at en Macbook har det. Det er derfor jeg er villig til å betale Apple mer enn andre produsenter - jeg stoler på at de tar vare på helheten. Om andre bestemmer seg å konkurrere på samme nivå er det helt fantastisk.

 

Edit: Hvis det er UX31E eller -A du snakker om ser jeg at trackpaden stort sett omtales som dårlig eller helt grei, avhengig av hvilken produsent du tilfeldigvis(!) får levert den fra.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Det stemmer, jeg velger å stole på en produsent som konsekvent har levert kvalitet. Når Asus blir kjent for det samme skal de få samme æren. Å bruke tid på å holde meg oppdatert på hvem som gidder å levere kvalitet er mer energi enn jeg gidder å bruke på noe sånt.

 

Skal jeg ha en PC kjøper jeg et merke jeg vet har levert over tid. Det kan godt hende Zenbooken har en god touchpad (og gode egenskaper på de andre "ikke-målbare" tingene), men jeg vet at en Macbook har det. Det er derfor jeg er villig til å betale Apple mer enn andre produsenter - jeg stoler på at de tar vare på helheten. Om andre bestemmer seg å konkurrere på samme nivå er det helt fantastisk.

 

Edit: Hvis det er UX31E eller -A du snakker om ser jeg at trackpaden stort sett omtales som dårlig eller helt grei, avhengig av hvilken produsent du tilfeldigvis(!) får levert den fra.

Greia er jo at du ikke betaler mer lenger for Apple maskiner.

 

Om det er samsung 9 serie eller asus zenbook så er prisen den samme som rmbp.

Forskjellen er jo bare at du ikke får med en ultra low voltage cpu på rmbp og en mye bedre skjerm.

 

Og generelt er jo totalpakka mye bedre og. Men det vil følge Apple i all evighet at de er altfor dyre

Lenke til kommentar

Liker forøvrig nå at asus sine maskiner er dyrere enn retina macbook pro 13" med dårligere ytelse og skjerm, og generell kvalitetsfølelse.

 

Men igjen, du har jo mulighet til å trykke på skjermen med fingrene dine

 

Ikke tenkt PC vs Mac... tenkt Windows vs OSX.

 

Hva vil du bli mest fornøyd med av disse operativsystemene med ditt bruk?

Lenke til kommentar

Ikke tenkt PC vs Mac... tenkt Windows vs OSX.

 

Hva vil du bli mest fornøyd med av disse operativsystemene med ditt bruk?

Så vidt meg bekjent er det ikke noe problem å kjøre Windows på MBPr.

Problemet er heller at Windows har dårlig støtte for skjermer med så høy oppløsning.

Lenke til kommentar

Ikke tenkt PC vs Mac... tenkt Windows vs OSX.

 

Hva vil du bli mest fornøyd med av disse operativsystemene med ditt bruk?

Kjører alltid Windows igjennom bootcamp på de macene mine. Litt pga noe program jeg har der som jeg trenger til skolen osv, fungerer en del bedre.

 

Tenker mer på om jeg klarer å vente til juni-juli-august med å kjøpe meg en bærbar

 

Så vidt meg bekjent er det ikke noe problem å kjøre Windows på MBPr.

Problemet er heller at Windows har dårlig støtte for skjermer med så høy oppløsning.

Nja, testet med en kompis som har rMBP.

 

Fungerer egentlig helt fint, etter du har innstallert windows på rMBP. Så defaulter Windows til 200% dpi scaling. Som fungerer fint, han kjørte på 150% men alt var fortsatt veldig leselig og fint.

 

Jeg er vel en av de få som misliker veldig mye hvordan apple gjør dpi scaling osv, fordi møter du på programmer som ikke er retina ready, så er det forferdelig grøtete.

Lenke til kommentar

Nå har jeg minimal erfaring med windows og rmbp.

 

Jeg bare nevnte det til han over meg, at det ikke er et problem i Windows. Jeg syntes fortsatt at Windows gjør en bedre jobb med skalering enn det OSX gjør, fordi det låser deg å bruke dems metode, som jeg ikke syntes er altfor bra. Jeg vil gjerne heller ha skalering av tekst og ui elementer uavhengige av hverandre.

 

Men nå var jo 200% satt som default, mens han brukte 125% eller 150%. Og da var det en del mer leselig enn fks 2880x1800 native i osx med fks setresx

 

Edit; fuck it, bestilte rmbp. express levering, på mandag, hadde håpet før helga. Men jaja, har egentlig ikke råd men, shit la gå

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, det er fort gjort å bli fristet. Jeg hadde egentlig tenkt å bytte fra Air til rmbp til sommern, men nå skal jeg være 6 uker i Uganda i ferien så da ser det ut til at det blir forskjøvet mot høsten i stedet. Jeg innser at jeg trossalt ikke flytter så fryktelig mye på maskina at jeg har behov for air. Faktisk tar jeg den sjeldent ut av huset.

Lenke til kommentar

Nei, jeg aner vel ikke hva jeg snakker om siden jeg jobber i en en butikk hvor dette er en aktuell problem-stilling og at vi måtte kjempe i nesten ett år for å få Apple til å godta servicer som var over ett år. Men siden det ikke var første-side i VG så kan det vel ikke være sant. Jeg har vel funnet opp de 43 mail'ene jeg sendte til Apple for å kjempe for mine kunders' rettigheter.

Alt du trenger å gjøre er å komme med en kilde på at Apple fikk seg "en skikkelig smekk i retten", siden du hevder at dette er "kjent", så kan man muligens tro at du aner hva du snakker om.

Jeg kjenner selv til flere tilfeller gjennom de senere årene, der brukere av forskjellige Apple-produkt har fått igjennom reklamasjoner etter mer enn ett år, uten problemer. Har selv fått en ny strømadapter etter mer enn tre år, uten spørsmål. Det finnes altså helt andre erfaringer enn dine, hos ganske mange mennesker.

Lenke til kommentar

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

End of discussion...

 

Er man ikke ekstremt opptatt av ios,"image" eller liker å betale for mye for ting. Så er det ingen grunn å handle ett apple produkt.

Hehe, var det humor? Dårligere CPU(én kjerne? Come on), bare 4GB ram(loddet fast til hovedkortet, kan altså ikke skiftes ut selv), dårligere skjerm, ikke ekte HDMI, men krever overgang. Skjermkortet likt, batteritid lik. Den koster 1000,- MER. Hva gjør at du vil kjøpe denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...