Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Karakter F etter mye lesing og informasjonsresearch


Anbefalte innlegg

Her leverte eg en oppgave jeg jobbet en god del med, jeg brylte mye sitat og og en god del andre kilder.

Stod ingenting i oppgavebeskrivelsen om at det ikkje var låv, men at vi måtte vise til kilder, å det gjore eg.

 

Vil ta dette opp med denne sure læreren. Og vite hvorfor han sktryker meg med en F, når målet med arbeidskravet var å forstå og få kunnskap og insikt.

 

Legger til eit vedlegg med det eg leverte så kan folk få avgjøre om dette er totalt ubrukelig.

 

Han snakket også om at eg blandet nynorsk og bokmål, som ikkje skal være relevant for faget, som er '(Sikkerhet til sjøs)

MsServer.docx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at faget er "Sikkerhet til sjøs"? Jeg antar at faget er Norsk, og at emnet for oppgaven var "Sikkerhet til Sjøs".

 

Hvis dette var en oppgave innenfor norskfaget, så skal rettskriving være en veldig sentral del av alle oppgaver. I tillegg er dokumentet ekstremt kort (det meste er bilder) og veldig rotete. Blant annet har du brukt fet tekst, kursiv og understreking helt uten mål og mening. ALL tekst er jo understreket. Hvorfor?

 

Det mest kritiske er nok at du har drevet direkte avskriving fra en av kildene. Den første linken du serverer (http://www.firda.no/nyhende/article2523710.ece) i kildene inneholder NØYAKTIG de samme punktene som du ramser opp innledningsvis.

 

Direkte avskrivning på denne måten vil i alle tilfeller gi karakter F. Dokumentet du har skrevet er plagiat, og under andre omstendigheter ville det faktisk vært ulovlig.

 

Sorry, men jeg er enig med læreren din. Dette er nok en F.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Må nok si meg enig med læreren din jeg også. Dette er en soleklar F. For det første er jo alt sammen bare kopiert inn i dokumentet fra forskjellige kilder, så det er jo ikke rart det er en blanding av bokmål og nynorsk, du har jo ikke engang tatt deg tid til å endre skrifttype og skriftstørrelse. Det finnes ingen rød tråd i teksten, ei heller finner jeg noe egenprodusert tekst. Hvordan du bruker kilder og sitater har du heller ikke forstått. At du har brukt noe særlig mer enn 5 minutter på dette har jeg vondt for å tro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enige med de andre her og din lærer, dette er en klar F.

Du har åpenbart kopiert inn fra andre kilder. Ja, du har lov til å bruke kilder, men på en ordentlig måte.

Teksten din har liten eller ingen form for struktur - den er slik vanskelig å lese da alt er sporadisk limt inn.

 

Ditt første "avsnitt":

Fakta om forliset ved Fedje

 

● Skipet er eigd av kypriotiske Avena Shipping.

● Skipet gjekk utan last, og var på veg til Murmansk. Det var sørvest stiv kuling (15-16 m/s) i området då skipet grunnstøytte, og bølgjehøgda var på rundt 7 meter.

● «Server» hadde et mannskap på 25 som blei evakuert etter grunnstøytinga.

● Havaristen knekte i to i 23-tida same dag, og forpartiet av skipet blei deretter slept inn fjorden.

● Det har leke store mengder olje frå skipet. Måndag var I alt er cirka 135 tonn olje teke opp. I akterskipet kan det være så mykje som 100 tonn olje igjen.

● Oljeflak har drive nordover langs kysten, og har kome inn i fjordane i Sogn og Fjordane. Det er funne skadde og daude fuglar som er tilgrisa av olje.

● Så langt nord som til Hoddevikstranda på Stad på er det obesrvert oljesøl, og til saman kring 500 oljeskadde fuglar var 26. januar rapportert inn til Fylkesmannen si miljøvernavdeling.

 

Server-forliset skjedde 12. januar 2007 kl. 18:25, da det kypriotisk-registrerte lastebåten MS «Server» med 585 tonn bunkersolje og 72 tonn diesel ombord grunnstøtte ved Hellisøy fyr i Fedje kommune. Det var storm og 8 m bølgehøyde i området da grunnstøtingen skjedde. I følge kapteinen på skipet var det ikke motorproblemer som førte til at det gikk på grunn. En av grunnene kan ha vert at skipet var for lett lastet, slik at manøvreringsevnen ble svekket i det dårlige været.

 

Når du bruker kilder lønner det seg å skrive om den informasjonen du finner. Kan for eksempel gjøre slik:

Ved kvelden den 12. januar 2007 forliste MS Server utenfor Hellisøy fyr i Fedje kommune, skipet var eid av det kypriotiske rederiet Avena Shipping. Mannskapet på 25 mann ble evakuert. Kapteinen har uttalt at det ikke kan ha vært motorproblemer som var årsaken til forliset, men heller at det var grunnet skipets lette last som svekket manøvreringsevnen i så hardt vær - i området var det sterk storm og bølger opp til 8 meter.

 

Etter forliset har det lekket ut store mengder olje som har drevet mot Sogn og Fjordane. Her ble det meldt om skadde og døde fugler som er tilgriset av olje. For hele spillområdet ble det funnet rundt 500 fugler tilgriset av olje. Mandagen etter forliset var i alt 135 tonn olje hentet opp fra sjøen. Det fryktes at det kunne være igjen opp til 100 tonn olje i akterskipet.

 

Om du sliter med essayskriving vil jeg anbefale boken til Ole Martin Moen - Essayskriving kort og klart.

Lenke til kommentar

Å "bruke kjelder" betyr ikkje at du kan kopiere og lime inn, rett frå nettet. Denne type oppgåver krev nødvendigvis at du finn kjelder på nettet, men du må skrive oppgåva med eigne ord. Einaste du har vist for læraren er at du kan bruke Google, Ctrl+C og Ctrl+V.

 

Du har ikkje sagt noko om nivå, eller kva fag dette er, men eg har ikkje problem med å forstå ein F.

Lenke til kommentar

Jøsses, jaja

 

I arbeidsbeskrivelsen fikk vi bare skrive 500 ord, og 2-3 bilder

Det skulle bare være en liten lekse frem til en senere time vi skulle ha,

Faget går under f2 i fagskolen og det heter (Sikkerhet til sjøs) for nautisk linje. det er ingen norsk lekse. Det skulle bare være en innlevering relevant for faget i seg selv. for at vi skulle få innsikt og forståelse for ulykker og hvordan før, under og etter øvelsen blir utført i forhold til reglemang og hvordan det påvirker samfunnet reglemanger og slike ting.

 

Vi har 2 timer i uken med dette faget.

 

Takk for svar !

Lenke til kommentar

Hmm, tenkte eg skulle skrive mer med ''egne ord'' men følte selv det ble for mye faktapunkter og sitater ifra andre som bare gjore det unødvendig, men eg sjønner jo bedømmelsen, men da skriver eg bare alt med egne ord, for på svaret så sa han at eg kunne kanskje få en ny kjangse med ny vurdering. Får ta det over helgen, med mindre Copypaste.

 

Hvordan var det med forståelsen av teksten, læreren mente det var uoversikterlig og rotete, og hva mener dere med at han dømmer etter norsken, at eg roter mellom nynorsk og bokmål, det skal da ikkje være noe karakterbedømmerlse utover det når oppgaven i praksis ikke hadde noen ting med rettskriving å gjøre, men men.

 

Tar den på nytt :)

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er et norskfag, så har skrivefeil og andre feil i selve oppbygningen av oppgaven noe å si for totalinntrykket av oppgaven. Derfor trekker det ned hvis du blander norsk og nynorsk for eksempel. Hadde det vært på et universitet/høyskole hadde du blitt tatt for juks og kastet ut.

Endret av Hansoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, man blir ikke kastet ut av Høgskole/Universitet om man er litt dvask med noe som ikke teller for karakter. Det er en liten filleting, som var tenkt som en enkel oppgave for studentene. Ikke et arbeids- eller eksamenskrav.

 

Husk at TS går fagskole, han er i godt selskap med sitt nivå(ja, jeg sa det.).

 

Til TS, du må slutte å finne på måter du kan forklare hvorfor du leverer en bedriten innlevering. Du må levere noe bedre. Det virker som enkelte tror at norsk er et fag man ikke har bruk for utenfor norsktimen. Du lærer norsk, fordi det er viktig for alle fag. Din elendige presentasjon bunner ut i manglende norskkunnskaper, latskap, og et fravær av forståelse for oppgaven.

 

Når du studerer, og du skal skrive kort om et eller annet, skal ikke 100% av det du har funnet ut ned på arket. Jeg bruker kanskje 10% av det som er oppgaverelevant. Resten er læring, som du tar med til neste gang. Jeg går ikke på fagskole dog.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde du levert det der på universitet som en kvalifiseringsoppgave etc, så hadde du blitt tatt for plagiat=juks, og mest sannsynlig kastet ut. Thats a fact. Men så er jo fagskole og universitet litt forskjellig, men man skal fortsatt være forsiktig med å levere inn plagiat.

 

Du hoppet elegant over delen hvor jeg skrev at dette, som TS også skriver, ikke er en kvalifiseringsoppgave, og han dermed ikke blir tatt for plagiat, fordi ingen kjører plagiatkontroll på leksene dine.

Lenke til kommentar

Nei, man blir ikke kastet ut av Høgskole/Universitet om man er litt dvask med noe som ikke teller for karakter. Det er en liten filleting, som var tenkt som en enkel oppgave for studentene. Ikke et arbeids- eller eksamenskrav.

.

 

Så du mener juks ikke betyr noe på universitetsivå? Juks = litt dvask? Det har heller ingenting å si at oppgaven ikke har karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...