Gå til innhold

Test: Termisk pasta fra kjøkkenet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter 15 nervepirrende minutter kunne vi trygt fastslå at hverken prosessor eller hovedkort hadde tatt noen skade av mat som termisk pasta. Ikke bare hadde maskinvaren overlevd, men prosesortemperaturen var faktisk lavere etter 15 minutter med ketchup, enn etter 15 minutter med vår referanse-kjølepasta, Arctic Silver Crematique.

 

Denne var ny :) Antar forfatteren mener Arctic Silver Céramique. Vrient med franske ord :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gleder meg til dere skal smøre ulike kjølepastaer på brødskiva for å avgjøre hvilken som smaker best.

He, he..

Ei pølse med brød, stekt løk, ei stripe sennep og et tynt lag Artic silver, takk!

Lenke til kommentar

Hva med aluminiumsfolie? Det har man jo også ofte på kjøkkenet, og burde være myk nok til at den fyller i småripene på kjøleren. Spesielt den litt tykke typen folie.

 

Den tanken slå meg også. Men kom på noe enda bedre, noe som faktisk også enkelte fancy resturanter dekorerer mat med, men normalt brukes til dekorasjon.

 

Man får ekstremt tynne gullflak, husker ikke helt hva det heter. Men de brukes for å dekorere utskjæringer osv. Selv om det er ekte gull, så er det ikke veldig dyrt, fordi det er såpass tynt. Og siden gull er såpass mykt, så burte dette egentlig være perfekt ville jeg tro. Gull er jo også en av de beste varmelederene så vidt jeg har fått med meg.

 

EDIT: Kanskje litt dyrt, men det skal holde til 25 bytter: http://shop.selectflavour.com/gull-solv-til-matlaging/bladgull-8-x-8-cm

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Hva med aluminiumsfolie? Det har man jo også ofte på kjøkkenet, og burde være myk nok til at den fyller i småripene på kjøleren. Spesielt den litt tykke typen folie.
Den tanken slå meg også. Men kom på noe enda bedre, noe som faktisk også enkelte fancy resturanter dekorerer mat med, men normalt brukes til dekorasjon.Man får ekstremt tynne gullflak, husker ikke helt hva det heter. Men de brukes for å dekorere utskjæringer osv. Selv om det er ekte gull, så er det ikke veldig dyrt, fordi det er såpass tynt. Og siden gull er såpass mykt, så burte dette egentlig være perfekt ville jeg tro. Gull er jo også en av de beste varmelederene så vidt jeg har fått med meg.EDIT: Kanskje litt dyrt, men det skal holde til 25 bytter: http://shop.selectflavour.com/gull-solv-til-matlaging/bladgull-8-x-8-cm

 

Det heter Bladgull og jeg tenkte det samme etter at jeg leste forslaget om bly og aluminium. Kan sikkert få tak på etpar blad billig hvis man spør hos en gullsmed eller rammeverksted. Det finnes jo Bladsølv også, og det koster bare rundt hundrelappen for 25 blad 95x95mm. Dette vil jeg se en test på! :D

Lenke til kommentar

Morsom artikkel.

 

Termisk pasta er et semiflytende stoff som påføres mellom prosessoren og prosessorkjøleren i datamaskinen din
Kan dere vennligst slutte med å kalle det termisk pasta? Når ble dette klassifisert som pasta?

browned+butter+lemon+pasta3.jpg

 

Hensikten er å minske varmetapet mellom en varm overflate og en kjøler, slik at kjøleren på en effektiv måte transporterer varmen vekk fra den varme kilden.
Her må dere ha misforstått. Hensikten er å øke ledeevnen mellom varm overflate og kjøler, eller varmetap om du vil. Hadde kjøler og CPU vært støpt sammen hadde termisk masse vært unødvendig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...