Gå til innhold

Test: Termisk pasta fra kjøkkenet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gull i seg selv er ikke en SÅ god varmeleder at det kan utfordre f.eks kobber, som jo er langt vanligere og ikke minst billigere. Du får f. eks syltynne kobberplater å ha mellom kjøler og mikroprosessor. Er nok greit brukt i sensorikkens verden.

Skal du ha noe bedre enn kobber, så har du f. eks Sølv, som er et par titals prosent bedre. Dog en del dyrere, men langt fra Gull-dyrt. :p

 

Derfra så er det diamant og grafèn, som er de stoffene som virkelig sprenger skalaen. Både i pris og ledeevne. ;)

Lenke til kommentar

eeh. det meste fungerer en liten stund - så lenge produktet er fuktig. Det er vannet eller fettet som leder varmen. Men så snart det blir tørt er det slutt

Jepp, For ikke å si at så lenge du har noe som fordamper får du veldig bra kjøling. Når det har tørket ut, er det bare varmeledningsevnen over til kjøleren igjen - vil tro effekten av ketchup ville gått mye ned om dere hadde prøvd over litt lenger tid...

 

 

Lenke til kommentar

Lurer på når Idun begynner å utsmykke ketchup-flaskene med det "Best i test"-stempelet til HW.

Sendte for morroskyld Stabburet en e-post angående dette, så får vi se hva som kommer av respons. :p

 

 

 

Hva med aluminiumsfolie? Det har man jo også ofte på kjøkkenet, og burde være myk nok til at den fyller i småripene på kjøleren. Spesielt den litt tykke typen folie.

Hvis du ser på overflaten til varmesprederen på prosessoren samt overflaten til under en prosessorkjøler så ser du at de allerede er veldig flate og jevne allerede. Poenget er å erstatte så mye luft som mulig med en masse som overfører termisk energi mer effektivt. Aluminiumsfolie er i denne grad ikke særlig fleksibel med tanke på å fylle disse ugjevnhetene mellom prosessor og kjøler. Relativt sett er den også meget tykk. Så jeg ser egentlig ikke noen grunn til at aluminiumsfolie skulle være så særlig egnet til dette. ;) Dessuten har Hardware.no testet dette før og hypotesen min ble da bekreftet. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Det beste i sånn måte ville blitt en eller annen loddetinn-legering, men må såklart også varmes opp til noen hundre grader også da. Aluminium hadde vært langt bedre i så måte, men er også et sannt helvette å få til å feste seg i en kobberblokk/IHS, og krever så høy temp at du vil ødelegge CPUen.

Lenke til kommentar

om man klarer å holde kvikksølv på cpu uten å søle så må vell det være det beste av alt her i værden?

Ren gjetting? ;-)

Stemmer at kvikksølv har den gode egenskapen at den ikke går over til gassform før den når flere hundre grader, men det betyr ikke at den er en god varmeleder.

 

Tok meg friheten å sjekke opp, og kvikksølv har den dårligste ledeevnen av alle metaller (minus et ukjent materiale for meg). Ca 50 ganger dårligere enn kobber med rundt 4.8 W/m*K. Kjølepasta ligger mellom 0,7-3 W/m*K. Mens termisk epoxy etc legger seg opp mot 8 W/m*k, og har den gode egenskap at den ikke renner noe sted. ;-)

 

Loddetinn er f.eks over 20 W/k*m, og laaangt bedre. :-)

 

Kvikksølv er derfor mer å regne som en god kjølepasta, men med den svært store nedsiden at den er høyst giftig, ulovlig og renner bort.

 

Det finnes derfor bedre alternativer som ikke har kvikksølv sine nedsider. ;-) Skikkelig god kjølepasta skal visstnok være hakket bedre ytelsemessig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Spørsmål: har ikke tannkrem en konsistens liknende kjølepasta? Kan ikke se det på listen.

 

Og nå er vi videre på selve kjøleren, men når vi først snakker om alternative materialer:

Nå er jeg på kanten av mine kunnskaper, så forbehold om feil, men såvidt jeg husker/vet så er kobber noe av det beste til CPU-kjølere (sett bortifra vekten) - kobber er også hva som stort sett brukes for leding av strøm, videre skal platina visstnok være mye bedre enn kobber til å lede strøm, så hvordan vil en CPU-kjøler av rent platina virke? Tenker vi ser bortifra prisen på noe slikt.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Tannkrem er ikke alt for forskjellig konsistens som termisk pasta nei. Hw.no har en eldre test av andre ting, bla. Tannkrem. ;-)

 

Platina er som du sier, en god leder av strøm, men ikke varme. Platina leder 70 W/mK, mens aluminum leder rundt 200. Gull er ala 300, mens kobber når 400 W/mK. Sølv er hakket bedre med ca 430, mens diamant og spesielt utformet grafen ligger rundt tusentallet, og er derfor det dyreste og desidert beste for varmeoverføring. :-)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Husk at varmeledning bare er en del av regnestykket. De fleste moderne CPU-kjølere benytter seg av fordampning og væske/gass-transport for bortleding av varme (heatpipe). Å flytte det varme materialet gir rett og slett bedre "varmeledning" enn å la varmen strømme gjennom et stasjonært materiale.

 

Derfor bør man fokusere på kjølere som minimerer varmestransporten gjennom stasjonært materiale og maksimerer massetransporten. Dvs. tynnest mulig varmespreder og kraftigst mulig massestrøm (i første omgang, deretter ut til maks kjøleflate og viftekapasitet etc)

Lenke til kommentar

Ofte ved litt tyngre overklokking så blir hovedproblemet rett og slett at materialet, dvs det stasjonære, rett og slett ikke er godt nok til å lede all varmen raskt nok ut til massetransporten (vann i mitt tilfelle). Litt fordi det er for mye kobber mellom kjernen og vannet, samt kjølepasta, men også fordi vannblokken ikke tillater rask nok gjennomstrømning av vann. Hadde basen vært noe tynnere (men ikke så tynt at materialet ikke kan fordele det utover stort nok område for massetransporten å hente det opp), og samtidig laget av f.eks sølv, så kunne jeg kanskje sett markant bedre resultater. Når du har vann som ligger på rundt 0 grader celsius, og en kjerne på på f.eks 80 grader, da er det veldig stort forbedringspotensiale i å effektivisere varmetransporten de første millimeterene.

 

Totalt sett så varierer det hvor flaskehalsen legger seg, og du har helt rett i at termisk konduktivitet kun er en liten del av bildet. Dog blir det ofte den faktoren som du vanskeligst kan gjøre noe med, og for de mer kravstore så er det ikke rent sjelden flaskehalsen legger seg her. :-)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...