Gå til innhold

Test: Qpad QH-85 & QH90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.samsontech.com/samson/products/microphones/usb-microphones/gomic/

 

Samson Go Mic er ikke det dårligste valget for mikrofon for en billig penge. Storebroren C01U har jeg god erfaring med, men den tar en del større plass enn de fleste har tilgjengelig med mindre du henger den fra taket.

 

http://www.samsontech.com/samson/products/microphones/usb-microphones/c01u/

Lenke til kommentar

Neppe, det er nok heller Takstar.

 

20113311384136666.jpg

 

 

Jeg mente egentlig den biten som fester klokka til hodebøyla.

Den opp-ned Y-forma metallbiten.

Den er klin lik den som sitter på mine DT 770 Pro, og mange andre produkter fra beyerdynamic.

Regner med at både beyerdynamic og Takstar kjøper dem inn fra samme leverandør da.

Det som virker mest sannsynlig er at beyerdynamic er de som produserer disse hodesettene for Qpad, siden de allerede har samarbeidet på QH-1339. Men jeg finner ikke noe info om hvem som har produsert QH-85 og QH-90, så jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Takstar er et kinesisk merke som har mistenkelig mange modeller som ligner på andre produsenter sine. Du får visstnok mye for pengene, men mange mener at det er kopier. Det er noen forskjeller, men likhetene er også slående.

 

Syns også det virker mest logisk at det er beyerdynamic som har laget disse mtp. de allerede har hatt et samarbeid med Qpad.

Lenke til kommentar

Sweclockers "beskylder" to av oss Qpad for å ha brukt Takstar som OEM, noe Qpads offisielle bruker ikke gidder å tilbakevise i sine (mange) etterfølgende poster i tråden.

 

Jeg tolker det som forsiktig bekreftelse på at jeg har rett.

 

Specs og prisklasse passer også veldig godt overens med Takstar - som forøvrig får glimrende kritikker i sin prisklasse - men matcher ikke direkte noen av Beyers modeller. I tillegg har Qpad og Takstar ovale klokker mens Beyer bruker runde.

 

Qpad 1339 var straight up Beyer MMX 300 med annen logo, farge og materialer. Enten er disse to nye modellene rebrandede Takstar Pro80 og HI2050 med mikrofoner, eller så er det helt spesielle modeller som Beyer har utviklet kun for Qpad og ikke selger selv. Hva virker mest sannsynlig, til 700 kroner?

Endret av kevral
Lenke til kommentar

Tips angående mic, har brukt mye forskjellig gjennom åra. De beste jeg har brukt er studio mikrofoner til  rundt 1000 som står bak tastaturet. Innstil med equalizer kan du fjerne tastatur trykk eller bikkja sine negler på gulvet fra å komme inn i micen. Til og med kona sin stemme kommer ikke i gjennom når hu snakker til meg samtidig som micen feeder ventrillo etc.

 

Ellers så var jeg ekstremt over rasket over en av de billigste mic-ene på dealextreme. Bedre kvalitet på lyden en zalman sin modmic til og med.

 

Ellers viss dissa hodetelefonene er bygd på dt770 fra beyer er de et dårlig kjøp for en som hvil faktisk høre fotskritt i fps spill. De beste hodetelefonene for professjonel gaming er de med lite bass. Siden mye bass hvil gjøre det vanskelig å høre mid og høy frekvente lyder.

 

Hadde selv valgt dissa hvis penger har mye og si med en clip on mic eller noe annet:

Audiotechnica AD700

Creative Aurvana Live

Sony MDR-V6

 

Ellsers for dem med mere penger:

Beyerdynamic DT880/DT990 (bassen gjør at 990 er på grensen)

AKG k701/k702/Q701

Sennheiser hd598(bedre for gaming en 600 og 650)

Fostex t50rp med Mad Dog mod(Lukka og bra for LAN, krever godt lydkort siden de er orthos med en del demping i driver)

Endret av Leonarfd
Lenke til kommentar

Ellers viss dissa hodetelefonene er bygd på dt770 fra beyer er de et dårlig kjøp for en som hvil faktisk høre fotskritt i fps spill. De beste hodetelefonene for professjonel gaming er de med lite bass. Siden mye bass hvil gjøre det vanskelig å høre mid og høy frekvente lyder.

Har aldri hatt noen problemer med dette når jeg har spilt FPS. F. eks Quake Live hvor lyd er uhyre viktig. Tør påstå du overdriver.

 

Hadde selv valgt dissa hvis penger har mye og si med en clip on mic eller noe annet:

[...]

Sony MDR-V6

Selv om MDR-V6 har et ganske nøytral lydbilde så har de også ganske mye bass i de lavere toner. Kan hende det kan være litt irriterende, har ikke testet selv.

Lenke til kommentar

Hr en ganske stor samling med hodetelefoner, og har 2 modeller av dt770 250ohm og premium versjonen. I forhold til dt880 er det vanskelig og anbefale dt770 siden det er er stor forskjell. men det kommer litt på hvilket spill du spiller, noen har større betydning en andre.v6 er veldig nøytrale og bassen er litt sør for nøytral, i hvertfall med mine moddede versjoner.

Endret av Leonarfd
Lenke til kommentar

Hr en ganske stor samling med hodetelefoner, og har 2 modeller av dt770 250ohm og premium versjonen. I forhold til dt880 er det vanskelig og anbefale dt770 siden det er er stor forskjell. men det kommer litt på hvilket spill du spiller, noen har større betydning en andre.

Det er helt klart forskjeller på lyden på disse modellene, men jeg vil ikke si at det har noen påvirkning på hvor godt du hører f. eks fotskritt. Å ikke kjøpe DT770 fordi du er redd for å ikke høre fotskritt vil jeg si er på nippet til latterlig.

 

v6 er veldig nøytrale og bassen er litt sør for nøytral, i hvertfall med mine moddede versjoner.

Nøytral, men ganske kraftig. Syns mid/diskant er ganske "kjedelig" uten EQ, men det er by design. Knallgode hodetelefoner for elektronisk musikk. Not so much for rock.

Lenke til kommentar
Hadde ikkje Qpad et samarbeid med Beyerdynamics? Er dette headset med samme type kvalitet? Uans, vil absolutt anbefale Sennheiser til dere som leter etter headset. Kombinasjon av HD555 + mic ved navn PC 360. :)

+1, har selv PC 360 og er godt fornøyd.

 

<...>det virker ut ifra artikkelen som byggekvaliteten er meget god, slik man forventer av beyerdynamic.

 

En venn av meg har Sennheiser PC 360, og han sier de er veldig god lyd i. Mikrofonen er god kvalitet på. De er imidlertid veldig åpne, så de lekker veldig mye lyd.

Ikke akkurat digg for LAN hvor folk har med seg anlegg, slik som på TG hvor det er høy musikk around the clock.

Og heller ikke særlig fint for dem du prater med på Skype om du hører på høy musikk.

 

Min anbefaling er å kjøpe gode hodetelefoner med en standalone mic.

 

Personlig liker jeg lukkede hodetelefoner, da man slipper at lyden blir "forurenset" av bakgrunnsstøy og at hodetelefonene ikke lekker lyd som kan forstyrre andre.

Om åpent design er det som holder deg fra å vurdere PC 360 sjekk ut PC 350. Det er den lukkede varianten og jeg har lagt merke til mange Progamere som bruker den for LAN og events.

 

Ja å gå fra HK lydkort til et dedikert lydkort er som natt og dag.

Creative Titanium HD, Creative Sound Blaster Z(x,R) eller Asus Xonar E STX for å nevne noen.

Så sant. HK til dedikert lydkort (av god kvalitet) kan jeg forestille meg som en tilsvarende forskjell som mellom 96kbit MP3 og FLAC, gitt at man har et godt headset/headphones.

Jeg har "Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro" (første gen med PCIe), er det mye forskjell opp til Titanium HD?

 

Tror ikke du er så kravstor til lyd om du har PC350... :p

Det er visstnok samme driver som HD595 (muligens HD555 og?), men casingen er ikke på samme nivå, og gir derfor en mye kjedeligere lyd enn man burde kunne forvente. Dette kan heldigvis moddes :)

Om du har mye peil på disse headsettene, hvem vil du si er det beste åpne headsettet fra Sennheiser? Og hvordan sammenlignes disse mot andre headset/headphones i <2000kr klassen?

Jeg har Sennheiser PC 360, men jeg ser noen nevner beyerdynamic. Hvordan går headset/headphones fra disse opp mot mine?

Jeg har på meg headsettet 4-10 timer om dagen, og jeg har prøvd lukkede headset før, men det er uaktuelt for meg. Jeg bruker det også bare på rommet, og det er ikke nevneverdig bakgrunsstøy, det mest bråkete er vanligvis et par Noctua vifter i kabinettet.

Lenke til kommentar

Så sant. HK til dedikert lydkort (av god kvalitet) kan jeg forestille meg som en tilsvarende forskjell som mellom 96kbit MP3 og FLAC, gitt at man har et godt headset/headphones.

Jeg har "Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro" (første gen med PCIe), er det mye forskjell opp til Titanium HD?

 

Sjekk heller ut Sound Blaster ZxR som er nye flaggskipet til Creative. Det kommer med "audiophile specs".

Lenke til kommentar

Om du har mye peil på disse headsettene, hvem vil du si er det beste åpne headsettet fra Sennheiser? Og hvordan sammenlignes disse mot andre headset/headphones i <2000kr klassen?

Jeg har Sennheiser PC 360, men jeg ser noen nevner beyerdynamic. Hvordan går headset/headphones fra disse opp mot mine?

Jeg har på meg headsettet 4-10 timer om dagen, og jeg har prøvd lukkede headset før, men det er uaktuelt for meg. Jeg bruker det også bare på rommet, og det er ikke nevneverdig bakgrunsstøy, det mest bråkete er vanligvis et par Noctua vifter i kabinettet.

Vil ikke si jeg har spesielt med peiling på Sennheiser. Har bare testet PC360 på LAN og lest litt om de på nettet (mye gode reviews på head-fi.org). Har hatt en lang diskusjon rundt DT770 i denne tråden, så det gidder jeg ikke igjen, beklager :p

 

Jeg kan godt anbefale DT770, men i denne prisklassen handler det mer om hvilke type hodetelefoner du er ute etter enn at det er noen som er "best". Forskjellene går i stor grad på smak og bruk.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Er snakk om gaming her, tydelig at du ikke har prøvd mere nøytrale hodetelefoner med mindre bass. Mye bedre viss du skal hre fotskritt, spesielt siden det er så mye skudd og eksplosiver som gjør at du hører ikke mye annet. Men dette kan jo fikses via equalizer også viss du har mye bass, en annen ting om jeg skal gå mere teknisk på dt770. De er lukka ogg har et ræva 360grader bilde pluss at alt høres veldig nerme ut med lite seperasjon. Men det er jo normalt med lukkede hodetelefoner.

 

Har sagt mitt, og veit av erfaring hva som er bra. Dt770 kommer langt etter mye annet som er dyrere og litt etter de billige aurvana live eller ad700

Lenke til kommentar

Jeg brukte PC 360 på et lite LAN (20 personer) i slutten av juleferien, og de er ikke bra for gaming der. Om det er musikk i bakgrunn eller støy fra ting som skjer rundt slipper mesteparten inn, og du mister mye av lydbildet, eller må sette lyden ubehagelig høyt. Om jeg skulle vært mye på LAN hadde jeg kjøpt PC 350 i tillegg tror jeg. Mikrofonen på 360 fungerte greit på LAN uten å plukke opp for mye støy. For daglig bruk er som jeg nevnte lukkede headset uaktuelt, da jeg synes de er ubehagelige å ha på over lengre tid. PC 360 merker jeg knapt at jeg har på meg, og det føles helt naturlig å ha de på om jeg er forran PCen selv om jeg ikke har på noe lyd.

 

Jeg sjekket forresten akkurat Sennheiser 598HD, og lurer på om de har samarbeidet med Noctua om designen. Fargevalget er i alle fall så likt at jeg med en gang assosierte dem.

 

EDIT: Rotet litt i lydinstillingene og fant Egenskaper for høytalere -> Tone -> Bass Balanse. Jeg har synes PC 360 hadde lite dyp bass, spesielt ved lavere volum (og jeg liker ikke å spille høyt), og med +6 til +9dB ble det mye bedre og rundere låt i mange sanger uten at kick bassen ble ubehagelig. Det fremhevet også forskjellen på 320kbit MP3 og FLAC mer. Samtidig byttet jeg også sample frekves fra 48kHz til 96kHz, men jeg vet ikke hvor mye det har å si.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Er snakk om gaming her, tydelig at du ikke har prøvd mere nøytrale hodetelefoner med mindre bass. Mye bedre viss du skal hre fotskritt, spesielt siden det er så mye skudd og eksplosiver som gjør at du hører ikke mye annet. Men dette kan jo fikses via equalizer også viss du har mye bass, en annen ting om jeg skal gå mere teknisk på dt770. De er lukka ogg har et ræva 360grader bilde pluss at alt høres veldig nerme ut med lite seperasjon. Men det er jo normalt med lukkede hodetelefoner.

Jeg har nå brukt min del av forskjellige hodetelefoner og headsets, men syns enkelt og greit du overdriver litt :)

Har aldri hatt problemer med å høre retning med mine DT770. Det er nok andre modeller som er bedre egnet, klart, men du hører absolutt fotskritt uten problemer.

Lenke til kommentar
Har du forslag på slike mikrofoner? Har et HD555 liggande her, per dags dato bruker eg webcam mikrofon, da min Zalman clip-on mic ikkje klarte å levere høg nok lyd uten å få støy. Webcamet mitt har ikkje dette problemet, men den tar opp alt fra tastaturtrykk til noen som skrape med spade ute.

 

På Biltema får du en mic til 20 kr eller no, enkel clip-on variant. Har den klipset på kabelen tett inntil "koppen" på mine Sennheiser HD595. Ifølge de jeg spiller med, så er det lite problemer med støy. Vet også at mange "entusiaster" faktisk anbefaler en tilsvarende mic fra dealextreme. Sjekk http://dx.com/p/mini-clip-on-microphone-7080.

 

Sånn ellers så kan jeg forøvrig sterkt anbefale Ultrasone sine dyrere hodetelefoner til spill og musikk. Med S-Logic får man vanvittig bra separering av lyd, og surroundfølelse via CMSS-3D f.eks. Ser at mange anbefaler Ultrasone Pro 900.

 

For de som ikke vil ha helt lukkede hodetelefoner så er det vel først og fremst Beyerdynamic DT990 Pro og Sennheiser DT598 som gjelder.

 

Av headset så er det vel som andre har nevnt her QPad QH-1339 (lukkede) og Sennheiser PC360 (åpne) som gjerne er målestokken.

 

Lyd er dog en subjektiv greie, så det definitivt beste er å teste selv om mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...