Gå til innhold

Facebook dro ned deler av Internett i natt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At Facebook tydeligvis har muligheten til å dra nettbrukere fra en side og inn til seg selv, reiser bekymringer

Ja, når du inkluderer et JavaScript kontrollert av en tredjepart har den tredjeparten omtrent full kontroll over websiden. Dette burde de som har bestemt at FB-scriptet skal legges til ha satt seg inn i før de tok avgjørelsen.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Derfor jeg ungår å logge inn på andre sider enn facebook med min facebook konto.

Nå var det vel her snakk om det å ikke logge ut fra facebook.com, noe som gjør at facebook kjenner deg igjen når du besøker en nettside med deres script for f.eks. en "liker"-knapp.

Hvor vidt man logger inn med facebook-kontoen noe annet sted enn facebook.com har ingen ting å si.

Lenke til kommentar

https://www.ghostery.com/

 

---

 

Delete My Account funker enda bedre:

https://www.facebook.../delete_account

 

Sånn FYI hjelper det ikke å slette profilen sin på FB. De tracker alle som besøker en webside med en FB addon som Like button eller andre "social plugins". Dette gjelder også Twitter og Google for å nevne noen trackers.

 

Så selv om du ikke har en FB bruker vil de samle informasjon om deg og logge alle websider du besøker + hvem du er, IP etc.

Endret av fenele
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Mange som bruker Facebook logger aldri ut. Hver gang man da besøker en eller annen nettside, vil "Like"-knappene sende informasjon til Facebooks servere med din profil

Ble ikke dette aspektet omtalt i media for 1-2 år siden? Men hva innebærer det egentlig?

 

Betyr det at alle sider jeg besøker som har en FB "Like" knapp et eller annet sted sender informasjon til Facebook om at jeg har besøkt siden, selv om jeg ikke trykker på "Like"?

Er ikke det vel på kant med selv globalt lovverk?

 

Fenele:

Det hjelper lite med "uansett hvor du beveger deg så vil disse og disse vite alt om dine bevegelser" type innlegg. Kom heller med konkret informasjon om påstandene.

 

EDIT:

Bruker Facebook Disconnect på Firefox og Chrome. Funker veldig bra.

Installerte liksågodt hele Disconnect funksjonen så blokkerer den en del andre sites i tillegg. Takk for tipset. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis du har en FB bruker og er logget inn vil informasjon knyttes til din FB bruker, kan godt hende informasjon knyttes til din FB bruker hvis du ikke er logget inn også da de sniffer cookies og IP adresse.

Hvis du ikke har en FB bruker vil informasjon knyttes til IP adresse og de vil kunne identifisere en person ved bruk av cookies(så lenge du ikke sletter disse).

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Er vel mer vanlig med statisk IP per husstand nå enn for 5 år siden men jeg orker ikke å krangle mer på dette. Orker ikke å finne tall på statisk vs dyn IP heller :p

 

Men helt klart er ikke en IP == en person. Noe som gjør at div overvåkningslover aka anti-piratlover blir meningsløse.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...