Gå til innhold

Microsoft vurderer Office til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare til opplysning er Phoronix en svæææært lite pålitelig kilde til nyheter, spesielt sånne av typen "en eller annen fyr sa at Microsoft kanskje vurderer å lage Office for Linux". De troller omtrent til tider for pagehits.

 

Det vil jeg ikke si. Phoronix meldte for flere år siden at Valve jobbet med Steam for Linux. De (han) har også hatt flere andre "inside"-nyheter å komme med lenge før noe ble offentliggjort eller kjent via andre kanaler.

 

Kan du vise til "troll"-posting fra phoronix?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AD?

 

Bare pass på at du ikke kjører AD'n på en HD skjerm, da får du ADHD :p

Nei, Samba 4 er ett morsomt leketøy, i motsettning til Samba 3 som var LDAP så har Samba 4 også støtte for policyer og er kompatibel med Microsoft sitt RSAT (Remote System Administration Tools) noe som da gjør det å få en gratis Active Directory med Win 2k8 R2 støtte enkelt.

Den kan også kjøre tandem med en Windows server om du har lyst uten problemer.

Lenke til kommentar

Bare til opplysning er Phoronix en svæææært lite pålitelig kilde til nyheter, spesielt sånne av typen "en eller annen fyr sa at Microsoft kanskje vurderer å lage Office for Linux". De troller omtrent til tider for pagehits.

 

Jaha, de hadde da rett om Steam ganske lenge før noen ord var sagt :p

Lenke til kommentar

"Inviter Vampyrene over dørterskelen? -Yes/No?"

 

"Hvis du har valget mellom flere gode løsninger - hvorfor ikke velge den dårligste og dyreste!?"

 

"Trodde du var kvitt oss nå? Sett i gang og tro om igjen!"

 

"Har du en netbook som fungerer knirkefritt? Hva med å stappe den full av Office-programvare som sinker den ned til snilefart?!"

 

"Sett deg på huk og skvis av en skikkelig kabel, og legg den i trynet på småbedriftene! Microsoft hjelper deg med å tørke deg i ræva etterpå!"

 

"Bruker du en dokumentert og portabel formateringsstandard? Det for tapere! Velg et format som du aldri vet om blir likt - ikke en gang mellom Office-versjoner!"

 

"Har du ikke lyst til å kaste bort en 10Gb plass på harddisken? Vi har også automatisk nedlasting av Clipart som får sekretæren din til å dåne!"

 

"I vårt univers er det glimrende å tilby et databaseprogram som er fremdeles er gammeldags og tungvint - og allerede var det når Access først kom ut for Windows 3.1. Gå for tradisjon, åkke som!"

 

"Skynd deg og oppgradér til MSOFFICE, før dine ansatte får smaken på noe bedre og biligere! Kjøp en support-avtale for de neste tyve årene, og du trenger aldri å bekymre deg for dette igjen!"

 

"Koble deg til INTERNETT, dette mystiske og ukjente fenomenet, og lagre dokumenter i skyen, kun ved hjelp av å flytte elektroner! Bare tilgjengelig hos oss (for alt du vet)!"

 

"Sett i gang, kjøp en kontor-pakke som gir brukerne en engasjerende opplevelse. For eksempel: "Rive seg i håret over det idiotiske grensesnittet", samt "hvor i svarte ble den filen lagret nå da?", og "hvorfor ble ikke det signerte dokumentet lagret under min bruker som en kladd da jeg trykte "rediger"?".

 

"Linux - det er flott og fint. Men det bør ikke være for flott og fint! Så kjøp MSOffice - nå definitivt uten støtte for xml-baserte og fullt dokumenterte filformater!"

 

"Åpen kilde er det samme som tyveri! Derfor kan vi ikke fortelle deg hvor bokstavene skal stå i det lagrede dokumentet ditt!"

 

"Få noen problemer og heng - nå også i Linux!"

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kan du vise til "troll"-posting fra phoronix?
Det ble rapportert at Steam var på vei til Linux i fire år i strekk, sjekk arkivet hos Slashdot. Det at de endelig etter åresvis hype har rett er ikke positivt.

 

«Steam Client For Linux Confirmed»

Published on November 28, 2008

 

 

Ellers til denne saken: Nei, det skjer ikke, hvertfall ikke før om et halvt tiår slik som i Steam-tilfellet.

Lenke til kommentar

Bare til opplysning er Phoronix en svæææært lite pålitelig kilde til nyheter, spesielt sånne av typen "en eller annen fyr sa at Microsoft kanskje vurderer å lage Office for Linux". De troller omtrent til tider for pagehits.

... ellers så sitter han inne med særs interessant informasjon til tider, men er bundet opp av NDAer etc. Det er jo ikke alle her i verden som oppfører seg respektløst i forhold til NDAer.

 

Uansett, få trodde på Steam på linux, men det var jo sant. I tillegg forutså han også AMD/ATIs satsing på opensource, igjen, ikke alle trodde han. Nå er det vel kanskje på tide at massene bare tar seg sammen og bare venter og ser, i stedet for å påstå at han troller hele tiden. Office på Linux er på ingen måter noen bombe med tanke på at det finnes en versjon for OSX allerede.

Lenke til kommentar

Microsoft ser nok an fremtiden og vil nok holde tilbake et slikt produkt til de ser seg tjent med det. Dvs. vippepunkter der de estimerer økte lisensinntekt fra Office å være lik lisensinntektene de taper fra Windows ved å gjøre dette.

 

Ellers så må jeg si meg skeptisk og avventene til bakenforliggende motiver. Embrace - extend - extinguish er jo en MS-utviklet markedstaktikk.

 

 

Uten tvil spennende, men tror kanskje det er flere som savner Photoshop. OpenOffice/LibreOffice fungerer jo greit, men selvfølgelig ikke alltid som ønsket. Som flere nevner så kan jo dette være positivt for GNU/Linux sin del :)

Lenke til kommentar

Gratis å bruke Office Web Apps også. Logg på skydrive.live.com om du har SkyDrive konto, og i en mappe velg "Create" og så typen Office-dokument du ønsker. Evt. om du har lagret office-dokumenter på SkyDrive kontoen din fra PC kan du åpne og redigere de på nettet fra hvor som helst. Altså lignende GDocs. Nå er det noen forskjeller på GDocs og MS Office sine Web Apps, så hva som er best kommer nok an på bruken. For private ting bruker jeg nå SkyDrive, for samarbeidsting GDoc.

Ok, var ikke klar over det, trodde det kun var for de med lisens. Men enig i at GDoc er best for samarbeidsting.

Lenke til kommentar

Apropos Adobe, en annen her skrev at Photoshop ville blitt et større savn. Photoshop støtter ikke Linux per i dag, men det kan alltids ombestemme seg hvis de ser at de mister et godt marked der. Det finnes en del konkurrerende programvare med lignende funksjonalitet som både Photoshop og Lightroom som stadig blir bedre. Personlig føler jeg Photoshop er bloatet med funksjoner jeg aldri trenger, (selv om noen av de er kjekke og vanskelig å finne erstatninger for)

 

Lightroom kan jeg ikke fordra på grunn av bibliotek-tankegangen. Noen elsker det - jeg hater det. Smak og behag. Jeg vil ha filene mine separate og uten noe overordnet styringssystem. Jeg vil kunne flytte de rundt uten å måtte importere de på nytt og foreta endringer som følger med fila når den flyttes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Apropos Adobe, en annen her skrev at Photoshop ville blitt et større savn. Photoshop støtter ikke Linux per i dag, men det kan alltids ombestemme seg hvis de ser at de mister et godt marked der. Det finnes en del konkurrerende programvare med lignende funksjonalitet som både Photoshop og Lightroom som stadig blir bedre. Personlig føler jeg Photoshop er bloatet med funksjoner jeg aldri trenger, (selv om noen av de er kjekke og vanskelig å finne erstatninger for)

 

Jeg flytta bort fra Windows, men kunne aldri gjort det uten Photoshop. Selvsagt bruker jeg ikke alle tilgjengelige funksjoner, men de jeg faktisk bruker, trenger jeg Photoshop til (Vel, enkelte ihvertfall)

 

Dessuten, man skal heller ikke undervurdere den enorme mengden tutorials og guider som finnes til Photoshop. Er jo ikke slik at alt er selvforklarende hvis man skal gjøre litt mer avanserte ting enn å lage firkanter med tekst inni.

 

Lightroom kan jeg ikke fordra på grunn av bibliotek-tankegangen. Noen elsker det - jeg hater det. Smak og behag. Jeg vil ha filene mine separate og uten noe overordnet styringssystem. Jeg vil kunne flytte de rundt uten å måtte importere de på nytt og foreta endringer som følger med fila når den flyttes.

 

Hele poenget med Lightroom er jo katalogisering og organisering av bildene, så da har du isåfall valgt feil program ;-) Du kan forøvrig flytte bildene fysisk også med å organisere de i "Folder view" på venstre siden uten å importere noenting som helst.. endringer er forøvrig non-destructive, så original fila ligger der til enhver tid uberørt. Er det første beta versjon du har testa eller ? ;-)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg flytta bort fra Windows, men kunne aldri gjort det uten Photoshop. Selvsagt bruker jeg ikke alle tilgjengelige funksjoner, men de jeg faktisk bruker, trenger jeg Photoshop til (Vel, enkelte ihvertfall)

 

Dessuten, man skal heller ikke undervurdere den enorme mengden tutorials og guider som finnes til Photoshop. Er jo ikke slik at alt er selvforklarende hvis man skal gjøre litt mer avanserte ting enn å lage firkanter med tekst inni.

 

 

 

Hele poenget med Lightroom er jo katalogisering og organisering av bildene, så da har du isåfall valgt feil program ;-) Du kan forøvrig flytte bildene fysisk også med å organisere de i "Folder view" på venstre siden uten å importere noenting som helst.. endringer er forøvrig non-destructive, så original fila ligger der til enhver tid uberørt. Er det første beta versjon du har testa eller ? ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...