Gå til innhold

Skytjeneste lover uendelig lagringsplass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det enkleste er jo bruke TimeMachine i OSX. Så har man hele maskina på 2 disker eller flere ettersom oppsettet.. Så gjør dere som meg, kopirerer det viktisgste over på en annen disk, som jeg legger i safen her i huset. Det ligger den en plastpose med sikkerlås slik at HDD'en ikke blir våt om det skulle komme en syndeflod..

 

Og ja, har en ordentlig butikksafe i huset, som motstår både innbrudd og brann.. :)

 

Dette er det enkleste, raskeste og det billigste.. :) Skulle likt å sett hvorlang tid jeg vile ha brukt på laste opp mine 600GB med bilder til nettskyen.. :p

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Det enkleste er jo bruke TimeMachine i OSX. Så har man hele maskina på 2 disker eller flere ettersom oppsettet.. Så gjør dere som meg, kopirerer det viktisgste over på en annen disk, som jeg legger i safen her i huset. Det ligger den en plastpose med sikkerlås slik at HDD'en ikke blir våt om det skulle komme en syndeflod..

 

Og ja, har en ordentlig butikksafe i huset, som motstår både innbrudd og brann.. :)

 

Dette er det enkleste, raskeste og det billigste.. :) Skulle likt å sett hvorlang tid jeg vile ha brukt på laste opp mine 600GB med bilder til nettskyen.. :p

 

Enklere, raskere og billigere? Kanskje, spørs hvor mye du lagrer, hardisk koster peng det og. For meg med 60/60 linje er det ikke noe problem å hive mappene til opplastning så gjør den resten selv, krever mindre arbeid enn å kjøpe en hardisk og putte den i en safe faktisk, pratisk talt er dette gjort på to tastetrykk omtrent. 600 GB er unnagjort på et par dager uten bruk av kroppsenergi fra min side. Sitter man på en dårligere linje kan jeg jo skjønne problemstillingen.-

 

 

Uannsett, å sette lit til fysiske hardisker i huset er det siste jeg ville gjort ihvertfall, uannsett om de er i en safe på nordpolen eller ei. Måten data behandles på i selskaper som Jotta gjør det til en langt sikrere løsning en det det aller meste man selv kan gjøre.

 

--------------

 

BTW:

 

 

Bedre personvern

- Det at leverandøren er norsk er ikke i seg selv et kvalitetsstempel, men når selskaper også lagrer dataene i Norge er man så beskyttet som man kan være, sier advokat Ragnar Lindefjeld i i advokatfirmaet Wiersholm."

 

"Land som har et tilfredsstillende reglelverk, og det gjelder i hvert fall Norge og EU/EØS-land, gir som oftest bedre beskyttelse for sluttbrukeren enn tjenester basert utenfor EU, sier avdelingsdirektør Helge Veum i Datatilsynet."

 

Kilde

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Bitcasa will not be liable for any loss or corruption of your stuff, or for any costs or expenses associated with backing up or restoring any of your stuff.

 

Så de tar 0 ansvar for at filene dine faktisk er der.

 

We will respond to notices of alleged copyright infringement if they comply with the law and are properly provided to us. Such notices should be reported using our DMCA Process. We reserve the right to delete or disable content alleged to be infringing and to terminate repeat infringers.

 

Så de kan lese alle filene dine og sletter ting man i USA ikke liker.

Lenke til kommentar

Det er ingen tjenester som faktisk tilbyr ubegrenset med kapasitet, straks du virkelig blir en storbruker vil du garantert bli kastet ut. Slike tjenester lever på at de aller færreste bruker en stor andel av kapasiteten de betaler for.

Nå spørs det hva som menes med storbruker 2TB eller 2000, er det 2000TB er det ikke vanlig bruk,

 

Lenke til kommentar

Ein må ikkje gløyme at mange av dei som tilbyr ubegrensa har nokre catches. F.eks så har Backblaze det sånn at om du ikkje har dataen lokalt etter 6 månedar, så sletter dei dataten automatisk.

 

For min del så er moglegheita til å mounte nettlagringa som ein lokal disk ein kjempefordel. For då kan eg som regel bruke det verktøyet eg likar best til å handtera backup/synkronisering og streame data. Bitcasa er dessverre litt for ustabilt for min del enda.

Lenke til kommentar

Jotta tilbyr også ubegrenset lagringskapasitet. Forslag: Jotta kan registrere en konto hos Bitcasa og ta backup av alle sine kontoer der. Så kan Bitcasa registrere en konto hos Jotta og ta backup av alle sine kontoer der.jotta.222x222.pngpost-3851-0-82739300-1360150673.jpgpost-3851-0-27481700-1360150539.jpg

 

Men jotta må man betale ekstra for hver enhet du skal lagre fra.. Men det trenger man vel ikke på Bitcasa?

Lenke til kommentar

Det enkleste er jo bruke TimeMachine i OSX. Så har man hele maskina på 2 disker eller flere ettersom oppsettet.. Så gjør dere som meg, kopirerer det viktisgste over på en annen disk, som jeg legger i safen her i huset. Det ligger den en plastpose med sikkerlås slik at HDD'en ikke blir våt om det skulle komme en syndeflod..Og ja, har en ordentlig butikksafe i huset, som motstår både innbrudd og brann.. :)Dette er det enkleste, raskeste og det billigste.. :) Skulle likt å sett hvorlang tid jeg vile ha brukt på laste opp mine 600GB med bilder til nettskyen.. :p

 

Brannsikkert? Pris på skapet, og jobben for å få det innstallert? Hva med EM-stråling og slitasje på selve HDD-platen i magnetisme?

Lenke til kommentar

Stoler ikke på andre med mine data, og er i hvert fall ikke interessert i være avhengig av en "evig" betalingsløsning for backup.

 

Lokal backup gjøres hver dag til husets NAS. I tillegg har jeg ekstern backup som blir oppdatert ved jevne mellomrom.

 

Online lagring brukes kun for data jeg ønsker god tilgjengelighet på, ikke primært som backup.

Lenke til kommentar

...Og hvor mye båndbredde og hastighet får man for dette da? Er ugler i mosen når de gjør det så billig.

 

Mega virker mye tryggere enn de andre pga kryptering og siden ingen har tilgang til filene dine. Får de ordentlig kryptering vil det være et godt alternativ.

 

Ifølge Bitcasa sine hjemmesider krypterer de filene dine i nettleseren, slik som Mega gjør.

Lenke til kommentar

*gjesp*Privacy anyone?? Jotta.no?

<tatt frå jotta.no>

"Stored in Norway

Did you know that Norway has some of the best privacy laws in the world? There are few places in the world where consumers are better protected. That?s why all files on Jottacloud are stored in Norway."

 

Lenke til kommentar

Stoler ikke på andre med mine data, og er i hvert fall ikke interessert i være avhengig av en "evig" betalingsløsning for backup.

 

Lokal backup gjøres hver dag til husets NAS. I tillegg har jeg ekstern backup som blir oppdatert ved jevne mellomrom.

 

Online lagring brukes kun for data jeg ønsker god tilgjengelighet på, ikke primært som backup.

 

Men du stoler på at du selv klarer å ikke miste datene dine? Isåfall, hvor mye er bildene og filene dine egentlig verdt for deg? Hva om noen bryter seg inn i huset ditt å stjeler alle hardiskene dine? Eller huset ditt brenner ned, eller NAS-oppsettet ditt faller i bakken?

 

Spørsmålet er ikke om en hardisk ryker, spørsmålet er når.

 

Jeg jobbet med folk som har hatt opptil flere hardisker hjemme, og har fått mange gode historier, konklusjonen er du er abselutt ikke trygg, det er så mange faktorer som kan skje - og de skjer, faktisk overraskende mange ganger samtidig(dvs med alle backupene)

 

Nå kan jeg ikke snakke for sikkerheten bak Bitcasa, men jeg vet at senteret der Jotta oppbevarer dataene sine kan nesten sammenlignes med en bank. Er du dog paranoid på at dataene skal bli spredd ved et usannsynlig datainnbrudd er det ikke verre enn å kryptere datene før du laster opp.

 

5-600 kr i året er lite i forhold til prisen for å miste bildene sine, eller levere hardisken til IBAS, hvis du i det hele tatt har den.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Backup er mykje meir arbeid enn å plassere ein dings hos ein venn/familiemedlem.

Har du kontroll over at backupen køyre? At diskane er ok? At backup feiler med beskrivande feilmelding? At restore fungerar? Om data har blitt korrupt?

For eit par hundrelappar i året så lar du andre ta seg av dette arbeidet. Dei einaste du trengje å bry deg om er kva det blir tatt backup av og om backup køyre. Fungerer det ikkje, så kan la tenestetylbydaren få svette for å få det til å fungere igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Min erfaring er at desto billigere og mer man får, desto tregere opplastingshastighet.

Mange av skytjenestene tar så mange forbehold at man uansett må lagre alt lokalt.

 

Hva med disse?

Kontoen kan slettes uten varsel, brukerrettighetene kan endres uten varsel, Nettstedet kan legges ned uten varsel, nettstedet har ingen ansvar ifm. tap av data, data kan utleveres til myndighetene (hvem er de da?), nettstedet kan fritt benytte seg av bilder som lastes opp, nettstedet har eierrettighetene til alt som lastes opp, osv. osv.

Er det noen som har lest "brukerrettighetene" som man må godkjenne for å kunne opprette en konto?

Disse "brukerrettighetene" går ofte stort sett ut på å si fra seg alle rettigheter.

 

Er dataene krypterte, stoler jeg så mye på dem at jeg tror de har en bakdør. (Les: overhodet ingen tillit.)

 

Når det skrives artikler om slike nettjenester, forventer jeg at forfatteren setter seg grundig inn i disse "brukerrettighetene" og opplyser hva man fraskriver seg.

Det er altfor mange som knapt bryr seg og som overhodet ikke forstår konsekvenstenkning som er "happy" med alt som er billig og gratis.

Av samme grunn florerer det av nakenbilder av mennesker som ikke mente at disse bildene skulle spres for alle vinder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Brannsikkert? Pris på skapet, og jobben for å få det innstallert? Hva med EM-stråling og slitasje på selve HDD-platen i magnetisme?

 

Hva som er prisene til skapene aner jeg ikke.. men dette er beregnet for butikker, derav sikkerheten og brannsikkerheten.. dette er Jøli safer.. :) Etter hva jeg har lest så holder med å sikkerhetskopiere en disk ca hvert 10'ende år. :) Lurer på om jeg fant dette punktet under Nasjonal Sikkerhetsmynighet i forhold til lagring av sikkerhetskopier. Jeg kjører mine disker 90-95% fulle, skriver en følgelapp i posen om hva den inneholder.. og der i fra ligger den mørkt, tørt og vibrasjonsfritt.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...