Gå til innhold

Svensk nettleverandør blokkerer TV-lisensen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis disse tingene ikke er konkurransedyktige, fortjener de da livets rett?

Norge er ikke stort nok til at noe nasjonalt media vil være "konkurranse dyktig". I dette ligger problemet som gjør at statlig media bør finansieres av alle, ikke kun brukere. Alternativet er å avskaffe Norge og heller bli en amerikansk (eller etterhvert Kinesisk) stat. Du vil ikke beholde ikke norsk kultur uten norsk media.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis disse tingene ikke er konkurransedyktige, fortjener de da livets rett?

 

til en viss grad ja , jeg er en stor tilhenger av at markedet skal selv regulere og betale seg selv , men nå viser det seg jo fra amerikansk tv at selv gode tv serier med god oppslutning ikke får livets rett bare for at de ikke har flest seere , så der må finnes en viss statelig motvekt som levere de litt mere snevre tingene som ikke nødvendigvis drar mest seere men forsatt har en god oppslutning .

Lenke til kommentar

Hvis disse tingene ikke er konkurransedyktige, fortjener de da livets rett?

 

Kan vel diskuteres, offentlig finansiering fører til at rike menneskers mening om kultur ikke blir så mye mere viktig enn mindre rike menneskers mening om den samme kulturen, om i en mer markedsmessig variant. Så det blir jo en perspektivsak.

 

AtW

Lenke til kommentar

til en viss grad ja , jeg er en stor tilhenger av at markedet skal selv regulere og betale seg selv , men nå viser det seg jo fra amerikansk tv at selv gode tv serier med god oppslutning ikke får livets rett bare for at de ikke har flest seere , så der må finnes en viss statelig motvekt som levere de litt mere snevre tingene som ikke nødvendigvis drar mest seere men forsatt har en god oppslutning .

 

Kan vel diskuteres, offentlig finansiering fører til at rike menneskers mening om kultur ikke blir så mye mere viktig enn mindre rike menneskers mening om den samme kulturen, om i en mer markedsmessig variant. Så det blir jo en perspektivsak.

 

AtW

 

Dette er da gode grunner til hvorfor NRK lisensen burde finansieres via skatten, og ikke via de få som blir ''tatt'' av lisensavdelingen.

Lenke til kommentar

Bah, bare tull. Kutt ut lisensen og finansier NRK over statsbudsjettet. Da sparer man penger på å legge ned lisensinnkrevingen. Å kontrollere og kreve inn koster altfor mye sånn som det er idag.

Akkurat det samme som mitt argument i alle slike diskusjoner.

 

Om man inkluderer all elektronikk med nett-tilgang og mulighet for å spille av video vil >90% av den voksne befolkningen være lisenspliktig om man ikke gjør slike omveier, og da er det like greit å bare finansiere over statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Det er da ingenting flott med dette. For det første er det en lisens på tv-mottaker (i motsetning til "NRK-lisens" som mange kaller det), for det andre sitter veldig mange på en dynamisk IP, for det tredje kan man enkelt omgå denne "sperren" ved hjelp av en proxy.

 

Dynamisk IP eller ei har ingenting å si når "Veggboksen"/"Modemet"/Mottaker devicen din blokkeres på MAC adresse nivå

Men proxy der i mot vil kunne virke

Lenke til kommentar

Heldigvis ikke bare canal digital og get som leverer nett i Norge da ;)

 

Nei, men de er definitivt de eneste (Altibox også kansje?) med makt og kundebase stor nok til bli hørt. Det er ikke så mange leverandører i norge som leverer både internett og TV. Hjelper ikke om en leverandør av internett blokkerer tilgang til NRK.no, hvis du fortsatt får det fra en eller annen TV leverandør.

Lenke til kommentar
nå er lisensen ikke noe du betaler for og få lov og se på nrk , men en noe du betaler for og få se på tv .

 

Men hvordan forklarer du lisensen da? Hva skal NRK med penger om kanalene ikke har noe med lisensen å gjøre. Skal dei ha betalt for produskjoner som skal påtvinges folket, om dei velger å se på det eller ikke? Hvor er valget om å kunne bruke NRK sine tjenester eller ikke? Kunne ikke gitt mer faen i nye Norske tv serier, eller urørt. Om dei skal finansieres, så blir det ikke på min rekning. Har aldri sett eller hørt på noe av det NRK produserer dei siste 10 år. Om dei ikke kan finansiere ut fra kvalitet slik som andre kanaler, produksjoner gjør, så er dei rett og slett feige, og kvaliteten blir deretter.

 

Er enig i lisensiert produkt, men der andre har lisenser, har også bruker et valg før kjøp. Med NRK så må du betale om du velger å bruke produktet eller ikke. Det er der dei feiler, og har mistet all verdighet imo.

 

 

Lenke til kommentar

Dette burde ikke være en debatt om hvordan vi skal unngå NRK lisens, men heller en debatt om vi ønsker en statlig TV kanal, som allmennkringkaster, og som ikke er avhengig av høy hit-faktor på programmene.

 

Jeg mener allmennheten er tjent med NRK, og dermed burde finansieres via statskassa. Jeg vet dette vil lande på skatteseddelen min alikevel, men da vil budsjettet til NRK måtte behandles politisk på en litt annen måte enn i dag, og vi hadde spart store summer på innkreving, kontroll OSV. Jeg mener også at tidsrommet mellom programmer er svært verdifullt på en slik kanal, og ville åpnet for at NRK kunne være delvis reklamefinansiert. Hadde NRK gått over skatteseddelen, så ville vi også fått en mer "riktig" betaling av kanalen, da vi i hovedtrekk beskattes hardere jo mer vi tjener i norge. Vi kunne slippe flere kreative forsøk på å spe på inntektene til NRK, og vi hadde sluppet debatten om vaskemaskina har fargeskjerm eller ikke, Telenor, Statoil, AMK sentralen også videre hadde sluppet et vanskelig system med mulig plombering, proxy osv av sin maskinpark, jeg er sikker på at arbeidsgiveren i disse selskapene ikke blir videre imponert om de ansatte sitter å streamer TV innhold i arbeidstiden, men skjerm og internett er de stort sett avhengige av.

 

Som en liten digresjon, er det noen som vet hvor mange lisenser en butikk à-la Expert betaler?

Lenke til kommentar

Lurer på om de har lov å avgiftsbellegge saker over Internett. Internett skulle jo være frit for alle osv, at enkelte kan ta betalt for bruk av deres sider er en sak, å avgiftsbelegge en hel befolkning for internett tilgang er en helt annen sak, Nrk kan jo bare lage sine sider betalbare så kan de som absolutt må ha Nrkm betale for det og vi andre kan bruke pengene våre til andre og fornuftigere tinvg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...