Gå til innhold

Svensk nettleverandør blokkerer TV-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen dum idè indeed. Får håpe vi slipper å dra den så langt i Norge, og eventuelt om det skjer at nettleverandører gir oss samme mulighet. Jeg betaler gladlig en 50 lapp extra i måneden til NextGentel om jeg slipper å betale opp mot 3000 kroner til NRK.

 

ffs, det må du ikke fortelle NGT !! :)

Lenke til kommentar
Nei.
HmmDersom en bor hjemme hos sine foreldre og foreldrene betaler nrk lisens, men du har din egen pc og er over 18. Skal man da betale?Tror det blir vanskelig for NRK å faktisk kreve pengene..

 

Nei det er per hustand, så du må ikke betale om det er noen andre som betaler i samme hjem ;)

 

Men synes at dette begynner å bli litt tullete, jeg ser ikke på TV, alikevel er jeg pliktet til å betale bare fordi jeg har "mulighet" for å ha tv her hjemme. Bruker kun TVen til filmer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er per hustand, så du må ikke betale om det er noen andre som betaler i samme hjem ;)

 

Men synes at dette begynner å bli litt tullete, jeg ser ikke på TV, alikevel er jeg pliktet til å betale bare fordi jeg har "mulighet" for å ha tv her hjemme. Bruker kun TVen til filmer!

 

Mhm

 

Betaler jo abn til Canal Digital i tillegg for å kunne se på animal planet, discovery, nat geo osv.

Syntes man skulle kunne blokkere NRK på TV også så ble man kvitt lisensen,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja

 

Dette er feil. De prøvde seg, men ble raskt slått ned av daværende kulturminister Trond Giske. Antageligvis det smarteste den karen noen gang har gjort...

 

Nei.

 

Korrekt!

 

Hmm

 

Dersom en bor hjemme hos sine foreldre og foreldrene betaler nrk lisens, men du har din egen pc og er over 18. Skal man da betale?

 

Tror det blir vanskelig for NRK å faktisk kreve pengene..

 

Er du over 18, og har egen inntekt, så er du per definisjon en selvstendig husholdning. Har du da TV på eget rom, er du pålagt å betale lisens. Per nå, så er ikke tv-tunerkort til PC lisenspliktig, så det er kun om du har egen TV, analog dekoder for kabel-tv, digitaldekoder for bakkenett (DVB-T), kabel (DVB-C) eller satellitt (DVB-S).

 

Forslaget som kommer nå, er en etterreaksjon på Trond Giskes nedsabling av NRKs lisensavdeling forsøk på å kreve lisens for PCer.

 

Jeg betaler lisens (om ikke velvillig), så for min del påvirker dette kun om de skulle legge en avgift på anskaffelse av utstyr. Men reagerer meget sterkt på at de, som flere her nevner, legger ting ut på nett fritt tilgjengelig, for nå å komme å påstå at dette er tilgjengelig for alle.

 

Jeg har ikke gjort noen forsøk på å se NRK på nett, hverken testet løsningen dems, eller lastet ned app eller viewer software. Så da får de jammen holde seg langt unna å forsøke å avgiftsbelegge dette. Resultatet er jo at man da heller legger alt utstyrshandel av slikt til forretninger innenfor tollregionen til EU (Poste Restante til Strømstad) eller på feriereiser, i ren protest.

 

Nei, her forsøker man igjen å gå baklengs inn i fremtiden, lenge etter at fremtiden allerede har landet.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Nei det er per hustand, så du må ikke betale om det er noen andre som betaler i samme hjem ;)

 

Men synes at dette begynner å bli litt tullete, jeg ser ikke på TV, alikevel er jeg pliktet til å betale bare fordi jeg har "mulighet" for å ha tv her hjemme. Bruker kun TVen til filmer!

 

Er han over 18, tjener egne penger og har utstyr, han skrev i neste innlegg at han abonnerer på CD, så ansees han som selvstendig husstand, og er da lisenspliktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi må bort fra hele tankegangen om at forbruk skal finansiere statlig media, dette bør finansieres på samme måte som annen velferd.

 

En ikke komersiell media aktør er viktig for å balansere markedet. Særlig er produksjonen viktig kulturelt da den gir mulighet for å dekke hendelser som er mindre kommersielt attraktive. Produksjonen bør støtte de til enhver tid aktuelle distribusjonsplattformer. Distribisjonen i seg selv er derimot etterhvert blitt lettere å kontrollere via politiske vedtak.

 

Alle bør betale for å drive en ikke komersiell kanal, ikke bare de som benytter den. Media er etter mitt syn blitt en like viktig del av samfunnet som utdanning. Bidra til driften bør bli et krav, mens forbruk av resultaten kan forbli et valg.

 

Jeg betaler lisensen med glede, men ønsker samtidig at finansieringsmetoden endres.

Lenke til kommentar

Denne løsningen er fra samme kategorien som å tømme en synkende båt for vann framfor å tette lekasjen.

Hvis SVT og NRK ønsker å kreve inn penger for tjenestene sine... gjør de om til betalte tjenester! HALLO!

Er dette konseptet med f.eks. krypterte TV kanaler, dekoder, sim-kort, evt registrert/betalt konto hos svt.se eller hva det måtte hete... er dette så vanskelig og så fjernt at kjenner ikke til det?

 

Ånei beklager her er det - igjen - om å gjøre ting vanskeligere for forbrukeren og kreve inn mest penger.

Lenke til kommentar

Mhm

 

Betaler jo abn til Canal Digital i tillegg for å kunne se på animal planet, discovery, nat geo osv.

Syntes man skulle kunne blokkere NRK på TV også så ble man kvitt lisensen,

nå er lisensen ikke noe du betaler for og få lov og se på nrk , men en noe du betaler for og få se på tv .

 

 

 

 

hvis man ser på løsningen som er kommet i land som har tatt vekk lisensen så er det som regel en økning av andre skatter eller avgifter for og hente inn pengene , per i dag er det enkelt med en lisens per husstand .

 

i Finland krever di inn "Yle tax" istedet , denne er på 50 - 150 euro ut fra hvor mye du tjener og ALLE må betale . Island har tilsvarende løsninger Tyrkia krever inn lisensen som 2% av strømregningen din .

 

så Tv lisens er ikke et Norsk fenomen og vi har langt fra den værets innkrevingen eller dyreste prisen , i Danmark så er allerede mobiltelefoner og nettbrett lisensbelagt .

 

 

Hvis vi fjerner lisensen og ikke erstatter den men en skatt eller lignende så kan vi se langt etter nye Norske tv serier , de fleste norske mediahus har nrk som en stor kunde og kan ikke overleve på de private kanalene alene , ny norsk musikk som urørt og p3 støtter opp kan vi glemme , og mye mye annent som nrk som produksjonselskap står for som nødvendigvis ikke er NRK som tv kanal

 

Kilder for mine påstander : http://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper inderlig at det blir påkrevd for NRK å ha innlogging for å se på dem istedenfor. Det ble nevnt at Tv-lisens er for å kunne få se TV i Norge, men da vil i så tilfelle denne loven bli en ny Internet-lisens. I så tilfelle så må de komme med nye grunnlag for denne ekstra avgiften.

 

Det skal også nevnes at med TV-lisens så har man hatt muligheten til å få TVer plombert (De lodder vekk antenne kontakten) slik at man ikke kan få inn kanalene lengre. Det burde i så tilfelle bli innført en plombering på Internet også, noe som da ville minnet om denne typen som Bahnhof har lansert i Sverige.

 

Når dette er nevnt så har jeg ikke noe imot å betale lisens for å få tilgang til NRK slik som det er i dag, men jeg mener det er helt feil å kunne påtvinge noe slikt på de som ikke er ute etter det.

 

Edit: ser at en del av disse tingene er nevnt i nye artikler på TEK.no.

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar

Hvis vi fjerner lisensen og ikke erstatter den men en skatt eller lignende så kan vi se langt etter nye Norske tv serier , de fleste norske mediahus har nrk som en stor kunde og kan ikke overleve på de private kanalene alene , ny norsk musikk som urørt og p3 støtter opp kan vi glemme , og mye mye annent som nrk som produksjonselskap står for som nødvendigvis ikke er NRK som tv kanal

 

Kilder for mine påstander : http://en.wikipedia....evision_licence

 

Hvis disse tingene ikke er konkurransedyktige, fortjener de da livets rett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...