Gå til innhold

Lære meg Linux


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å lære meg Linux, så jeg tenkte at Ubuntu er et grei sted å starte. Jeg lastet ned Ubuntu 12.10 over til VirtualBox, og det gikk jo innmari tregt! Det lagger ganske ofte, og det kan ta opptil 10 sekunder før den vil reagere på noe. Jeg prøvde 12.04, men det var ikke en stor forbedring. Jeg vet ikke om det er laptopen som ikke takler VirtualBox, eller om Ubuntu funker dårlig på VirtualBox.

 

Jeg prøvde noe som heter Ubuntu Minimal CD (bare terminalen), denne var kjempe fin. Eneste problemet er at jeg ønsker å kunne kopiere tekst/kode fra nett eller laste ned filer fra nett som jeg kan manipulere via linux.

 

Min siste løsning er å laste ned Ubuntu Desktop, eventuelt opprette en partisjon og installere Ubuntu der, men jeg ønsker å vite om det finnes noen løsninger til VirtualBox.

 

Hvorfor er Ubuntu så treg i VirtualBox? Jeg har lest litt på nett, og så noe med Unity 2D og 3D. Skjønte ikke helt, men jeg valgte 2D via login-screen og det hjalp litt, men ikke nok. Lagger fremdeles. Prøvde denne guiden her:

http://blog.jdpfu.com/2012/09/14/solution-for-slow-ubuntu-in-virtualbox

Kom ikke noe lenger enn uname -r.

 

Finnes det noen andre måter jeg kan lære meg Linux på? Noen terminaler som kjører Linux kode i Windows (Har sett at Mac-brukere kan det)? Eventuelt andre OS? Linux Mint funket dårlig også.

 

Specs på laptop: 6GB RAM, i5 sandy bridge prosessor. GPU er integrert i prosessoren (Intel HD 4000 eller noe).

 

Satte 1GB ram i virtual box.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen andre måter jeg kan lære meg Linux på? Noen terminaler som kjører Linux kode i Windows (Har sett at Mac-brukere kan det)?

Enkleste og raskeste måten å lære er ved å bruke det daglig, slik at du finner løsninger på eventuelle problemer eller spørsmål du måtte ha når du gjør helt vanlige ting.

 

Ellers så kan du jo leke deg med shell ("terminalen") over SSH til en annen Linux-boks ved hjelp av PuTTY/Cygwin. Dette betyr at du logger inn på en annen maskin ved hjelp av brukernavn/passord, og får opp et shell som om du hadde en terminal åpen lokalt. F. eks sette opp diverse ting på en server eller noe.

 

Cygwin støtter å kjøre shellet bash native på Windows, og mange programmer er portet til Cygwin/Windows. Men det funker ikke til så mye annet enn litt utvikling og enkelte tekstbaserte programmer som IRC-klienten irssi. Med Cygwin så får du altså i praksis en terminal, men den er altså ikke like fleksibel som på OS X, og ikke i nærheten av terminalen på Linux pga. det er mindre funksjoner i miljøet den bruker (ingen pakkebehandler eller andre systemfunksjoner).

 

Hvorfor Ubuntu er så treig i Virtualbox kan jeg ikke svare på, men du bør i alle fall ha installert og ikke kjørt "try Ubuntu" (live cd). Du kan eventuelt teste Xubuntu/Lubuntu, som er lettvekter-versjoner av Ubuntu med et annet desktop environment (GUI).

Endret av Occi
Lenke til kommentar

geir__hk: Installerte det. Skjønte ikke helt hva du mente, men den virtuelle disken har en størrelse på 8GB og ligger lagret i C:/Users/Bruker/VirtualBox...

 

Occi: Takk for svar. Jeg har dessverre ikke en server/PC å logge meg på. Mulig jeg kunne ha prøvd å fikset en gammel stasjonær til dette, men hvis det er så mange begrensninger i Windows kjører jeg heller en dual boot!

Lenke til kommentar

Finnes det noen andre måter jeg kan lære meg Linux på? Noen terminaler som kjører Linux kode i Windows (Har sett at Mac-brukere kan det)? Eventuelt andre OS? Linux Mint funket dårlig også.

 

 

Mac kan ikke kjøre linux-programmer annet enn på samme måte som Windows kan. Men Mac bruker bash som terminalshell (OS X er i bunn og grunn en BSd Unix-variant; FreeBSD + next' mach-kernel + fancy gui på toppen), og det gjør Linux også.

 

Bash kan du kjøre i Windows. Den greieste måten å få et linux-aktig miljø i windows er å installere cygwin. Da får du bash, gcc, X11 og en hel bøtte annen *ix-programware. Cygwin er altså et miljø som gjør det enkelte å kompilere, og kjøre, *ix-kildekode på Windows. Men dette bli den mest knølete varianten, som du kan benytte hvis du på død og liv ikke vil kjøre linux, native eller i virtuell maskin.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal man lære seg Linux vil jeg så gjerne varmt anbefale Arch Linux. Ved å laste ned Ubuntu og fyre det opp i et VM lærer du på mange måter ingenting om Linux, bare hvordan du bruker Ubuntu.

 

Wikien til Arch Linux er helt strående fantastisk og bare det å pløye igjennom Beginners Guiden vil gjøre at du sitter igjen med masse ny kunnskap som vil hjelpe deg på vei i Linux-eventyret videre ;)

Lenke til kommentar

Tja, inntil nylig var man på Arch tvunget til å gå igjennom deler av sysvinit under installasjon, denne knotingen har man lite igjen for nå når Arch bruker systemd. Det er mange måter å lære på, for mange vil man lære minst like mye om linux-verden gjennom Ubuntu.

Lenke til kommentar

:dremel:

 

Arch vil tvinge deg til å lære deg litt mer om Linux, men det betyr ikke at Arch er bedre egnet for å lære seg Linux enn f. eks Ubuntu.

 

Får gruble litt før jeg eventuelt stiller meg uenig, men jeg har brukt Ubuntu en god stund uten å helt forstå meg på hvordan de har flyttet rundt og snudd opp ned på ting. Med Arch vet jeg ihvertfall akkurat hvordan tingenes tilstand er. :) Men det er meg da! Opplever at Ubuntu gjør ting vanskelig for å få det til å fremstå enkelt.. Hvis det gir mening :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske vesentlig hva man legger i (definerer) "lære linux". Skal man kun lære seg daglig dags bruk av ymse programmer, og hvordan installere disse og holde systemet oppdatert, eller skal man lære seg mer hvordan OS'et er "skrudd sammen". Skal man sammenligne det med bil så blir det ene å lære seg å kjøre og det andre å lære seg å mekke.

Lenke til kommentar

Det er ganske vesentlig hva man legger i (definerer) "lære linux".

Riktig, og det skader ikke at man kan velge å lære seg detaljene om innmaten når man selv vil, som med Ubuntu, hvor det meste "bare virker".

 

"Ulempen" med Ubuntu er eventuelt at man i utgangspunktet lærer Unity-gui'et, som kun brukes på Ubuntu. Men det fins veier rundt dette også, bare man er klar over hva man egentlig vil lære :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...