Gå til innhold

Lære meg Linux


Anbefalte innlegg

"Ulempen" med Ubuntu er eventuelt at man i utgangspunktet lærer Unity-gui'et, som kun brukes på Ubuntu. Men det fins veier rundt dette også, bare man er klar over hva man egentlig vil lære :)

Tja, Ubuntu har skuffet meg stort de siste par årene. Linux-distroen har bare blitt mer og mer bloated, og Ubuntu kommer ikke inn på mine maskiner igjen sånn som det er nå. Derimot begynner Debian å seile opp som en fin erstatter. Hvis Debian får et mer brukervennlig installasjonsregime ser jeg gode muligheter til at Debian tar over den rollen Ubuntu hadde før. For når man får inn Gnome er Debian ganske brukervennlig, ikke ulikt det Ubuntu er. Både synaptic og Update Manager er på plass, og Debian har mange pakker å velge imellom. Ubuntu og dens derivater er tross alt basert på Debian.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man lære seg Linux vil jeg så gjerne varmt anbefale Arch Linux. Ved å laste ned Ubuntu og fyre det opp i et VM lærer du på mange måter ingenting om Linux, bare hvordan du bruker Ubuntu.

 

Wikien til Arch Linux er helt strående fantastisk og bare det å pløye igjennom Beginners Guiden vil gjøre at du sitter igjen med masse ny kunnskap som vil hjelpe deg på vei i Linux-eventyret videre ;)

Da jeg begynte med linux, så var ALT vanskelig, t.o.m enkel copy-paste av kommandoer i terminal.

3 år etterpå prøvde jeg Arch.

Arch hadde bare en tekstbasert installer, og hva gjør du når du må søke på nettet etter hjelp hvis du bare har en maskin?

Ubuntu er omtrent garantert å få deg online, særlig hvis du prøver det live først for å se om hardware gjenkjennes.

 

Ellers hadde jeg det superfint med Arch. Fikk mye mer innsikt i totalkontroll av operativsystemet med Arch enn jeg fikk med ubuntu, pacman var jeg kjempefornøyd med, men Arch er IKKE for nybegynnere som ikke engang kan manøvrere i filsystemet med kommandolinja.

Endret av Den Allmenne
Lenke til kommentar

Hva er det som sniker seg inn på maskinen din med Ubuntu, da, som du slipper i Debian? (Bortsett fra den fine Amazon-koblinga i Unity da, heh :)

Ubuntu har rett og slett blitt tregere. Dessuten, de tok noen veldig dårlige valg hva angår valg av pakker. Et eksempel var RDP-klienten tsclient, som de byttet ut med (*grøss*) Remmina. tsclient fungerte, og fungerte godt. Jeg hadde full kontroll. Men Remmina er en helt annen historie: RDP-sesjonen hopper mellom desktoper uten at man har bedt om det, og er generelt ustabil. Jeg brukte Ubuntu i jobben, "dessverre" må man bruke RDP i jobbsammenheng og da blir sånne ting viktige.

 

Et annet eksempel er at jeg hadde store problemer med ATI-driverne. Brukte toskjermsoppsett, og høyre skjerm hadde fargefeil ved oppstart. Jeg måtte sette skjermoppsett for hver dag, først da fungerte begge skjermene. Og det var ikke snakk om å bruke drivere direkte fra ATI. For de som ikke vet det, å installere drivere direkte fra Nvidia eller ATI på Ubuntu er det samme som å ødelegge OS-installasjonen sin fullstendig. Mye arbeid må til for å rette opp skaden. I Debian er det derimot tut-og-kjør, null problem. For ikke å snakke om at systemet (Ubuntu) generelt opplevdes tregere og tregere. Enda jeg hadde en laptop med en 2.8 GHz Core2 CPU samt 8 GB RAM fra 2009 (HP Elitebook 8530p). Selv min gamle Dell Latitude D630 med en Core2 CPU på 2 GHz og 4 GB RAM fra 2007, med Windows 7 installert var mer responsiv enn laptopen med Ubuntu.

Lenke til kommentar

Ubuntu har rett og slett blitt tregere. Dessuten, de tok noen veldig dårlige valg hva angår valg av pakker. Et eksempel var RDP-klienten tsclient, som de byttet ut med (*grøss*) Remmina. tsclient fungerte, og

 

Det er vel et resultat av at Debian stort sett har litt konservativt pakkeutvalg og versjoner. Tsclient er død, derfor er den bytta ut i Ubuntu. Remmina kommer nok til Debian også en gang, men formodentlig ikke før den virker ordentlig da. Noen styrer unna Debian pga. den konservative oppdateringspolicyen og andre velger Debian nettopp derfor.

 

Hvis man skal lære Linux kan det være en fordel å bruke en distro som mange andre bruker og som det er lett å få hjelp med.

Lenke til kommentar

Hvis man skal lære Linux kan det være en fordel å bruke en distro som mange andre bruker og som det er lett å få hjelp med.

Install-basen til Debian er fortsatt stor, og Debian ligger også ganske høyt på rankingen til Distrowatch (faktisk ligger Debian foran OpenSuSE). Så argumentet med at mange bruker en distro er ikke et argument mot Debian, heller tvert imot. Det finnes masse dokumentasjon til Debian. Dessuten skal Debian etter hva jeg har forstått ha et rikere utvalg av pakker enn Ubuntu. Bruker man alle tre hoved-repositories main, contrib og non-free har man MANGE pakker å velge imellom.

 

Straks Debian er installert med et GUI, f.eks. Gnome vil jeg påstå at Debian er vel så brukervennlig som Ubuntu. En annen kjekk ting med Debian vs standard installer for Ubuntu er at man har tilgang til å bruke LVM. For å få LVM med Ubuntu må man bruke den alternative installeren. Standard installer for Ubuntu støtter ikke LVM.

 

Argumentet om at Debian Stable er konservativ ser jeg helt klart, for Debian er konservativt.

Lenke til kommentar

Så argumentet med at mange bruker en distro er ikke et argument mot Debian, heller tvert imot.

utvilsomt, men jeg har ikke fremsatt et slikt argument. pointet er å bruke en distro hvor det er lett å finne svar på nybegynnerspørsmål, og da tror jeg utbredelse kan være et kriterie å styre etter.

Lenke til kommentar

utvilsomt, men jeg har ikke fremsatt et slikt argument. pointet er å bruke en distro hvor det er lett å finne svar på nybegynnerspørsmål, og da tror jeg utbredelse kan være et kriterie å styre etter.

Som sagt, utbredelse er et argument for Debian, ikke mot. Howtoforge er en glimrende side med en haug av how-to'er for diverse distroer. Debian er tungt representert her. Og TS etterspør en distro som går lettere enn Ubuntu, og som kan takle å kjøre i VirtualBox. Etter hans innlegg å dømme burde han starte med noe som ikke er alt for "vanskelig". Og med dokumentasjon burde det være overkommelig.

 

Edit: en viktig grunn til at jeg nevner Debian er at TS allerede har forsøkt seg med Ubuntu. Og som du sikkert vet er Ubuntu basert på nettopp Debian.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å lære meg Linux, så jeg tenkte at Ubuntu er et grei sted å starte. Jeg lastet ned Ubuntu 12.10 over til VirtualBox, og det gikk jo innmari tregt! Det lagger ganske ofte, og det kan ta opptil 10 sekunder før den vil reagere på noe. Jeg prøvde 12.04, men det var ikke en stor forbedring. Jeg vet ikke om det er laptopen som ikke takler VirtualBox, eller om Ubuntu funker dårlig på VirtualBox.

 

Jeg prøvde noe som heter Ubuntu Minimal CD (bare terminalen), denne var kjempe fin. Eneste problemet er at jeg ønsker å kunne kopiere tekst/kode fra nett eller laste ned filer fra nett som jeg kan manipulere via linux.

 

Min siste løsning er å laste ned Ubuntu Desktop, eventuelt opprette en partisjon og installere Ubuntu der, men jeg ønsker å vite om det finnes noen løsninger til VirtualBox.

 

Hvorfor er Ubuntu så treg i VirtualBox? Jeg har lest litt på nett, og så noe med Unity 2D og 3D. Skjønte ikke helt, men jeg valgte 2D via login-screen og det hjalp litt, men ikke nok. Lagger fremdeles. Prøvde denne guiden her:

http://blog.jdpfu.co...u-in-virtualbox

Kom ikke noe lenger enn uname -r.

 

Finnes det noen andre måter jeg kan lære meg Linux på? Noen terminaler som kjører Linux kode i Windows (Har sett at Mac-brukere kan det)? Eventuelt andre OS? Linux Mint funket dårlig også.

 

Specs på laptop: 6GB RAM, i5 sandy bridge prosessor. GPU er integrert i prosessoren (Intel HD 4000 eller noe).

 

Satte 1GB ram i virtual box.

 

Vær glad du ikke forsøkte deg da den letteste installasjonen var Slackware som kom på flere disketter, og du måtte sette alt opp i "terminalen". Jeg gav ganske fort opp, da det var vanskelig å få ting til å fungere. :)

Endret av Skismøring
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...