Gå til innhold

Valg av Speilrefleks under 6000kr


Anbefalte innlegg

Hei, er på utkikk etter eit speilrefleks kamera. Har hatt eit superzoom før men har lyst og oppgradere til speilrefleks. Har to års erfaring med fotografering. Helst under 6000kr med objektiv.

Har sett på:

 

Canon 60d: Høyre at oppfølgaren kjem snart, så veit ikkje om eg skal vente eller kjøpe no.

 

Canon 650d: Litt dyrare enn 60d men nyare kamera så kanskje litt bedre bildekvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de der scorer særlig bra på bildekvalitet (dxomark). Det er for tiden Sony som produserer de beste bildebrikkene og disse havner i kameraene til Sony, Nikon og Pentax. Ta en kikk på Nikon D3200, D5100 og Pentax K-5 og K-30.

 

D3200 og K-30 er best på pris, men K-5 og D5100 har generelt bedre ergonomi. D3200 har mindre(dårligere) optisk søker enn de tre andre. D5100 er den eneste av disse med vippbar skjerm. K-30 og K-5 har god værtetting og er garantert å fungere ned til -10 grader. Begge de fra Nikon er inne- og godværskameraer. Alle har fullHD video, godt utvalg av optikk, god brukervennlighet osv.

 

Vurder også om speilløse systemkameraer med elektronisk søker er noe for deg. Jeg vil fraråde speilløse uten elektronisk søker fordi man må bruke skjermen til å se på når man tar bilder. Det gir håpløs stabilitet og ergonomi å holde kameraet på strake armer når man fotograferer. Speilløse systemkamera er omtrent det samme som speilrefleks, bare uten speilet, optisk søker og som regel mer kompakt kamerahus og med mindre og lettere optikk.

 

PS. Vær obs på at mye av poenget med både speilrefleks og speilløse systemkamera er at man kan bytte ut objektiver. Regn med kjøp av flere objektiver senere.

 

Stativ, minnekort, kameraveske er forsåvidt også viktig ekstrautstyr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ingen av de der scorer særlig bra på bildekvalitet (dxomark).

 

hvor mye mener du en som ser ut til å være nybegynner merker reell forskjell i bruk?

Vis meg den ferske fotografen (og gjerne hele familien hans med) som i en "blindtest" kan vise forskjell på bilder tatt med f.eks 60D og eventuelt D3200, D5100 eller andre i samme prissegment.

 

Alle de nevnte i overstående innlegg vil jeg tro kan fungere godt. Gå og klå på noen av de nevnte i en butikk og ikke legg deg så veldig mye opp i dxo, kom deg heller ut og ta bilder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen av de der scorer særlig bra på bildekvalitet (dxomark). Det er for tiden Sony som produserer de beste bildebrikkene og disse havner i kameraene til Sony, Nikon og Pentax. Ta en kikk på Nikon D3200, D5100 og Pentax K-5 og K-30.

 

Ut fra din kommentar så skulle man tro at Canon-apparatene er ubrukelige, og at dxomark er bibelen når det gjelder valg av DSLR-hus.

Greit nok at jeg er "Canon-mann", dog ikke fanatisk, og kjenner meg ikke igjen når Canon-husene blir karakterisert som av "ikke særlig bra bildekvalitet". Jeg har "vokst" opp med Canon-hus, fra 350D, via et par hus i XXD serien til 7D og nå på FF, og jeg har aldri opplevd at husene gir en "dårlig" bildekvalitet

 

Jeg er likevel enig med deg i at trådstarter bør sjekke ut flere merker og også speilløse. Han bør ta seg en tur i en fotoforretning og prøve ut forskjellige alternativ. Han bør også kalkulere inn, som du sier, kostnader med objektiv m.m.

Endret av polljen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Canon kameraene er vel de beste eksemplene på svakhetene til DxoMark testene ...

 

I og med at TS har en superzoom i dag, så kunne det være greit å vite hvilket merke det er. Hvis det er Canon, så kan det være en fordel å velge Canon da menyer osv vil ligne og programvaren blir det samme, noe som gir en mykere overgang.

 

Er ellers enig med polljen at det smart å sjekke andre merker, samt se på de speilløse alternativene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra din kommentar så skulle man tro at Canon-apparatene er ubrukelige, og at dxomark er bibelen når det gjelder valg av DSLR-hus.

Det er simen i et nøtteskal, man skal lete lenge for å finne en større anticanon type :hrm:

 

Trådstarter:

Husk at du skal ha et objektiv med når du handler, jeg anbefaler å starte med en normalzoom som ofte og blir levert med som et såkalt "kitobjektiv".

 

Arvtageren til 60D vil uansett bli i en annen prisklasse når den kommer. 650D og 60D er det en del forskjeller på, særlig ergonomisk - 650D er entrylevelklasse, mens 60D er en liten klasse over. Men begge gir samme bildekvalitet. Jeg råder deg til å ta en tur og prøve de i hånden, se hvilket som passer best, samtidig vil du kunne se og oppleve en del av forskjellene på andre områder.

 

Tor

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hvor mye mener du en som ser ut til å være nybegynner merker reell forskjell i bruk? Vis meg den ferske fotografen (og gjerne hele familien hans med) som i en "blindtest" kan vise forskjell på bilder tatt med f.eks 60D og eventuelt D3200, D5100 eller andre i samme prissegment.

Seriøst, er dette et argument for å velge dårligere bildekvalitet? "Det er så lite dårligere at svigermor sikkert ikke merker det likevel" :lol:

 

Litt av poenget med å kjøpe et bra og avansert kamera er at man har muligheten til å utvikle seg selv til å bli en bedre fotograf. Den dårligere bildekvaliteten hos Canon er synlig i form av støy i skyggepartiene, helt fra ISO100. Dette er Canons svake punkt. Fra ISO800 og oppover er Canon omtrent jevnbyrdig med sine konkurrenter. Når man først vet hvor svakhetene ligger så vil det bygge seg opp til å bli et irritasjonsmoment. Så selv om svigermor neppe ser forskjell i en blindtest så kan det bli et irritasjonsmoment.

 

Ut fra din kommentar så skulle man tro at Canon-apparatene er ubrukelige, og at dxomark er bibelen når det gjelder valg av DSLR-hus.

Da har du misforstått både meg og dxomark. Dxomark handler om sensorkvalitet og sier null og niks om optisk kvalitet, skarphet, ergonomi osv. Derfor skrev jeg mye om de faktorene som ikke er en del av dxomark. Canon-apparatene er helt ok, men konkurrentene i samme prisklasse er hakket bedre på nettopp temaet bildekvalitet, som trådstarter spør om hva som er bedre enn hva.

 

Jeg er likevel enig med deg i at trådstarter bør sjekke ut flere merker og også speilløse. Han bør ta seg en tur i en fotoforretning og prøve ut forskjellige alternativ. Han bør også kalkulere inn, som du sier, kostnader med objektiv m.m.
:thumbup:

 

Canon kameraene er vel de beste eksemplene på svakhetene til DxoMark testene ...

Du må gjerne forklare hva du mener med det. Dxomark viser akkurat hva det skal vise. Det største problemet er nok at mange ikke forstår hva det skal vise.

 

Det er simen i et nøtteskal, man skal lete lenge for å finne en større anticanon type :hrm:

Tull og vas. Jeg har et reservekamera av merket Canon og kjøpte nylig nytt objektiv til det. Kameraet har støvet en del etter at jeg byttet hovedkamera til Pentax, men jeg hater det ikke.

 

Trådstarter: Husk at du skal ha et objektiv med når du handler, jeg anbefaler å starte med en normalzoom som ofte og blir levert med som et såkalt "kitobjektiv".

Jepp, godt at du påpekte dette. Det glemte jeg å presisere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Jeg har et reservekamera av merket Canon og kjøpte nylig nytt objektiv til det.

 

 

 

Stakkars kamera :p

 

60D er et godt kamera, du skal ikke ta alt for høytidelig fanboy som absolutt skal fremme sitt merke, Canon er et bra kamera og har et meget godt utviklet objektivpark samt du finner enormt mye tredjeparts produkter.

 

Jeg og mange andre er meget fornøyd med Canon og ser ingen grunn til å bytte selv om et annet merke har en sensor som i dag er best, i morgen er det en annen sensor som er best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du misforstått både meg og dxomark. Dxomark handler om sensorkvalitet og sier null og niks om optisk kvalitet, skarphet, ergonomi osv. Derfor skrev jeg mye om de faktorene som ikke er en del av dxomark. Canon-apparatene er helt ok, men konkurrentene i samme prisklasse er hakket bedre på nettopp temaet bildekvalitet, som trådstarter spør om hva som er bedre enn hva.

 

Det er greit nok at jeg kan misforstå det meste her i verden, og jeg har heller ikke sett behovet for å sette meg inn i de små "teoretiske" forskjellene. Men når du skriver at de to (Canonhusene) ikke scorer dærlig bra på bildekvalitet (dxomark) så tror jeg at de fleste av oss, og ikke minst en som er ny på DSLR-markedet, tolker det slik at det vi får levert som sluttresultat fra kameraene generelt er dårligere hos Canon-hus enn hos de andre du nevner. Når det er så mange her i tråden som har "misforstått" deg, så viser det kanskje at din formulering kanskje kunne vært bedre.

 

Jeg er ikke negativ til at du/dere bruker slike sammenligninger som dxomark, men slike sammenligninger har marginal betydning når det gjelder å ta avgjørelser for mange av oss og ikke minst for en som er fersk innen DSLR.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror vi skal konkludere med at alle nyere speilreflekskamera kan gi gode bilder, det er viktigere hva fotografen gjør. Til og med konas EOS 350D har vi klart å få til gode bilder med. Det som er reelle forskjeller går på autofokusoppførsel, egenskaper i lite lys (høy ISO) brukeropplevelse, værtetting, hastighet på serieopptak, og en del andre ikke faktorer som ikke har direkte med bildekvalitet å gjøre, men som kan ha en del å si for om du får tatt bildet eller ikke. Ja, det stemmer nok at Canon ligger litt bak Nikon på sensorkvalitet, men det har sannsynligvis minimal betydning for de fleste av oss.

Lenke til kommentar

Tror vi skal konkludere med at alle nyere speilreflekskamera kan gi gode bilder, det er viktigere hva fotografen gjør. Til og med konas EOS 350D har vi klart å få til gode bilder med. Det som er reelle forskjeller går på autofokusoppførsel, egenskaper i lite lys (høy ISO) brukeropplevelse, værtetting, hastighet på serieopptak, og en del andre ikke faktorer som ikke har direkte med bildekvalitet å gjøre, men som kan ha en del å si for om du får tatt bildet eller ikke. Ja, det stemmer nok at Canon ligger litt bak Nikon på sensorkvalitet, men det har sannsynligvis minimal betydning for de fleste av oss.

 

Dette med sensorkvalitet er "oppskrytt" for oss vanlige døde iallefall , jeg kjøpte D800 en kompis kjøpte 5D lll og jeg klarer ikke skille bildene fra hverandre når vi har vært ute og tatt bilder av samme motiver og jeg tror heller ikke så mange andre klarer det :)

Lenke til kommentar
Stakkars kamera :p

Hehe :)

 

Jeg og mange andre er meget fornøyd med Canon og ser ingen grunn til å bytte selv om et annet merke har en sensor som i dag er best, i morgen er det en annen sensor som er best.

Canons kommende 20 nm teknologi vil trolig og forhåpentligvis levere varene. For all del 60D er et relativt godt kamera på andre områder enn sensoren og det kan godt hende prioriteter på andre områder vil veie opp for den manglende sensorkvaliteten (relativt til pris og konkurrenter).

Lenke til kommentar

For all del 60D er et relativt godt kamera på andre områder enn sensoren og det kan godt hende prioriteter på andre områder vil veie opp for den manglende sensorkvaliteten (relativt til pris og konkurrenter).

Dette synes jeg var en merkelig kommentar. Du får det til å høres ut som 60D har en dårlig sensor og det er bare tull. Canon selger flest speilreflekser av alle og det er masse fornøyde brukere som tar flotte bilder med Canon-kameraer. Samme sensor sitter også i toppmodellen 7D (dvs toppmodell med 1.6 crop sensor) som er en kjempesuksess for Canon og selges til både amatører og profesjonelle brukere.

 

Når du skriver "manglende sensorkvalitet" - hvor tar du det fra? Jeg er klar over at Canons sensorer scorer lavere enn en del andre på DxO-testene, men dette er i praksis ganske marginale forskjeller som få vanlige brukere ser noe til.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må gjerne forklare hva du mener med det. Dxomark viser akkurat hva det skal vise. Det største problemet er nok at mange ikke forstår hva det skal vise.

Det som er problemet med DxoMark sine tester er at den viser kun en liten del av det store bildet - litt som å prøve å beskrive en elefant når du kun har sett snabelen.

 

Når man ser på DXOmark sine tall, så ser man at Canons sensorer har en mindre DR på lavere ISO enn konkurrentene. Det bør da tilsi at Canons sensorer sliter mer enn tilsvarende fra Nikon og Sony under vanskelige forhold. Min erfaring er at det ikke stemmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...