Gå til innhold

Har du lest Bibelen?


Anbefalte innlegg

Har lest hele GT og store deler av NT. Var ikke dette noe alle ble tvunget til på skolen?

 

Aner ikke hvor gammel du er, men jeg er 37 og har aldri blitt tvunget til dette. Jeg husker vi hadde bibel av og til på ungdomsskolen, men det var aldri snakk om å lese mer enn noen linjer.

Endret av Quevaal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt mer enn 10 år yngre enn deg. Vi måtte lese store deler av GT på barneskolen. På ungdomsskolen leste vi hele GT + mye fra NT.

 

Offentlig skole. Ble lest i forbindelse med fagene kristendom og KRL.

 

Oisann, bor du på Sørlandet eller?

Synes det er greit å få lest bibelen om man har interesse for det, men det er ikke akkurat noe å true elever til.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser her på forumet at forskjellige mennesker har forskjellig syn på Bibelen og Gud, alt fra akutt virkelighet til akutt fantasi.

 

Så jeg lurer på - om du mener noe i det hele tatt, har du da lest Bibelen og avvist den, eller akseptert den?

 

Om ikke, hva baserer du din mening på da?

 

I hvilken kategori kommer man hvis man har fått inn bibelen med morsmelka

 

Jeg har knapt nok bladd i boken, men er rimelig sikker på at alt har blitt meg fortalt, utallige ganger opp gjennom oppveksten og det voksne liv.

 

Jeg ser ikke helt hvordan jeg skulle unngått å ha lest bibelen på den måten

Lenke til kommentar

I hvilken kategori kommer man hvis man har fått inn bibelen med morsmelka

 

Jeg har knapt nok bladd i boken, men er rimelig sikker på at alt har blitt meg fortalt, utallige ganger opp gjennom oppveksten og det voksne liv.

 

Jeg ser ikke helt hvordan jeg skulle unngått å ha lest bibelen på den måten

 

Å få inn nøye utvalgte god-historier er jo ikke det samme som faktisk å lese den med egne øyne.. Det vil jeg anbefale! Kanskje du lærer noe. ;)

Lenke til kommentar

I hvilken kategori kommer man hvis man har fått inn bibelen med morsmelka

 

Jeg har knapt nok bladd i boken, men er rimelig sikker på at alt har blitt meg fortalt, utallige ganger opp gjennom oppveksten og det voksne liv.

 

Jeg ser ikke helt hvordan jeg skulle unngått å ha lest bibelen på den måten

Hvis det var kristne som hjernevasket deg fikk du antagelig ikke høre om menneskeofringer gjort til guden din for å vinne i krig.

 

Hvis det var ikke-kristne som foret deg med bibelsitater fikk du antagelig høre om slike ting.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å få inn nøye utvalgte god-historier er jo ikke det samme som faktisk å lese den med egne øyne.. Det vil jeg anbefale! Kanskje du lærer noe. ;)

 

Jeg er en svamp etter mer og gjerne ny kunnskap, og spesielt glad i den typen kunnskaper som man kan glemme etter at den har festet seg i visdommen. Som et fiskegarn - når fisken er fanget, er garnet blitt ubetydelig.

 

Kan du gi meg en sånn type kunnskap, og hva er den konkret?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det var kristne som hjernevasket deg fikk du antagelig ikke høre om menneskeofringer gjort til guden din for å vinne i krig.

 

Hvis det var ikke-kristne som foret deg med bibelsitater fikk du antagelig høre om slike ting.

 

Ja, det er sant at man blir programmert, men det betyr også at når man har detektet trojaneren/softwaren, kan man bestemme seg for om man vil endre litt i kodene, eller bare avinnstallere hele programmet - jeg for min del har bare endret litt på koden, slik at den har blitt til praktisk nytte.

 

Fine greier, du

 

:)

Lenke til kommentar

Fine greier, du

 

:)

 

Ja kognitiv dissonans er fine greier ja... :) For det er nemlig det du her har bedrevet tiden din med, ikke bug fixing av software eller endringe av koden som du tro... koden står der den, for den kan du ikke gjøre noe med, det er tross alt sjefen som har hardkodet den og samtidig fratatt deg, lakeien hans, retten til å fixe på den.... så du må bruke god gammeldags kognitiv dissonans for å unnskylde kode katastrofen til sjefen din..

 

Deg om det.... :)

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Ja kognitiv dissonans er fine greier ja... :) For det er nemlig det du her har bedrevet tiden din med, ikke bug fixing av software eller endringe av koden som du tro... koden står der den, for den kan du ikke gjøre noe med, det er tross alt sjefen som har hardkodet den og samtidig fratatt deg, lakeien hans, retten til å fixe på den.... så du må bruke god gammeldags kognitiv dissonans for å unnskylde kode katastrofen til sjefen din..

 

Deg om det.... :)

Har du noengang undesøkt årsaken til at alt av tanker som du ikke klarer å finne dine motargumenter på blir så bedømt som en feil hos din motpart? Hva med å oppføre seg mer i tråd med det du vil at andre skal gjøre . Du liker jo ordet ærlighet.

Lenke til kommentar
Jeg er en svamp etter mer og gjerne ny kunnskap, og spesielt glad i den typen kunnskaper som man kan glemme etter at den har festet seg i visdommen. Som et fiskegarn - når fisken er fanget, er garnet blitt ubetydelig. Kan du gi meg en sånn type kunnskap, og hva er den konkret? :)

 

Poenget her er vel tvert i mot at du bør lese bibelen i stedet for å plukke ut godbiter.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor gammel du er, men jeg er 37 og har aldri blitt tvunget til dette. Jeg husker vi hadde bibel av og til på ungdomsskolen, men det var aldri snakk om å lese mer enn noen linjer.

Jeg er 27 og min klasse på barneskolen ble tvunget til å lære salmer og gjengi dem fremfor klassen... Læreren leste også høyt i bibelen, selvsagt hopping mellom de "fine" delene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Poenget her er vel tvert i mot at du bør lese bibelen i stedet for å plukke ut godbiter.

Ikke trekk deg nå - kom nå med poenget, og stol samtidig på at man kan lese - og at det fører mer enn bare 1 vei til Rom. Så hva har du funnet av skjulte skatter i bøkenes bok?

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ikke trekk deg nå - kom nå med poenget, og stol samtidig på at man kan lese - og at det fører mer enn bare 1 vei til Rom. Så hva har du funnet av skjulte skatter bøkenes bok?

 

:)

 

Jeg har ikke funnet noen skjulte skatter. Det er ikke det det handler om, men om at du bør ha lest bibelen for å gjøre deg opp en mening om den. Du ser ut til å svelge ukritisk når du får utvalgte godbiter, og det er det jeg synes er feil. Les boka og få en sammenheng.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ikke funnet noen skjulte skatter. Det er ikke det det handler om, men om at du bør ha lest bibelen for å gjøre deg opp en mening om den. Du ser ut til å svelge ukritisk når du får utvalgte godbiter, og det er det jeg synes er feil. Les boka og få en sammenheng.

 

Hvordan kan du se at jeg har svelget noe ukritisk, og har jeg sagt hvilke deler av helheten jeg har "lest"?

 

For alt du vet, så kan det hende at jeg bare har lest det mest kritiske/negative delene, men likevel klart å forstå meningen i den helhetlige "poesien" som slike skrifter består av.

 

Hvilken bok man lese for å forstå og like jazz?

 

Siden du tror jeg ikke forstår sammenhengen - kan kanskje du fortelle meg hva den er - og hvis du må bruke mer enn to setninger, har ikke du forstått hva boken egentlig er, og du liker neppe jazz heller.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...