Gå til innhold

Har du lest Bibelen?


Anbefalte innlegg

Og hvem sier at den troende ikke vil sette seg inn (i noe som helst) ...? Kan det være slik at noen troende ikke vil la seg styre av hva visse andre mener er rette grunnlaget for ens tro?

 

kjepphest?

 

:)

 

Ja skal ikke styre noen til noe som helst, men tenker at Bibelen er viktig. Og om man kaller seg Kristen (etterfølger av Jesus) vil jeg si at det er rart om man ikke bryr seg noe om Bibelen da Jesus snakket såpass mye om dens betydning..... Vil liste en del av det som står i Bibelen om betydningen og viktigheten av "Ordet".

 

 

Jesus er ordet:

1 joh.I begynnelsen var Ordet.

Ordet var hos Gud,og Ordet var Gud. 2:Han var i begynnelsen hos Gud. 3:Alt er blitt til ved ham,

uten ham er ikke noe blitt til.

 

14: Og Ordet ble menneske

og tok bolig iblant oss,

og vi så hans herlighet,

en herlighet som den enbårne Sønn

har fra sin Far,

full av nåde og sannhet.

 

 

Ordet er mat for sjelen

Mat 4:4 Jesus svarte: «Det står skrevet:

Mennesket lever ikke av brød alene,

men av hvert ord som kommer fra Guds munn.»

 

Ordet gir tro:

Romerne 10:17 So faith comes from hearing, and hearing through the word of Christ.

 

Ordet renser en

Joh 15:3 Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere. (Jesus)

 

Ordet har betydning for bønnesvar:

Joh 15: If you remain in me and my words remain in you, ask whatever you wish, and it will be done for you.

 

Jesus forklarer lignelsen om såmannen

18 Så hør nå hvordan lignelsen om såmannen skal tydes:19 Hver gang noen hører ordet om riket og ikke skjønner det, kommer den onde og røver det som er sådd i hjertet. Dette er det som ble sådd ved veien.20 Det som ble sådd på steingrunn, det er den som straks tar imot ordet med glede når han hører det.21 Men han har ingen rot og holder ut bare en tid. Når han møter motgang eller forfølgelse for ordets skyld, faller han straks fra.22 Det som ble sådd blant tornebusker, det er den som hører ordet, men dette livets bekymring og rikdommens bedrag kveler ordet, så det ikke bærer frukt.23 Men det som ble sådd i den gode jorden, det er den som hører ordet og forstår det. Han bærer frukt: hundre, seksti, tretti ganger det som ble sådd.»

 

Ordet er Åndens sverd:

"Til slutt: Bli sterke i Herren, i hans veldige kraft! Ta på Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens lumske angrep. For vi har ikke en kamp mot kjøtt og blod, men mot makter og myndigheter i, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. Ta derfor Guds fulle rustning på, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. Stå da klar med sannheten som belte om livet og med rettferd som brynje, og ha som sko på føttene den beredskap som fredens evangelium gir. Grip framfor alt troens skjold; med det kan dere slukke alle den ondes brennende piler. Ta frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord.

Paulus' brev til Efeserne, kap. 6 vers 10-18

 

Kall det en kjepphest om du vil, men hvis jeg skal ta noe av det Jesus sier seriøst, så tar jeg alt seriøst.

Men kanskje det bare er meg om det? :)

Endret av Jar-of-clay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

Kall det en kjepphest om du vil, men hvis jeg skal ta noe av det Jesus sier seriøst, så tar jeg alt seriøst.

Men kanskje det bare er meg om det? :)

 

 

Det er ordet som forteller om handlingene, og det er handlingene som man dømmes etter. Og via dine handlinger viser du hvor mye du har skjønt av ordet.

 

Vi skal ikke opp til norsk grammatikk-prøve, eller bibelen på rams, og godt er nå det ;)

 

Når man forstår hvordan man skal gå, behøver man ikke vente på tillatelse for å begynne spaserturen

 

Ha en fin dag med ganglaget ditt

 

:)

Lenke til kommentar

Det er ordet som forteller om handlingene, og det er handlingene som man dømmes etter. Og via dine handlinger viser du hvor mye du har skjønt av ordet.

 

Vi skal ikke opp til norsk grammatikk-prøve, eller bibelen på rams, og godt er nå det ;)

 

Når man forstår hvordan man skal gå, behøver man ikke vente på tillatelse for å begynne spaserturen

 

Ha en fin dag med ganglaget ditt

 

:)

 

Thanks, da er vi enige om noe, det viktigste er at man gjør det i praksis...

Lenke til kommentar

Ok, la meg gjøre en ting klart:

 

Jeg har ingen mening om hva som gjør en person til en "sann kristen", da et slikt konsept er meningsløst for meg, og hvis en kristen velger å tro at han/hun er like ærlig i troen uten å engang ha åpnet Bibelen så for all del; det er ikke mitt bord å avgjøre hvordan man lever opp til et ideal jeg ikke er enig med i utgangspunktet.

 

Det gjør det imidlertid ikke mindre merkelig å mene at det som står i Bibelen er nøkkelen til evig liv, frelse, paradis og gode greier, samtidig som man ikke er nysgjerrig nok til å lese gjennom boken en eneste gang. Man skulle tro at om man virkelig trodde at informasjonen i Bibelen var så grunnleggende viktig, så ville man - selv om man like godt kan få budskapet levert av en prest - bli så nysgjerrig på hva som står i den at man ikke ville klart å la boken ligge. Det forbløffer meg at man kan mene at budskapet til denne boken er så viktig, men samtidig bruke mange ganger så mye tid på TV-serier, spill o.l. enn man bruker på å lese Bibelen. Det henger ikke på greip.

 

Det er naturlig å prioritere tiden sin etter hva man egentlig mener er viktig i livet, og det kan være avslørende. Hvis du spør meg om venner er viktig så vil jeg si ja, men realiteten er at jeg bruker mer tid på TV-spill enn venner, og selv om jeg aldri ville sagt til dem et spill er viktigere for meg enn dem så blir jeg avslørt av hvordan jeg prioriterer tiden. Jeg tolker mange kristne på samme måte ift. det å lese Bibelen; man burde være opptatt av den, men man er det ikke, og det er man litt flau over.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ok, la meg gjøre en ting klart:

 

Jeg har ingen mening om hva som gjør en person til en "sann kristen", da et slikt konsept er meningsløst for meg, og hvis en kristen velger å tro at han/hun er like ærlig i troen uten å engang ha åpnet Bibelen så for all del; det er ikke mitt bord å avgjøre hvordan man lever opp til et ideal jeg ikke er enig med i utgangspunktet.

 

Det gjør det imidlertid ikke mindre merkelig å mene at det som står i Bibelen er nøkkelen til evig liv, frelse, paradis og gode greier, samtidig som man ikke er nysgjerrig nok til å lese gjennom boken en eneste gang. Man skulle tro at om man virkelig trodde at informasjonen i Bibelen var så grunnleggende viktig, så ville man - selv om man like godt kan få budskapet levert av en prest - bli så nysgjerrig på hva som står i den at man ikke ville klart å la boken ligge. Det forbløffer meg at man kan mene at budskapet til denne boken er så viktig, men samtidig bruke mange ganger så mye tid på TV-serier, spill o.l. enn man bruker på å lese Bibelen. Det henger ikke på greip.

 

 

 

Hvis du leter i en matematikk bok, for å prøve å forstå en spesielt viktig formel - leser du den boken helt til du fatter hvordan du skal bruke formelen, eller fortsetter du etter du har funnet det du hadde behov for, og leser hele boken ut? I så fall, hvorfor?

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
SPAR MEG FJORTIS SNAKKET!

Tipper det er du som er fjortis ut fra språket ditt.

 

Om en ateist leser bibelen bare for å bruke den som et våpen eller for å fornærme oss er det ingen grunn til å lese den, det var DET jeg mente. Ikke alle ateister er slik seff, men jeg begynner snart å tro det

Så du godtar ikke at man leser bibelen med et kritisk blikk? Alle må lese biblen slavisk og være totalt hjernedøde?

Endret av Quevaal
Lenke til kommentar
Hvis du leter i en matematikk bok, for å prøve å forstå en spesielt viktig formel - leser du den boken helt til du fatter hvordan du skal bruke formelen, eller fortsetter du etter du har funnet det du hadde behov for, og leser hele boken ut? I så fall, hvorfor? :)

 

Jeg synes analogien din er vanskelig å overføre, for det er ikke ett enkelt kapittel i Bibelen som viser veien til frelse, mens resten ikke gjør det. Det hender heller aldri i matematikken at man gambler med så høy innsats som sjelens evige velvære eller pine. Jeg kan forstå at enkelte nedprioriterer GT og at andre kanskje bare er interessert i evangeliene for å lese det som skal være Jesu egne ord, men da har man i det minste vist interesse og nysgjerrighet for det som angivelig er så viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes analogien din er vanskelig å overføre, for det er ikke ett enkelt kapittel i Bibelen som viser veien til frelse, mens resten ikke gjør det. Det hender heller aldri i matematikken at man gambler med så høy innsats som sjelens evige velvære eller pine. Jeg kan forstå at enkelte nedprioriterer GT og at andre kanskje bare er interessert i evangeliene for å lese det som skal være Jesu egne ord, men da har man i det minste vist interesse og nysgjerrighet for det som angivelig er så viktig.

 

Enig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes analogien din er vanskelig å overføre, for det er ikke ett enkelt kapittel i Bibelen som viser veien til frelse, mens resten ikke gjør det. Det hender heller aldri i matematikken at man gambler med så høy innsats som sjelens evige velvære eller pine. Jeg kan forstå at enkelte nedprioriterer GT og at andre kanskje bare er interessert i evangeliene for å lese det som skal være Jesu egne ord, men da har man i det minste vist interesse og nysgjerrighet for det som angivelig er så viktig.

 

Jeg vet heller ikke hvilken detalj som trigger nettopp deg - jeg har kun oversikt på mine egne triggerpunkt, og frelsen min kom ikke av å studere bibelen ned til minste bokstav.

 

Som buddhist har jeg lært å ta til meg akkurat nok kunnskap for å gå veien, og når det på veien er nødvendig med mer kunnskap - ja, da leter jeg etter den spesielle kunnskapen jeg trenger for å gå enda videre.

 

Poenget er at du skal ikke ta med deg mer enn du absolutt trenger, og selv kunnskaper kan være overflødige - men klokskap, det får jeg ikke nok av

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Og det gjør jeg det helt klart at jeg heller ikke prøver å si noe om. Jeg bare påpeker at det er merkelig å tro at det som står i Bibelen er så viktig og allikevel ikke prioritere å lese den grundig, men heller lese en masse andre bøker helt uten konsekvens, eventuelt se på TV eller spille. Prioriteringene virker ikke som om de henger sammen med deres angivelige overbevisning i det hele tatt. Bibelen er heller ikke en spesielt lang eller tunglest bok.

Lenke til kommentar

Ordet er mat for sjelen

Mat 4:4 Jesus svarte: «Det står skrevet:

Mennesket lever ikke av brød alene,

men av hvert ord som kommer fra Guds munn.»

Med andre ord må du også spise brød, ikke bare ord.

 

Joh 6:33 "Guds brød er det brødet som kommer ned fra himmelen og gir verden liv."

 

Du må få i deg hele Jesus

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og det gjør jeg det helt klart at jeg heller ikke prøver å si noe om. Jeg bare påpeker at det er merkelig å tro at det som står i Bibelen er så viktig og allikevel ikke prioritere å lese den grundig, men heller lese en masse andre bøker helt uten konsekvens, eventuelt se på TV eller spille. Prioriteringene virker ikke som om de henger sammen med deres angivelige overbevisning i det hele tatt. Bibelen er heller ikke en spesielt lang eller tunglest bok.

 

Kall det da heller for "studieteknikk"!

Jeg er selektiv til hva jeg skal pugge, og når jeg finner en god bok eller noe annet interessant, så tar jeg den i passe små biter, og sørger for at kunnskapen får modne inni meg, før jeg tar til meg neste bit. Og verker ala bibelen, er så full av underfundig poesi og dyp filosofi, at den er for meg umulig å ta inn i ett jafs.

 

Jeg kan bruke flere måneder på noen få linjer - og har funnet ut at det fortjener disse små linjene, for det er først etter lang modningstid at de trer frem med all sin iboende visdom og sannheter.

 

Fordelen er at jeg ikke fyller hodet med masse irrelevant informasjon, og har mindre volum å bla fra hukommelsen i. Du nevner også dette med kilder (fjernsyn, spill, nettforum og andre "forlystelser") - og der kan jeg si at jeg knapt nok kaster bort særlig tid på sånn overfladisk og nedbrytende "moro" - det rekker fint med noen vakre og meningsfylte ord fra en 2000 år gammel bok - så får man heller tåle at man blir tatt for å være en tosk. Det betyr ikke så mye i den store sammenhengen.

 

Forskjellige studieteknikker, altså

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...