Gå til innhold

Har du lest Bibelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lest Bibelen, lest forskningslitteratur om den - da først og fremst om NT - og hørt på en del forelesninger (Youtube-kanalen til Yale University har en rekke opptak av deres kurs i emnet).

 

Jeg er ikke så interessert i å verken akseptere eller avvise den, jeg vil bare forstå den. Bibelen, vil jeg påstå, er en av de mer krevende bøkene å bli klok på, fordi den er satt sammen av flere bøker fra vidt forskjellige sjangere, epoker, samfunn og individer. For å forstå Bibelen må man plukke alt fra hverandre og se på hver enkelt tekst i sin egen sammenheng, for så gå løs på hvorfor akkurat disse tekstene ble kompilert til ett bind på kirkemøtet i Nikea. Samtidig er det helt nødvendig å forstå Bibelen for å forstå historien, ikke minst den europeiske, da det som står i den er blitt brukt som rettesnor og modell for så mye.

 

For de som ikke vil lese så mye er det en svært god dokumentar på Youtube som heter "Testament" av John Romer, som tar for seg hvordan Bibelen er satt sammen og hvilken rolle den har hatt gjennom historien.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har lest Bibelen, lest forskningslitteratur om den - da først og fremst om NT - og hørt på en del forelesninger (Youtube-kanalen til Yale University har en rekke opptak av deres kurs i emnet).

 

Jeg er ikke så interessert i å verken akseptere eller avvise den, jeg vil bare forstå den. Bibelen, vil jeg påstå, er en av de mer krevende bøkene å bli klok på, fordi den er satt sammen av flere bøker fra vidt forskjellige sjangere, epoker, samfunn og individer. For å forstå Bibelen må man plukke alt fra hverandre og se på hver enkelt tekst i sin egen sammenheng, for så gå løs på hvorfor akkurat disse tekstene ble kompilert til ett bind på kirkemøtet i Nikea. Samtidig er det helt nødvendig å forstå Bibelen for å forstå historien, ikke minst den europeiske, da det som står i den er blitt brukt som rettesnor og modell for så mye.

 

For de som ikke vil lese så mye er det en svært god dokumentar på Youtube som heter "Testament" av John Romer, som tar for seg hvordan Bibelen er satt sammen og hvilken rolle den har hatt gjennom historien.

 

Ikke værst ;)

Lenke til kommentar

Har lest Nye Testamentet (Det ble gitt ut en lydbok på norsk for noen år siden som var veldig bra)

 

Gamle Testamentet begynte jeg på, og kom vel kanskje 1/4 før jeg ikke orket mer. Også dette var lydbok, men denne var på KJV-engelsk, og det ble slitsomt å følge.

 

Vurderer å prøve meg på den nye norske lydboka som kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest deler av den, men ikke hele. Likefullt er det ingenting der som får meg til å tro noe annet enn at det er en eventyrfortelling. Det blir som å lese Harry Potter eller hva som helst annet. Å tro at innholdet er henta primært fra virkeligheten virker for meg helt vanvittig, og da kan man like godt ta Harry Potter for god fisk. Bibelen kunne sikkert blitt en brukbar film eller 3 i fantasy-sjangeren.

Lenke til kommentar

Har lest bibelen fra perm til perm to ganger. Den første gangen når jeg var tretten og den andre gangen når jeg var noen og tredve... Etter det har jeg slått opp i den en rekke ganger for å se hva kristne mener og slikt, så jeg sitter vel igjen med en følelse av at jeg vet mer om bibelen enn den gjengse kristene duden... De to gangene fikk ihvertfall meg til å bli enda sikrere på at ateist/agnostiker var det jeg var, da jeg neimen ville tilbedt den steindumme, hevngjerrige, tilbednings kåte og brutale guden etter å ha lest boka hans!!

 

Problemet er at det er så få som gidder å lese bibelen, kristne gidder kanskje aller minst, for hadde de gjort det hadde det faktisk vært fåærre kristne i landet, for jeg kan ikke tenke meg noe som lager ateist av folk fortere enn bibelen.... :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå er da Bibelen uansett ikke en fortelling. Det er en samling religiøse tekster fra vidt forskjellige sjangere, og noen av dem er ikke engang narrative. Å lese Harry Potter blir noe ganske annet. Utover de overnaturlige hendelsene er det heller ikke noe ved tekstene i Bibelen som minner om fantasy-sjangeren. De fleste om ikke alle tekstene tilhører etablerte sjangere med sine konvensjoner og klisjeer som i sin tid var kjente, men siden disse sjangerne er utdødd er det umulig å fange det opp uten å gjøre research først.

 

Jeg er ikke kristen og etter de fleste definisjoner ikke religiøs, samtidig er jeg overbevist om at menneskenes sanser i likhet med alle andre skapningers ikke er i stand til å fange opp alt, og at mye kan skje rett foran nesene våre uten at vi enser det. Vi må selvfølgelig forholde oss til de sansene vi har og går man løs på Bibelens overnaturlige fortellinger med empirisk metode sier det seg selv at mye må avvises, likeså med mange av de historiske fortellingene. At noen allikevel velger å bruke Bibelen som sin rettesnor er vanskelig for meg å forstå, men jeg tror ikke jeg klarer å argumentere dem ut av overbevisningen uansett, så jeg lar den ligge.

 

Ellers er jeg enig i at overraskende mange kristne ikke har satt seg spesielt godt inn i Bibelen. Det er merkelig, for hvis boka faktisk er nøkkelen til evig liv i Paradis, skulle man tro det var verdt å investere noen timer i å lese den grundig. :roll:

Lenke til kommentar

Ellers er jeg enig i at overraskende mange kristne ikke har satt seg spesielt godt inn i Bibelen. Det er merkelig, for hvis boka faktisk er nøkkelen til evig liv i Paradis, skulle man tro det var verdt å investere noen timer i å lese den grundig. :roll:

 

Av alle i den siste undersøkelsen i USA, som innbefattet både ateister og religiøse, så var det ateistene som stakk av som de som hadde mest kunnskap om samtelige religioner, etterfulgt av jøder på annen plass og kristne på en håpløs sisteplass, der de til og med ble slått av ateistene på kunnskap om EGEN religion.... Sier jo LITT om hvor mange som er født rett inn i denne overtroen og som aldri har åpnet bibelen engang...

 

Og jeg ser det her hjemme også, for hvor mange ganger jeg har snakket med kristne som overhodet ikke har peiling på hvasom står i bibelen har jeg ikke tall på, men flesteparten av dem gjentar kun det presten eller en eller annen har fortalt dem og da er det KUN de "gode" bitene de gjentar. Når jeg forteller dem om de ikke så gode bitene i bibelen SER jeg faktisk at de velger å IKKE tro meg OG at de heller ikke kommer til å slå det opp.... Er så mye deiligere å tilhøre en overtro som har deilige biter må vite...

 

Religiøs uforstand kommer meg på tungen her, rett og slett... De påstår og de påstår og så vet de ikke engang HVA de påstår.... for de har ikke engang lest påstandene, kun hørt om dem! Hurra for ignoranse sier jeg.... :no:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har lest bibelen fra perm til perm to ganger. Den første gangen når jeg var tretten og den andre gangen når jeg var noen og tredve... Etter det har jeg slått opp i den en rekke ganger for å se hva kristne mener og slikt, så jeg sitter vel igjen med en følelse av at jeg vet mer om bibelen enn den gjengse kristene duden... De to gangene fikk ihvertfall meg til å bli enda sikrere på at ateist/agnostiker var det jeg var, da jeg neimen ville tilbedt den steindumme, hevngjerrige, tilbednings kåte og brutale guden etter å ha lest boka hans!!

 

Problemet er at det er så få som gidder å lese bibelen, kristne gidder kanskje aller minst, for hadde de gjort det hadde det faktisk vært fåærre kristne i landet, for jeg kan ikke tenke meg noe som lager ateist av folk fortere enn bibelen.... :)

En av de tingene vi kristne trenger er bibelen. Bibelen svarer oss på det meste og styrker oss i troen på Jesus. Det er sant at mange kristne ikke har eller orker å lese bibelen, men det er fordi den er så innholdsrik og stor, men hvis de bare begynner å lese litt kan de oppleve stor nytte og glede a å lese den. Dessuten går det ann å for eks bare lese evangeliet etter Lukas og litt fra mosebøkene og ellers bare litt her og der. Det viktigste står tross alt der.

Lenke til kommentar

Jeg holder på. Jeg og hopper litt imellom å lese fra Gt og Nt. Nå har jeg komt til andre kongebok minus en del av mosebøkene og har lest matteus evangelie, litt av markus evangelie, apostlenes gjerninger og et par brev. Tok sin tid før jeg fikk begynnt, men jeg er glad for at jeg endelig gjorde det :-)

Endret av _Irene_
Lenke til kommentar

Ser her på forumet at forskjellige mennesker har forskjellig syn på Bibelen og Gud, alt fra akutt virkelighet til akutt fantasi.

 

Så jeg lurer på - om du mener noe i det hele tatt, har du da lest Bibelen og avvist den, eller akseptert den?

 

Om ikke, hva baserer du din mening på da?

 

Ja jeg har lest den. Jeg har akseptert den, mange har et forvridd syn på bibelens lære. Både kristne og ikke kristne.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Holder på med et lite privat bibel-studie prosjekt. :innocent:

Så jeg leser den perm til perm,mange ting der gir veldig liten i seg selv, så jeg skummer gjennom enkelte ting, å prøver å undersøke det jeg tror er betydelig

Så langt er jeg i salmenes bok.

 

Et sted jeg fant mye interesant stoff er i infoboksen til denne youtube videoen, og videoen i seg selv er dessuten verdt å se.

http://www.youtube.com/watch?v=MlnnWbkMlbg

Historien om jødenes utvandring, og selvfølgelig ting som Noah's flod osv, stemmer ikke med hva moderne arkeologi forteller oss om hvordan ting faktisk skjedde.

 

Da de første bibel skriftene ble skrevet var jødene polyteistiske, men grunnet diverse politiske omstendigheter fikk en liten gruppering blant dem, som kun tillot tilbedelse av Jahve, makten.

http://en.wikipedia....ron_Age_Yahwism

 

There is a general consensus among scholars that the first formative event in the emergence of the distinctive religion described in the Bible was triggered by the destruction of Israel by Assyria in c.722 BCE. Refugees came south to Judah, bringing with them laws and a Prophetic tradition that Yahweh was the only god who should be served.

 

Det nye testamentet har jeg ikke kommet til ennå, men her er meningen min så langt:

 

For en som er over gjennomsnittelig interessert i historie er det et interesant vindu til gammel jødisk kultur og historie.

Som en guide til moralske verdier er det så langt et absolutt forferdelig dokument.

Og ideen om at denne boken forteller oss noe interesant om hvordan universet fungerer er muligens ennå mer absurd.

Lenke til kommentar

Den er uvurderlig som historisk kilde, ja, både for politisk og religiøs historie. Såvidt jeg vet er det den eneste overlevende kilden som forteller historien til kongedømmet Israel under Saul, David og Salomo, og den eneste kilden til Jesu liv og virke.

 

Men jeg stusser fortsatt over den nonchalante holdningen mange uttalt kristne har til Bibelen. "Jeg mener at det som står i denne boken kan redde deg fra evig pine og gi deg evig liv i et paradis! ...og jeg har bladd litt i den, en gang i blant." Hvis jeg faktisk trodde at Bibelens budskap var det eneste som kunne redde meg fra evig pine ville jeg nilest som en gal for å sikre meg. Evig pine er faktisk evig. Har man tenkt over hva det innebærer? Sammenlignet med det så må da alle andre prioriteringer blekne i forhold; hvilken rolle spiller det om man får utdannelse, en god jobb eller en familie her på jorden? Det er jo kun en forsvinnende liten del av den evigheten man skal tilbringe etter døden.

 

Det får meg til å lure på hvor sterkt forhold kristne egentlig har til det som står i Bibelen, eller om de først og fremst bare ønsker å tilhøre et fellesskap, mens Bibelen mest blir en sånn irriterende greie man bare må få gjort unna for å passe inn.

Lenke til kommentar

Har lest hele GT og store deler av NT. Var ikke dette noe alle ble tvunget til på skolen?

Jo, forsåvidt, bare at læeinna vi hadde passet på at vi KUN fikk lest de gode bitene i løgnhistoriene man finner i bibelen. ... Hørte ikke om noen av de blodrippende, urettferdige bitene, ei heller om nedslaktningene som denne kristne guden har gjennomført slik at hans "folk", altså en bitte liten minoritet av verdens befolkning, skulle få bosette seg der de andre menneskene bodde før...

 

Vi ble effektivt hjerne vasket i religions timene på skolen den gangen jeg gikk der, for vi trodde faktisk at det var helt OK å mobbe de to stakkars JV'ene vi hadde i klassen, (som seff ikke var med i undervisningen av den rette guden...)... Tror til og med lærerne både så og hørte denne mobbingen, men de var jo også av den oppfattningen at JV var avguds dyrkning og det var derfor ingen som grep inn og stoppet vår samstemte mobbing og utfrysning av de to JV'ene vi hadde i klassen...

 

Jeg har bedt begge om unnskyldning for den mobbingen i voksen alder, for vi visste faan meg ikke bedre!!! Unnskyldningen ble godt mottatt da, for også de visste at vi ikke viste bedre enn å gjøre det vi trodde var riktig... De ville antagelig gjort det samme.... uten at det gjør idiotiet noe bedre...

 

For vi trodde jo på lærerne som sa at alle andre guder enn den vi lærte om på skolen var avguder og at slikt skulle forfølges og bannlyses og det var jo det vi gjorde, mot to stakkarer som var født inn i den samme faanskapen på den "andre" siden av den samme troen! Blir helt flau bare av å tenke på at jeg har vært så korttenkt, men så er det jammen meg som å tilstå et mord å fortelle at jeg har vært kristen engang også da.... Selv om jeg gjorde en tidlig exit i tretten års aldren, når jeg begynte å tenke litt sjøl!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å si det kort, ja har lest Bibelen og ja jeg tar budskapet i evangeliene seriøst. Brevene i nt prøver jeg å lese så godt jeg kan med tanke på kontekst, men tenker at disse også veier tungt..Joh åpenbaring tror jeg er viktig, men er mye som jeg ikke skjønner. Skriftene i GT tror jeg er av ulik betydning, men vil ikke personlig være den som sier at noe ikke er viktig...! Tenker at salmene er oppbygende og god veiledning i hvordan man kan be, lovprise og være ærlig overfor Gud (og Jesus siterte også salmene i flere anledninger), historiene om Gud og israelsfolket gjennom GT kan lære oss mye om Gud og er dermed viktig. Og profetiene er viktige av opplagte grunner, men er tidkrevende å sette seg inn i. Slektstavlene og finurlige rare lover og forskrifter hopper jeg over, da det ikke gir meg så mye forståelse så langt.. Men kan godt hende jeg fokuserer for lite på noe som jeg burde fokusert mer på.

 

Men Bibelen er viktig: ”Mennesket lever ikke bare av brød alene, men av hvert ord som går ut fra Guds munn”! (Matt.4,4) (Jesus).

Endret av Jar-of-clay
Lenke til kommentar

Du kan være kristen uten å ha lest bibelen. Bibelen er bare en innformasjons kilde om jødedommens og kristendommens grunnleggelse. Du blir ikke kristen av å lese bibelen, du kan lese bibelen i hundre år uten å skjønne noen ting.

 

Bibelen er en av mange fullstendig missforstått bok. Hensikten med utgivelsen av bibelen, var å skille ut brukbare informasjon fra ubrukelige informasjon og det i begynnelsen av 300 tallet e.Kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At noen allikevel velger å bruke Bibelen som sin rettesnor er vanskelig for meg å forstå, men jeg tror ikke jeg klarer å argumentere dem ut av overbevisningen uansett, så jeg lar den ligge.

Problemet er at de kristne ikke lar det ligge, for det står i bibelen at de skal misjonere. Om de kristne hadde holdt seg for seg selv og ikke plaget andre så hadde de også blitt fritatt for mye av den kritikken de støter på. Her er det over tusen år for sent å gjøre noe med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...