Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spiser snop hver eneste dag, kan ikke la være.


snorkeren

Anbefalte innlegg

Jeg veier nå 100 kilo og mer, jeg kan bare ikke la vær å kjøpe på masser av godteri og knaske og spise på dette snopet i hele uken. Mamma sier jeg må slankeoppereres hvis jeg ikke skjerper meg. Jeg er bare 178 høy. Jeg er en kvinne. Jeg orker ikke gå tur og gjøre teite treningsoppgaver. Jeg sitter for det meste helt i ro i benken og ser tv. Jeg har vondt i halebeinet når jeg sitter også sån at jeg må sitte fremoverlent. Jeg spiser gjevnlig også, så å spise hver tredje time hjelper ikke på meg. Hva skal jeg gjøre for ikke å være så gal etter snop? Jeg tar også epleedikk, men det hjelper ingenting.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt klart snopet som er problemet her, du får i deg alt for mye kalorier, og det hjelper lite å holde forbrenningen oppe ved å spise jevnlig når du ikke forbrenner flere kalorier en du dytter i deg

 

 

Jeg er selv mann, 178cm høy og veide før 115kg. Nå veier jeg 84kg, har en selvtillit og ett selvbilde som har flydd i taket i forhold til hva det var før, alt uten å trene noe som helst. Det jeg gjorde var rett og slett å ikke spise noe snop, kaker osv i ett år. samtidig holdt meg til kun én porsjon ved middag, uten å endre hva jeg spiste, man trenger jo ikke å spise seg stappmett!

Dette er vannvittig tøft i begynnelsen, men om man er motivert og holder seg i skinnet forsvinner søtsuget og det blir mye enklere. I tillegg renner kiloene av i begynnelsen, noe som motiverte ekstra mye for min del :)

 

Håper dette er med på å motivere deg litt og vise at det faktisk hjelper å kutte ned på, men aller helst kutte ut alt snopet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke direkte vært for stor, men la på meg en del etter videregående. Dette skjedde pga jeg begynte og spise mye usunt, kombinert med liten fysisk trening. Drev med en del idrett når jeg gikk skole, men sluttet med dette etter skole tida var over. Jeg skjønte etterhvert at noe måtte gjøres, så jeg begynte og trene og tenke over hva jeg spiser. Det er dessverre ikke noen lett løsning på det og slanke seg, man må ofre en del.

 

Som det har blitt sagt så må man begynne og bevege seg, mye er gjort ved at man bare tar seg en gåtur. Nå vet jeg ikke om du har trent tidligere, men ikke start hardere enn noe du kan fullføre,da mister man lett motivasjonen. Kutt ned på snopet, men jeg personlig vil ikke anbefale og droppe det helt, er mye lettere og falle tilbake til gamle vaner. Hold snopet til en dag i uken, som vanlig lørdagen.

Lenke til kommentar

Hvis du går på den type medisiner du går på kommer ikke slankeoperasjon til å ha noen effekt. Det eneste som vil skje er at du ødelegger for opptaket av vitaminer. Det kan du godt si til moren din. Virker som hun undervurderer hvor smart du er når hun sier sånne ting. Kjenner ei som har tatt en sånn operasjon, tror hun var ca. 20 cm lavere og 30 kg tyngre. Ikke orket å regne på det, men du trenger sikkert å bli 150-160 kg før det blir aktuelt. Hun gikk ikke ned i vekt etterpå. Den eneste måten å komme noen vei er å seriøst jobbe med problemene, mulig du før eller senere må velge om du skal medisineres eller være slank. Tror det hadde vært bra for deg å veie ca. 65 kg. Du kan forresten forsøke å kjøpe deg grønn te. Skal garantere deg at det kommer til å gi deg en positiv effekt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvis du går på den type medisiner du går på kommer ikke slankeoperasjon til å ha noen effekt. Det eneste som vil skje er at du ødelegger for opptaket av vitaminer. Det kan du godt si til moren din. Virker som hun undervurderer hvor smart du er når hun sier sånne ting. Kjenner ei som har tatt en sånn operasjon, tror hun var ca. 20 cm lavere og 30 kg tyngre. Ikke orket å regne på det, men du trenger sikkert å bli 150-160 kg før det blir aktuelt. Hun gikk ikke ned i vekt etterpå. Den eneste måten å komme noen vei er å seriøst jobbe med problemene, mulig du før eller senere må velge om du skal medisineres eller være slank. Tror det hadde vært bra for deg å veie ca. 65 kg. Du kan forresten forsøke å kjøpe deg grønn te. Skal garantere deg at det kommer til å gi deg en positiv effekt.

 

Ok. Men mamma sier at jeg ikke har noe valg og må ta medisinene, for jeg er ikke meg uten medisinene.

Lenke til kommentar

det kan ligge noe bak godis- problem, kanskje du trøsterspiser eller bare kjedelig-spising ? prøv å finne hvorfor du spiser så mye uten å være sulten.

se på deg selv i speilet og tenk på hva du ønsker å gjøre, forandre.

Så kan du tenke: hva er det jeg liker med meg selv? trenger ikke å være utseendemessing men kanskje på personlighet?

 

Prøv å gjøre noe som du liker, som gjør at du ikke tenker på mat. Kanskje gå en tur med ei venninne, eller dra på kino ?

Det er små ting som kan gjøre store forskjeller, eksempel: ta trapp isteden for heis. Bruk en liten talerken (da får hjernen ett bilde av at det er mye mat) ikke spis foran tven, da glemmer du at du spiser.

Begynn å skriv opp hva du spiser om dagen. treff helsesøster eller en lege for å sette opp en mat- timeplan.

Prøv å gå turer og være sosial!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ok. Men mamma sier at jeg ikke har noe valg og må ta medisinene, for jeg er ikke meg uten medisinene.

 

Det er nok sånn at medisinene gir deg et sug etter noe som kan gi deg mer dopamin. Og for deg er det snop, men det er kanskje mulig å forsøke å bytte det ut med andre ting. Uansett er det på en måte kroppen sitt forsøk på å medisinere seg selv og kjempe mot effekten av medisinene som gjør at du for underskudd av dopamin. Hadde du spurt noen av de folkene der du er hva som var farligst av medisiner, snus og sigaretter er jeg sikker på at de hadde sagt sistnevnte, men jeg er helt sikker på et medisinene er mye verre. De trenger å lyve for seg selv for å føle seg bra i forhold til den jobben de gjør. Alt som øker dopamin, og ikke er kalorier (med unntak av light produkter), vil nok kunne ha en slankende effekt, men det naivt og tro at du skal kunne greie det med viljestyrke når du har sånne krefter som jobber gjennom den ubalansen medisinene skaper.

Det er også noe mer kompliserte faktorer som gjør den typen nyere medisiner verre enn eldre, i forhold til tregere forbrenning og økning i blodsukker, som gjør at det er en sterkt økt risiko for diabetes. Det er vel nærmest sannsynlig at du vil få diabetes etterhvert. http://www.livestron...le-on-seroquel/

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg veier nå 100 kilo og mer, jeg kan bare ikke la vær å kjøpe på masser av godteri og knaske og spise på dette snopet i hele uken. Mamma sier jeg må slankeoppereres hvis jeg ikke skjerper meg. Jeg er bare 178 høy. Jeg er en kvinne. Jeg orker ikke gå tur og gjøre teite treningsoppgaver. Jeg sitter for det meste helt i ro i benken og ser tv. Jeg har vondt i halebeinet når jeg sitter også sån at jeg må sitte fremoverlent. Jeg spiser gjevnlig også, så å spise hver tredje time hjelper ikke på meg. Hva skal jeg gjøre for ikke å være så gal etter snop? Jeg tar også epleedikk, men det hjelper ingenting.

 

Er ikke noe problem å spise så mye du vil og likevel gå ned i vekt, trening er fin måte å bygge muskler på men helt unødvendig for å redusere vekten.

 

Alt du trenger å gjøre er å ikke ha lyst på så mye mat.

 

Å ta et valg altså, vil du hver dag bli litt tyngre enn du var i går, eller litt lettere enn du var i går? Det fine er at du kan velge det du vil og du får det slik du vil :)

 

Helt ærlig, når jeg tenker på chips og snop så tenker jeg på hvor kvalm jeg blir av å spise for mye av det. Dårlig i magen etterpå, samtidig er det dyrt! En stor cola, pose chips og sjokolade kommer jo på 100kr på billigbutikkene og det er ikke engang et eneste måltid.

Og hvis jeg spiser det ofte så slutter det å smake godt.. Bedre å holde det til en dag eller kveld i uken, så har man noe å glede seg til og det smaker bedre når man kan spise med god samvittighet fordi man ellers har et sunt kosthold.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

... frukt er fullt av sukker, så ikke spis alt for mye av det heller. Men trikset med å erstatte godteri med sunne alternativer er bra, og et par frukt om dagen er sikkert bare fint. Andre alternativer: diverse grønnsaker (gulrot, stangselleri++), te (spander på deg noen skikkelig gode varianter -- jeg har sans for Pukka, de får du på helsekostsjapper), popcorn er ikke hakkende galt om du først skal ha noe i retning av godteri.

 

Det må litt viljestyrke til, men det viktigste er som andre beskrev tidligere å gjøre det sunne tilgjengelig og det usunne utilgjengelig. Samtidig må du ha et realistisk forhold til ting; å kutte absolutt alt og gå ned 10kg i løpet av januar er neppe realistisk (eller sunt), pass heller på å komme deg på rett spor i sakte tempo enn på å få til en pangstart. Når du ser at de små tiltakene begynner å nytte stiger motivasjonen og troen på at du klarer å få til dette, først da har du det som skal til for å ta de tyngre grepene.

 

Om du drikker noe særlig brus ville jeg siktet mot å kutte dette helt. Meningsløse kalorier og enorme mengder sukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg tviler på at du har det så godt med deg selv.... Du er vant til dette og du liker det men det gjør ikke kroppen din.

 

Eneste runnen til at du ikke orker å trene er fordi du er lat men det er også slitsomt å begynne å trene når man ikke har trening fra før og når man er overvektig så er det noe som tynger.

 

Når du har begynt å trene... Det trenger ikke være noe mer enn å gå eller spasere et par timer om dagen så får du resultater. Det blir lettere å trene etterhvert... Ikke bare fordi du blir sterkere men fordi du går ned i vekt. Du kommer til å føle deg bedre etterhvert.

 

Dersom du fortsetter slik så kommer du til å ende opp som ufør og jeg betaler ikke en jævla krone i skatt til folk som ødelegger kroppen slik som du...

 

Det å sitte rolig hver dag å spise snop slik som du er enda mer farlig enn at jeg sitter å røyker hasj. Jeg er hverken overvektig, lat eller dårlig trent.

 

Du kommer ikke til å leve lenge og du kommer til å slite med psykiske problemer om du fortsetter slik som du gjør.

 

Jeg syns at det du driver med skulle vært forbudt og straffbart. Noe som igjen får meg til å utvikle større hat i mot systemet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Her er det ikke bare latskap som er problemet. Du har kommet inn i en trist og sannsynligvis farlig hverdag som for deg som sakte men sikkert har bygget seg opp til denne "uvanen".

 

Du innser at du bør gjøre noe med det men du er redd for å ta "steget" fordi du innerst inne nyter hvordan du har det nå.

 

Livsstilen din kan by på mange ulumskheter senere som du kommer til å angre på, men ikke kommer til å klare å gjøre noe med før du får deg en liten "oh shit" følelse.

 

Jeg vet ikke hvor mye du eller andre vil / bør følge rådet mitt, men jeg syns du burde begynne å verdsette litt sunnere mat. Bli glad i å spise sunn mat.

Selv kom jeg til et punkt i livet der all usunn mat helt sluttet å friste og det har bare gjort meg godt. Ettervert kan du begynne å prøve å komme deg ut av sofaen og gå på tur eller kjøpe deg en sykkel. Begynnelsen blir som mdd alle andre uvaner helt forferdelig og du kommer til å føle for å gi opp. Hvis ikke du faller for denne fristelsen kommer du til å begynne å like din nye livsstil og til slutt se tilbake og lure på hva faen du tenkte.

 

Jeg ville ikke i første omgang hatt som mål og slanke meg men heller bli kvitt de dårlige uvanene. Hvis du kjenner du har lyst på en sjokolade tar du deg en banan. Hvis du har lyst på brus kan du ta deg et glass vann eller begynne å drikke faris.

Håper du fikser på livsstilen din. Du kommer ikke til å angre:-)

Lenke til kommentar

Kvitt deg med godtelageret. Aldri kjøp noe du lagrer. På den måten vil du måtte tvinge deg selv til å gå til buttiken hver gang du vil ha noe, etterhvert vil det (forhåpentligvis) blir sjeldnere og sjeldnere. Bytt og til sunnere godteri..

Beste tipset så langt... Du fikk satt ord på mye der. Det er bare ikke alle som har hverken hjerne eller kropp til å forstå akkurat det og det skal mye til for at folk forstår det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...