Gå til innhold

Hva kan jeg trene hjemme?


Anbefalte innlegg

Det er lurt å trene tre dager i uka til å begynne med, men du bør også være i en form for fysisk aktivitet hver dag. Hvis du trener så du blir sliten hver dag, blir du fort utbrent og mister motivasjonen, men du tåler for eksempel å gå en tur på 40 minutter de dagene du ikke trener.

Jeg hiver meg på Zarac her. Ikke gå ut for hardt for da er det lett å bli lei og miste motivasjonen. Finn noen øvelser/treningsprogram du trives med og som ikke er et ork for deg å gjennomføre (ikke misforstå, du skal bli sliten, men hvis du gruer deg fordi det er så kjedelig vil du neppe orke å holde på med det spesielt lenge).

 

Som en annen her skrev så blir jeg mye mer imponert over å se litt kraftige personer som tar i så svetten renner på et treningssenter enn de fleste andre. Jeg har vært borti en del treningssentre og en høy andel nordmenn er angrepet av Kukerundsyndromet.

 

 

Ett tips er at du prøver deg en måned eller kanskje to på egenhånd til du får litt bedre utholdenhet for så å begynne på et treningssenter hvor det er lettere å få trent hele kroppen. En annen ting som ble påpekt her er at en kropp med muskler (til tross for at det ligger fett utenpå) vil se mye bedre ut enn en kropp blottet for muskler. Muskler er med å på å stramme opp og som en ekstra bonus så forbrenner en kropp med mye muskler mer enn en kropp med lite muskler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg trent noe hver dag de siste 4 dagene, i går trente jeg i tillegg til en treningsvideo jeg fant på youtube noe styrkeøvelser (push-ups, sit-ups, knebøy osv.) Dagen før trente jeg også noe styrke og i dag har jeg vært ute og kjøpt meg hoppetau og hoppet 2*20 minutter. Synes faktisk det er utrolig gøy :) Men, nå kjenner jeg at jeg har vondt i musklene både i mage, lår og armer, er det lurt å hvile en dag eller kan jeg trene noe i morgen også? Har lyst å utføre noe trening da også...

Lenke til kommentar

Vil bare si at det er utrolig tøft det du gjør nå, går 100% inn for å endre din livsstil. Virkelig slike personer jeg har stor respekt for. Stå på!

 

Som tidligere nevnt, du bør ikke være flau av å trene i offentligheten, enten det er på et treningssenter eller ute i friluft. Det er LtdEdFred sier, imponerende å se folk ta i.

 

Angående det du skreiv i forrige post, Kvakk. Det er helt normalt å få gangsperr når du går igang med trening uten å ha trent på en stund. Etter styrketrening bør musklene dine få restituere seg 48 timer før du går i gang med ny økt på samme muskel, altså ikke tren knebøy to dager etter hverandre. Det er heller ikke farlig å trene med gangsperr, det kan være litt ubehagelig, men blir som oftest godt løst litt opp etter en god oppvarming. Men jeg personlig liker å ta en dag rolig hvis jeg får gangsperr i hele kroppen en dag, evt ta en rolig jogge-/gåtur.

 

For å skikkelig få fremgang, er det en fordel å komme seg ut av kjelleren og løpe utendørs. 2-3 ganger i uka med jogging/intervalltrening kan virkelig gjøre susen. Vil anbefale 4x4 intervaller som du kan lese om på flere plasser på nettet.

 

4 kg på to uker er heller ikke værst, en god start. 2 kg i uken eg kanskje litt høyt, men kan kanskje bare være kroppens svar på den brå økningen i trening. Du bør forvente at det kanskje ikke vil gå like raskt etterhvert når mister mer vekt. Du skal, som du sier, heller aldri sulte deg gjennom dette. Det er viktig å spise nok, og riktig.

 

Lykke til videre!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Arbeidstiden min og ting jeg må ordne neste uke gjør at jeg ikke får tid til å trene når jeg pleier (får faktisk ikke tid på dagen i det hele tatt) :hm: Jeg vil absolutt ikke komme ut av treninga og lurer derfor på om jeg skal trene seeeint på kvelden (det vil si at jeg begynner i 22-23 tiden) det jeg lurer på er hvordan effekten blir av treningen da? dersom jeg trener så seint og legger meg ikke så lenge etterpå, går dette fint?

 

En annen ting er at jeg reiser bort fredag-søndag neste helg, blir da også vankelig med trening, men det jeg tenker mest på er hva jeg skal spise, for da kan jeg ikke lage det samme som jeg har pleid å spise hjemme nå og er redd for at restaurantmat inneholder mye kalorier eller at jeg ender opp med å måtte spise junkfood på en kiosk/bensinstasjon eller mcdonalds f.eks... Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre dette?

 

Har forresten gått ned 3 kilo til siden sist :):w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer du å sove rett etter trening? Selv klarer jeg ikke sove 3-4 timer etter endt trening. Fin nedgang. Er ikke anbefalt å gå ned mer enn ca 1 kg i uka. Men i begynnelsen vil du rase raskt ned. Etter en stund vil vekta stoppe. Ikke bekymre deg over det. Muskler veier mer enn fett. Så det beste verktøyet du kan bruke er speil og målebånd, og pakk vekk vekta.

Lenke til kommentar

Klarer du å sove rett etter trening? Selv klarer jeg ikke sove 3-4 timer etter endt trening. Fin nedgang. Er ikke anbefalt å gå ned mer enn ca 1 kg i uka. Men i begynnelsen vil du rase raskt ned. Etter en stund vil vekta stoppe. Ikke bekymre deg over det. Muskler veier mer enn fett. Så det beste verktøyet du kan bruke er speil og målebånd, og pakk vekk vekta.

 

Det har jeg egentlig ikke tenkt på, har aldri trent så seint før, men kan jo prøve, ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre kommende uke for alternativet er å droppe trening helt, noe jeg ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Du kan skrive ned noen øvelser (for eksempel fem stk) før du drar bort, og så kan du lage deg en egen liten sirkeltrening med disse øvelsene mens du er borte. Det trenger ikke være lang tid - f. eks rett før du skal ta deg en dusj, hold på i 10-15 minutter med høy intensitet og det er SÅ mye bedre enn ingenting.

Varm opp litt først med ting som jogging på stedet, armsving fremover og bakover, høye kneløft, et par utfall og knebøy osv.

 

Forslag til øvelser:

15 spensthopp / knebøyhopp

15 armhevinger

15 burpees

15 utfall til siden

15 rygghev

 

Så gjør du bare runden om igjen frem til du har holdt på i X antall minutter :) . Det er enkelt å huske, og gjennomførbart!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har gått ned enda noen kilo siden sist jeg skrev og er storfornøyd, kjenner jeg blir mer motivert også for hver kilo som forsvinner og setter hele tiden nye små delmål :wee:

 

Men, "problemet" mitt nå er at jeg har begynt i ny jobb (på en relativt stor coop butikk) og derfor sliter jeg med å få til trening utenom jobb, jobber hver dag og siden jeg er dårlig trent er det ganske tungt, mye løfting av tunge varer (fruktkasser f.eks) er mye i bevegelse, gåing osv. så kjenner ganske godt når jeg kommer hjem at jeg har jobbet "hardt" både i rygg, bein osv. (er ganske støl) Tror dere det har mye å si om jeg kutter ut trening for noen uker bare, til jeg kommer inn i rutinen i jobben (regner med plagene vil forsvinne etterhvert da) beveger meg jo ganse mye på jobb så er jo ikke inaktiv en hel dag, i tillegg klarer jeg å fortsette med det kostholdet jeg har hatt og har jo fortsatt å gå ned i vekt selvom jeg ikke har trent på 2 uker ca... tips? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her. http://liamrosen.com/fitness.html

 

Det er greit at du helst vil trene alene der ingen ser det i begynnelsen, men du bør endre dette så fort som mulig. Hvis du trener alene er det mye lettere å "bare hoppe over en økt". Aldri hopp over en økt. Kjør fullt ut, alltid. Det er også veldig mye som er lettere å gjennomføre på ett treningssenter (løping, nå som det er vinter, vektløfting, nei, det er ikke bare for menn).

 

Jeg kan garantere deg, at med mindre det lokale treningssenteret er fullt av usikre 15år gamle gutter vil ikke mange se ned på deg - de vil heller oppfordre deg til å fortsette, og reskeptere deg for at du er villig til å endre din livsstil. Akkurat det samme gjelder for de fleste andre også - det er derfor vi trener.

 

Hilsen en 20 år gammel gutt i forsvaret, som såvidt klarer 50kg i benkpress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gått ned to kilo denne uka, har holdt kostholdet og vært på jobb hver dag, tror nok aktiviteten på jobben også hjelper noe :) Har jo gått ned en del nå og trent noe, men ikke så altfor mye. Er det fare for å at jeg evt. får løs hud etterhvert som jeg går ned mer, dette vil jeg ABSOLUTT unngå, er dette mulig med trening eller vil jeg få noe uansett? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...