Gå til innhold

legeutdannelse m.m


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ehh jo? Det har hvertfall jeg hatt, i det minste i VG1 og VG2.

Har også hatt egentreningsperiode i VG3 med en del skriftlig arbeid.

 

Teoretiske prøver? Jeg har bare hatt teoretisk opplæring (står i pensumlisten), men ikke prøver. Mulig det varierer fra skole til skole hvordan de legger opp teoridelen. Selv regner jeg ikke egentrening for å være prøver.

Lenke til kommentar

hva felles programfag er det for almen?

 

Krav for medesin : Generell studiekompetanse eller realkompetanse + matematikk R1/S1+S2 + Fysikk 1 + Kjemi 1+2 (etter kunnskapsløftet) eller 2MX/2MY/3MZ (etter Reform 94)

 

 

Er det lurere pg ta Matte S1+S2 en R1? Man mister jo 1 realfagspoeng :/

 

og hva er 23/5 regelen?

Lenke til kommentar

Man mister 0,5 realfagspoeng ved å ta R1 i stedet for S1+S2, ikke 1. Det lureste er uansett å ta R1 + R2.

 

23/5-regelen er det bare å google, er veldig enkelt. Dersom du er 23 år eller eldre, og har minst 5 års fulltids yrkeserfaring eller utdanning, så får du generell studiekompetanse dersom du også har bestått enkelte kjerne-fag (norsk, engelsk, matematikk osv.). Det er ikke noe å tenke på for deg, i grunn... Og i realiteten må man være langt, langt oppi 20årene for å komme inn på medisin da, fordi alderspoeng i realiteten er helt nødvendig for å komme inn på medisin på den kvoten, og de får du først fra og med 24.

Lenke til kommentar

Du mister i grunn kun et halvt poeng, da R1 gir 0.5 og S1+S2 gir totalt 1. Mest vanlig blant vgs-elever som vil studere medisin, er å ta R1+R2, som totalt vil gi 1.5p.. og sammen med kjemi 1+2 + fysikk 1 vil du sitte igjen med 3 realfagspoeng, mot 2.5 hvis du hadde tatt S1+S2-varianten.

 

 

Du er også nødt til å velge ett programfag til, og et naturlig valg vil kanskje være biologi 1. Da har du 3.5p / 3p.

 

Det er også et krav om å fordype seg i minst 2 programfag. Dette er oppfylt ovenfor, men du kan gjerne fordype deg i 3 (eller 4 for den saks skyld), og velger du da biologi 2 vil du få 4p / 3.5p eller hvis du velger fysikk 2; 4p / 4p.

 

Det er derfor mange måter å oppnå 4 realfagspoeng, men fysikk 2 uten R2 er vel ikke i utgangspunktet anbefalt.

 

Det finnes også en del andre realfag som kan velges, som for hvermannsen ikke vil kreve like mye som biologi 2, r2, fysikk 2, men som allikevel gir 0.5 realfagspoeng. Disse kan du jo fritt ta slik at du får fylt opp kvoten din, men alt med måte.

Lenke til kommentar

Er det lurere pg ta Matte S1+S2 en R1? Man mister jo 1 realfagspoeng :/

 

 

Fordelen med å ta S1 og S2 er at det er mye lettere enn R1. Ville uansett aldri anbefalt å ta S1 eller S2 med mindre du er helt sikker på hva du skal studere. Utrolig kjipt hvis du ombestemmer deg i VG3 eller senere og vil bli ingeniør, noe som krever R1+R2.

 

Som noen allerede har påpekt så lønner det seg ikke å ta fysikk 2 uten å ha R2. Er omtrent den dummeste kombinasjonen du kan gjøre.

For det første får du et enormt handicap uten R2. For det andre så vil du ikke kunne bruke fysikk 2 til noe annet enn å sanke poeng, er ingen studier i Norge som krever fysikk 2. For det tredje, om du skal studere fysikk senere vil du med 100% sikkerhet komme borti matematikk.

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Fordelen med å ta S1 og S2 er at det er mye lettere enn R1. Ville uansett aldri anbefalt å ta S1 eller S2 med mindre du er helt sikker på hva du skal studere. Utrolig kjipt hvis du ombestemmer deg i VG3 eller senere og vil bli ingeniør, noe som krever R1+R2.

 

Som noen allerede har påpekt så lønner det seg ikke å ta fysikk 2 uten å ha R2. Er omtrent den dummeste kombinasjonen du kan gjøre.

For det første får du et enormt handicap uten R2. For det andre så vil du ikke kunne bruke fysikk 2 til noe annet enn å sanke poeng, er ingen studier i Norge som krever fysikk 2. For det tredje, om du skal studere fysikk senere vil du med 100% sikkerhet komme borti matematikk.

Det går ann å ta fysikk 1 med S1+S2, ikke sant? Det blir vel ikke for vannskelig? Ville gjerne ha lyst til å ta R1+R2, men rådgiveren min anbefaler ikke dette, da jeg kun har en 4 i T-matte. Han sier i R1 matte vil stoffet bli gått gjennom veldig fort, og at det ikke går like sakte som i T.

 

Og jeg vet ikke engang om det vil være ett lurt av meg å velge R1, det er jo veldig vannskelig som jeg har hørt.

 

Dette skaper ett enormt handicap, men jeg har egentlig ikke noen valg. Det er som å gamble. Helt enig med deg, blir uutroolig kjipt hvis jeg plutselig kommer på at jeg vil bli noe annet.

 

Men da kan man kanskje ta opp R1 og R2 senere, eller hva?

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Jeg hadde fire i T-matte og gikk opp til fem i R1 og R2, så det er ikke umulig. Men jeg vet ikke hvort hardt du jobbet for den fireren. Uansett, R1 er et naturlig steg opp fra T, ikke spesielt vanskelig sålenge man jobber med det. Fysikk 1 er heller ikke veldig vanskelig, det er Fysikk 2 som er ganske krevende (men også veldig, veldig interessant).

 

Jeg er litt usikker på hva som er pensum i S1 og S2, men jeg vil si at selve matten i fysikkfagene ikke er spesielt komplisert, men man er nødt til skjønne en del av grunnteorien. Man trenger ikke å være en mester på å integrere og derivere for å forstå fysikken hvor dette blir brukt. Såvidt jeg husker er det det, trigonometri og vektorregning man bruker i FY1 og FY2.

Lenke til kommentar

+ noe integrasjon.

Hadde selv jevnt over bedre karakterer i R1 og R2 (så langt) enn 1T. Men det krevde litt arbeid. S1 og S2 med fysikk 1 burde gå greit, men det kan bli ganske vanskelig med fysikk 2 uten R2. Problemet er ikke at matematikken i fysikk 2 er så innmari vanskelig, det går mer på det at du vil ha handicap i forhold til en som velger R2. I R2 lærer du mye, ikke bare pensum, men du får større tallforståelse osv. Blir flinkere til å sjonglere med formler, se løsninger osv.

 

Hvis du finner ut at du vil bli ingeniør og mangler realfagkompetanse, kan du ta opp R1 og R2 eller ta forkurs, men da søkere man i en annen kvote. Dette behøver ikke nødvendigvis bety at det er vanskeligere, men tar unødvendig tid.

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

+ noe integrasjon.

Hadde selv jevnt over bedre karakterer i R1 og R2 (så langt) enn 1T. Men det krevde litt arbeid. S1 og S2 med fysikk 1 burde gå greit, men det kan bli ganske vanskelig med fysikk 2 uten R2. Problemet er ikke at matematikken i fysikk 2 er så innmari vanskelig, det går mer på det at du vil ha handicap i forhold til en som velger R2. I R2 lærer du mye, ikke bare pensum, men du får større tallforståelse osv. Blir flinkere til å sjonglere med formler, se løsninger osv.

 

Hvis du finner ut at du vil bli ingeniør og mangler realfagkompetanse, kan du ta opp R1 og R2 eller ta forkurs, men da søkere man i en annen kvote. Dette behøver ikke nødvendigvis bety at det er vanskeligere, men tar unødvendig tid.

 

Integrasjonen som trengs i fysikkfagene er en vits. Alle formlene er ferdig utredet, så man blir vel kanskje, i en oppgave i ny og ned, spurt om en vag utledning, men nei..

 

Jeg vil ikke påstå at man går raskere frem enn i innføringsfagene (T/P), men heller det at vanskelighetsgraden er skrudd opp et lite hakk. Slik jeg husker det var det helt vanlig å gå igjennom ett til to delkaptiler hver time i T/P, og dette fortsatte også i R-kurset. En times tid med jobbing før/etter hver time, kan vel også anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...