Gå til innhold

legeutdannelse m.m


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Maks tilleggspoeng du kan få er 14 poeng.

- 8 alderspoeng (Når du er fylt 23 år)

- 4 realfagspoeng/språkpoeng

- 2 poeng for høyere utdanning/forsvaret/folkehøyskole

 

Det er ikke uvanlig å begynne på medisin i Norge når du er over 23 år. Da trenger du "bare" ca 5,15 i rent karaktersnitt for å komme inn.

 

5,15 x 10 = 51,5

51,5 + 14 poeng = 65,5 (ca. krav for tromsø/bergen)

 

Går på 3. året i Ungarn. Vurderer å begynne på førsteåret i Bergen grunnet uvissheten når det gjelder søknadsbasert turnus (forøvrig dritt lei av østblokk også). Det holder med 5,2 i rent karaktersnitt med full poengpakke, og det vil jeg tro de fleste klarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går på 3. året i Ungarn. Vurderer å begynne på førsteåret i Bergen grunnet uvissheten når det gjelder søknadsbasert turnus (forøvrig dritt lei av østblokk også). Det holder med 5,2 i rent karaktersnitt med full poengpakke, og det vil jeg tro de fleste klarer.

 

Stemmer! Det er realiteten. De fleste kan klare det på 2 år. Men har du problem med norsk (skriftlig, muntlig, nyorsk) og matte er det selvsagt vanskelig. Og mange må ta så å si hele videregående på ny for å klare dette. Alt handler om motivasjon og disiplin. De fleste kan komme til toppen av Mount Everest også ;)

Lenke til kommentar

Går på 3. året i Ungarn. Vurderer å begynne på førsteåret i Bergen grunnet uvissheten når det gjelder søknadsbasert turnus (forøvrig dritt lei av østblokk også). Det holder med 5,2 i rent karaktersnitt med full poengpakke, og det vil jeg tro de fleste klarer.

Starte på scratch igjen med 6 nye år :o? Da er du jammen tålmodig om du klarer det

Stemmer! Det er realiteten. De fleste kan klare det på 2 år. Men har du problem med norsk (skriftlig, muntlig, nyorsk) og matte er det selvsagt vanskelig. Og mange må ta så å si hele videregående på ny for å klare dette. Alt handler om motivasjon og disiplin. De fleste kan komme til toppen av Mount Everest også ;)

Ville aldri i livet anbefale noen å ta opp norsk, med mindre det er snakk om å forbedre en firer eller mindre. Må jo være det kjedeligste i verden å ta opp, og ikke minst et stort sjansespill.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Thanks guys ^^

 

Urmannen (Gidd ikke Quote deg):

De fleste som har svart her har vist hva de snakket om. blant annet Kruger, virker nesten som at han er ferdig med hele studien og jobber med det. Og det gjeller andre, gidd ikke ramse opp alle sammen.

 

Eg er fult klar over at penger er ikke alt. Men eg hadde aldri orket og studere i 6 år + vist ikke eg hadde fått litt for det. For og si det slik, eg hadde ikke tenkt på yrket Lege vist de hadde tent 200.000 i året bare for og ta eit eksempel. Men eg fekk høre at de tente 600.000. Det spørs jo litt på hvor mangen pasienter de har da.

Og litt andre ting. Du har vel ikke ein troverdig skilde på internett som sier hvor mye de tener som du kan linke opp?

 

Grunnen for at eg ønsker og bli lege er fordi det virker intressangt, bevise at eg kan klare det :D Statusen, pengene og eg liker biologi (Selv om vi ikke har faget biologi). I tillegg til det facinerer sykdommer og slikt meg. Også har det litt med barn og gjøre. Eks : Eg har ein i klassen som har ein far som er lege. Man får mye creds for det noe som er positivt :p

 

Noen av dere sa at vist man studerte i utlandet kostet det rundt 90.000 noe som blir ganske mye med tanken på at det er 6 år. Så hvor mye koster det i Norge, vist det koster noe.

 

Det positivet med og ta ting opp som privatist er jo at vist man ikke får 5.2 har man noe og gjøre på :p Og du har egentlig ikke noe og tape (det fleste skoler eg har sett på der du kan ta ting opp som privatist, blant annet Akademiet har karakter forsikring/garanti)

 

 

Setter pris på at dere delte deres kunnskap :p ^^

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

Utdanning er bortimot gratis i Norge (må jo ha bøker og slikt). Tror du lett kan tjene bortimot en million i året som lege om du havner på rette plassene. Er nok også derfor det er så populært, i tillegg til at det sikkert er et veldig givende yrke, i alle fall en gang i blant.

 

Det negative med å bruke lang tid på å komme i gang og bli ferdig med utdanning er at man taper total lønnsinntekt gjennom hele livet. Bruker du 2 år på å ta opp igjen fag, så taper du to år med sluttlønn. Når studiet og turnus tar over åtte år, så er det ikke sikkert man tar igjen oljearbeidere og slikt på inntekt.

Lenke til kommentar

Starte på scratch igjen med 6 nye år :o? Da er du jammen tålmodig om du klarer det Ville aldri i livet anbefale noen å ta opp norsk, med mindre det er snakk om å forbedre en firer eller mindre. Må jo være det kjedeligste i verden å ta opp, og ikke minst et stort sjansespill.

 

Det er jo ikke nødvendigvis et sjansespill, da man rett og slett, foruten tid, har ingen ting å tape.

Lenke til kommentar

Tenkte vist eg ikke får 5.6 i snitt når eg går ut kunne eg ta Folkehøgskole noe som er dyrt :p

Men vist man tar ting opp igjen som privatist blir jo det mindre tid på skolen tenker eg? Da kan man forsåvidt jobbe utenom.

 

Er ikke det slik at det er ein skole der du får betalt for og studere..? (Har hørt det). Og hva pleier studenter og slikt og gjøre for og tene penger. NAV? Jobbe?

Lenke til kommentar

Slenge rmeg på tråden jeg :)

 

Jeg går første året på vgs, og vel jeg snakket med rådgivern om dette med at jeg hadde lyst til å studere medisin. Jeg fikk 4.6 i snitt etter første halvår, 5 i samf, nat, eng, geo, norsk munt, og 6 i spansk. 3 i norsk, 4 i matte T, og 4 i gym. Rådgiveren sa jeg bør få ett par 6ere altså ett par 6ere i avgangsfagene. Fagene. Jeg tenker jeg har mulighet til å få 6 i er samf, nat, og geo(vipper opp mot 6 her) . Men jeg vet ikke, jeg har veldig store bekymringer om at jeg ikke kommer til å klare det, jeg blir sånn deprimert, tenker på dette hele tiden.

 

Også tenker jeg også på hvilke fag jeg kanskje vil vre svak i neste år og året etter det, for ejg skal jo ta realfag, og har jo kun en 4er i Teoretisk matte. Hva vil skje? :(

Lenke til kommentar

Ta S1 og S2 ikke r1. Du kan sende meg en PM og takke meg om et par år.

S1 og S2 = ? :D

 

Er ikke det påkrevt og ha R1 og R2?

"I like that we got a House fan here :D"

 

Vist du har bare 5 + 1-2 6 har du ikke over 5.2 i snitt da. Vet ikke hvor mangen fag det er på allmen :p

Jeg skal nok ta S1+S2 :)

Men problemet er at jeg er redd for å ikke klare å få 5 i kjemi, da læreren min sier at kjemi er veldig krevende... :/

Lenke til kommentar

S1 og S2 = ? :D

 

Er ikke det påkrevt og ha R1 og R2?

"I like that we got a House fan here :D"

 

Vist du har bare 5 + 1-2 6 har du ikke over 5.2 i snitt da. Vet ikke hvor mangen fag det er på allmen :p

Det er ikke noe fasitsvar på det, fordi det henger sammen med hvilke fag man har. Noen fag får man to karakterer i feks engelsk vg2. I tillegg så er det ikke alle som kommer opp til eksamen i første klasse. Men antall fag og eksamener sammenlagt vil ligge fra 23 og opp, forutsatt at man kjører vanlig vgs studieløp. For å få et karaktersnitt på 5,2 må du ha 5 i alle fag bortsett fra 5-6 fag hvor du må ha 6. Anbefaler å få så mange seksere som mulig i VG1, du vil garantert ikke angre på det senere.

 

Jeg skal nok ta S1+S2 :)

Men problemet er at jeg er redd for å ikke klare å få 5 i kjemi, da læreren min sier at kjemi er veldig krevende... :/

Jeg kan berolige deg med at kjemi overhode ikke er vanskelig å få god karakter i, det som imidlertid kan være vanskelig er fysikk. Jeg snakker av erfaring, har 6 i kjemi 2 og R2, men sliter SKIKKELIG med å holde en femmer i fysikk 2. Det er her det dumme med å velge S-matte kommer, fysikk vil være en del vanskeligere for dem som velger enkel matte, fordi fysikk i hovedsak er et mattefag.

Jeg skal ikke påstå at læreren din ikke snakker sant, men jeg vil tro at hun/han mener i forhold til naturfag. Men å påstå at kjemi er et vanskelig fag i forhold til matte/fysikk er helt vanvittig.

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt tåpelig å påvirke motivasjonen til vedkommende her å si at det og det er enkelt og det der er vanskelig. Dette spørsmålet er ganske så personlig og mye handler om å modnes i fagene. For noen vil kjemi være overkommelig, og for andre ikke. Det samme gjelder også matematikk/fysikk, og disse tingene behøver ikke å henge sammen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt tåpelig å påvirke motivasjonen til vedkommende her å si at det og det er enkelt og det der er vanskelig. Dette spørsmålet er ganske så personlig og mye handler om å modnes i fagene. For noen vil kjemi være overkommelig, og for andre ikke. Det samme gjelder også matematikk/fysikk, og disse tingene behøver ikke å henge sammen.

Hensikten her er ikke å ødelegge motivasjonen, men å bevisstgjøre vedkommende om vanskelighetsgraden. Jeg er forsåvidt enig i at det er individuelt hvordan man opplever de ulike fagene, men jeg vil påstå at jeg har ganske gode argumenter for å kunne hevde at kjemi er enklere enn fysikk. For det første så er matematikken i kjemi mye enklere enn i fysikk, i prinsippet trenger du ikke noen andre kunnskaper utover det du lærer i 1T. For det andre så er pensumet mindre, mye av pensumet er egentlig mest pugg, går veldig lite ut på forståelse. Med det mener jeg at oppgavene er repeterende, har du forstått en oppgave, har du forstått resten. I fysikk derimot er matematikken til en viss grad parallell med matematikken i R-kurset. Dette er ikke synlig i så stor grad i fysikk 1, men i fysikk 2 er R-matte nesten et must. Det er mye regning, og regningen forutsetter god tallforståelse og regnetekniske ferdigheter. Fysikk er et fag som krever stor grad av forståelse, du kan ikke pugge deg til en 6er i fysikk. Oppgavene er ikke i like stor grad repeterende, det er mange oppgaver med høy vanskelighetsgrad.

 

Men det er jo forsåvidt uinteressant å snakke om hvorvidt kjemi eller fysikk er vanskeligst, man må jo ha begge for å komme inn og da er det jo likegyldig hva slags karakter man har i de forskjellige fagene så fremt karaktersnittet er oppfylt. Mitt poeng er at hvis du ikke klarer 5 i kjemi, matematikk eller fysikk skal det godt gjøres å komme inn, med mindre du er en jævel i fellesfaga.

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Jeg kan berolige deg med at kjemi overhode ikke er vanskelig å få god karakter i, det som imidlertid kan være vanskelig er fysikk. Jeg snakker av erfaring, har 6 i kjemi 2 og R2, men sliter SKIKKELIG med å holde en femmer i fysikk 2. Det er her det dumme med å velge S-matte kommer, fysikk vil være en del vanskeligere for dem som velger enkel matte, fordi fysikk i hovedsak er et mattefag.

 

Jeg tok ikke fysikk 2 så det kan nok være et godt poeng om man gjør det. Men jeg ville aldri gjort det.

Lenke til kommentar

Hensikten her er ikke å ødelegge motivasjonen, men å bevisstgjøre vedkommende om vanskelighetsgraden. Jeg er forsåvidt enig i at det er individuelt hvordan man opplever de ulike fagene, men jeg vil påstå at jeg har ganske gode argumenter for å kunne hevde at kjemi er enklere enn fysikk. For det første så er matematikken i kjemi mye enklere enn i fysikk, i prinsippet trenger du ikke noen andre kunnskaper utover det du lærer i 1T. For det andre så er pensumet mindre, mye av pensumet er egentlig mest pugg, går veldig lite ut på forståelse. Med det mener jeg at oppgavene er repeterende, har du forstått en oppgave, har du forstått resten. I fysikk derimot er matematikken til en viss grad parallell med matematikken i R-kurset. Dette er ikke synlig i så stor grad i fysikk 1, men i fysikk 2 er R-matte nesten et must. Det er mye regning, og regningen forutsetter god tallforståelse og regnetekniske ferdigheter. Fysikk er et fag som krever stor grad av forståelse, du kan ikke pugge deg til en 6er i fysikk. Oppgavene er ikke i like stor grad repeterende, det er mange oppgaver med høy vanskelighetsgrad.

 

Men det er jo forsåvidt uinteressant å snakke om hvorvidt kjemi eller fysikk er vanskeligst, man må jo ha begge for å komme inn og da er det jo likegyldig hva slags karakter man har i de forskjellige fagene så fremt karaktersnittet er oppfylt. Mitt poeng er at hvis du ikke klarer 5 i kjemi, matematikk eller fysikk skal det godt gjøres å komme inn, med mindre du er en jævel i fellesfaga.

 

Det er dumt å si at oppgavene i fysikk ikke er repeterende og lite pugg. Pugger man noen 2-3 formler, kan man nesten løse hvilken som helst oppgave sålenge man har algebraen sin på plass. Jeg hadde ingen problemer med å få 6 i fysikk 1+2 mens det trengtes mer jobbing med kjemi 1+2. Kjemi er "nytt" mens fysikk er nært beslektet med matematikk.

 

Så nå har vi to forskjellige synspunkter, men jeg er for så vidt enig i det siste du sier.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe fasitsvar på det, fordi det henger sammen med hvilke fag man har. Noen fag får man to karakterer i feks engelsk vg2. I tillegg så er det ikke alle som kommer opp til eksamen i første klasse. Men antall fag og eksamener sammenlagt vil ligge fra 23 og opp, forutsatt at man kjører vanlig vgs studieløp. For å få et karaktersnitt på 5,2 må du ha 5 i alle fag bortsett fra 5-6 fag hvor du må ha 6. Anbefaler å få så mange seksere som mulig i VG1, du vil garantert ikke angre på det senere.

 

 

Jeg kan berolige deg med at kjemi overhode ikke er vanskelig å få god karakter i, det som imidlertid kan være vanskelig er fysikk. Jeg snakker av erfaring, har 6 i kjemi 2 og R2, men sliter SKIKKELIG med å holde en femmer i fysikk 2. Det er her det dumme med å velge S-matte kommer, fysikk vil være en del vanskeligere for dem som velger enkel matte, fordi fysikk i hovedsak er et mattefag.

Jeg skal ikke påstå at læreren din ikke snakker sant, men jeg vil tro at hun/han mener i forhold til naturfag. Men å påstå at kjemi er et vanskelig fag i forhold til matte/fysikk er helt vanvittig.

Læreren min sa at jeg fint kunne klare kjemi, men at det er vannskelig å 5 i faget. Han mener itillegg at det er det vannskeligste faget av alle realfagene, fordi det ikke går rett på, mn kan være litt sånn rotete.

 

læreren min underviser i r2, t matte, og kjemi.

Jeg trenger bare fysikk 1 heldigvis! men kjemi trenger jeg kjemi 1 + 2.

Endret av Slund
Lenke til kommentar

Læreren min sa at jeg fint kunne klare kjemi, men at det er vannskelig å 5 i faget. Han mener itillegg at det er det vannskeligste faget av alle realfagene, fordi det ikke går rett på, mn kan være litt sånn rotete.

 

læreren min underviser i r2, t matte, og kjemi.

Jeg trenger bare fysikk 1 heldigvis! men kjemi trenger jeg kjemi 1 + 2.

 

Ja, du trenger både kjemi 1 og 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...