Gå til innhold

legeutdannelse m.m


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor havner ikke militærtjeneste på førstegangsvitnemålet, da mener jeg rett etter endt vgs. Det blir jo egentlig ikke noen fordel hvis du ikke får militærtjeneste konkurransepoengene inn i konkurransepoengene som man har uten å ta opp fag?

 

Ikke for å kapre tråden eller noe, men: Hva er snittet på ordinærvitnemål ved UIT?

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Hvorfor havner ikke militærtjeneste på førstegangsvitnemålet, da mener jeg rett etter endt vgs. Det blir jo egentlig ikke noen fordel hvis du ikke får militærtjeneste konkurransepoengene inn i konkurransepoengene som man har uten å ta opp fag?

 

Ikke for å kapre tråden eller noe, men: Hva er snittet på ordinærvitnemål ved UIT?

 

Medesin? I såfall har Kruger linken i begynnelsen av tråden. Vist eg ikke tar feil så var det 57.5 ells, men er ekstremt usikker.

 

Men synest også det var litt merkeligt. Men så har du også ein fordel med og ta universitet senere. Du får jo alderspoeng også +. Så da vil det bli Militær+Alderspoeng. Du får vel alle alderspoenga når du blir 25. Men du har eit meget bra poeng.

 

Men det er jo ikke slik at man kan ta alle realfagene eller kan man det? Vist ikke kan du jo ta alle realfagene som du ikke har tatt etter vgs og få de poenga aswell?

Lenke til kommentar

Hvorfor havner ikke militærtjeneste på førstegangsvitnemålet, da mener jeg rett etter endt vgs. Det blir jo egentlig ikke noen fordel hvis du ikke får militærtjeneste konkurransepoengene inn i konkurransepoengene som man har uten å ta opp fag?

 

Ikke for å kapre tråden eller noe, men: Hva er snittet på ordinærvitnemål ved UIT?

 

Synes du det virkelig er rettferdig at de som har vært i militæret skal få søke med to poeng ekstra mot dem som kommer rett fra vgs som ikke har samme mulighet? :hmm:

Lenke til kommentar

Ikke har samme mulighet? Dersom du ikke "har mulighet" til å dra i militæret (det gjelder et lite mindretall) kan du gå på folkehøgskole eller studere noe annet i et år. Ser overhodet ikke hvorfor det skulle være urettferdig.

 

Poenget mitt er jo at de som ønsker å starte på studiene med en gang etter vgs vil komme til kort i denne konkurransen. 2 poeng er ganske mye når poenggrensene er så høye som de er. Rettferdig sier du, urettferdig sier jeg.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er jo at de som ønsker å starte på studiene med en gang etter vgs vil komme til kort i denne konkurransen. 2 poeng er ganske mye når poenggrensene er så høye som de er. Rettferdig sier du, urettferdig sier jeg.

Hæh, komme til kort? 50% av plassene er jo forbeholdt søkere med primærvitnemål, da teller jo kun skolepoeng = Karaktersnitt+realfagspoeng/språkpoeng+kjønnspoeng.

Poeng fra forsvaret, folkehøyskole osv teller jo kun i ordinær kvote...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæh, komme til kort? 50% av plassene er jo forbeholdt søkere med primærvitnemål, da teller jo kun skolepoeng = Karaktersnitt+realfagspoeng/språkpoeng+kjønnspoeng.

Poeng fra forsvaret, folkehøyskole osv teller jo kun i ordinær kvote...

 

Du slutter aldri å overraske du. Har du lest hele diskusjonen? Saken er jo at de mener at militærpoeng bør telle i førstegangskvoten!

Lenke til kommentar

Hvorfor havner ikke militærtjeneste på førstegangsvitnemålet, da mener jeg rett etter endt vgs. Det blir jo egentlig ikke noen fordel hvis du ikke får militærtjeneste konkurransepoengene inn i konkurransepoengene som man har uten å ta opp fag?

 

Fordi systematikken er lagt opp til at en del av plassene skal gå til de som gjorde det bra på VGS, og en del av plassene skal gå til de som har jobbet hardt etterpå.

 

Å legge militær-/FHS-/utdanningspoeng til i førstegangsvitnemålskvoten vil blande disse gruppene. Det er ikke politisk ønskelig. Man er mer enn godt nok ivaretatt ved at man kan konkurrere i ordinær kvote med dem (selv om det kanskje er litt synd på de som har dårligere karakterer fra VGS og derfor gjerne skulle hatt flest mulig tilleggspoeng i førstegangskvoten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi systematikken er lagt opp til at en del av plassene skal gå til de som gjorde det bra på VGS, og en del av plassene skal gå til de som har jobbet hardt etterpå.

 

Å legge militær-/FHS-/utdanningspoeng til i førstegangsvitnemålskvoten vil blande disse gruppene. Det er ikke politisk ønskelig. Man er mer enn godt nok ivaretatt ved at man kan konkurrere i ordinær kvote med dem (selv om det kanskje er litt synd på de som har dårligere karakterer fra VGS og derfor gjerne skulle hatt flest mulig tilleggspoeng i førstegangskvoten).

 

Jepp, og resultatet av dette er jo at poenggrensen til studier plutselig hopper ~1 poeng og kanskje opp mot 2 på enkelte studier.

Lenke til kommentar

Selvsagt - fordi i ordinær kvote er konkurransen hardere. Der får du konkurrere med alt - tilleggspoeng, alderspoeng, you name it. Før 2008 fikk man 12 tilleggspoeng til medisin for 2 års høyere utdanning.

 

Førstegangskvoten er laget nettopp for at VGS-elever skal slippe å måtte konkurrere på samme grunnlag som søkere som har gjenopptatt fag, tatt militærtjeneste, blitt eldre og fått alderspoeng, et cetera. Det vil da virke i stor grad mot sin hensikt om man skulle gjøre unntak fra dette.

Lenke til kommentar

Men i de tilfeller man ikke slipper til i førstegangskvoten, men har nok poeng til å konkurrere i ordinærkvoten (for eksempel ved at snittet blant ordinærsøkerne er langt dårligere), så går vel det?

 

Hva mener du her? Man kan kun søke med førstegangsvitnemålet til og med det året man fyller 21, og etter det er det jo kun ordinær kvote som er mulig. Hvis poenggrensen for ordinærkvoten er lavere enn førstegangskvoten er vel det bare bra for vedkommende? Gjelder for så vidt de fleste siving. ved NTNU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...