Gå til innhold

legeutdannelse m.m


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Det jeg mener er at man som førstegangsøker ikke trenger å bekymre seg for at folk i ordinærkvoten med lavere poengsum skal ta skoleplassen fra deg. I noen studier er jo grensene lavere i ordinærkvoten enn førstegangskvoten, men det betyr vel ikke at det er førstegangssøkere som ikke har fått plass, selv om de er bedre enn ordinærsøkerne som får plass.

 

Sagt litt enklere, du konkurrerer vel i begge kvotene selv om du har et førstegangsvitnemål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein ekstremt lang diskusjon altså :p

 

Er det ikke slik at man ikke kan verve seg i militæret vist man har dårlig syn? (Ville heller valgt folkehøgskole en militær :O)

 

Vanligvis vil ikke militæret ha deg dersom du har nedsatt syn, men det hindrer deg ikke i å bli kjent tjenestedyktig (så du slipper ikke unna helt sikkert).

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Aner ikke hva det vil si, da jeg ikke bruker briller selv. Men har en kamerat som ble dimmet pga syn, og han så såpass dårlig at han spurte meg hva som stod på tavlen på skolen, selv om vi satt på første rad. Med andre ord avhengig av linser/briller. Det er det det går på, om du er avhengig av briller eller ikke. Er du det så er du ikke feltdyktig, og da blir du dimmet med mindre de kan gi deg andre oppgaver (da helst om du har et fagbrev).

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Aha :p - = Nærsynnt vist eg ikke tar feil.

 

Og legen snakket om at synet mitt var svekket 75% noe som hørtest ganske...Mye ut. Tviler litt på det med tanken på at eg kan se "ok". Umulig for meg og se fjes og slikt shitt uten briller fra over 1 meter eller ord fra 0.5 meter but.. :p

 

Føler at eg sporet litt av :) Har vel egentlig fått den infoen eg ville ha, selv om den gjor med pissed :p

 

Er det ein grunn til at lege utdannelsen krever at du har så høgt snitt? Tenker at det er mangen jobber med samme lønn/ansvar som ikke krever eit så høyt snitt.

Lenke til kommentar

Jada, det er selvfølgelig korrekt. Har hørt lenge at dyrepleier studiet er et av de studiene med fleste søkere kontra hvor mange som kommer inn. Likevel er ikke grensene veldig høye.

 

EDIT: Ok, de var litt høyere enn forventet. 47,3 for førstegangsøkere, ikke så ille høyt. Men 58,8 for ordinært!!! Hvorfor i all verden noen vil utdanne seg til dyrepleier her i Norge skjønner jeg ikke. Det er jo kjempevanskelig å få jobb som veterinær.

 

EDIT2: ... og dermed enda verre å få jobb som dyrepleier.

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Vanskelig å få jobb som dyrepleier et sted hvor det knapt er arbeid til én veterinær. Det finnes større klinikker som har dyrepleiere (og da gjerne flere pleiere enn veterinærer), men det er også mange veterinærer som ikke har noen dyrepleiere ansatt. Det er også veldig mange veterinærer som ikke jobber som veterinær, i hvertfall ikke 100% som det. Klin umulig er det ikke, men det er såpass få jobber at jeg heller ville satset på å bli veterinær. Men jeg droppet også å bli veterinær, mye på grunn av lite jobb.

 

Men dette blir kanskje litt off-topic?

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Bare litt :D

 

Setter pris på alle svar, takk for hjelpen :) Regnet ut at man kan ha ca 10 karakterspoeng totalt (korekt meg om eg tar feil) så det skal vel være mulig og komme inn på MEDISIN med 5.5 i snitt :D spørs litt på hvor mangen som søker og slikt. Trodde ikke det var så populært :p

 

1.Hvor lenge må man jobbe på eit sykehjem (andre helsesteder) for og få fagbrev?

 

2. Vist man blir fastlege kan man gå over til og bli lege på sykehus og slikt ? eller må man ta ein ekstra studie.

 

3. Ein fast lege hva tener h*n normalt?

 

4.Hvordan er det mulig og få 4 realfagspoeng når man kan bare ha 3 av dem? (m. Språk)

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

Ser at det er mange som snakker uten kunnskap her inne.

 

Hvis du har en stor drøm om å bli lege har du to valg:

1. Studere i Norge

2. Studere i Øst-Europa

 

Det du må være klar over er at nesten 50 % av alle nordmenn som vil bli lege studerer i utlandet. Å studere i utlandet er ingen "hokkuspokkus". For det første må du betale utdanningen selv. 90 000 kroner i året er vanlig. Det innebærer at du får et ganske solid studielån. For det andre er det en tendens til at studie -stedene tar inn veldig mange studenter, men at de siler ut. Det vil si at det er mye mer usikkerhet til at du klarer å gjennomføre studiet i utlandet. Mange bruker mer enn 6 år på å fullføre i utlandet. Det innebærer et desto større studielån. Hvis du studerer i utlandet bør du også sjekke opp om det innvilges turnus i Norge eller ei. Et annet moment du bør tenke på er den nye turnusordningen. Det vil bli såkalt "søknadsbasert turnus" etter endt utdanning. Det er usikkert hvordan dette vil slå ut for utenlandsstudenter.

 

Jeg vil anbefale deg å sikte deg inn mot å komme inn på medisinstudie i Norge. Det krever mye arbeid og litt flaks hvis du vil komme inn på primærkvoten. Du må da sikte deg inn på ett rent karaktersnitt på minst ca. 5,3. Å studere medisin i Norge vil gi deg mer trygghet både i studiehverdagen og fremtiden.

 

Hvis du ikke klarer å komme inn på medisin i Norge året etter videregående må du antakelig vente minst 2-3 år før du i det hele tatt har sjanse for å komme inn. Dette gjelder for de fleste, siden du da konkurrerer på sekundærkvoten (ordinær). Dette er realiteten.

Mange tar fag i disse årene (som privatist), mens andre velger medisin i utlandet. Det er et dilemma.

 

Hvis du ikke tar fysikk 2 eller R2 matte, må du ha 8 realfag for å få maksimalt med realfagspoeng (4 poeng). Dette er nesten et "must" hvis du vil komme inn på primær.

 

Lønnen til en fastlege ligger nok mellom 1 til 2 millioner. Men du bør ikke fokusere på dette. Å være lege er en livsstil. Fokuser på det du liker, ikke på status. Ellers vil du ikke fullføre medisinstudiet.

 

Fastlege er ikke en tittel. Etter 6 år + 2 års "turnus" kan du arbeide som fastlege. Mange fastleger derimot har 3-5 år spesialisering i allmennmedisin.

En fastlege er for mange synonymt med allmennlege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maks tilleggspoeng du kan få er 14 poeng.

- 8 alderspoeng (Når du er fylt 23 år)

- 4 realfagspoeng/språkpoeng

- 2 poeng for høyere utdanning/forsvaret/folkehøyskole

 

Det er ikke uvanlig å begynne på medisin i Norge når du er over 23 år. Da trenger du "bare" ca 5,15 i rent karaktersnitt for å komme inn.

 

5,15 x 10 = 51,5

51,5 + 14 poeng = 65,5 (ca. krav for tromsø/bergen)

Endret av urmannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...