Gå til innhold

Fyr mistet lappen pga medpassasjer!


treskopus

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg kjørte utfor veien og rant i bilen foran på vei opp igjen, som følge av at ånden til hun som satt på med han stinket så forferdelig da hun åpnet kjeften. Dette hadde ikke skjedd om det ikke var for ånden hennes, han har vært en pålitelig sjåfør i 3 år og så skjer dette som følge av en storm av elendig ånde som ség inn i ansiktet hans.

 

Men hvor vidt er den faktiske årsaken en begrunnelse for purken til å la ham beholde lappen? Han fikk den beslaglagt, men har nå jf. paragraf 9-1 i vegtrafikkloven, søkt purken om å få den tilbakelevert grunnet omstendighetene. Jeg mener han har en veldig god sak... Hva mener dere? Skal han bare stå på krava og kreve det tilbake?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg kjenner kjerringa fra før, og dette var første gang de møttes. Hun lider av en helt forferdelig ånde, noe han ikke var advart om, så da denne slo imot ham er det ikke rart han krasja. Jeg mener da at hun har skylden for hendelsen, og det faktum at lappen røk med.

 

Forferdelig urettferdig at hennes manglende interesse for SB12 eller et tannlegebesøk skal gå så hardt utover andre folk... Nå kan jo ikke jeg heller bli kjørt av ham på en stund, og han fungerte jo som en taxi for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror kompisen din har en dårlig sak. Hadde det vært snakk om fysiske dytt eller tak, eller at hun hadde skreket høyt eller blinket med lys for å få sjåføren til å miste kontrollen, så hadde det vært noe helt annet. Men å kjøre i grøfta, for så å kjøre ut på veien og inn i en annen bil på grunn av dårlige ånde? Nei, det var nok heller kameraten din som ikke var helt stø bak rattet. Han burde ha bremset ned og stoppet om han kjørte i grøfta, ikke panikkstyrt inn på veien igjen.

Lenke til kommentar

Lovene er ganske klar på det meste. Sjåføren som i 9/10 tilfeller (tall dratt ut av ræva, men er nok ganske nært sannheten) har skylden. Og selv om man er uenig, så er det vanskelig å bevise dette.

 

#1: Det blir ord mot ord.

#2: Vond ånde er høyst subjektivt.

#3: Selv om noen stinker, roper, har vond ånde, ser usedvanlig stygg ut eller på andre 'uskyldige' måter distraherer så er det sjåføren som har ansvaret på å holde bilen stødig.

 

Og for å være helt ærlig. Hvordan i all verden klarer han å kjøre utfor grunnet at noen har dårlig ånde? Han må jo være en dårlig sjåfør. Jeg har tidligere jobbet som drosjesjåfør fast et års tid, og på den tiden har jeg hatt noen helt forferdelige kunder i bilen. Folk som kjefter, lukter (ILLE!), drikker, roper, spyr, besvimer, ikke sitter i ro, spiser, prater i telefonen, råkliner (grenser til sex). Ja, stort sett alt mulig rart. Likevel har jeg ikke vært i nærheten av en farlig situasjon grunnet dette.

 

Dette står på sjåføren, og jeg regner med politiet og eventuelle saksbehandlere får en god latter av slikt.

Hele saken minner meg igrunn om det her: Morsomme skademeldinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er så dummt at her får du en +1 fra meg. Er lenge sidan eg har ledd så godt.

 

Kva paragraf 9-1 i vegtrafikklova meiner du er relevant her?

Er det § 9 i vegtrafikklova om trafikkregulering (som ikkje har ein paragraf 9-1) Eller er det paragraf 9 fyste ledd i forskrift om kjørende og gående trafikk som sier:

Særlige plikter overfor gående

1. Kjørende skal la gående få tilstrekkelig plass på vegen.

[..]

Du sikter til?

 

 

Og dersom ånden er så dårlig at det er trafikkfarlig så er det fortsatt bilføraren sitt ansvar. Det hjelper heller ikkje bilføraren sin sak at det opprinnelige uhellet skjedde uavhengig av den dårlige ånden til passasjeren.

 

Når uhellet som fører til skade skjer etter at bilen har kjøyrt i grøfta så er det kun føraren sin feil.

Nok ein gong, dersom ånden var så dårlig at det er trafikkfarlig så burde føraren bedt vedkommande gå ut av bilen før han kasta seg ut i trafikkert veg (tydeligvis er ånden så dårlig at den også påvirka syn, intelligens og motorikk samtidig).

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden klarer han å kjøre utfor grunnet at noen har dårlig ånde?

 

Vel, hvis du hadde vært utsatt for den jenta så hadde du forstått det. Jeg så ikke hendelsen, men han forklarte at stanken bredte seg så kraftig utover kupeen at han fikk sjokk. Det var vel en sjokkreaksjon, antar jeg ? Er forskjellig hvordan man reagerer på ting. Er vel på lik linje som hvis noen skulle ha hoppet på deg bakfra mens du satt fredfullt i ro i en stol.

Lenke til kommentar

Dette er så dummt at her får du en +1 fra meg. Er lenge sidan eg har ledd så godt.

 

Kva paragraf 9-1 i vegtrafikklova meiner du er relevant her?

 

Søke om å få lappen tilbake av særskilte grunner som omstendigheter o.l, vegtrafikkloven gir deg rett til å søke om det. Det heter "søknad om tilbakelevering av førerkort".. mener det er paragraf 9! I hvert fall i nærheten. Gidder ikke bla det fram eller spørre ham...

Lenke til kommentar

 

Vel, hvis du hadde vært utsatt for den jenta så hadde du forstått det. Jeg så ikke hendelsen, men han forklarte at stanken bredte seg så kraftig utover kupeen at han fikk sjokk. Det var vel en sjokkreaksjon, antar jeg ? Er forskjellig hvordan man reagerer på ting. Er vel på lik linje som hvis noen skulle ha hoppet på deg bakfra mens du satt fredfullt i ro i en stol.

Men som sjåfør har du ansvaret for å takle situasjoner. Og sjokkreaksjon? Du merker da ganske kjapt om noen har dårlig ånde. Og første reaksjon er da ikke å kjøre utfor når man møter på noe, med mindre det er noe å svinge unna. Er det noe galt bremser du opp, og omså stopper. Hans feil at han kjørte utfor.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...