Gå til innhold

Skravletråd for Fujifilm X100 brukere!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var innom Akam-redaksjonen og tafsa litt på X100s i går. Mitt førsteinntrykk er at autofokusen (som kjent) er tusen ganger raskere, men jeg ser ikke noe grunn til å oppgradere sånn helt enda av den grunn. For min del leverer jeg gode nok bilder til at jeg får flere jobber med X100, så X100s er ikke noe jeg gidder bruke penger på. Savner fortsatt mikrofoninngang. Kjøper muligens nytt kamera fra Fuji dersom de forbedrer videofunksonen betraktelig. Det hadde vært sexy å kunne koble til en skikkelig (kompakt) mikrofon og ha nok til å levere en god videoreportasje. Inntil videre beholder jeg X100 med god samvittighet.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Etter å ha testet X100s en del i går skal jeg være enig i at den er vesentlig raskere enn X100, særlig i oppstart. Men den er ikke i nærheten av å være OMD-rask, og forbedringene er ikke nok til at det oppleves som et kamera som faktisk kan brukes til motiver med litt bevegelse. Jeg ble egentlig litt skuffet etter å ha lest all hypen på diverse fora og tester, og hadde trodd at den skulle oppleves som enda raskere.

 

I praksis koster en oppgradering fra X100 til X100s 5-6 tusenlapper, og det er det overhodet ikke verdt for min del hvertfall.

Lenke til kommentar

Sweet kelux. Skal holde meg til denne tråden sånn at ikke alle er så spredt.

 

Nå som jeg forstod litt bedre hvordan DR-funksjonaliteten fungerte på dette kameraet, bestemte jeg meg for å teste det. Jeg kom fra til at det kan være veldig praktisk i situasjoner der man er nødt til å være highlights-bevisst.

 

Jeg har også testet peaking funksjonaliteten, og det er klart en fordel, men funker ikke optimalt i alle situasjoner. Da kan det være greit å bruke autofokus. Autofokusen håndterer ikke mørke så bra som jeg ville trodd. Autofokuspunktet i midten er også ganske stort. Den manuelle fokusen virker som en god løsning for portretter i godt lys, spesielt når man er ute etter presisjon. OVF-systemet syns jeg egentlig var litt meningsløst når man skal fokusere. Det tror jeg ikke jeg kommer til å bruke.

 

EVF-skjermen er litt treg til tider, men fungerer helt greit for meg som ikke driver med action-fotografi.

Lenke til kommentar

Sweet kelux. Skal holde meg til denne tråden sånn at ikke alle er så spredt.

 

Nå som jeg forstod litt bedre hvordan DR-funksjonaliteten fungerte på dette kameraet, bestemte jeg meg for å teste det. Jeg kom fra til at det kan være veldig praktisk i situasjoner der man er nødt til å være highlights-bevisst.

 

Jeg har også testet peaking funksjonaliteten, og det er klart en fordel, men funker ikke optimalt i alle situasjoner. Da kan det være greit å bruke autofokus. Autofokusen håndterer ikke mørke så bra som jeg ville trodd. Autofokuspunktet i midten er også ganske stort. Den manuelle fokusen virker som en god løsning for portretter i godt lys, spesielt når man er ute etter presisjon. OVF-systemet syns jeg egentlig var litt meningsløst når man skal fokusere. Det tror jeg ikke jeg kommer til å bruke.

 

EVF-skjermen er litt treg til tider, men fungerer helt greit for meg som ikke driver med action-fotografi.

 

Autofokuspunktstørrelsen kan du endre.

 

Har testet såvidt litt nå. Og rykteflommen på div forum rundt om ser ut til stemme. Det ER noe galt med autofokus for oss som har fått firmware 1.01. Tror alle utenom de første kjøperne i Asia har fått modeller med 1.01 så det får vi ikke gjort noe med. De som har firmware 1.00 og pre-production eksemplarer til test er jo veldig imponert over autofokusen.

 

Men jeg har nå sammenlignet litt mot X-pro1 som jeg har, testet litt i middels dårlig til svært dårlig lys i stua, og X-pro1 vinner stort sett. Til tider vesentlig raskere også! Dette var overraskende. Og dette er med 35mm objektivet. 18mm objektivet er jo enda raskere, men testa ikke det. Men i godt lys ser X100s til å være noe raskere enn X-pro1, men ikke all verden, og ikke hver gang.

 

Vi får håpe Fuji hører klagestormen og kommer med ny firmware som forbedrer autofokusen i dårlig lys slik at den faktisk overgår forrige generasjon x-trans kameraer ;)

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Er en par kjappe ting jeg som X-pro1 bruker reagerer på. X100s er så lite. Det er en stor fordel ved at jeg kan få det i jakkelomma. Bakdelen er at jeg synes det er litt lite å holde, og bruke. Men, blir nok vant til det. X-pro1 føles mye mer solid også.

 

En annen ting, når man skrur av all lyd på kameraet så er det søren meg stille også. DET likte jeg! Har lest om det, men ble likevel overrasket.

 

Ja, Fuji kommer garantert til å forbedre firmware framover. De gjorde det flere ganger med X100, og mange ganger med X-pro1 også. Og etter siste firmware på X-pro1 er jeg happy. Jeg var happy med X-pro1 med orginal firmware også, men det ble bare bedre med tiden. Det tror jeg vil skje med X100s også!

 

Jeg digger bildekvaliteten fra X-trans sensoren, og jeg har lengtet etter 23mm objektiv (35mm i FF). Dette blir nok mitt "ta-med-overaltkamera-også-når-jeg-ikke-har-planer-om-å-ta-bilder" :D

 

Kjenner likevel et snev av skuffelse over autofokusen. Men som sagt, detta kan jeg fint leve med, og bedre tror jeg det blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...