Gå til innhold

Skravletråd for Fujifilm X100 brukere!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke helt riktig det du sier der Systemfritt. Les denne testen her. I de testene jeg har lest om mange ulike typer filtere, så er Hoya som regel blant de beste, og definitivt de der du får mest for pengene. B+W har jeg lest veldig mye negativt om. En stor andel av filtrene deres har priser som ikke gjenspeiler kvalitet. Denne testen her handler om CPL.

 

Nå skal det sies at de testene er litt eldre, og mange av modellene har endret navn. Jeg kjøpte noen uåpnede filtre på Ebay fra de utgåtte produktlinjene slik at jeg fikk mest mulig for pengene.

 

Men Shirmah, vi gidder ikke gå inn i en diskusjon om UV-filter igjen please. Nøyer seg bare å nevne at UV-filter har ingen målbare bildekvalitets fordeler (ofte det motsatte), men en håndfull praktiske fordeler for noen brukere.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

UV-effekten er bare en del av testen. Jeg er enig med at den er unødvendig, men de tester homogenuitet, flare og vignetting også. Det er ganske viktig. Testen for CPL er mye bedre, og der kommer Marumi best ut. Det er det jeg kjøper også. Det de ikke tester er hvor lett filtrene er å rense/tørke. Jeg vet ikke om det finnes noe særlig av tester om det, men jeg er enig i at det er viktig.

 

Men poenget mitt var vel bare det at B+W, selv om de er svært dyre, ikke alltid rettferdiggjør den prisen. Jeg kjøpte noen dyre ND1000-filtre fra B+W fordi jeg ikke fant noen alternativer for noen år tilbake. De ga meg ekstremt mye flare. Det er også noe erfaringer fra andre brukere på nett gjenspeiler. B+W sin produktlinje er veldig ujevn.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Nå må vi snart få noen knallgode bilder tatt med X100S her :)

Hadde planlagt å kjøpe, men synes det er såpass dyrt at jeg har fått litt vegring og må overbevises :)

 

At de er knallgode påstår jeg ikke, men her er i hvert fall noen bilder jeg har tatt med min X100s:

 

8632453699_363318a011_z.jpg

 

8632452779_e4d1629e5a_z.jpg

 

8649400619_beac392eef_z.jpg

 

8650505458_44f023ea66_z.jpg

 

 

8671723544_cd9140c6ce_z.jpg

 

8670620269_ee83085acf_z.jpg

 

8681455710_cfe0d3cd49_z.jpg

 

8681443852_5bd4338741_z.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, det var bra bilder. Spesielt like jeg bildet av alle vinduene. Er det på Majorstuen?

 

Intill du får svar fra såkalte jgranseth, så kan jeg prøve meg.

 

Kameraet er relativt enkelt og raskt å ta bilder med. Det er ikke noen kameramoduser man bruker, men heller de eksponeringsinnstillingene man ikke setter som blir satt automatisk (etter EV). Det tar litt tid å sette seg inn i første gang, men etter det skjønner man. Det følger den logikken man skulle tro. Det kan være litt knotete å skulle forandre på ISO hvis man setter eksponeringen manuelt, da må man inn i Q-meny først. Jeg merker ikke at det tar noe lengre tid å ta bilder med dette kameraet, bare litt tid å bli vant med de ulike styringene. Personlig liker jeg å se på histogramet imens jeg velger instillinger, og man får se hvor lyst bildet blir når man holder shutteren halvveis nede. Det er også ganske praktisk å slippe å lene seg inn mot søkeren, men heller bruke skjermen.

Lenke til kommentar

Kameraet er superenkelt å bruke! Man setter iso ut fra de generele lysforholdene man skal ta bilder i, slik som med alle kameraer. Evt auto-iso som stiller seg selv. Men det som gjør det så enkelt er at man til enhver tid ser innstillingene sine i og med at man stiller blenderen på objektivet, har lukkertid på egen bryter, og Ev kompensasjon også med egen bryter. Man trenger ikke gå inn på menyer, eller se i søkeren, for å vite eller gjøre innstillinger.

 

Ønsker man er kamera som tenker for deg er det nok ikke riktig kamera. Men det gir deg full kontroll etter gamlemåten, og jeg opererer, gjør innstillinger, mye raskere på mine Fuji X-pro1 og X100s enn på mine Canon 7D og 600D dSLR.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

...

 

Ønsker man er kamera som tenker for deg er det nok ikke riktig kamera. ...

 

 

Jeg er helt enig i alt du skriver, og bruker min X100 på samme manuelle eller halvmanuelle måte. Men du kan da få kamera til å tenke for deg ved å stille alle tre (ISO/lukker/blender) til A. Da blir det så automatisk det bare kan.

 

Hvis man også lagrer til JPG kan man jo i tillegg sette et fremkallingsparameter man liker, så ligger bildene på minnekortet helt uten at man trenger å tenke.

 

 

(Bare så det er nevnt, det et RAW som gjelder. Selv om Fuji har være flinke til å lage god RAW-konverter og etterbehandling i kamera)...:-D

 

 

Lenke til kommentar

Bra bilder jgranseth

Synes du kameratet gikk greit å operere når du tok disse eller ble det mye "knoting" ?

 

Takk for det! :)

Synes absolutt ikke dette er et knotete kamera å bruke! Som andre nevner her, så er jo alle viktige innstillinger lett tilgjengelige, og kan enkelt forandres ved å vri på et hjul eller trykke på en knapp. Man kan ha ISO på Fn-knappen, så det stemmer ikke at man må inn i Q-menyen for å styre ISO. Jeg bruker kameraet stort sett hel-manuelt, eller i blenderprioritet. Ofte setter jeg ND-filteret på Fn-knappen, og så bruker jeg auto-iso. Har ingen problemer med å bruke høye ISO-verdier som 3200 eller til og med 6400, så jeg synes ikke det er noe i veien for å la kameraet ta seg av ISO på egenhånd.

 

Bildekvaliteten, størrelsen, den lydløse lukkeren, og det nye AF-systemet gjør, i mine øyne, X100S til et fantastisk event- /dokumentar- /fotojournalist-kamera!

Har jeg det med, så føler jeg meg rimelig sikker på at jeg kan komme ut av de aller fleste situasjoner med gode bilder på minnekortet :)

 

Enig, det var bra bilder. Spesielt like jeg bildet av alle vinduene. Er det på Majorstuen?

 

Takk skal du ha! Bildet er tatt i Storgata i nærheten av Folketeaterpassasjen :)

Endret av jgranseth
Lenke til kommentar

Riktig, jeg har en tendens til å glemme Fn-knappen. Den skal jeg begynne å bruke mer.

 

Hvis man er i litt mørke omgivelser kan det være greit å ha auto-ISO og stille blender manuelt etter behov. Hvis man er i lysere omgivelser kan man ha fastsatt ISO, og la lukkertiden endre seg etter hvilken blender man setter. Man kan mer eller mindre finne noen et bra system uansett hvilken situasjon man befinner seg i, men det krever litt tenking før man begynner å skyte.

 

Er det noen som har brukt kameraet noe særlig til video? Jeg har prøvd meg litt frem, med 60fps også. Det blir selvfølgelig mye risting.

Lenke til kommentar

Uten stabilisator er vel egentlig kameraet ganske ubrukelig til video, med mindre man har stativ.

 

Jeg har i det siste brukt X100 på auto-ISO, og det synes jeg fungerer greit. Om jeg skulle ønske en annen iso (og dermed lukkertid, jeg skyter stort sett med lukker på A og justerer blender manuellt) så er det bare å vri på lukkertidhjulet. Kontrolloppsettet på X100 er rett og slett genialt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Da ligger batteriet til lading og jeg kribler etter å powre opp X100s som ligger på siden av meg.

 

Gleder meg mer enn siste 10 jul-aftner tilsammen for førsteintrykket er veeeldig bra. Merker at jeg virkelig har savnet fysiske kontroller i forhold til point'n'shot kameraet som jeg donerte kona for noen år siden. Målet er et #2 kamera som er med på reiser jeg ikke kan prioritere å bære med dSLR - jobbreiser, kjapp tur ut døra, hjemme hos...

 

Siden jeg allerede på mandag tar turen til Averøy/Atlanterhavsveien, så blir det bare helga til å bli kjent med menyer og betjeninger.

 

Ser at jeg nok må raide eBay og finne litt krimskrams (tommelfingergrep, slynge, etui ...) Noen formeninger om original vs kinakopi casing?

Lenke til kommentar

...

 

Ser at jeg nok må raide eBay og finne litt krimskrams (tommelfingergrep, slynge, etui ...) Noen formeninger om original vs kinakopi casing?

Egentlig ikke, men jeg har en muligens lite relevant mening om krimskrams. Jeg har det nemlig ikke. Fuji X100(s) er for meg helt suverent for å slutte å kjøpe duppeditter. Fordi jeg ikke trenger det lenger. Kamera funker helt fint som det kommer ut av esken.

 

Men for all del, noen må jo holde liv i krimskramsfabrikkarbeiderne og, så kjøp i vei du...:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...