Gå til innhold

Skravletråd for Fujifilm X100 brukere!


Anbefalte innlegg

Takk for tipset om å koble kameraet rett til skjermen for rawkonvertering :) I og med at man får se et preview etter man har satt inntillingene og kan gå tilbake og endre hva man vil før man bekrefter "fremkallingen" så synes jeg in-camera konverteringen funker godt. Skulle nesten vært en måte å fremkalle en rekke bilder med samme parametere på en gang.

 

Hva slags innstillinger bruker du?

Jeg har funnet ut at på noisereduction kan jeg gå ned på -2, altså laveste, så lenge bildet er tatt med ikke for høy ISO verdi. Sharpness har jeg prøvd med +1 og +2. Ser ingen artifacts med +2, men blir nesten for skarpt på skjermen min. Hehe. Film simulation "Astia" liker jeg godt så langt. Whitebalance som regel auto, men reddet et par bilder tatt inne i en butikk med lys både utenfra og fra taket ved å rette det opp etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er mye å like ved x100s. :) Vet ikke noe særlig om Pansonic G2, men ønsker du å kjøpe x100s for å erstatte G2'n? I så fall, vil du da savne zoom muligheten fra G2?

Erstattet G2 i sommer med Pentax, så nå ser jeg etter et mer kompakt kamera til daglig bruk og da ser x100s ut som det beste alternativet. Ser frem til å bruke et kamera med fast brennvidde da det vil bli litt mer utfordrende :)
Lenke til kommentar

Jeg kjører RAW på alt, selv om JPEG-håndteringen på dette kameraet virker ganske snasent. Jeg skaffet meg nettopp en wrist strap fra eBay for 58,-. Strapen som følger med er ganske ofte i veien. Under kan dere se setupet mitt som består av (fra innersiden):

  • Lens adapter for X100
  • Stepup fra 49mm til 58mm
  • Rubber lens hood (med gjenger ut også)
  • 58mm Hoya UV(0) HMC

Jeg har også Circular Polarizer, men ser for meg at det ikke er så nødvendig. Jeg skaffet meg dette UV-filteret fordi det var best i test på en stor review jeg leste. Jeg har egentlig ikke klart å se noe negativt med UV-filteret i test selv. Nå holder kameraet seg godt i verdi og jeg trenger ikke være så forsiktig med å ikke ødelegge coatingen på objektivet.

post-72797-0-25865800-1365429231_thumb.jpg

post-72797-0-01536500-1365429236_thumb.jpg

post-72797-0-43435000-1365429240_thumb.jpg

post-72797-0-24328300-1365429246_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har også kjøpt meg en x100s, flott kamera! :)

Eneste jeg lurer litt på er batterikapasiteten.. Var ute en tur her om dagen, og da ble batteriet flatt etter ca 140 bilder. I dag var jeg nede på to streker etter ca 60 bilder. Batteriet var opprinnelig full-ladet begge gangene.

 

Er selvsagt flere ting enn antall bilder tatt som påvirker batterilevetid, men jeg synes rundt 140 bilder var litt i minste laget. Jeg har en x-e1 og har tidligere hatt x100, får/fikk ca dobbelt så mange bilder per lading med disse.. klarer ikke å se at jeg bruker x100s på noen annen måte som skulle kunne være skyld i dette..

 

Hva sier dere andre med x100s her? Får dere flere bilder enn meg pr. opplading?

Endret av jgranseth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Under kan dere se setupet mitt som består av (fra innersiden):

  • Lens adapter for X100
  • Stepup fra 49mm til 58mm
  • Rubber lens hood (med gjenger ut også)
  • 58mm Hoya UV(0) HMC

Regner med at det optiske søkeren blir helt genial nå :wee:

Lenke til kommentar

vet ikke hvor lenge batteriet mitt varer, har ikke prøvd det ennå. har 4 uoriginale som jeg bruker. batteriene tømmes ganske fort i starten pga mye menysurfing.

 

jeg bruker optisk søker og 1,5sek. review i evf, genialt men uvant. 0,5sek ble for kjapt. prøver å være lite innom menyer etc. noe som kan være vanskelig når man vil teste et nytt kamera :)

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg prøvde bare den optiske søkeren en liten stund. Det var ikke for meg.

 

Artig hvor forskjellig vi folk er...:-)

 

Jeg har så vidt prøvd den elektroniske søkeren. Det var ikke for meg. Optisk er for meg mye bedre.

I tillegg har jeg skrudd AV visning av bildet. Jeg trenger det ikke, ser på bildene når jeg kommer hjem.

 

 

Men noe felles har vi vel alle, og det er at vi liker denne lille, rare klumpen X100...:-)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe ja. Men jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd den optiske søkeren spesielt lenge. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker den nå er fordi jeg har et veldig bra UV-filter i 58mm og vil være litt røff med kameraet. Å bruke skjermen syns jeg funket bra hvis du vil ta bilde i brysthøyde. Den elektroniske søkeren er dog litt treg. Jeg skal prøve den optiske søkeren nå, så får vi se hva jeg syns etter litt lengre testing.

 

EDIT:

Jeg syns optisk vs elektronisk søker er litt hipp som happ. Den elektroniske kan føles litt lite responsiv, men man må jo fokusere før eller senere. Mye blir selvfølgelig kuttet vekk på min optiske søker på grunn av den store solblenderen, men det går allikevel an å komponere bilder på grunn av innrammingen. Jeg lekte meg litt med MF Check og syns det gjorde det langt enklere å bruke den manuelle fokusen med peaking.

 

EDIT 2:

Jeg glemte å endre, det ble ikke lengre testing. Jeg testet bare kjapt all funksjonaliteten rundt OVF man finner i menyene.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Jeg bruker stroppen som følger med nå, men liker den ikke. Den er svært ofte i veien, blant annet fordi den er laget i ganske stivt materiale. Man kan heller ikke ta den av og på når man vil, enkelt. Personlig har jeg aldri likt stropper på kameraet av den grunn. I tillegg syns jeg det er plagsomt å ha et kamera slengende rundt på brystet når man forsøker å gå. Jeg gikk dermed til innkjøp av en wrist strap og håper dette vil løse mine problemer med alt det, men jeg har aldri prøvd det tidligere.

 

Her ser du en del ulike wrist straps

http://www.ebay.com/...+strap&_sacat=0

 

Jeg gikk for denne, da den på bildet ser ut til å ha et materiale som ikke vil gnage så mye på armen

http://www.ebay.com/itm/181030204014

 

Har du hatt kameraer tidligere Swome? Med stropper?

 

EDIT:

Jeg glemte å nevne at den potensielle ulempen med wrist strap er at du enten må ha med deg en bag, eller ha kameraet rundt armen over lengre tid. For meg er ikke det noe problem da jeg foretrekker å ha kameraet i en bag fremfor på brystet, men det er selvfølgelig ikke sikkert du deler det synet.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Hehe ja. Men jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd den optiske søkeren spesielt lenge. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker den nå er fordi jeg har et veldig bra UV-filter i 58mm og vil være litt røff med kameraet. Å bruke skjermen syns jeg funket bra hvis du vil ta bilde i brysthøyde. Den elektroniske søkeren er dog litt treg. Jeg skal prøve den optiske søkeren nå, så får vi se hva jeg syns etter litt lengre testing.

 

EDIT:

Jeg syns optisk vs elektronisk søker er litt hipp som happ. Den elektroniske kan føles litt lite responsiv, men man må jo fokusere før eller senere. Mye blir selvfølgelig kuttet vekk på min optiske søker på grunn av den store solblenderen, men det går allikevel an å komponere bilder på grunn av innrammingen. Jeg lekte meg litt med MF Check og syns det gjorde det langt enklere å bruke den manuelle fokusen med peaking.

 

Lengre tids testing? Du skrev opprinnelig innlegg 14 minutter før du la til dine observasjoner i edit. I min bok er ikke det særlig lang tid.

 

Det er så klart ikke særlig viktig hvilken søker du velger å bruke. Liker du EVF, bruk den. Liker du OVF, bruk den. Men ta deg litt bedre tid før du finner ut av det, 14 uker er greit, 14 måneder er bedre. Hvis man vil finne ut av sånt da...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Lengre tids testing? Du skrev opprinnelig innlegg 14 minutter før du la til dine observasjoner i edit. I min bok er ikke det særlig lang tid.

Joda, det ble litt misledende. Jeg hadde tenkt til å teste den over lenge tid, men kom ganske for frem til at det var litt hipp som happ for meg. Når man bruker manuell fokus måtte man innom en EVF uansett, og det var lettere å komponere med EVF i autofokus på grunn av min solblender. Den eneste forskjellen på den tidligere testingen jeg hadde gjort og denne, var at jeg prøvde meg frem med all funksjonaliteten i menyene osv. Jeg glemte rett og slett å endre på ordlyden når jeg oppdaterte.

 

@kelux

Jeg bruker UV-filteret slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for møkk på frontglasset på objektivet). UV-filteret jeg bruker er av svært god kvalitet. I verste fall kan jeg bytte filter (har flere UV). Jeg ville ikke bruke penger på 49mm filtere, og endte derfor med stepup. Jeg har en god samling med filtere for 58mm, som jeg vil ta i bruk. Men de er for store for den originale solblenderen (som jeg fikk). Med solblenderen jeg har nå, har jeg muligheten til å trekke den tilbake og snu på en polarizer (som jeg ofte bruker). Jeg vurderte en stund å gå for 49mm sånn at jeg kunne bruke den originale solblenderen, men kom frem til at det ikke er så viktig for meg. Setupet mitt ser kanskje ikke så fancy ut, men det er praktisk.

 

@Swoma

Det funker sikkert greit det. Hvis du er usikker kan du jo også skaffe deg X100S først og teste den med sling strapen din. Jeg får ikke testet det nå fordi jeg lånte bort min til min bror. Kelux er den eneste her som har prøvd (X100S med) wrist strap (som jeg har sett). Jeg er nysgjerrig på hvordan det er over lengre tid.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Jeg bruker ofte håndreim på de mindre kameraene, det er helt greit. Akkurat nå er det greit, bruker jakke pga været og da får jeg kameraet i lommen når jeg ikke vil holde den. Men er man vant til å ha med seg en liten skulderbag så er nok håndreim å foretrekke, tar mindre plass og er ikke i veien.

 

 

Er ikke spesielt redd for glasset så filter bruker jeg aldri. Pga måten solblenderen min er laget så bruker jeg dekslet når kameraet er i lommen etc.

Har CPL og ND filter i 52mm, ikke noe jeg kommer til å bruke så mye.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Kjekt å vite at det er greit å ha et sted å beholde kameraet når man ikke tar bilder. Det lille jeg har testet kameraet ute, får jeg følelsen at CPL ikke er en nødvendighet lengre (som det ofte var med eldre speilreflesker med lav dynamisk rekkevidde). Men skal ikke se bort ifra at jeg bruker det en del til sommeren.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Kjekt å vite at det er greit å ha et sted å beholde kameraet når man ikke tar bilder. Det lille jeg har testet kameraet ute, får jeg følelsen at CPL ikke er en nødvendighet lengre (som det ofte var med eldre speilreflesker med lav dynamisk rekkevidde). Men skal ikke se bort ifra at jeg bruker det en del til sommeren.

Uhm - hva mener du egentlig her?

CPL-filter har ikke noe med dynamisk rekkevidde å gjøre - det er et filter som endrer hvordan reflektert lys blir oppfanget.

Et CPL-filter (eller polafilter, om du vil) er veldig nyttig i digital fotografi - eksakt like nyttig som i analog fotografi.

Prøv å ta bilder et sted hvor det er reflektert (og (dermed) polarisert) lys i motivet, se i den elektroniske søkeren (viktig!) og roter filteret. Se hvordan det reflekterte lyset endrer seg - og så ser du hvordan og hvorfor man bør bruke polafilter. :)

Prøv for eksempel polafilter i følgende situasjoner:

- Rettet opp mot blå himmel - gjerne rettet 90 grader fra sola - og så endrer blåfargen seg mens du roterer, fra lys blå til en dyp, nesten svart blåfarge.

- Rettet på skrå den mot vannet i et tjern - gjerne stille vann - så ser du mens du roterer at vannet blir veldig reflekterende den ene veien og at du kan se rett ned gjennom vannoverflaten med filteret den andre veien. Prøv også dette på skrå mot en vindusrute utenfra - et bilvindue eller et husvindue - den ene veien kan du nesten ikke se noen ting inn gjennom vinduet, og rotert den andre veien kan du se rett inn.

- Mot en regnbue - rotert den ene veien forsvinner regnbuen, og rotert den andre veien blir regnbuen dobbelt så sterk mot bakgrunnen enn uten filter.

- På gøy - rettet mot en dataskjerm, en flatskjermstv eller en mobiltelefon - enten får du underlige farger mens du roterer, eller så får du at hele skjermen blir kølsvart når du har rotert filteret til en viss posisjon.. :)

 

Så - polafilter er ikke bare nyttig, men direkte gøy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...