Gå til innhold

Skravletråd for Fujifilm X100 brukere!


Anbefalte innlegg

Det var aldri meningen å ødelegge tråden.

Jeg synes bare han dro det litt langt i å si at hans tidligere S**y ble slått ned i støvlene på alle punkter med unntak av autofokus.

 

Skal ikke nevne andre merker her lenger;-)

Det var MINE meninger om kameraene angående hva JEG synes. Dette er en "fan-tråd" for X100-eiere vetu :)

 

Ferdig med den saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg digger mest med X100 er hvor fleksibelt kameraet er. Jeg har brukt det som eneste kamera siden juli, med unntak av kanskje 40 bilder tatt med 1D II og 135mm f/2L.

 

Jeg har brukt det til...

 

...solnedganger:

 

7578119036_3eb9ab5aff_z.jpg

Sunset, Buvika, Norway by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

...dagen-der-på-bilder:

7640410336_0ff8c9cf72_z.jpg

Dag fem - 21.07.12 - Risk by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

...typiske nyhetsportretter:

8279221063_ff33c76d5e_z.jpg

DSCF2163 by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

8279218555_58ca4f46b0_z.jpg

DSCF2412 by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

...konserter:

8279216053_21129f838d_z.jpg

DSCF2578 by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

7699006038_ecc2a0177b_z.jpg

Dag seksten - 02.08.12 - LidoLido by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

...sport:

7693261148_027a56daa2_z.jpg

Dag femten - 01.08.2012 - Moelven IL by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr

 

... og ca. alt i mellom.

 

Jeg skyter stort sett Raw + JPEG, slik at dersom jeg mot formodning skulle bomme på eksponering eller hvitbalanse har litt mer å gå på. JPEG-kvaliteten er dog mer enn god nok til avispublisering dersom jeg gjør alt riktig når jeg tar bildene. Jeg er mektig imponert over hvor pene JPEGene blir fra X100 med Astia-filmsimulasjon.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg olegunnaro!

 

Det er bare så synd at det er mørkt når jeg begynner på jobb og mørkt når jeg avslutter, så det blir ikke mange bildene jeg får tatt på dagtid bortsett fra i helgene, men da er det ofte andre ting som står på menyen :)

 

Jeg kunne nok ønsket meg en LITT trangere fast brennvidde, men ikke mye. Kanskje 40-45mm til mitt bruk, men det blir bare flisespikkeri.

 

Det er ett og slett et morsomt kamera som leverer førsteklasses bildekvalitet :)

Lenke til kommentar

Jeg har en softrelease på lukkerknappen, pluss filteradapter+solblender. Bruker aldri solblenderen, men filteradapteret sitter på hele tiden, da det gir litt mer beskyttelse til objektivet uten at den er i veien for OVF'en.

 

Har litt lyst på et tommelgrep man monterer i blitsskoen, men får se om jeg får somlet meg til å kjøpe et...

Lenke til kommentar

Noen som har noen fete accessories til x100'n a? Selv bruker jeg halfcase, gordy's wriststrap og liten ekstraknapp på toppen av shutter-knappen. Slengern oppi en "think tank retrospective 5". Veldig nice kombo :)

Det orginale skinnetuiet er knall! :)

Koster skjorta (1.500,-) men synes det kler kameraet godt og den brune fargen gjør kameraet littmer retro :)

 

Jeg har også bestillt meg en soft release til lukkerknappen og venter i skrivende stund på denne. :)

Lenke til kommentar

For meg har X100´n kurert kjøpesyndromet. Ikke engang et ekstra batteri har jeg kjøpt inn, selv om jeg nok ser at det kommer til å dukke opp.

 

Jeg kjøpte Limited Black Edition på Fotovideo sitt supertilbud for en stund tilbake, og da fulgte det jo med litt godsaker. Så det kan jo være årsaken kanskje. Men noe behov for andre ting nå er det befriende deilig å ikke kjenne på.

 

 

Men jeg regner jo med at det går over, og at kjøpetryne er på plass igjen snart :dribble:

Lenke til kommentar

Trenger jeg noe annet enn det X100 kan by på, så får jeg heller raske med meg D7000 og noen passende objektiver. Men det er neimen ikke ofte det skjer lenger...

 

Jeg har ikke sett på JPG fra kamera, har vel egentlig ikke lagret noe i JPG på noe kamera på de siste 5 årene. RAW-filer er jo en råvare uansett og må etterbehandles. X100 gir strålende RAW, men jeg trenger å finne ut litt mer når det gjelder ISO over 800. Ikke det at der dårlig, men jeg er ikke heeeeelt happy. Men det er nok mer min feil enn kamera sitt, så jeg jobber med saken...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Venter til Fuji viser fram X100S, for å se om det er verdt å vente, spesielt når det kommer til pris.

Hvis X100S ender på samme pris som X100 er nå, med mye bedre specs, blir jeg nok å betale for oppgraderingen uten å tenke på det.

Har allerede fått tilbud på et brukt X100 til 3800kr, så er vel redd jeg ender opp med begge :p

 

Utrolig godt kamera, men håper på bedre autofokus i X100S, og kanskje hakket skarpere linse, for å konkurrere mot Leica :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...