Gå til innhold

Hvordan komme inn på jus studiet uten toppkarakter?


janl

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen har erfaringer å dele! I så fall er jeg veldig takknemmelig for tips! Min datter er snart ferdig med videregående skole og kommer nok ut med rundt 4,0 i snitt. Hun har veldig lyst til å bli jurist, men vi har sett at opptakskravene på universitet i Oslo normalt er veldig høye! Det er nok lite realistisk at hun kommer inn der i første omgang!

 

Er det lettere å komme inn på Universiteter andre steder i landet? Eller ta deler av studiet på høyskole og søke seg inn på universitetet etterhvert?

 

Jeg er selv jurist og kom meg inn på 2. avd. på UIO ved å gå opp som privatist på 1. avd. med kurs fra Folkeuniversitetet. Dette var på 90-tallet! Er dette fortsatt mulig?

 

Andre gode tips? Kanskje letterer å komme inn på jusstudiet med alderspoeng og flere studiepoeng i kofferten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste vil selvsagt være å ta opp fag. Men man får også alderspoeng (opptil 8 poeng). Man får også 2 studiepoeng dersom man har fullført militærtjeneste eller gjennomført en bachelor. Det går også an å ta enkelte fag på universitetet som f.eks ex-fac og ex-phil for å få noen studiepoeng.

 

Uansett, det finnes masser av muligheter for å komme inn på jusstudiet selvom hun har ca 4 i snitt.

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

Hvis datteren din går i vg3 nå har hun fått, eller vil veldig snart få et hefte med tabeller og opptaksgrenser på alle studiene i Norge i 2012.

 

Jeg vet ikke hva opptaksgrensen på jusstudiene er, men hvis hun har 4 i snitt nå, er det ikke for sent å forbedre det. Jeg gikk ut av videregående i år. En kompis av meg hadde 3 i snitt, tok opp noen eksamener og fag, og klarte med vilje og arbeid å forbedre snittet til 5.

 

Dere må også huske på at selv om hun venter et år eller to og sanker noen flere søkerpoeng, vil hun havne i ordinærkvota. Ordinærkvota krever som regel et merkbart høyere karaktersnitt. Det letteste er kanskje å slå seg til ro med de karakterene hun har nå og bare vente ett til fire år, men det beste ville vel vært å komme inn med en gang, ikke pådra seg så mye gjeld og slippe å komme så sent ut i arbeidslivet? Videregående er tross alt ikke vanskelig hvis man er villig til å jobbe tilstrekkelig med fagene. For å si det rett ut, så tror jeg ikke at datteren din har gjort sitt aller ytterste med kun 4 i snitt hvis det ikke er noen form for lærevansker i bildet.

Lenke til kommentar

Jeg stod i samme situasjon selv. Tok et semester i Paris (med Gateway college) og fikk både en opplevelse for livet og ett eller to (husker ikke) studiepoeng. Nå går jeg mitt andre år på privat vgs i Trondheim, i fjor oppnådde jeg 6 i to fag og klatrer to karakterer opp i norsk! Oppnår jeg det jeg vil i år, har jeg økt snittet fra vgs fra ca 3,5 til nesten 5. Med alderspoeng og realfagspoeng kan jeg komme inn på akkurat det jeg vil (nei, jeg vil ikke inn på medisin eller indøk på ntnu).

 

Det er jo ikke om å gjøre å være ferdig utdannet jurist i midten av 20-årene. I mine øyne er det bedre å bruke tid på å få den utdanningen man vil enn å bli ferdig på kortest mulig tid. :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det siste du sier, men det er jo optimalt å få den utdannelsen man ønsker og gjøre det på kortest mulig tid. Det er ikke umulig. Jeg tror oppriktig at enhver elev som ikke har lærevansker eller liknende kan klare å få 5 i snitt på videregående på første forsøk hvis han/hun er villig til å legge nok tid skolearbeidet og ikke prioritere russetid, festing eller fritidssysler over karakterer.

Lenke til kommentar

Men det er jo akkuratt det sim gjør livet verd å leve? Jeg husker ikke alle timene jeg har sittet inne og lest, men heller de hvor jeg har vært med venner ol. Jeg går akkuratt på den linja på universitetet jeg vil, og får helt greie karakterer å trives med det. Men det handler bare om prioriteter. Ønsker en å komme inn på noe med høyt snitt må det planlegges. Gjerne over en viss periode og, unge sinn er så rådville at et år i tenkeboksen har aldri skadet noen.

År i utlandet kan være lurt, likeså å ta opp fag. Eventuelt ta opp fag + høyskole. En lærer ikke spesielt mye på en høyskole, men får en artig tid og studiepoeng.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at man skal låse seg inne og neglisjere alt annet i livet, men hvis ønsker å ha mange valgmuligheter, så bør man prioritere skolearbeid foran festing og moro i så stor grad at man klarer å få gode karakterer. Når man er sikret den utdannelsen man vil ha, så kan man feste resten av livet. Da er det dumt å være nødt til å vente et år eller mer på utdannelsen fordi man for eksempel ville ha en treukers sammenhengende fest i russetida.

 

Jeg gikk som sagt ut av videregående i år. Jeg fikk 53 poeng, noe som akkurat holdt til å komme inn på det studiet jeg ønsket meg. Jeg kunne gjort mer i løpet av videregående, men som oftest prioriterte jeg skolearbeid (og trening og jobb) framfor festing. Jeg var langt fra den i klassen min som festet mest eller brukte mest penger på russetida, men det betyr ikke at ikke jeg også hadde mye moro i løpet av de tre årene.

Lenke til kommentar

Ja, alle har jo i utgangspunktet mulighet for å klare det. Men handler jo om å leve livet litt også. For min del så prøvde jeg å gjøre det bra, og ville gjøre det bra, men jeg klarte det bare ikke. Var ingen andre i klassen som gjorde det bra (vi hadde 80 varsler om stryk i fag bare i min klasse!!) og det smittet over på meg. Men det er jo veldig individuelt hva folk foretrekker da. Er vel egentlig ingenting å diskutere. Er bra vi har flere muligheter synes nå jeg! :)

Lenke til kommentar

Da er vi faktisk enige om du leser innlegget mitt igjen. Du skal jobbe så mye at du kommer inn der du vil, deretter gjør du det som skaper mest mulig gøy for seg selv.

 

Det jeg sier at om du har 4 i snitt ut av videregående, er du enten en svak elev

ellers så har du ikke planlagt jusstudiet spesielt nøye. Jeg aner ikke hvilken kategori

datteren din er i, ei heller vil jeg spekulere i det.

 

Er det førstnevnte, må en vurdere om juss er noe hun virkelig vil, det kan til tider være et veldig tørt studium. Og noe mange finner bånn i bøtta.

 

Er det sistnevnte, er nok et års tenkepause, med forbedring av poengsum like så greit.

Så kan en tenke om juss er noe en virkelig vil. Brenner en virkelig for noe, så er det fullt mulig

å jobbe seg opp til å komme inn.

Lenke til kommentar

Det er nok ingen "snarveier" til å komme seg inn.

 

Vet selv om mange som ikke har gode nok karakterer nå til å komme seg inn på master, som er påbegynt juss i Trondheim. Her ved folkeuniversitetet og høgskolen i Lillehammer. Usikker på hvordan dette fungerer, men de fleste søker vel overgang til master etter hvert. Du kan lese om tilbudet til høgskolen i Lillehammer her:

 

http://www.hil.no/studier/innhold_fagomraadene/juss

 

- Jusstudent fra Tromsø.

Lenke til kommentar

Jusstudiet, og kanskje spesielt ved UiO på grunn av studieordningen, er et studie hvor det er en stor fordel å være tørr bak øra, så å studere noe annet interessant (språk eller økonomi, f. eks.) en stund, evt. ta opp noen fag og begynne på jussen på uio om et par år ville vært min løsning.

 

Vil du fraråde studenter å starte på jussen i Oslo rett etter videregående? I så fall, hvorfor?

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis fraråde, men dersom du ønsker å studere juss rett etter videregående ville jeg sterkt vurdert Bergen. Det er mye mer sink or swim i Oslo, mens man har obligatoriske innleveringer, oftere eksamen osv. i Bergen.

 

Det sagt, så trives jeg veldig godt med studieordningen, og det er åpenbart folk som kommer rett fra videregående som gjør det veldig bra her, men det er også ganske mange som faller fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...