Gå til innhold

Hvordan komme inn på jus studiet uten toppkarakter?


janl

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen har erfaringer å dele! I så fall er jeg veldig takknemmelig for tips! Min datter er snart ferdig med videregående skole og kommer nok ut med rundt 4,0 i snitt. Hun har veldig lyst til å bli jurist, men vi har sett at opptakskravene på universitet i Oslo normalt er veldig høye! Det er nok lite realistisk at hun kommer inn der i første omgang!

 

Er det lettere å komme inn på Universiteter andre steder i landet? Eller ta deler av studiet på høyskole og søke seg inn på universitetet etterhvert?

 

Jeg er selv jurist og kom meg inn på 2. avd. på UIO ved å gå opp som privatist på 1. avd. med kurs fra Folkeuniversitetet. Dette var på 90-tallet! Er dette fortsatt mulig?

 

Andre gode tips? Kanskje letterer å komme inn på jusstudiet med alderspoeng og flere studiepoeng i kofferten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste vil selvsagt være å ta opp fag. Men man får også alderspoeng (opptil 8 poeng). Man får også 2 studiepoeng dersom man har fullført militærtjeneste eller gjennomført en bachelor. Det går også an å ta enkelte fag på universitetet som f.eks ex-fac og ex-phil for å få noen studiepoeng.

 

Uansett, det finnes masser av muligheter for å komme inn på jusstudiet selvom hun har ca 4 i snitt.

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

Hvis datteren din går i vg3 nå har hun fått, eller vil veldig snart få et hefte med tabeller og opptaksgrenser på alle studiene i Norge i 2012.

 

Jeg vet ikke hva opptaksgrensen på jusstudiene er, men hvis hun har 4 i snitt nå, er det ikke for sent å forbedre det. Jeg gikk ut av videregående i år. En kompis av meg hadde 3 i snitt, tok opp noen eksamener og fag, og klarte med vilje og arbeid å forbedre snittet til 5.