Gå til innhold

Hvordan komme inn på jus studiet uten toppkarakter?


janl

Anbefalte innlegg

Mitt tips til TS:

 

Om hun absolutt vil studere jus og ikke ønsker å studere noe annet, kan hun gå den lange veien.

 

Jeg ville først søkt meg inn på bachelorgraden i enten Lillehammer, Kristiansand eller Stavanger (mulig også andre har det). Jeg gikk selv på Lillehammer, og det er sterkt å anbefale, med et godt miljø og stort sett gode forelesere. Jeg søkte meg inn på bachelorgraden på HiL, men gikk ut etter at jeg hadde fullført 1 år fordi det ikke gikk an å ta master der.

 

Når hun har fullført 1 år der vil hun få 2 poeng. Det er et veldig fint år der hun får vite litt om hvordan det er å studere jus. Særlig når hun kommer rett fra vgs er dette året meget nyttig.

 

Deretter ville jeg tatt opp fag fra vgs, men det er jo en viss risiko ift. hvor gode karakterer hun klarer å oppnå. Hvis ikke hun klarer det, er jo mye forgjeves. I tillegg til antatt positiv karakterhopp vil hun jo få alderspoeng, maks er 8.

 

Jeg selv går på UiT, som har et bittelitt lavere snitt enn Bergen, og det er absolutt å anbefale. Er veldig likt det i Oslo, men ulikt Bergen som har flere deleksamener i året. Gikk ut med et snitt på 4,5, og med 8 alderspoeng og 2 studiepoeng kom jeg til slutt inn i både Tromsø og Bergen. Valgte førstnevnte pga. eksamensform, samt mye pga. opplevelse.

Endret av Erik Mykland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sagt, så trives jeg veldig godt med studieordningen, og det er åpenbart folk som kommer rett fra videregående som gjør det veldig bra her, men det er også ganske mange som faller fra.

 

Det kan jo sies om de fleste studier. Det er alltid noen som faller fra, men det skyldes vel oftere at studiet viser seg være uinteressant.

 

Jeg står fortsatt på at det lureste er å gå rett inn på det foretrukkede studiet så sant man har muligheten. I verste fall er jusstudiet vanskelig og man ender opp med å bruke mer enn fem år på masteren. Alternativet er at man studerer noe annet først og likevel ender opp med å bruke mer tid totalt. Det er heller ingen garanti for at jusstudiet blir lettere et år etterpå fordi at man har studert noe annet.

 

Det er ikke nødvendigvis dumt å ha mer enn ett studie bak seg, men hvis det egentlig er jusstudiet man vil inn på, og har valgmuligheten, er det for meg ulogisk å studere noe annet for å varme opp først.

Lenke til kommentar

Som sagt, dersom du absolutt vil studere juss umiddelbart etter vgs, dra til Bergen. Der har de et studieopplegg som passer den jevne 19åring bedre.

 

Den jevne student på fakultetet er en hel del eldre enn f. eks. på NHH eller på siving på NTNU, og det er det nok en grunn til. Jussen er også et studie hvor det i større grad enn de fleste andre er en fordel med litt erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg er i en lignende situasjon. Skal inn på juss intet annet.

Jeg klarer å arbeide meg til 4,5 etter vgs tror jeg, og etter det skal jeg i marinen. Deretter skal jeg ta opp fag og komme inn før jeg havner i sekundærkvoten (eller hva det heter)

 

Du havner i sekundærkvoten uansett om du ikke søker første året etter vgs. Du får jo alderspoeng osv. Da ville det vært urettferdig om du skulle konkurrert i primærkvoten.

Lenke til kommentar

Som sagt, dersom du absolutt vil studere juss umiddelbart etter vgs, dra til Bergen. Der har de et studieopplegg som passer den jevne 19åring bedre.

 

Når er vel uansett ikke det noe alternativ hos TS' datter. Hun vil vel være 20/21/22 år før hun kommer inn. Da har hun utviklet seg en del, og eksamensmodellene er kanskje litt hipp som happ. På privatskolene, om hun skal ta opp fag der, er det ikke eksamen før på vårparten om hun tar fag gjennom et helt år. Dvs. samme modell som i Tromsø.

 

Det sagt: Jeg, som går i Tromsø og følger modellen i Oslo, vil nok si at opplegget i Bergen passer bedre for en som er vant med ordningen på vgs og kommer dit direkte. Jeg vil likevel tro jeg får bedre utbytte av en slik eksamensform som det er i Oslo og Tromsø på lengre sikt. Det krever mer av den enkelte elev i forhold til å strukturere stoffet, mengden osv., men kanskje får man mer innsikt i det enkelte fag. Er fordeler og ulemper med begge modellene, så er vanskelig å si. Jeg trives bra med det det. Det gir større frihet og mer tid på å sette seg grundig inn i ting.

Endret av Erik Mykland
Lenke til kommentar

Jeg var selv oppe i samme situasjon. Hadde 4,5 eller noe ut av videregående, gikk ett år i Lillehammer men klarte ikke komme inn i Bergen med en gang. Det jeg gjorde var først å ta opp eksamener jeg allerede hadde hatt. Dette fungerte til dels, ettersom jeg gikk opp flere hakk i alle fagene jeg tok.

 

Men det suverent mest effektive var å ta bioligi 1 og 2 og kjemi, som jeg ikke hadde hatt før. Dette ga meg 2 realfagspoeng, og disse blir lagt direkte til på poensummen din. Dette er mye mer gunstig enn å forbedre et par enkeltfag, spesielt siden snittet man får på skolen blir regnet ut i fra veldig mange karakterer, slik at hver enkelt forbedring du klarer teller mindre. (Jeg gikk allmenn, og vitnemålet mitt bestod av minst 20 forskjellige karakterer)

 

Hvis du allerede har maks realfagspoeng så funker dette derimot dårlig.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips til å øke snittet raskt er å ta opp de fagene du har eksamen + standpunkt i. Fikk eksempelvis 3 + 4 +5 i S2 i VG3 (standpunkt + skriftilig + muntlig eksamen). Tar jeg opp dette faget på nytt og får 4, eller bedre, øker jeg snittet mitt (så fremt snittet jeg allerede har er høyere enn 4).

Dette fordi du da får 1 tellende karakter isteden for 3.

 

Samordnaopptak gir deg en pekepinn på hva som krevdes i fjor.

Karaktersnitt*10 + evt realfags- og tillegspoeng.

Lenke til kommentar

får man ca 5.1 i snitt på førstegangs vitnemål, kan man komme inn?

Ja. Kunne komme inn alle steder med de karakterene på årets opptak, bortsett fra Oslo, kanskje.... I tillegg til karaktersnitt har du kanskje realfagspoeng osv?

Du kan se 2012 opptakets krav her. Konkurransepoeng er karaktersnitt ganget med 10 pluss evt. tilleggspoeng. I ditt tilfelle 5,1*10=51 + x

Lenke til kommentar

Ja. Kunne komme inn alle steder med de karakterene på årets opptak, bortsett fra Oslo, kanskje.... I tillegg til karaktersnitt har du kanskje realfagspoeng osv?

Du kan se 2012 opptakets krav her. Konkurransepoeng er karaktersnitt ganget med 10 pluss evt. tilleggspoeng. I ditt tilfelle 5,1*10=51 + x

 

Oslo er planen, har realfag på skolen, lurer på om det har noe å si for hvor jeg ligger an i Jus utdannelsen? Mange som har politikk og menneskerettigheter, litt mer samfunnsfag, noe jeg ikke har hatt. Vil jeg merke noe på det, hvis jeg går for Jus?

Lenke til kommentar

Oslo er planen, har realfag på skolen, lurer på om det har noe å si for hvor jeg ligger an i Jus utdannelsen? Mange som har politikk og menneskerettigheter, litt mer samfunnsfag, noe jeg ikke har hatt. Vil jeg merke noe på det, hvis jeg går for Jus?

Mest sannsynlig ikke. Lite sammenheng mellom de videregående fagene og rettsvitenskap på UIO. Eneste du vil merke til det er at du vil ha lettere for å komme inn. Slik jeg husker tillegspoengene er de slik;

FY1 - 0,5

FY2 - 1

KJ1 - 0,5

KJ2 - 0,5

R1 - 0,5

R2 - 1

S1 - 0,5

S2 - 0,5

Biologi er jeg usikker på om du får noen tillegg for - men i såfall er det ikke mer enn 0,5 per år.

Totalt makspoeng er 4. Har du eksempelvis FY1, KJ1+2 og S1+2 vil du ha 2,5 tilleggspoeng. Konkurransepoengene dine blir da (5,1 * 10) + 2,5 = 53,5

Uansett - realfagsmessig bakgrunn kontra samfunnsfagli bakgrunn vil ikke ha store utslag på Rettsvitenskap studie. Det som teller der er innsats, hardt arbeid og interesse for fagene. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mistenker at det å gå rett fra vgs. til jus er å begynne litt for tidlig. Jus er krevende og må gripes an på en annen måte enn vgs. På jusstudiet er det ikke nok å være flittig og pliktoppfyllende. Jus handler lite om pugging, men mye om å resonnere forstandig og skjønnsomt innenfor de rammene jussen setter. Mitt inntrykk er at mange som får haud (C eller dårligere), kunne gjort det bedre om de hadde brukt et år eller to på noe annet i forkant - og lært å jobbe selvstendig med fag og ikke minst modnet litt.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det å gå rett fra vgs. til jus er å begynne litt for tidlig. Jus er krevende og må gripes an på en annen måte enn vgs. På jusstudiet er det ikke nok å være flittig og pliktoppfyllende. Jus handler lite om pugging, men mye om å resonnere forstandig og skjønnsomt innenfor de rammene jussen setter. Mitt inntrykk er at mange som får haud (C eller dårligere), kunne gjort det bedre om de hadde brukt et år eller to på noe annet i forkant - og lært å jobbe selvstendig med fag og ikke minst modnet litt.

 

Om man er "moden" nok, er vel litt individuelt, er det ikke? Mange fag på vgs krever at man kan resonnere og trekke linjer. Å ha riktig strukturen og å kunne forstå helheten i et fag er, i tillegg, noe som ofte vil være avgjørende for å få en karakter av høy måloppnåing (spesielt ved eksamen).

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Om man er "moden" nok, er vel litt individuelt, er det ikke? Mange fag på vgs krever at man kan resonnere og trekke linjer. Å ha riktig strukturen og å kunne forstå helheten i et fag er, i tillegg, noe som ofte vil være avgjørende for å få en karakter av høy måloppnåing (spesielt ved eksamen).

 

Ja, du har selvfølgelig rett i at det er individuelt, jeg kunne føyd til "...for mange" for å gjøre dette klarere. Enkelte klarer seg utmerket på jussen selv om de nettopp har lagt fra seg russedrakten. Men mange gjør det definitivt ikke.

 

Jeg har for øvrig gått vgs. selv - og jus - så jeg har en viss kjennskap til hvordan disse to verdenene er, herunder hvordan de er forskjellige.

Lenke til kommentar

Latterlig å si at man ikke kan ta jus rett etter videregående. Folk har tatt doktorgrader i en alder av 17, hvorfor skal man ikke starte på første året på høyere utdanning når man er 19? Our only limitations are those we set up in our own minds.

 

Bare les mye, vær struktert og heng med andre flinke, så er ingen studier for vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil igjen nevne at akkurat det med modenhet og at det kan være fordelaktig å studere noe annet først, gjelder de fleste studier. Det er alltid noen som vil være umodne eller falle fra etter hvert. Hvis overgangen mellom videregående og studier blir for skarp, ville jeg heller anbefalt å for eksempel ta 20 studiepoeng istedenfor 30 det første semesteret, så lærer man seg hvor lista ligger. Noe annet som er lurt er å fokusere mye på studiene i begynnelsen og vente med å eventuelt delta i studentforeningen. I alle fall her jeg studerer kan forskjellige verv kreve mye tid slik at folk blir nødt til å studere på mindre enn fulltid.

Lenke til kommentar

Latterlig å si at man ikke kan ta jus rett etter videregående. Folk har tatt doktorgrader i en alder av 17, hvorfor skal man ikke starte på første året på høyere utdanning når man er 19? Our only limitations are those we set up in our own minds.

 

Bare les mye, vær struktert og heng med andre flinke, så er ingen studier for vanskelig.

 

Det var jo optimistisk. Jeg og andre her inne har altså skrevet at mange kan ha godt av å vente litt; du skriver at dette er "latterlig".

 

Vel. Hvilken erfaring med jusstudier er det du baserer deg på? Jeg antar du har annet å skilte med enn setningen om "limitations" og "minds".

 

For å kalle en spade for en spade: Det du skriver er vås. Det er helt feil at alle kan klare ethvert studium bare man jobber hardt. Jeg kjenner mange som er svært dyktige i sitt felt - medisin, kunsthistorie, lingvistikk, siv.ing.fag - men som nok ikke ville klart seg noe særlig på andre felt. Ferdighetene og evnene er ulikt fordelt. Mange har for øvrig ikke anlegg for å studere i det hele tatt. Dette bør du vite.

 

At det finnes flågvit og genier som briljerer alt i tenårene, er trivielt - og irrelevant for denne diskusjonen. Spørsmålet er ikke om 19-årige genier skal begynne rett på jus.

 

Du stiller forresten et spørsmål i innlegget ditt; svaret finner du lenger oppe. Da lurer jeg på hvorfor du stiller spørsmålet - og skriver innlegget - overhodet.

Lenke til kommentar

Latterlig å si at man ikke kan ta jus rett etter videregående. Folk har tatt doktorgrader i en alder av 17, hvorfor skal man ikke starte på første året på høyere utdanning når man er 19? Our only limitations are those we set up in our own minds.

 

Det er forskjell på å skrive fra perspektivet "er på vei inn" og perspektivet "de som har kommet ut i andre enden". Det er to vidt forskjellige ting å skulle anslå hvor mye livserfaring eller kunnskap man trenger for å begynne på et studium sammenlignet med hvor mye man har innsett at man savnet når man er ferdig. Eller, for den saks skyld, å kritisk vurdere hva man har fått av den graden man har og hva man vil trenge av supplerende kunnskap.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei! Litt sent, men bedre sent enn aldri?

 

Det ikke mange vet er at man kan studere juss i Trondheim. Det er da litt ulike alternativer:

- Starte ved Folkeuniversitetet Midt-Norge sin campus i Trondheim. Du går da hovedsakelig på en bachelor i juss (som det ikke er noen karaktergrense for å komme inn på). Etter hvert år har du mulighet til å søke lokalt opptak til UiT med karakterene du får underveis i studiet. Dvs at hvis du søker etter 1.klasse, så søker du med karakterene du får på eksamen det første året (og ikke med karakterene fra vgs). Du søker da på plassene til de som hopper av studiet i Tromsø. Så jo fler som slutter etter hver avdeling i Tromsø, jo fler plasser blir ledige. Hvis du da kommer inn i Tromsø, så kan du velge om du vil fortsette studiet i Trondheim eller om du vil gå i Tromsø.

 

- Hvis du vet at du har karakterene til å komme inn i Tromsø etter vgs, men ikke vil flytte så langt nord, så søk likevel!! Du kan nemlig studere i Trondheim (dvs alle forelesninger, seminarer osv skjer i trondheim), men så må du ta eksamen i Tromsø. Så man er student i Trondheim, men flyr til Tromsø for å ta eksamen en gang i året. og du vil få vitnemål fra UiT når du er ferdig:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...