Gå til innhold

Jul, en kristen høytid?


Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Totalt random innspill ettersom jeg ga opp for et par sider siden ;) Minimalt av sauerasene i verden får lam andre perioder enn våren, noen er sjeldne og får tidlig høst, men det er også sjeldent! Altså kunne det ikke vært lam rundt han om han ble født på vintern!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Totalt random innspill ettersom jeg ga opp for et par sider siden ;) Minimalt av sauerasene i verden får lam andre perioder enn våren, noen er sjeldne og får tidlig høst, men det er også sjeldent! Altså kunne det ikke vært lam rundt han om han ble født på vintern!

 

Lite i historien indikerer at Jesus faktisk vart født 25. desember, dette er ein SYMBOLSK dato med lange tradisjonar. Hadde datoen for feiring av Jesus blitt sett til ein annan dato ville det garantert vore kverulantar som ville ha monopol på feiring akkurat den dagen óg.

Lenke til kommentar

1. Som nevnt av mange tidligere har "julefeiring" eksistert lenge - da man tidligere feiret at solen snudde.

2. Da Norge/verden ble kristnet på HH's tid la man den kristene høytidsfeiring til ære for jesu fødsel til den mest festglade hedenske høytiden - slik at fok fortsatt skulle ha noe å feire. Enklere å tvangskristne på den måten.

3. Gjenganger på mange kristene høytider - at de er lagt til tidligere hedenske feiringer - som for eksempel Olsok - hedensk julefeirings motpart.

4. I dag, når Norge er et kristent land og vi ikke lenger dyrker hedenske guder (de fleste av oss), er det i mine øyne en smule hyklerisk å feire jul dersom du ikke også omfavner det kristene budskap. Selvfølgelig kjekt å ha en samling for familie og venner i årets mørkeste tid, men er vel strengt tatt ikke noen høytid dersom du ikke er kristen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Som nevnt av mange tidligere har "julefeiring" eksistert lenge - da man tidligere feiret at solen snudde.

2. Da Norge/verden ble kristnet på HH's tid la man den kristene høytidsfeiring til ære for jesu fødsel til den mest festglade hedenske høytiden - slik at fok fortsatt skulle ha noe å feire. Enklere å tvangskristne på den måten.

3. Gjenganger på mange kristene høytider - at de er lagt til tidligere hedenske feiringer - som for eksempel Olsok - hedensk julefeirings motpart.

4. I dag, når Norge er et kristent land og vi ikke lenger dyrker hedenske guder (de fleste av oss), er det i mine øyne en smule hyklerisk å feire jul dersom du ikke også omfavner det kristene budskap. Selvfølgelig kjekt å ha en samling for familie og venner i årets mørkeste tid, men er vel strengt tatt ikke noen høytid dersom du ikke er kristen...

 

Hugs at det var under midtvinter den store festen føregjekk, og blotet. Altså 12. januar. Vintersolverv er 21. eller 22. desember. Altså intet problem for kristne å feire ein symbolsk fødselsdag 24. eller 25. desember.

Lenke til kommentar

4. I dag, når Norge er et kristent land og vi ikke lenger dyrker hedenske guder (de fleste av oss), er det i mine øyne en smule hyklerisk å feire jul dersom du ikke også omfavner det kristene budskap. Selvfølgelig kjekt å ha en samling for familie og venner i årets mørkeste tid, men er vel strengt tatt ikke noen høytid dersom du ikke er kristen...

På grunn av at kristne har forbudt alle andre feiringer i 1000 år, så når vi først har frihet så er det hyklersk å benytte seg av den?

 

Jeg synes det er hyklersk å feire en guds bursdag på en dato som er knyttet til andre guders bursdag når den nye guden ikke engang hadde bursdag den dagen!

Skal ikkje vere lett å fortjene din respekt ser eg, når din hypotetisk døyande bestefar ikkje ein gong fortener det. Om du ikkje klarar å respektere, så kan du iallfall akseptere.

Jeg trodde vi snakket om bestefarens tro. Kanskje jeg misforsto spørsmålet og da ble svaret mitt feil.

 

Jeg kan akseptere mye, men det betyr ikke at jeg respekterer det. Jeg kan akseptere at du tror at jorda er flat, men jeg vil ikke respektere den troen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg synes det er hyklersk å feire en guds bursdag på en dato som er knyttet til andre guders bursdag når den nye guden ikke engang hadde bursdag den dagen!

 

Du har ingen grunn til å bry deg om du er ateist, Religiøse har "copyright" på sin tro, dere Ateister får holde dere til vitenskapen deres. Dere hadde et valg: kristen eller ikke. Dere kan diskutere, men ikke snakke som om dere skulle vært av vår klan. Pføyh!

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Er det kaldhjerta å sende sin einaste son til jorda for å bli torturert og hengt på eit kors for at DU skal få være Guds barn? Er det kaldhjerta å gi alle som vil leve for han eit evig liv? Er det kaldhjerta å elske syndarar som hatar Gud med ein evig kjærleik?

Det skjer mykje vondt i verda ja, men det er ikkje Guds feil! Det vonde har kommet frå den vonde (satan). Ei anna side er også at alle dei triste tilstandane du ramsa opp faktisk er vår eigen feil, det er oss mennesker som har skuld i at folk som lir er i den situasjonen dei er i.

jeg har ikke bedt om at han skulle tortureres eller ''redde'' oss fra noe som jeg ikke engang vet hva er!..... så hvorfor i svarteste granskæven skal jeg straffes for det?? er alt vondt i verden satans skyld? klarer ikke din allmektige gud å få han bort stoppe han?? klarer ikke guden din å stoppe naturkatastrofer? kan ikke si han virker så veldig allmektig nå han ikke engang klarer å stoppe barnemisshandling... eller skal vi skylde på barnet? fordi vi har arvet synden til adam og eva? hmm?? skal det gå utover ett uskyldig barn? er det deres egen skyld som du prater om? Endret av thepill
Lenke til kommentar

jeg har ikke bedt om at han skulle tortureres eller ''redde'' oss fra noe som jeg ikke engang vet hva er!..... så hvorfor i svarteste granskæven skal jeg straffes for det??[...]

"For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

Du straffes definitivt ikke for noe som helst - i følge kristendommen gav Jesus sitt liv for dine synder - så selv om du skulle synde har Jesus allerede tatt straffen for deg og alle andre menneskers synder. Dette som er hovedfundamentet i Kristendommen.

 

Du kan takke ham. Slik du skriver fremstår du som ateist/ureligiøs/annen religion - og da bryter du allerede med budet; "Du skal ikke ha andre Guder enn meg" - altså har du allerede syndet, men det er OK, fordi Jesus har tatt straffen for deg.

Endret av joneug
Lenke til kommentar

Til samenligning så er det å feire jul som ateist/muslim/ikke kristen generelt som å "konfirmere" seg borgerli - helt meningsløst.

Hvorfor mener du det?

 

Er det fordi de som konfer seg borgerlig ikke tilkjenne gir seg noen entitet du sier dette? For faktum er at de som konfer seg borgelig LÆRER en hel masse om livet, verden og hvordan de helst bør "angripe" den verdenen vi lever i, så enten er du totalt ignorant for hva borgerlig konf er ellers så er du bare vrang...

 

Og hvem sier at man må tilbe et jødelik for å feire jul? Jeg bare spør? ;)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det?

Hovedpoenget er at konfirmasjon - les bekreftelse (som det betyr) - er en kristen handling. Du bekrefter dåpen / din kristene tro, samtidig som Gud bekrefter sitt løfte til deg. Hva er det du "konfirmerer" borgerlig? At du er i live? At du går over til å bli voksen?

Fakta er at de som "konfirmerer" seg borgerlig gjør det for festen, oppmerksomheten og gavenes skyld - og når Human Etisk Forbund da velger å kalle det for konfirmasjon blir det en hyklerisk handling.

Hadde det hett noe helt annet - hadde det ikke vært noe problem.

 

Det siste du spør om, gidder jeg ikke engang kommentere, utover dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ingen grunn til å bry deg om du er ateist, Religiøse har "copyright" på sin tro, dere Ateister får holde dere til vitenskapen deres. Dere hadde et valg: kristen eller ikke. Dere kan diskutere, men ikke snakke som om dere skulle vært av vår klan. Pføyh!

Hvilken klan er det? Den kristne? Har man grunn til å bry seg om man er religiøs ateist? Har man da copyright på noe? Ateisme har ingenting med vitenskap å gjøre, så hvorfor ateister skal holde seg til det må du forklare. Man har ikke ett valg, man har uendelig valg. Muslim eller ikke. Kristen eller ikke. Gresk religion eller ikke. Egyptisk religion eller ikke. Så hvem har egentlig copyright på hva?

Til samenligning så er det å feire jul som ateist/muslim/ikke kristen generelt som å "konfirmere" seg borgerli - helt meningsløst.

Det er en påstand som du må begrunne. Selv om den gir fullstendig mening for deg, har jeg store vanskeligheter med å forstå hvorfor en tradisjon er meningsløs hvis ikke man er tror på en bestemt religion.

Du kan takke ham. Slik du skriver fremstår du som ateist/ureligiøs/annen religion - og da bryter du allerede med budet; "Du skal ikke ha andre Guder enn meg" - altså har du allerede syndet, men det er OK, fordi Jesus har tatt straffen for deg.

Listen over guder jeg skal takke er lang, og din gud kommer nederst på den listen. Akkurat som du lar ditt religiøse begrep "synd" gjelde på andre, lar også andre sine religiøse begreper gjelde på deg. Så da burde vel også du takke en god del andre guder enn bare din egen?

Hovedpoenget er at konfirmasjon - les bekreftelse (som det betyr) - er en kristen handling. Du bekrefter dåpen / din kristene tro, samtidig som Gud bekrefter sitt løfte til deg. Hva er det du "konfirmerer" borgerlig? At du er i live? At du går over til å bli voksen?

Det er et overgangsrite. Konfirmasjon er ikke en kristen handling. Kristen konfirmasjon er en kristen handling. Borgerlig konfirmasjon er ikke.

Fakta er at de som "konfirmerer" seg borgerlig gjør det for festen, oppmerksomheten og gavenes skyld - og når Human Etisk Forbund da velger å kalle det for konfirmasjon blir det en hyklerisk handling.

Hadde det hett noe helt annet - hadde det ikke vært noe problem.

Det siste du spør om, gidder jeg ikke engang kommentere, utover dette!

Alle har sine individuelle hensikter med alt man gjør. Noen kristne gjør det for festen, oppmerksomheten og gavenes skyld. Akkurat som noen borgerlige gjør det.

Det er like hyklersk med borgerlig konfirmasjon som det er med kristen jul. Så får du ta et standpunkt om du vil ha konfirmasjon eller jul dersom du er kristen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det jeg mener med "copyright" er at det burde være slik at kun vi kristne burde få lov til å snakke om vår religion, ikke ateister. Og det samme med andre religioner. Ellers blir det bare kaos. Vi velter oss over hverandre i hat og motbyd og det hele ender i et blodbad, om det enten er på internett eller fysisk utenfor skjermen

 

Og hva i pokker er en Religiøs Ateist? Fatter noen her hvor hjernemutert, motsiende og vaginalt den tittelen der er!? Direkte oversatt betyr det "En Som Tror På Gud Men Som Ikke tror På Gud".

Vel, det er såfall den logiske og mentalt sunne måten å tolke det på.

Og her trodde ateister at vi troende var gale.

Lenke til kommentar

Hvis kun dere kristne skal få snakke om kristendommen, da skal dere isåfall ikke få lov til å plage oss som ikke er kristne med snakket deres. Så da kan vi jo øyeblikkelig avslutte en hver form for støy fra kirkeklokker, vi kan avslutte religiøs forkynnelse og propaganda på radio og tv. Og det blir slutt på å dele ut bibler og flyers til ikke-kristne. Skoleklasser slutter å busses til gudstjenester, prester mister lønning fra staten og forsvaret.

 

Den dagen det skjer, da skal du få 100% copyright på lyspesten.

 

Hva en religiøs ateist er?

 

Vel, vi kan først ta for oss en religiøs: en person som tror på minst en religion.

 

Så har vi ordet ateist: en person som har fravær av gudetro.

 

Så kombinerer vi disse: en person som tror på en religion uten guder.

 

Det å være kristen, slik du er, fremstår som å ikke kunne se utenfor sin egen nesetipp. Med det mener jeg at du automatisk faller til den slutningen at religion, det må jo være kristendommen, og der er det selvsagt en gud, så da må jo nødvendigvis en religiøs være som deg, en som tror på gud. Eller i det minste en monoteist, for din religion har jo kun en gud så da kan vel ikke andre religioner ha mer eller mindre enn det din religion har? Eller så tror du kanskje at teisme og religion er det samme, siden din religion er teistisk kan vel ingen andre religioner ikke være det?

 

Lær deg noen begreper, så blir det lettere å diskutere med andre. Det er litt kjedelig å måtte drive undervisning her på forumet som de fleste unge skulle hatt fra ungdomsskole og videregående skole.

 

Religion != teisme.

Ateisme != ikke-religiøs.

 

En ateist tror ingenting. Det er ikke vedlagt noe tro innenfor ateisme.

 

Det finnes en religion som er mye eldre enn kristendommen. Har du hørt om Buddhisme? Buddhisme kan anses som en religion uten guder, og er derfor en ateistisk religion. Imotsetning til kristendommen som er teistisk religion.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

jeg har ikke bedt om at han skulle tortureres eller ''redde'' oss fra noe som jeg ikke engang vet hva er!..... så hvorfor i svarteste granskæven skal jeg straffes for det?? er alt vondt i verden satans skyld? klarer ikke din allmektige gud å få han bort stoppe han?? klarer ikke guden din å stoppe naturkatastrofer? kan ikke si han virker så veldig allmektig nå han ikke engang klarer å stoppe barnemisshandling... eller skal vi skylde på barnet? fordi vi har arvet synden til adam og eva? hmm?? skal det gå utover ett uskyldig barn? er det deres egen skyld som du prater om?

 

Kvifor skulle han stoppe det? Viss alt var godt hadde ikkje vi klart å sjå det gode, vi hadde trudd at det var ei sjølfølge. Eg trur Gud har ein plan, og at alt som skjer har ein grunn til det. Eg kan ikkje sei kva Gud tenkjer, men eg veit at han veit best :) At vi gav Djevelen nøkkelen til Jorda er vår eigen feil, derfor har vi også sjuke mennesker, og mentalt sjuke mennesker som gjær dei tinga som du ramsa opp ovanfor. Vi kan ikkje gjære anna enn å fokusere på Jesus, og ved å gjære hans vilje vil jorda bli betre :) Slutte å fokusere på at det vonde, men heller fokusere på det vi kan GJÆRE MED DET!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

psst....psssst...du...ja du.......ehm, da kalles det mer et system, ikke religion. hade da :)

 

Jeg er kristen buddhist. Ikke noe i veien for det. Hva du kaller det, er vel ikke så interessant - det er handlingene som teller

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Kvifor skulle han stoppe det? Viss alt var godt hadde ikkje vi klart å sjå det gode, vi hadde trudd at det var ei sjølfølge. Eg trur Gud har ein plan, og at alt som skjer har ein grunn til det. Eg kan ikkje sei kva Gud tenkjer, men eg veit at han veit best :) At vi gav Djevelen nøkkelen til Jorda er vår eigen feil, derfor har vi også sjuke mennesker, og mentalt sjuke mennesker som gjær dei tinga som du ramsa opp ovanfor. Vi kan ikkje gjære anna enn å fokusere på Jesus, og ved å gjære hans vilje vil jorda bli betre :) Slutte å fokusere på at det vonde, men heller fokusere på det vi kan GJÆRE MED DET!

Det er en dårlig oppfatning du presenterer her. Så dårlig at en person i din situasjon ville ha problemer med å hjelpe til å løse de problemene du nevner slik de faktisk er, istedenfor slik du tror de er. Man løser ingenting innen psykiatri med oppfatningen at det skyldes "djevelen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...