Gå til innhold

Jul, en kristen høytid?


Anbefalte innlegg

Greit nok :p Men jeg mente ikke at du var psykotisk, selv om jeg som ateist synes det er sprøtt at du mener du kan snakke med gud. Jeg referte til denne forskeren som kjørte eksperimenter på folk som viste at "konversasjonssentret" i språkdelen av hjernen lyste opp når de ba. For buddhister var det den visuelle delen, som stemmer godt overens med deres meditasjon hvor de visualiserer. Ateister derimot har ingen reaksjon på noen av delene. Temmelig interessant, synes nå jeg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke slik at alle de Jesus Kristus hjalp, samtidig fikk alt dette du sier. Poenget med uttalelsen "din tro har frelst deg" er å fortelle personen at han selv, med sin tro, har bidrat til forandringen som har skjedd.

 

Den som brukte "frelst" og "hjulpet" som samme betydning var du.

 

Sitat: Etter å ha hjulpet folk, sier Jesus Kristus flere steder, "din tro har frelst (hjulpet) deg"

 

Hvis du er frelst, så får du innpass til Guds rike. Jeg har enda til gode å se noe som tilsier noe annet. Du er likevel velkommen til å vise kilder som beviser at jeg tar feil.

 

I forhold til at Jesus "bare" hjelper deg uten å frelse, så ser jeg at dette ikke trenger å bety du kommer til Himmelen. Nå tok jeg uansett utgangspunkt i at du brukte "frelst" og "hjulpet" om hverandre.

 

Det at noen "har makt til å kaste i helvete" betyr ikke at den noen har skapt helvete. Det er du selv som skaper helvete.

 

Som alle ateister gir du Gud skylda, Jesus Kristus tar skylda hvis du først innrømmer at det er din skyld.

 

Her må du redegjøre og hjelpe meg litt til å forstå hvordan du tenker. Hvor kommer så Helvete fra? Hva er Helvete etter din mening? Hvordan kan jeg "skape* noe som Bibelen allerede har omtalt og allerede bekreftet at finnes?

 

La meg gjøre det klokkeklart at Helvete er tolket forskjellig av mange og innen ulike grener av Kristendommen. Du sitter IKKE med fasiten, selv om jeg får en følelse av at du tror du sitter med den. Det du kommer med er liksom så "selvfølgelig", akkurat som om du VET dette med sikkerhet, samtidig som du egentlig ikke har vist noen kilder for dine påstander.

 

Jeg gir Gud skylda? Skylda for hva? Hele dette er Guds opplegg og hans "regler".

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

som sagt er det en hedensk høytid. det stammer fra julabot der man feiret enden på slaktingen og at sola snudde. da spiste man og koste seg! og hvor i alle dager står det i bibelen om ribbe og julebukk? ingenting! si meg en ting i bibelen som kan linkes opp til dagens julefeiring. utenom å gå i kirken da!

 

Vet du ka som skjedde den 24? DERFOR FEIRER VI JUL. Noen andre land feirer sikkert noe annet. men Jul er en høytid føler jeg på samme måte som 17 Mai, bare at det var en mye større hendelse den 24

Lenke til kommentar

jaha, forklar hvordan ?

 

http://no.wikipedia....iki/F%C3%B8dsel

 

Regner med at det foregikk ganske likt dette.

 

Beklager jeg skrev feil, kilder sier forskjellig Mai eller oktober/sept sier de fleste.

 

Hyrdene «var ute og holdt nattevakt» over hjordene sine da Jesus ble født. (Luk. 2:8—14) Men regntiden hadde allerede begynt i høstmåneden bul (oktober/november). (5. Mos. 11: 14) I den senere halvdel av oktober, da måneden bul begynte, ville dyrene ha blitt tatt inn om natten. Det at hyrdene var ute på marken den natten da Jesus ble født, harmonerer således også med de andre kjensgjerninger som tyder på at Jesus ble født tidlig i høstmåneden etanim (september/oktober

 

-wikipedia

 

.."With this information we can calculate Elizabeth's sixth month as December, during which Mary also conceived (Luke 1:26-38). It is probable, because of the circumstances shown in Luke 1, that Mary conceived during the last two weeks of Elizabeth's sixth month. Thus, John was born in the spring of 4 BC, probably between March 18 and 31. By projecting forward another six months to Jesus' birth, the most probable time for His birth occurred between September 16 and 29. It is an interesting sidelight that Tishri 1, the Feast of Trumpets, is one of the two middle days of this time period."

 

 

[

 

.

 

Kilde: http://www.cgg.org/index.cfm/fuseaction/Library.sr/CT/ARTB/k/568/When-Was-Jesus-Born.htm

Endret av Skyggedans
Lenke til kommentar

..., kordan kan du si at Jesus blei født på sommeren ?

 

Les posten min på nytt. Det er mulig han ble født på sommeren, eller høsten.

 

En ting er sikkert, ikke på vinteren - for da kunne ikke sauene være ute.

 

Dette er kanskje litt of topic.. men alltids gøy å opplyse religiøse hjerner om deres egen religion.

Endret av Skyggedans
Lenke til kommentar

Les posten min på nytt. Det er mulig han ble født på sommeren, eller høsten.

 

En ting er sikkert, ikke på vinteren - for da kunne ikke sauene være ute.

 

Dette er kanskje litt of topic.. men alltids gøy å opplyse religiøse hjerner om deres egen religion.

 

haha, du har fått me deg at det var i en stall sant?

Lenke til kommentar

Vet du ka som skjedde den 24? DERFOR FEIRER VI JUL. Noen andre land feirer sikkert noe annet. men Jul er en høytid føler jeg på samme måte som 17 Mai, bare at det var en mye større hendelse den 24

 

Tenk over hva du sier :)

 

1. Tradisjonelt heter det at Jesus ble født den 25 desember, ikke 24.

 

2. Fordi Jesus ble født feirer vi JUL? (Jul (fra norrønt jól [1] eller jólablót) betegnelsen på en hedensk feiringen av midtvinterdagen i Norden.

 

3. Det eneste som skjer i slutten av desember er at jorden begynner å tilte tilbake andre veien. Det er derfor vi har årstider.

 

4. Paven sa for bare noen dager siden at også han og Vatikanet nå er av den oppfatning at Jesus ble født 3-4 år tidligere enn år 0. Dessuten er det mye bevis for at han ble født rundt vår sommertid, juli måned.

Lenke til kommentar

1. Tradisjonelt heter det at Jesus ble født den 25 desember, ikke 24.

Ja, og den 25 desember er ikke Vintersolverv

 

Wikipedia: På den nordlige halvkule inntreffer vintersolverv enten 21. eller 22. desember. På den sørlige halvkule inntreffer det 20. eller 21. juni.

 

Den 25 desember er heller ikke midtvinterdagen

 

Wikipedia: en hedensk offerfest som fant sted ved første fullmåne etter første nymåne etter vintersolverv, altså 28 dager etter Vintersolverv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke slik at alle de Jesus Kristus hjalp, samtidig fikk alt dette du sier. Poenget med uttalelsen "din tro har frelst deg" er å fortelle personen at han selv, med sin tro, har bidrat til forandringen som har skjedd.

Hvis du er frelst, så får du innpass til Guds rike. Jeg har enda til gode å se noe som tilsier noe annet. Du er likevel velkommen til å vise kilder som beviser at jeg tar feil.

 

I forhold til at Jesus "bare" hjelper deg uten å frelse, så ser jeg at dette ikke trenger å bety du kommer til Himmelen. Nå tok jeg uansett utgangspunkt i at du brukte "frelst" og "hjulpet" om hverandre.

Ser ut som ordet "frelst" for deg bare betyr det pinsevenner sier (jeg er frelst)

 

Jesus Kristus sier "din tro har frelst deg" rett etter at Han helbreder noen, dette har ingen verdens ting med pinsevenners (jeg er frelst) å gjøre.

Lenke til kommentar

LiamH: Jeg er en Kristen som grubler mye på noen ting, en grubler. Men jeg ber og tror fortsatt. Ikke lat som du forstår meg, ikke gjør det noen av dere, Gud forstår meg, dere gjør ikke det. End of story. Dere tror dere kan dra alle under samme kam og dere tror dere forstår oss alle :nei: arrogance is death

 

Jeg forstår deg overhodet ikke, noe jeg heller ikke påstår eller har behov for. Jeg påstår derimot at du ikke er kritisk tenkende hvis du er religiøs. Hvordan kan jeg påstå dette i min "arroganse"? Fordi religion bryter alle forutsetninger for kritisk tenkning.

 

Jeg betviler ikke at du grubler, men det å gruble gjør deg ikke kritisk.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...