Gå til innhold

Jul, en kristen høytid?


Anbefalte innlegg

Ja... Jeg vil si at jul er en kristen høytid selv om det er mange diskusjoner. Man kan ikke stole på norrøn mytologi! Det kan ha vært faktorer som har spilt ett puss der også! :)

 

Hvordan kan man stole mer på kristendommen mer enn norrøn mytologi? Hvem vet, kanskje faktorene har spilt et puss i begge to? :O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan integrere Jesus Kristus i deg selv, gjennom brød og vin "ritualet"

 

"Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham" (Joh 6:56)

Så hvis jeg går i nattverd, så får jeg Jesus i meg og han overtar styringen? Vel, jeg har vært i nattverd, to ganger, men ingen Jesus var å skimte. Hva gjorde jeg feil?

Det du gjorde feil var at du ikke trodde, du må tro, at Jesus Kristus kan hjelpe deg, for at noe skal skje. Uten din tro skjer ingen ting, med deg.

 

Eksempel: Jesus Kristus gikk rundt hele Genesaretsjøen i Israel, hjalp flere hundre mennesker, men da Han kom til sitt eget hjemsted, ble Han ikke trodd og kunne derfor ikke gjøre noe stort der, bare hjelpe noen få. (Mark 6:5)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Helt utrolig at du tror på disse gamle mytene... Jesus var høyst sannsynlig en religiøs landsby idiot som klarte å få meg seg tolv disipler som var enda mer noldus enn jesus selv.

 

For faktum er at det KUN er i bibelen vi finner alt dette jesus gjorde, ikke et knyst er nevnt om jesus sine bragder noen andre steder og det som er nevt er det ikke dekning for, så nei IHS, dette biter jeg rett og slett ikke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt utrolig at du tror på disse gamle mytene... Jesus var høyst sannsynlig en religiøs landsby idiot som klarte å få meg seg tolv disipler som var enda mer noldus enn jesus selv.

Det var vel noe sånt de trodde på hjemstedet Hans, men de trodde feil, Han ble verdenshistoriens mest kjennte person.

Lenke til kommentar

Det du gjorde feil var at du ikke trodde, du må tro, at Jesus Kristus kan hjelpe deg, for at noe skal skje. Uten din tro skjer ingen ting, med deg.

 

Eksempel: Jesus Kristus gikk rundt hele Genesaretsjøen i Israel, hjalp flere hundre mennesker, men da Han kom til sitt eget hjemsted, ble Han ikke trodd og kunne derfor ikke gjøre noe stort der, bare hjelpe noen få. (Mark 6:5)

 

Jeg må tro? Så Jesus som er allmektig, og Guds sønn (eller Gud selv alt etter hvordan man ser det), klarer ikke å overkomme min menneskelige, kognitive tvil? Hvorfor ikke?

 

Jeg er allerede i nattverd. Jeg kan ikke tenke meg et bedre tidspunkt for Jesus å ta meg inn i "flokken sin".

 

Igjen... hvorfor svarer du kun på de spørsmålene som passer deg?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Eg gidd ikkje meir. Dei religiøse får forsvare seg sjølv. Prøv iallfall å finne litt respekt for dei då.

 

Helt greit. :)

 

Respekt er noe du gjør deg fortjent til, ikke noe du får gratis.

 

Jeg synes likevel at den som fremviser religiøse på en svært respektløs måte, og tar fra dem både evne til å tenke selv og reflektere over ting, er du. Det slår meg likevel at det som oftest er slik de fremstår når noen eller dem selv skal prøve å argumentere fra deres side, og at det dermed ser ut til å være et utfall som dessverre ikke kan unngås. Tro krever å finnes sannheter i urimelige påstander uten refleksjon, logikk og kritisk tenkning.

 

Skremmende å tenke på at størsteparten av Jordens befolkning faller inn under denne massen av mennesker. Konsekvensene av dette har vi sett i flere hundre år. Likevel sverger så mange til religion i dagens samfunn. Der er nok egoistiske motiv mer tellende enn solidariteten for medmennesker...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Det du gjorde feil var at du ikke trodde, du må tro, at Jesus Kristus kan hjelpe deg, for at noe skal skje. Uten din tro skjer ingen ting, med deg.

 

Eksempel: Jesus Kristus gikk rundt hele Genesaretsjøen i Israel, hjalp flere hundre mennesker, men da Han kom til sitt eget hjemsted, ble Han ikke trodd og kunne derfor ikke gjøre noe stort der, bare hjelpe noen få. (Mark 6:5)

Jeg må tro? Så Jesus som er allmektig, og Guds sønn (eller Gud selv alt etter hvordan man ser det), klarer ikke å overkomme min menneskelige, kognitive tvil? Hvorfor ikke?

Ja, du må som alle andre tro, fordi det er snakk om hjelp til selv hjelp.

Lenke til kommentar

Takk for godt lesestoff. Og har som vanlig ikke lyst til å blande meg inn, men føler for å gi et lite innspill.

 

Inntil verden kommer opp med en bedre ide enn "altruismen", vil trosvalget bestandig gå mot det systemet som i handling følger dette godhetsprinsippet best.

 

Det er det mest fornuftige og holdbare.

 

For hvem vil trosvalget bestandig gå mot det system som handling følger dette godhetsprinsippet best? Religiøse?!? Fordi det er det mest fornuftige og holdbare?!?

 

 

Som jeg sa, Alturismen hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener en annen eller samfunnet som helhet. Troende tjener Gud, en despot, bygd på belønning og straff! Utfallet og konsekvensen kan være positiv utslagsgivende i det korte løp, men motivasjonen er ikke "samfunnets beste" og den er blottet for konsekvens-etikk. Samfunnet venter troende på skal bli demolert av guden sin slik at de kan høste sin belønning hele veien til Himmelen, mens resten ender i evig pine.

 

Det er deres egen gud, og belønningen de venter på når de dør eller når "Jesus kommer tilbake", som driver dem.

 

Som sagt, flere ganger før, så mye for god moral...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Ja, du må som alle andre tro, fordi det er snakk om hjelp til selv hjelp.

 

Hjelp til selvhjelp? Hjelp til hva? Å komme seg unna straffen om evig pine i Helvete som guden din selv har innført til å begynne med?

 

Beklager! Det er ikke å hjelpe. Det er manipulering og hersketeknikk! Det er adferd som går igjen hos psykopater. De skylder også på offeret sitt og roper "Se hva du får meg til å gjøre!!! Jeg som elsker deg så høyt!!!", mens de banker han/hun til blods fordi de ikke danser etter deres pipe. Man lager først straffen, for så å spille "solidarisk" ved å ikke utføre den, men bare hvis motparten underkaster seg og gjør som man sier. Det er mental terror.

 

Jeg er ikke overrasket over at du ikke ser dette, samtidig som fortsetter å hoppe over de spørsmålene som ikke passer deg eller som du ikke aner hva du skal svare på.

 

Beklager. Du har ikke hjulpet med å utvide min horisont om den "himmelske natur". Du har bare bekreftet at den er så syk som jeg til nå har fått inntrykk av, samt nok en gang vist tendensen om at troende har en svært selektiv tankegang og diskusjons-taktikk. Takk for at du hjelper til med å holde meg innenfor ateismen.

 

God jul!

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For hvem vil trosvalget bestandig gå mot det system som handling følger dette godhetsprinsippet best? Religiøse?!? Fordi det er det mest fornuftige og holdbare?!?

 

Det individet som har forankring i sin egen natur.

Lenke til kommentar

 

 

Det du gjorde feil var at du ikke trodde, du må tro, at Jesus Kristus kan hjelpe deg, for at noe skal skje. Uten din tro skjer ingen ting, med deg.

 

Eksempel: Jesus Kristus gikk rundt hele Genesaretsjøen i Israel, hjalp flere hundre mennesker, men da Han kom til sitt eget hjemsted, ble Han ikke trodd og kunne derfor ikke gjøre noe stort der, bare hjelpe noen få. (Mark 6:5)

Jeg må tro? Så Jesus som er allmektig, og Guds sønn (eller Gud selv alt etter hvordan man ser det), klarer ikke å overkomme min menneskelige, kognitive tvil? Hvorfor ikke?

Hjelp til selvhjelp? Hjelp til hva? Å komme seg unna straffen om evig pine i Helvete som guden din selv har innført til å begynne med?

Hjelp til hva som helst. Etter å ha hjulpet folk, sier Jesus Kristus flere steder, "din tro har frelst (hjulpet) deg" så din tro er en forutsettning, for at noe skal skje. Helvete har du selv skapt, også der er det du selv som står bak det hele.

Lenke til kommentar

Det er en dårlig oppfatning du presenterer her. Så dårlig at en person i din situasjon ville ha problemer med å hjelpe til å løse de problemene du nevner slik de faktisk er, istedenfor slik du tror de er. Man løser ingenting innen psykiatri med oppfatningen at det skyldes "djevelen".

 

Der tar du skammelig feil ;) En løyser MASSE i psykiatri ved å sei at det skuldast Djevelen. Fordi når ein veit kva som er årsaka, så veit en kva en skal bekjempe den med; Guds Ord (Ef.6). Fordi vår kamp er ikkje mot kjøt og blod, men mot maktene i ånderommet og mørkets herre.

Lenke til kommentar

Har du kilder på at å skylde på djevelen løser problemer, eller er dette enda en fabel fra bibelen?

 

Djevelen løyser ingen porblemer ;) han skaper problemer, Jesus løyser problema :)

 

"Til sist: Bli sterke i Herren, i hans veldige kraft! 11 Ta på dykk heile Guds rustning, så de kan stå fast mot djevelens listige åtak. 12 For vår strid er ikkje mot kjøt og blod, men mot makter og herredøme, mot verdsens herskarar i dette mørkret, mot vondskapens åndehær i himmelrommet. 13 Ta difor heile Guds rustning på, så de kan gjera motstand på den vonde dagen, vinna over alt og bli ståande. 14 Så stå då fast: Spenn sanninga til belte om livet, ta rettferda til brynje, 15 og snør fredens evangelium til skor på føtene, så de er klare til å gå. 16 Lyft trua høgt til skjold i alt som hender! Med det kan de sløkkja alle brennande piler frå den vonde. 17 Ta frelsa til hjelm, og grip Andens sverd, som er Guds ord. 18 Gjer dette i bøn, og legg alt fram for Gud! Be alltid, i Anden! Vak og hald ut i bøn for alle dei heilage." (ef. 6:10->)

 

Alt det vonde skyldast Djevelen, alt det gode kjeme frå Gud. "Lat ikkje det vonde få vinna over deg, men vinn over det vonde med det gode!" Rom 12:21.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En løyser MASSE i psykiatri ved å sei at det skuldast Djevelen.

 

Mener du med dette at psykiatrien har en tendens til å plasserer mulige årsaker i sekkebetegnelsen "underbevisstheten"

( i de tilfeller hvor de ikke finner andre fornuftige årsaker, som lar seg faglig forsvare)

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at djevelen løser problemer, men at å skylde på djevelen løser problemer. Som du selv sa.

En løyser MASSE i psykiatri ved å sei at det skuldast Djevelen.

 

Men jeg spurte om kilder, gjerne noen som jobber i psykatrien som kan bekrefte/støtte oppunder det du påstår. Hva som står i bibelen, er lite interessant som det som er under skoen min.

Lenke til kommentar

Helt greit. :)

 

Respekt er noe du gjør deg fortjent til, ikke noe du får gratis.

 

Jeg synes likevel at den som fremviser religiøse på en svært respektløs måte, og tar fra dem både evne til å tenke selv og reflektere over ting, er du.

 

Fordi? Me har snakka om dette, når det gjeld deira religiøse tru er det ikkje alltid logikk og rasjonalitet er relevant. Betyr det at dei ikkje har evne til å tenkje kritisk om andre ting i verda? Nei. Her er det kun snakk om religionsdebatten. Me har då eit kristent parti i Noreg som heng med på notane.

 

Det slår meg likevel at det som oftest er slik de fremstår når noen eller dem selv skal prøve å argumentere fra deres side, og at det dermed ser ut til å være et utfall som dessverre ikke kan unngås. Tro krever å finnes sannheter i urimelige påstander uten refleksjon, logikk og kritisk tenkning.

 

Til dels einig her faktisk. Enn så lenge iallfall, lærer nok meir etterkvart. Men ikkje sei at religiøse ikkje evner å reflektere og tenkje logisk utanfor religiøs tenkning.

 

Skremmende å tenke på at størsteparten av Jordens befolkning faller inn under denne massen av mennesker. Konsekvensene av dette har vi sett i flere hundre år. Likevel sverger så mange til religion i dagens samfunn. Der er nok egoistiske motiv mer tellende enn solidariteten for medmennesker...

 

Din persepsjon av religion er skremmande. Ja, det finst nok mange ufyselige soger rundt religiøse hendingar, men du har ingen som helst grunnlag for å påstå at det er egoistiske motiv som står i høgsetet samanlikna med solidaritet når det kjem til religion. Eg seier ikkje at dette ikkje er sant, eg seier berre at det er synsing frå di side, og noko som ikkje bør slås fast, men som bør seiast med ein tanke tvil. ALLE er egoistiske i sine instinkt, men me har fått tildelt fornuft til å opptre altruistisk óg.

Lenke til kommentar

1. Som nevnt av mange tidligere har "julefeiring" eksistert lenge - da man tidligere feiret at solen snudde.

2. Da Norge/verden ble kristnet på HH's tid la man den kristene høytidsfeiring til ære for jesu fødsel til den mest festglade hedenske høytiden - slik at fok fortsatt skulle ha noe å feire. Enklere å tvangskristne på den måten.

3. Gjenganger på mange kristene høytider - at de er lagt til tidligere hedenske feiringer - som for eksempel Olsok - hedensk julefeirings motpart.

4. I dag, når Norge er et kristent land og vi ikke lenger dyrker hedenske guder (de fleste av oss), er det i mine øyne en smule hyklerisk å feire jul dersom du ikke også omfavner det kristene budskap. Selvfølgelig kjekt å ha en samling for familie og venner i årets mørkeste tid, men er vel strengt tatt ikke noen høytid dersom du ikke er kristen...

Norge er ikke et kristen land. vi har ikke statskirke lengre. Og ''vi'' dyrker ikke hedenske guder. du mener vel dere kristne dyrker ikke de gudene lengre... hvis vi vil feire vinterblodt, jol osv kan vi det uten at du legger det nesegrevet dit oppi det! du kan jo feire krstimesse, som jeg ikke er helt sikker på hvordan dere feirer. regner med at det ikke inneholder ribbe, skinkestek osv. gaver og juletrær? jol/vinterblodt er en høytid! men det er vel egentlig ikke julefeiringen din heller da... den inneholder jo mer hedensk innhold en kristent! Endret av thepill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...