Gå til innhold

Windows 9-detaljer lekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og DER ble interressen for å lære seg Ubuntu akkurat passe stor. Får starte i DualBoot og fase ut Windows over tid.

 

Nå oppgraderes faktisk Ubuntu 2 ganger i året - vil du slippe unna det må du gå for LTS-versjonene, som kommer hvert andre år i april. Nå er oppgraderingen jevnt over gjort på kort tid, så det er ikke noe særlig problem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nå har jo microsoft sagt at windows navnet skal vekk, og office 2013 skal vel være abonementbasert.

Antar Microsoft velger en abonnementsløsning på windows også, slik at man betaler x kroner i måneden eller året og fortløpende får tilgang til siste versjon.

 

Dette vil jo gjøre at alle som abonnerer får siste versjon, hva enn microsoft velger å kalle oset etterhvert, men jeg ser jo også andre sider som kan være utfordrende. Ett av spørsmålene er jo hva som skjer når man avslutter abonnementet. Vil f.eks filer i skydrive osv slettes/miste tilgang til, vil PC i det hele tatt kunne brukes nå som PC låses til windows via UEFI om man avslutter abonnementet, og vil microsoft bloate oset for å tilby det billigere/gratis ved at man f.eks får reklame popuper i selve windows selv om man ikke er online. Det kan jo bli intressant om man må vente 2-3 minutter for å få overført en fil til en minnepinne fordi det må kjøres en reklamesnutt først.

 

Ut over det så er jo kravene til oset annerledes idag enn for noen år siden, og dette bakes vel inn i kommende os. Her er det bl.a økt beskyttelse (kanskje sandboxing i selve windows), støtte for nye trådløse løsninger som airplay og dlna slik at f.eks pc bildet kan speiles på en TV, innebygget bittorrent støtte, og innebygget de mest vanlige addonsene som nettleserne bruker (java, flash, silverlight osv).

 

Det har jo også vært nevnt løsninger hvor PCer sperres ute fra internett om sikkerhetstrusler oppdages, og ikke får tilgang igjen før trusselen er borte. Man har jo også nye regler mot bl.a datalagringsdirektiver og lignende som kanskje bakes inn i oset, og jeg antar også at man vil få kraftigere løsninger mot piratkopiering. Mediaplayeren på opp på 24 bits støtte, og det skal vel også etterhvert komme 4K/8K støtte.

 

Deling av data mellom enhetene vil jo også utvides, og jeg vil anta at man smelter sammen XBox og windows PCer slik det engang var meningen det skulle være. Det gikk tidlig rykter om at man skulle kunne puttte en xbox spillplate i en win 8 PC og spille.

 

Jeg regner også med at det vil komme en kartløsning inn i windows, slik at man f.eks kan sette opp reiseruter, legge inn poi`er osv og dele dette med ihvertfall win 8 telefoner.

 

Microsoft går også vekk fra mus og tastatur, og spørsmålet er når den støtten fjernes helt. Tør de fjerne mus og tastaturstøtten helt fra win 9?

 

Oppi dette kommer vel google med sitt os også, og sannsynligvis god integrering mot google tjenestene og android.

Lenke til kommentar

Håper at det blir mulig å få installert ReFS på lagringsdisker i neste W9.

I tillegg til at filsystemet blir bootbar.

 

Håper jeg også, men de har mye å hente på storage-pool-modellen sin også. Windows sine svakeste punkter er filsystem/filhåndtering/filkopering og vindushåndtering. Jeg håper de setter litt fokus på slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det blir spurt hvorfor vi hater endringen med start knappen.

Nå er det ikke det som er det store problemet , selv om det irriterer.

 

det er konseptet med metro som irriterer.

at man ikke har behold den gamle funksjonaliteten opp i det hele

 

 

Men hva skjer den dagen ( om 5 år ?) når folket vil ha tilbake (deler av ) W7 konseptet og Microsoft nekter ?

 

Lenke til kommentar

Hm, kan bli spennende. Liker ikkje heilt utviklinga til Microsoft, men håper inderlig dei forbedrer metro! Kjører Windows 8, men har endt opp med å installere Start 8 får å deaktivere det nye designet.

 

Folk er litt vell optimistisk, når det gjelder å skifte til Linux. Har prøvd Ubuntu's 12.10 og 12.04 versjon, begge endt opp med frustrasjon. Også invitert inn på Steam betaen, som fungerer fantastisk godt! Vil tørre å påstå at steam er meir responsivt. Men det er så mye i veien for at Ubuntu skal få ein sjangs, driverstøtte blant anna. Og hvorfor er ikkje TRIM automatisk aktivert ved SSD i systemet? Det er spinnvilt, vi er i 2012.

 

Økonomisk sett, ser eg ingen fremtid for Ubuntu heller. Korleis skal operativsystemer som Ubuntu henge med på teknologiske nyvinninger med minimal inntekt? Vi beveger oss vekk fra tastaturet, sakte men sikkert.

 

Trur Windows kommer til å bli bra til neste år :) Men for all del, folk prøv Ubuntu 13.04! Kommer nok selv til å prøve 13.04, om spill støtten kommer og alt kjører vidunderlig. Frustrasjonen min i 12.04 og 12.10 er basert på nettverks erfaring mellom Windows og Ubuntu, og ATI drivere.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

10 år i dataverden er jo mange lysår i normal regning. Å tenke seg et OS som skal holde 10 år er vel urealistisk. Å tenke seg at folk sitter på samme pc i ti år er jo også veldig urealistisk. Hardware forandrer seg så raskt at det er veldig upraktisk med et OS som skal holde 10 år.

Bare tenk på hvor mye problemer det ville å være å installere etter 5 år, når alle drivere som ligger i OS ikke virker på den nye hardwaren?

Og hvor mange oppdateringer måtte man ikke lastet ned og installert etter 9 år?

 

Jeg synes det er kjipt å installere Win7 SP1 nå, ettersom man må laste ned over 130 oppdateringer etter installasjonen. Og det er fra 2011.

 

10 år er helt normal brukstid på en datamaskin + operativsystem i bedrifter. De siste Windows 2000 maskinene vi hadde ble skiftet ut i år, og det er sikkert mange W2K, eller eldre systemer, av ymse slag som forsatt er i bruk. Det er ikke noe behov for å bytte noe som virker og oppfyller nyttekravene, og heller ikke noen sikkerhetsrisiko hvis det er lukkede systemer.

 

I økende grad kan man også se det hos vanlige hjemmedatabrukere (ie. ikke gamere/hw.no brukere);behovet for hardware er stort sett nådd. Nettbanken går ikke fortere fordi du kjøper ny PC. Det eneste er vel fotoredigering som kan være litt krevende.

 

De fleste som kjøper en PC i dag vil sansynligvis kunne ha nytte av den om 10 år, kansje med litt ekstra ekstern lagringskapasitet og utskifting av skjerm/mus/tastatur, men ellers samme som i dag.

 

Edit: linjeskiftene forsvant :S

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Hm, kan bli spennende. Liker ikkje heilt utviklinga til Microsoft, men håper inderlig dei forbedrer metro! Kjører Windows 8, men har endt opp med å installere Start 8 får å deaktivere det nye designet.

 

Folk er litt vell optimistisk, når det gjelder å skifte til Linux. Har prøvd Ubuntu's 12.10 og 12.04 versjon, begge endt opp med frustrasjon. Også invitert inn på Steam betaen, som fungerer fantastisk godt! Vil tørre å påstå at steam er meir responsivt. Men det er så mye i veien for at Ubuntu skal få ein sjangs, driverstøtte blant anna. Og hvorfor er ikkje TRIM automatisk aktivert ved SSD i systemet? Det er spinnvilt, vi er i 2012.

 

Økonomisk sett, ser eg ingen fremtid for Ubuntu heller. Korleis skal operativsystemer som Ubuntu henge med på teknologiske nyvinninger med minimal inntekt? Vi beveger oss vekk fra tastaturet, sakte men sikkert.

 

Trur Windows kommer til å bli bra til neste år :)

 

Trenger ikke være optimist for å bytte til GNU/Linux - det fungerer bare bedre og bedre. Er vel snart 10 år siden jeg selv gikk bort fra Windows hjemme. Nå er nok mitt tekniske nivå nok litt over middels, så det gjør det jo enklere, men det er ikke umulig for hvermansen å bytte. Ikke at jeg gidder dytte mine preferanser på andre, de som vil bruke Windows/Mac/whatever må gjerne gjøre det for min del.

 

Jeg skjønner jo de som har Windows for å spille på, men selv det poenget holder jo på å forsvinne med Steam og diverse indie produsenter.

 

Problemet til Ubuntu er faktisk at de prøver å henge med på alle mulige nye trender. De distroene som har mest fremgang er de som ikke forandrer allt bare for å forandre noe, og faktisk lar folk få gjøre det de vil (holder en knapp på Mepis selv). Et operativsystem skal knapt nok ofres en tanke i daglig bruk. Og tastaturet kommer nok ikke til å forsvinne med det første. ;)

 

Men jeg tror du får rett med at neste versjon av Windows blir bra. Bedre i alle fall :p

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Nå skriver jeg jo på et norsk forum da, og forventer vel at de som leser dette bor i Norge, og her i Norge er det vel ikke mange som sitter på 10 år gamle pcer. Greit at det finnes noen, men ikke flertallet.

 

Utover usmaklig personkritikk i det innlegget der, vil jeg påpeke at det merkes en viss gjennomført forakt mot fornuftig bruk og gjenbruk av ressurser. Å kjøpe ny hardware bare fordi det er mulig er en ting, men det er flaut når man ikke er i stand til å respektere at noen faktisk utnytter ressursene for hva de er verd.

 

Når et flertall av mennesker først og fremst har behov for en nettleser og ett eller annet som kan erstatte skrivemaskinen deres, og jeg selv som IT-mann og gadgetfreak må si at min 10 år ni år gamle laptop som kjører XP Tablet Edition faktisk er bedre enn min Galaxy Tab på alle oppgaver unntatt å bli løftet, så er det trist når konsument-mantraet faktisk går over i forakt mot de som ikke er klar til å hoppe på.

 

Her merkes det rett og slett det samme kjøpepresset som vi ser hos tenåringsjenter når det kommer til jeans.

 

Jeg kjennes at jeg skammer meg litt på deres vegne. At vi er i Norge betyr ikke at alle skal trenge å kjøpe ny hardware bare fordi det finnes.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo ikke mye tvungen Metro når det finnes så mange tredjepartsprogrammer som fikser akkurat det der. Tar max 3-4 minutter å løse.

 

Og tror nok de har solgt noen oppgraderingslisenser, for 249 kroner, eller 119 for de med nyere pcer er jo virkelig ikke noen upris på Windows.

 

 

Jeg kjennes at jeg skammer meg litt på deres vegne. At vi er i Norge betyr ikke at alle skal trenge å kjøpe ny hardware bare fordi det finnes.

 

Ja vi Norge burde sitte i trehus med fjær og blekk. Utvikling er noe drit. For gudsskyld ikke kjøpe noe som er nytt og være med å drive utviklingen av verden fremover. Er jo nesten rart at du sitter på den nye teknologien som heter Internett. Du må jo tro at den er basert på skrivemaskiner og absolutt ikke er avhengig av ny teknologi. Nei, kom deg over på røyksignaler.

Lenke til kommentar

Jatakk til oppdateringer årlig sier jeg bare, de som ikke ønsker å oppdatere hvert år blir jo uansett ikke tvunget til det.

 

Kanskje ikke den dummeste tankegangen nei. Da får man ihvertfall integrert alle oppdateringer som er gjort siden forrige OS-versjon (omtrent som en Service Pack).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...