Gå til innhold

Elkjøp: Vi skal ikke lure kundene


Anbefalte innlegg

Herregud for en tåpelig sak. Nå har jeg ikke mye til overs for Elkjøp eller andre kjeder, men dette blir for dumt. Sportsbutikker setter da opp prisen på sykler til sykkelsesongen og prisen på ski til skisesongen, uten at noen fremstiller dette som at det er galt. Det er et fritt, konkurranseutsatt marked. Vil man ha priser styrt av myndighetene og planøkonomi så er det et greit politisk standpunkt, men man kan ikke få i både pose og sekk!

<snip>

 

Jeg forstår ikke helt hva du fyrer deg opp etter. Det er ingen som presser Elkjøp til å gjøre noe annet i år - ingen nye lover og regler som sier at de ikke kan sette opp prisen. Som du sier, så er det et konkuranseutsatt marked hvor selgeren må kjempe om kjøperens gunst. Alt som har skjedd er at Elkjøp må endre strategiene sine fra tidligere dersom de ønsker å holde på kundene. De står derimot fritt til å ikke gjøre det.

 

For at det frie markedet skal fungere, så tar man utgangspunkt i at kundene tar veloverveide og informerte valg. I forkant av VGs artikler om denne saken, så kan man trygt si at kundene ikke var informert. VG burde sånn sett berømmes for å bidra til det frie markedets velvære. Forsåvidt også hardware.no som nå minner oss på og holder oss oppdatert på saken.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett lignende tendenser på disse helgetilbudene hos Lefdal og Elkjøp.

Prisen på enkelte varer er gjerne justert opp litt torsdag eller fredag, og satt ned igjen søndagen.

Selv om tilbudsprisen da allikevel kan være bra i forhold til andre butikker, ser det ut som man sparer mye mere enn man egentlig gjør da før-prisen er høyere....

Lenke til kommentar

Det skal være ganske strengt på at priser i butikk og på internett (elkjop.no) skal være samkjørt. Finner du et produkt billigere på internett enn i butikken, får du det til internettprisen.

 

Det kan da være utallige årsaker til at et og samme produkt drastisk endrer pris i løpet av en gitt tidsperiode. "Offisielle" tilbud fra elkjøp, ref. kundeavisen som sendes ut hver eneste uke, lokale kampanjer osv. I tillegg er det ikke tatt for gitt at varens kostpris forblir den samme for hvert eneste parti av samme vare.

 

Sitter litt igjen med inntrykket av at flere her tror alle elektronikkbutikker sitter med fortjeneste langt over ørene på samtlige produkter i sortimentet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såå.. La oss si at et par ski koster 1999,- i sommerferien. Mot vinterhalvåret stiger prisen på akkurat samme par ski til 2999,- pga sesongvare. Om de så setter prisen til 2499,- i desember som et juletilbud, ville du da også reagert på dette? Verdt to års mediaartikler?Priser forøvrig dratt ut av ræva, jeg har aldri kjøpt ski.

Nå er det selvsagt tilbud på ski om våren fordi butikker ønsker å ha minst mulig på lager og heller penger på bok samt at det kommer nye modeller neste år.

Da står det også tibud på store skilt.

Det er også lov å skru opp prisene, det som ikke er lov som i forbudt er å først øke prisen og samtidig gi tilbud ut i fra den nye høye prisen.

tilbud er også tidsbegrenset, du kan ikke ha -30% på en vare i årevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med ski er ganske enkelt: på slutten av skisesongen selger butikker skiene billig fordi de trenger kapital. Dette er en utfordring sportsbransjen har. Sesongen forandrer seg og det koster mye å bestille hele sortimentet til ny sesong. Når høsten kommer igjen ser du ofte billige ski igjen. Dette er ofte ikke ski butikken har sittet med hele sommeren, men partier av fjoråretsmodell som importør/leverandør sitter på. Da kjøper butikken de inn billigere og selger dermed også skiene rimligere. Det fine med dette er at da kan forbrukerene få kjempe gode ski til en redusert pris før jul, som en kickstart på sesongen!

 

Såå.. La oss si at et par ski koster 1999,- i sommerferien. Mot vinterhalvåret stiger prisen på akkurat samme par ski til 2999,- pga sesongvare. Om de så setter prisen til 2499,- i desember som et juletilbud, ville du da også reagert på dette? Verdt to års mediaartikler?

 

Priser forøvrig dratt ut av ræva, jeg har aldri kjøpt ski.

 

Her mangler du helt klart grunnleggende kunnskap om hvordan butikkene opererer, fordi det du sier er helt feil! Jeg jobber i en av de aller mest spesialiserte skibutikkene og kan si at hos oss får du fjorårets ski til 40-50% avslag, har noen ski lenger enn en sesong er det 70-90% utifra modell og skienes egenskaper.

 

Kjøper du "årets ski" er det ikke skiene som stod der sommerhalvåret. Og du lurer på hvorfor folk da betaler det dobbelte for årets modell? Fordi forskjellen innad i skipar er som dag og natt. Samme skimodell og lengde varierer i spenn og egenskaper. Noen ski glir også dårligere, rett og slett! Kjøper man ski rett etter at butikkene har fått inn nytt parti er det lett å finne godskiene.

Kjøper du ski fra et stort parti av fjorårets er det også ofte gode ski. Står det igjen et par gamle ski i en krok, er det ofte en grunn til at de ikke er solgt. Hos oss opplyser vi da om situasjonen og gir de til kunden for 200kr selvom de kostet 5.000 i utgangspunktet.

 

 

Slutt å kom med eksempler som er helt på jordet! Sportsbransjen kan ikke sammenlignes med det denne artikkelen tok for seg.

Endret av EvenAug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sitter litt igjen med inntrykket av at flere her tror alle elektronikkbutikker sitter med fortjeneste langt over ørene på samtlige produkter i sortimentet.

 

Det er dessverre mange som tror det.

Realiteten er jo den at butikkene tjener så lite på hvert enkelt produkt at de er nødt til å ha utrolig mange salg i løpet av året for at de i det hele tatt skal sitte igjen med overskudd.

Lenke til kommentar

Det Elkjøp (og de andre) gjorde var å sette opp prisen, for så å kalle det et tilbud/salg. Når noe er på tilbud/salg skal prisen ned, ikke opp. Dette kan ikke sammenliknes med sesongjustering av prisene som du henviser til. Jeg kan ta et eksempel fra Elkjøp. Jeg kjøpte på sensommeren en gang en vekkeklokke med radio til 199,- (ikke på tilbud/salg). På høsten kom denne på høsttilbud, da hadde prisen økt til 299,-, og når jula kom var den på juletilbud til 399,-. Når noe er på tilbud gir det uttrykk for at prisen er nedsatt, men her var den altså doblet på få måneder.

 

Jonas, det vi gjorde var som VG sin avis viste å justere opp prisene på populære varer de siste ukene før jul, i hensikt å øke inntjeningen vår.

 

Å ha "julesalg" osv var ikke en del av dette her, VG sine oppslag kom rundt 10. desember, lenge før romjul og januarsalg. Det handlet ikke om dette i det hele tatt.

 

Tro meg. Dette husker jeg godt. Var en vond tid. Hilsen en Elkjøp-ansatt som gleder seg til Julehandelen i år :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om grunnen til at prisen går opp i desember er at butikkene vil tjene mest mulig så har det, som så mye annet i markedet, en god effekt på samfunnet. Nemlig at det får folk til å spre handelen mer jevnt utover året. Dette er en bra ting som får samfunnet til å fungere bedre.

 

For de som virkelig verdsetter julehandelen(ikke noe for meg) så må man betale premium. Dette er det spesielt høyere middelklasse som gjør.

 

Det man ikke nevner er at julehandelen gir oss lavere priser resten av året. Igjen dette med balanse i markedet: Det som skjer i praksis er at de rike subsidierer de fattige. Det er dette som er kapitalisme, folkens. Det nytter ikke å se på én prisbevegelse og bruke dette som bevis på at samfunnet er fortapt uten sentralstyring.

Lenke til kommentar

Jonas, det vi gjorde var som VG sin avis viste å justere opp prisene på populære varer de siste ukene før jul, i hensikt å øke inntjeningen vår.

 

Å ha "julesalg" osv var ikke en del av dette her, VG sine oppslag kom rundt 10. desember, lenge før romjul og januarsalg. Det handlet ikke om dette i det hele tatt.

 

Tro meg. Dette husker jeg godt. Var en vond tid. Hilsen en Elkjøp-ansatt som gleder seg til Julehandelen i år :)

Det er du som snakker om romjul og januarsalg. Alle prisene jeg refererte til var i tilbudsaviser før julaften; en på høsten og den siste noen uker før julaften. Om jeg ikke husker feil så var prisen på samme produkt 299,- når salget startet i romjula/på nyåret, så fremdeles lå den høyere enn hva den opprinnelige prisen var et snaut halvår tidligere.
Lenke til kommentar

Det er du som nevner tilbud og salg. Dette er ord som ikke nevnes i avisene vi sender ut, det er svært sjeldent vi har tilbud og salg (da plikter vi å vise til en reell førpris). Og det var ikke at vi satte opp prisen for så å kjøre falske tilbud som var saken VG tok opp, selv om du sikkert opplevde det slik med din klokkeradio :).

 

Å gjøre det du sier og å annonsere med salg/tilbud er nemlig ulovlig, brudd på markedsføringsloven. Dette var ikke noe vg skrev om.

 

Å sette opp prisene når det nærmer seg jul er ikke ulovlig, men ikke noe forbrukerne er glade i å oppleve :). Dette er slik sesongjustering av prisene som andre snakker om. Det var det vi gjorde, og det var det som ble skrevet om i VG.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Dere kaller det tilbudsavis/kampanjeavis, bruker ord som "lave priser" og har en tidsbegrensning på annonserte produkter.

For å sitere deres hjemmeside:

Her finner du alltid siste tilbudsavis av Elkjøp.

Og i avisen:

Kampanje dato-dato
Vi garanterer at du får kjøpt det annonserte produktet i 3 dager, og blir vi ikke utsolgt vil prisene gjelde fra en dato t.o.m. dato.

Så man skal ikke tolke det som et tilbud når dere kaller det tilbudsavis, kampanje og har en begrenset tidsperiode på prisene?

 

Å sette opp prisen før jul for så å senke den igjen og kalle det et tilbud/salg som dere gjør på romjul/nyttårssalget, selv om prisen likevel er høyere enn den opprinnelige prisen, er vel ikke helt i tråd med god forretningsskikk heller.

 

Dere skal ha ros for å ha vært ærlige en gang da. :)

http://www.dinside.no/91686/fantastisk-tilbud-fra-elkjop

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si jeg blir litt irritert av vinklingen på denne saken. Elkjøp er i sin fulle rett til å sette opp prisene hvis de ønsker det innenfor lovens grenser. Er det ingen i journalist-Norge som har hørt om tilbud og etterspørsel?

 

Det er opp til deg som kunde å avgjøre om et konkret produkt er verd utsalgsprisen eller ei, og synes du varen er for dyr er det bare å gå til en konkurrent.

 

Eneste grunnen til at Elkjøp ga seg på dette er på grunn av alt mediehysteriet. Faktum er at dette skjer i omtrent alle andre kjeder også. Forskjellen er at mange av disse tar inn "jule-versjoner" av varer, som de så setter opp prisene på. Kvalitetsmessig er det ingen forskjell.

 

Men folk elsker jo å hate Elkjøp, slik har det alltid vært.

 

Ellers så støtter jeg meg til det Dinsdale sier. Avisene Elkjøp sender ut er ikke tilbudsaviser, navnet på de er formelt sett "kundeavis". Disse er såvidt jeg vet ment å gi kundene et inntrykk av hvilke varer kjeden selger, og til hvilken pris. Ordet tilbud blir vel aldri brukt.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange klager på at det ikke er i mot loven, og det er en sak. Ingen som straffefølger Elkjøp.

 

Men når såpass mange reagerer så er det tydelig at folket, kundene, ikke godkjenner slikt! Elkjøp kan sikkert gjøre veldig mye som er i tråd med loven, men ikke med hva kundene vil. Og det er derfor de har endret praksis, og unnskylder seg slik. De må høre på kundene, ellers mister dem de.

 

Jeg er stor tilhenger av Elkjøp, og handler stort sett det meste elektroniske der (sett at det ikke er mye billigere andre plasser, men da prøver jeg også å få matchende tilbud). Er dog ikke glad i den praksisen de utviste i 2010, selv om det er helt lovlig. Det er noe annet med sesongvarer, enn varer som selges hele året, selv om det selges mer i julestria. Det går mer av alt i juletiden.

Lenke til kommentar

Kjøpte barbermaskin i dag. Glad jeg sjekket prisen først...

 

Det er en manuell jobb å bytte priser vet du ;)

 

Du har samtidig helt rett, sjekk prisen opp mot internett først. Med det sagt har jeg ved flere anledninger sett produkter i butikk til lavere pris enn på internett - og da selvfølgelig fått til laveste prisen.

Lenke til kommentar

At folk mener det er fillesak å klage over svindel forundrer meg. Og hva ellers kaller du det når en vare som kostet en grei sum før jul koster nesten dobbelt ved jul, men er merket som tilbud?

 

Utover det så nevnes konkurranse i markedet. Saken er jo at på den fysiske butikk-fronten eksisterer det jo knapt motstandere i det hele. De fleste store elektronikk-butikkene er jo under samme konsernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jammen, som jeg har flere ganger sagt, denne saken omhandler jo ikke å ha falske tilbud, men at prisene aktivt ble satt opp siste ukene før jul - uansett om det var vist i vår kundeavis eller ei... :S.

 

Og varene i våre annonser er ikke merket som tilbud :(.

 

Kjære Drunkenvalley, dette er ikke vondt ment mot deg. Det er bare et lite hjertesukk...

Lenke til kommentar
Det Elkjøp (og de andre) gjorde var å sette opp prisen, for så å kalle det et tilbud/salg. Når noe er på tilbud/salg skal prisen ned, ikke opp. Dette kan ikke sammenliknes med sesongjustering av prisene som du henviser til. Jeg kan ta et eksempel fra Elkjøp. Jeg kjøpte på sensommeren en gang en vekkeklokke med radio til 199,- (ikke på tilbud/salg). På høsten kom denne på høsttilbud, da hadde prisen økt til 299,-, og når jula kom var den på juletilbud til 399,-. Når noe er på tilbud gir det uttrykk for at prisen er nedsatt, men her var den altså doblet på få måneder.
Jonas, det vi gjorde var som VG sin avis viste å justere opp prisene på populære varer de siste ukene før jul, i hensikt å øke inntjeningen vår.Å ha "julesalg" osv var ikke en del av dette her, VG sine oppslag kom rundt 10. desember, lenge før romjul og januarsalg. Det handlet ikke om dette i det hele tatt.Tro meg. Dette husker jeg godt. Var en vond tid. Hilsen en Elkjøp-ansatt som gleder seg til Julehandelen i år :)

 

Du har for å være helt ærlig ikke lov til og uttale deg som Elkjøp-ansatt på offentlig forum, eller?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...