Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Leflus skrev (Akkurat nå):

Det var en dramatisk forskjell mellom PS4 og Xbox One. 1.8TF VS 1.23TF. Ikke bare var GPU-en vesentlig sterkere, PS4 hadde også mye bedre RAM. Dette var noe som ble påpekt nesten overalt i media også.

Maskinvaren må også sees i sammenheng med prisen. At PS4 var sterkere og kostet mindre (da Xbox One fortsatt inkluderte Kinect) gjorde det ikke enklere for XBO.  

Var virkelig ikke klar over at forskjellene var såpass store i tall, men jeg husker godt grafikksammenligningene som vi satt og diskuterte i starten. Der var forskjellene til stede, men man måtte liksom se de side om side for å spotte forskjellene. Tingen er at den diskusjonen dabber fort av. Det er liksom de 3-4 første multiplattform storspillene som får noe særlig oppmerksomhet rundt det og så stopper det egentlig der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (2 minutter siden):

Prisene på Playstation Store er som oftest mye høyere enn på Xbox Store, pluss at utvalget av keys på nettet til småpenger er mye større for Xbox. (Lovligheten rundt det kan dog diskuteres)

Jeg har begge konsollene og er til tider sjokkert over hva Sony skal ha for spill til tider på storen sin.

Ah, ja, akkurat PS Store prisene er latterlig høye. Det irriterer meg grovt.

Lenke til kommentar
Leflus skrev (2 timer siden):

Ikke alltid. Mye av PS4 sin suksess er tuftet på disse tre punktene:
-Rå maskinkraft 
-Rimelig pris
-God markedsføring (Ingen elendig DRM, spillfokusert)

...men det må sies å ha vært et særtilfelle. Jeg tror ikke vi kommer til å se så dramatiske forskjeller mellom Sony og MS sine konsoller igjen med det første.

Nå er det også sånn at hvis man først og fremst er opptatt av ytelse så er PC det åpenbare valget. Jeg tenker at hvis man først kjøper en konsoll så har man i utgangspunktet nedprioritert ytelse.

Lenke til kommentar
vidor skrev (6 timer siden):

Microsoft prøvde å stappe inn for mange åpenbare corporate-interesser i første One. De har lært å bli mer subtile der og vinkle ting mer mot kundene ved å forstå bedre hva de vil ha.

I tillegg var fokuset mer på TV-innhold og lite om spillene. Noe som ga mye avsmak hos de som vil ha en konsoll å spille på. Det har jo virkelig snudd med Phil Spencer ved roret og det er tydelig et større spillfokus de har vist med Xbox Series X og Xbox Game Pass etc. Jeg er fortsatt litt overrasket over valget de tok å lansere alle eksklusive spill til både Xbox og Windows (ikke at jeg fra et forbrukerståsted syns det er en dum greie, tvert imot).

Når det gjelder ren maskinkraft så står de nok mer likt nå den kommende generasjonen enn de gjorde med PS4 og Xbox One. Jeg er dog spent på om SSD'en til PS5 vil gi en edge i det lange løpet. Akkurat i starten så tror jeg nok ytelsen på de to maskinene vil være svært likt frem til utviklerne kan å utnytte den økte båndbredden SSD'en i PS5 gir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Problemet med SSD løsningen til PS5 er at det ikke er råd å få tak NVMe disker med den ytelsen pdd. 

Så på papiret så virker Xbox sin løsning bedre ut, men så har man spørsmål om hva prisen blir og så har de tilsynelatende monopol på enhetene og kan styre prisen deretter. 

På sikt så vil nok PS sitt alternativ svare seg, avhengig av når PC alternativene blir kjappere. I verste fall så går PC utviklingen over til noe som ikke er kompatibelt med PS. 

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (11 minutter siden):

Problemet med SSD løsningen til PS5 er at det ikke er råd å få tak NVMe disker med den ytelsen pdd. 

Så på papiret så virker Xbox sin løsning bedre ut, men så har man spørsmål om hva prisen blir og så har de tilsynelatende monopol på enhetene og kan styre prisen deretter. 

På sikt så vil nok PS sitt alternativ svare seg, avhengig av når PC alternativene blir kjappere. I verste fall så går PC utviklingen over til noe som ikke er kompatibelt med PS. 

Vil nok tro M2-standarden blir stående greit i god tid fremover. Men at det vil komme nye revisjoner av det er vel å forvente. Jeg la merke til at Microsoft sin løsning hadde "Seagate" printa på seg. Jeg håper dette er noe kanskje andre produsenter (Samsung, Western Digital, Crucial etc. etc.) kanskje kan få lov til å produsere også (western digital har vel hatt både Playstation og Microsoft-brandede eksterne disker tidligere) disse og kanskje få litt konkurranse.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Spartapus said:

Nå er det også sånn at hvis man først og fremst er opptatt av ytelse så er PC det åpenbare valget. Jeg tenker at hvis man først kjøper en konsoll så har man i utgangspunktet nedprioritert ytelse.

Greia med konsoll er vel mye enkelhet og optimalisering som en temmelig ren spillmaskin. Du vet at det ikke blir noe driverproblemer. At alt funker og at du får brukt maskinen når du har tid til overs. For mange har det en verdi. Du får også spill som er optimalisert til konsollen iom at alle får den samme opplevelsen (for konsolltypen) noe som gjør at utviklerene har en ensartet optimaliseringsprosess som igjen gagner alle brukerene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
XtaZ skrev (12 minutter siden):

Ut i fra det jeg har fått med meg så er Velocity arkitekturen Series X har det samme som dette SSD opplegget til PS5 alle prater om, så det er ikke noe unikt til PS5

https://news.xbox.com/en-us/2020/03/16/xbox-series-x-glossary/

Hva mener du? 

Edit: Prinsippene om å komprimere og dekomprimere er ikke unikt for noen. Men PS5 sin løsning er bedre og raskere på akkurat det.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er ikke mulig å få tak i PS5 heller pdd.

Spørsmålet vil vel være om det er tilgjengelig fra dag 1 på PS5. Noe jeg tror det vil være. Uansett vil det være det med Xbox sin løsning mtp. de har laget egne ekspansjonskort for dem som trenger det.

Syns fortsatt at både Series X og PS5 har for lite lagring mtp. dagens spill sin størrelse. Hadde håpet på 2TB, men forstår jo at det ville ha dratt prisen betydelig opp.... Syns fortsatt vi står litt i ro når neste generasjon har lik lagringskapasitet som forrige gen (Xbox Series X) og mindre lagringskapasitet (PS5). (Er forøvrig ikke fullstendig krise for min del da jeg har fiber, men tenker for dem som ikke har det og må hyppigere slette spill for så å legge inn nye (og med de patchene som er i dag) så vil ting bli ikke fullt så enkelt for dem)

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet vil vel være om det er tilgjengelig fra dag 1 på PS5. Noe jeg tror det vil være.

Jeg tror faktisk ikke det. De indikerte faktisk selv at de ikke klarer å ha listen med godkjente devices til dag 1, men «shortly after» eller hva de sa for noe. Helt uaktuelt for meg uansett å kjøpe ved launch. Prisene vil synke drastisk det første/de to første årene. Og jeg har ikke tenkt å fylle den opp på dag 1 uansett.

CaZpeR skrev (2 minutter siden):

Syns fortsatt at både Series X og PS5 har for lite lagring mtp. dagens spill sin størrelse. Hadde håpet på 2TB, men forstår jo at det ville ha dratt prisen betydelig opp....

Jeg synes også rundt 1TB er litt lite, men synes allikevel det er riktig beslutning. 2TB ville fort betydd 1000+ kroner dyrere konsoll, kanskje enda mer? Jeg er bare veldig happy for at begge tilbyr å utvide i etterkant.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Jeg synes også rundt 1TB er litt lite, men synes allikevel det er riktig beslutning. 2TB ville fort betydd 1000+ kroner dyrere konsoll, kanskje enda mer? Jeg er bare veldig happy for at begge tilbyr å utvide i etterkant.

Enig. Er en god mellomvei. SSD i disse hastighetene ligger jo fort på mellom kr. 2000,- og kr. 3000,- bare for 1TB på PC (tenker da på PCIe gen4).

Lenke til kommentar

Burde det ikke egentlig holde for de fleste med rundt 10 spill installert? Spillene idag ligger vel på 30-70GB pr stk, så med 825GB tilgjengelig blir det fort plass til 10 spill. Kanskje litt færre spill hvis størrelsene øker pga. bedre textures og slikt. 

Jeg spiller sjelden mer enn ett spill av gangen, og kunne med fordel slettet litt iblant. Bare tull å ha Uncharted4 liggende der, ubrukt siste to årene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
newman221 skrev (5 minutter siden):

Burde det ikke egentlig holde for de fleste med rundt 10 spill installert? Spillene idag ligger vel på 30-70GB pr stk, så med 825GB tilgjengelig blir det fort plass til 10 spill. Kanskje litt færre spill hvis størrelsene øker pga. bedre textures og slikt. 

Jeg spiller sjelden mer enn ett spill av gangen, og kunne med fordel slettet litt iblant. Bare tull å ha Uncharted4 liggende der, ubrukt siste to årene...

Jeg veksler mellom flere spill så for min del så har jeg utvidet lagringen på både Xbox One X og PS4 Pro. Det vil nok ikke holde til 10 spill engang da operativsystemet vil ta sin del av kaka (PS4 Pro sin OS tar vel 93GB). Mens de største spillene jeg har installert ligger på følgende størrelser:

Modern Warfare: 107GB
Red Dead Redemption 2: 105GB
Black Ops 3: 101GB

Og jeg tenker at jo mer avansert spillene blir fremover i den nye generasjonen så tror jeg ikke det vil bli noe mindre enn 30-70GB per stk. Mens de største spillene vil vel kunne bli større enn dette også.

Lenke til kommentar
newman221 skrev (6 minutter siden):

Burde det ikke egentlig holde for de fleste med rundt 10 spill installert? Spillene idag ligger vel på 30-70GB pr stk, så med 825GB tilgjengelig blir det fort plass til 10 spill. Kanskje litt færre spill hvis størrelsene øker pga. bedre textures og slikt. 

Spørs hva du mener med de fleste. Hvis jeg husker rett så har PS4 solgt rett i underkant av 10 spill per konsoll, så det er nok mange som har lyst å utvide lagringsplassen etterhvert.

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (1 minutt siden):

Og jeg tenker at jo mer avansert spillene blir fremover i den nye generasjonen så tror jeg ikke det vil bli noe mindre enn 30-70GB per stk. Mens de største spillene vil vel kunne bli større enn dette også.

Det blir interessant å se. Foreløpig ligger veldig mye dobbelt opp pga snurredisk-flaskehalsen.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Det blir interessant å se. Foreløpig ligger veldig mye dobbelt opp pga snurredisk-flaskehalsen.

Absolutt! Det ble vel også nevnt i PS5-briefen også. Så det kan hjelpe på filstørrelsen. Ser også for meg at komprimering kan bidra her og. Så skal ikke være for kritisk så tidlig ? 

Jeg er spent på hvordan boksen fysisk blir seende ut. Foreløpig passer Xbox Series X fint inn i setupen min. Håper PS5 får et litt mer "diskret" design enn disse utvikler-settene vi har sett til nå.

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (3 minutter siden):

Jeg er spent på hvordan boksen fysisk blir seende ut. Foreløpig passer Xbox Series X fint inn i setupen min. Håper PS5 får et litt mer "diskret" design enn disse utvikler-settene vi har sett til nå.

Jeg liker godt designet til Series X. I TV-benken min er det bredden som er problemet for få plass til alt, så liker bedre den utformingen enn den brede og lave utformingen til tidligere generasjoner. For tiden står PS3-en min oppå 4-ern. Dev-kitet er det ikke vits å se på en gang. Sånn ser PS4 dev-kit ut:

db8equ2n86s31.jpg

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...