Gå til innhold

Anmeldelse: Rocksmith (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5 295 for en gitar, for en som aldri har spilt før?

 

Nei, kjøp Bundlen til 1300 fra 4sound. Da får du gitar, spillet og kabelen i ett. Så kan man heller vurdere etter noen måneder/år om man vil bruke mer penger på gitar.

Gitaren er uansett mer enn god nok for nybegynnere.

For mange er det nok ikke så svart/hvitt. Det er fristende å bruke lite penger på gitaren fordi man "bare er nybegynner", og lyden er strengt tatt ikke alltid så viktig når man bare vil lære seg å spille. Men husk at de fleste som er interessert i Rocksmith er det for å lære å spille gitar, spesielt siden det er ganske kjedelige saker som spill. Dette er ikke Guitar Hero eller Rockband med ekte gitar, om noen skulle tro det. Skjermbilder minner mye om d et, ja, men selve opplevelsen går mye mer ut på å lære å spille gitar.

 

Problemet er da om man vil bruke mye eller lite på gitaren. Bruker man mye sitter man med en dyr gitar man strengt tatt ikke har bruk for, så man kunne fint brukt mindre og fått samme opplevelsen. Men samdig må man huske at det er fort å lære seg noe, og det tar ikke lang tid før man blir god nok til å angre over at man bare kjøpte en billig gitar. La man i noen hundrelapper mer kunne man fått en mye bedre gitar, og opplevelsen ville blitt noe helt annet og mye bedre. Derfor anbefaler jeg å ikke gå for de aller billigste gitarene, men heller legge litt i det. Har dog ikke testet gitaren som kommer sammen med spillet, men av erfaring vet jeg at ting som følger med svært sjelden har bra kvalitet.

 

Tenk selv: Spillet koster rundt 400 - 500,- eller der omkring. Om du i tillegg får med kabel kan du nok legge til en hundrelapp eller to, avhengig hvor du kjøper den (om du kjøper seperat). Hele greia uten gitar vil da havne på seks, syv hundre, eller der omkring. Om vi sier seks hundre vil de resterende syv hundre dekke gitaren, og hvor bra gitar får du for den prisen? Nei, kjøp heller spillet seperat (du får med kabel uansett) og kjøp en bra gitar til rundt to tusen. Det høres dyrt ut, men tro meg, det tar ikke lang tid før du skjønner at det var verdt det. :)

Lenke til kommentar

Hvor god gitar får man for prisen? Tja:

Ultimate-guitar - reviews

Overall rating: 8.2

Reviewer rating: 8.3

Users rating: 8.1

Votes: 883

 

Gjevnt over får gitaren ganske gode skussmål, så spørsmålet man må stille seg er følgende: Hvor mye bedre spilleopplevelse får du, med en gitar til 5-10 ganger prisen?

 

Som du selv sier, gitaren dekker de resterende 700 kronene. Du får veldig mye gitar, for en slik liten sum, og det skal godt gjøres å være misfornøyd med resultatet.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Det er fort gjort å lære seg det grunnleggende i for eksempel en intro, og strengt tatt blir det ofte unødvendig komplisert å slå på Rocksmith bare for å terpe litt på det. Da er det ofte bedre å bare sette seg ned med gitaren, men det igjen gjør at lyden fra gitaren blir langt mer fremtredende. Logisk nok siden det er den eneste lyden. Da holder det ikke lenge med en lavprisgitar. ;)

Lenke til kommentar

For å lage eit lite reknestykke av det.

 

Eg vil heller bruke tusenlappen på ein billig gitar i starten og risikere at eg kastar vekk 1300 kroner på eit spel enn å bruke 5000 på ein dyr gitar og risikere at eg går lei. No er ikkje eg veldig kjend med gitarmarknaden på Finn, men om du tapar 2000 så er det eit større tap enn 1000. Går eg lei kan eg kanskje selje billiggitaren på Finn og få igjen ein 500-lapp.

 

At nokon kjøper Rocksmith betyr ikkje at vedkomande blir gitarfrelst og er garantert å drive med det i lang tid framover. I så fall kunne ein jo like greit kjøpt ein gitar til 10-20k med ein gong.

Som med alle andre hobbyar eg aldri har prøvd før er eg skeptisk til å investere så alt for mykje i starten, før eg i det heile tatt veit om det er noko moro.

 

Blir litt som å kjøpe ein sykkel til 5k for å lære seg å sykle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Blir litt som å kjøpe ein sykkel til 5k for å lære seg å sykle.
Når du skal lære deg å sykle er det mange ting du bør tenke på. Den være lett å sykle på, behagelig, i god stand (bremser må for eksempel ikke slutte å fungere) og så videre. Også her er det bedre å legge litt i det enn å kjøpe det første og beste vraket du får tak i. Det gjelder egentlig alt mulig. Trenger du ny TV? Holder det med en billig TV der fargene lett glir ut, eller vil du bruke litt ekstra for å få bra bilde? Hvilken bil kjøper du? En billig bruktbil som trenger reparasjon hver fjortende dag, eller en litt dyrere som holder i månedsvis? Det billigste er aldri det beste, og sjelden like bra.

 

Det betyr derimot ikke at jeg sier dere bør kjøpe gitar til flere tusen for å teste Rocksmith. Den jeg linket til koster kr 1300,- på tilbud. Den er mer enn bra nok, og burde ikke være for dyr. :)

Lenke til kommentar

Hvis du seriøst har lyst til å spille gitar, og har mulighet til å spare deg opp så vil jeg seriøst anbefale "PRS SE" gitarer. Eksempelvis PRS Tremonti SE (link: http://www.sound1.co...Produkt_ID=2206). Jeg har hatt den i snart 7 år nå, og jeg kommer ALDRI til å selge den. Du skal lete lenge etter mer gitar for pengene enn dette, og etter min erfaring, noe av det bedre som finnes til under 10 lapper.

 

Det frister kanskje å bare kjøpe en billig gitar i starten for å se om dette er noe, men hvis du er litt sånn som meg, så ødelegger dårlig utstyr veldig for opplevelsen. Så mitt tips er at hvis el-gitar er noe du virkelig vil begynne med, spar litt ekstra og gå for en PRS gitar.

 

*sqaawk*

 

Rocksmith har gjort at min GAS har blusset opp igjen, og så kommer du her og linker PRS gitar til en overkommelig pris? Det er urettferdig… :(

Lenke til kommentar

Eg trur det luraste er å kombinere Rocksmith med ordinær opplæring, enten gjennom Youtube, gitartimar eller liknande.

På Youtube synest eg JustinSandercoe har gode videoar.

 

Då vil du få inn ein del praktiske ting som er veldig greit å lære på eit tidleg stadium. Eg veit ikkje kor godt Rocksmith går gjennom akkordar og den slags, men eg har i alle fall godt utbyte av videoane til Justin.

Lenke til kommentar
Følger det med jack-usb-kabel når man kjøper PC-utgaven ?
Jepp.For dere som ikke har gitar, så vil jeg anbefale å bestille denne pakken her fra 4sound.no. Da får du denne gitaren her:big_310885.jpgHar brukt den i flere dager, og jeg har ikke så mye å klage over. Gitaren føles solid ut, og etter reviews jeg har sett på nettet, er det ikke noe galt med den som nybegynnergitar.*edit*Gitarstropp og plekter følger ikke med.

 

kan nok trygt kjøpe den pakken ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...