Gå til innhold

Utviklere har fått PS4-maskinvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Valve kan komme årlig med ny boks med ny hardware slik man oppgraderer pc-en og dermed er grunnlaget for Xbox og PS borte. Omtrent slik Apple gjør med sine produkter.
Det blir alt for dyrt, og et fåtall kommer til å kjøpe ny konsoll/maskinvare hvert år.
Nei. Det blir ikke for dyrt: Ingen oppgradere Ipad-en sin hvert år eller halvår heller.Poenget er at alle spill blir tilbakekompatiblelt:-Spillene finner automatisk hvilken hardware du har og justerer seg etter det.-Om du har 3 år gammel valvebox og naboen 1 år betyr ikke noe. Begge kan kjøre spillet, men med litt forskjellig grafikk. Hva du ønsker blir et prioriteringsspørsmål.-valveboxen burde være åpen arkitektur. 100-vis av hardwareprodusenter kan hive seg på. Prisen på hardware går ned. Valve som tjener på software burde ikke bry seg.. -Spillene du har på pc har du også på konsoll! Sparer penger!

 

Med andre ord en vanlig PC altså...

 

 

korrekt, men du får pc-en i konsollform under tv-en. Det spennende blir kommende år. Jeg spår at enten kjøper microsoft eller sony opp valve, eller så vil en av de inngå et nært samarbeide med hverandre. som f.eks steam (portal 2) PS3 samarbeidet.

 

Skal ikke kapre denne tråden lengre.

 

Gleder meg til ps4 og kommer nok til å kjøpe den også. Håper bare de smekker nok minne i den.

Lenke til kommentar

Med andre ord en vanlig PC altså...

Bare at det er garrantert at den kjører spillene fra Valve. Kjenner ikke alle detaljene rundt dette, men målet til Valve er vel at Steam-spill skal kunne spilles på disse maskinene.

 

Poenget her er altså at folk ikke trenger å kunne noe om PC, ei heller fortvilende spør på forumet om "denne PC-en takler det spillet". Det blir litt som en konsoll, på det punktet.

 

Har jeg sagt noe feil her, venligst rett på meg noen.

 

 

 

Playstation 2 hadde 36 gigabyte RAM, Playstation 3 hadde 512. ca 14 ganger større.

Xbox hadde 64, PS3 hadde 512, 8 ganger økning.

Tror devkittet er falskt, som vanlig.

Jeg tror du blander litt "gigaer" og "megaer" her. :p

 

 

PS2 har 32 MB RAM mens PS3 har 256 MB RAM (systemminne, 512 MB inkludert VRAM).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Playstation 2 hadde 36 gigabyte RAM, Playstation 3 hadde 512. ca 14 ganger større.

Xbox hadde 64, PS3 hadde 512, 8 ganger økning.

Tror devkittet er falskt, som vanlig.

 

Du blander ikke GB og MB her nå? Uansett så er AMD A10 APU ikke voldsomt imponerende, det vil vell da si HD 7660D skjermkort, noe tilsvarende et AMD Radeon HD 7750 skjermkort i ytelse?

 

Det er jo ikke akkurat allverden, men det finnes vell grenser på hva de kan putte i disse kompakte konsollkabinettene osv.. Det å gå fra en skikkelig Power-PC CPU over til AMD A10 er jo som å gå baklengs, men Sony har vell endelig innsett at CPU ytelse ikke har så alt for mye å si i en spillkonsoll og at det å holde seg til vanlig X86-arkitektur gjør det langt lettere for utviklere.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig det smarteste å holde seg til X86-arkitektur, ja. Men bakoverkompatibelheten går jo i vasken nå, igjen... Det irriterer meg grenseløst! Og selv om de kan, så gir de oss ikke den gleden. De skal suge mest mulig penger ut av folk! Tror de... Jeg tror ihvertfall at de taper mye indirekte penger på den strategien. Jeg husker tilbake fra PS2-tiden. Noe av det mest populære med maskinen var at den kunne spille PS1-spill! Det var en kjempegrunn til å kjøpe PS2!

 

PS2 er og forblir en av de beste konsollene som er laget etter min mening. Ikke PS3, og mest sannsynlig ikke PS4. Konsoller er ikke lenger det det var.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

En helt sinnsyk økning i mengden ram. Fra 512mb til 8gb = 16x økning. 16gb ram vil være en 32x økning. Da blir det plutselig plass til høyoppløselige textures og spill som TSW kan pluselig kjøres på konsoll.

Jeg blir veldig overrasket om mer enn 4GB RAM blir aktuelt. Det er rett og slett ikke hensiktsmessig med mer.

 

Som sagt er det alltid en del mere i dev-kits. 4gb høres dog ut som ett godt estimat.

Lenke til kommentar

Nå er det vel også ganske vanlig at slike utvikler sett inneholder en god den mere internminne for utvikleren sin del, så tviler på den endelige utgaven kommer med 16 GB :p

 

Uansett på tide det begynner å skje noe på denne fronten også!

Tja, egentlig burde det bli et enda større sprang denne gangen, med tanke på at dagens generasjon har vart så lenge, og at konkurransen er mye hardere med tablets og mobiltelefoner. Men det er kanskje slik at utviklingen ikke har vært like eksplosiv, også er selvsagt økonomien mye dårligere i store deler av verden. Likevel synd at gamle X360 spill fra 2005 holder seg så godt som de gjør i dag.
Lenke til kommentar

Altså, gamle rykter skal jo ha det til at PS4 skulle ta i bruk minnesokler, dvs. utbyttbare moduler slik vi kjenner fra PC-verdenen. Dermed kan du forhåpentligvis øke mengden RAM. Høyere hastighetsmerking på RAM-modul vil ikke utgjøre noe forskjell dog, siden dette ikke er styrt av modulene, men hovedkortet.

 

DDR4 er nok heller ikke utvilsomt.

 

Det ideelle hadde jo vært hvis de la opp til at folk kunne bruke litt mer penger på maskinen ved å oppgradere litt maskinvare. Det er heller ikke noe problem i praksis. En tilgjengelig BIOS hadde vært topp! Jeg tviler, men det er lov å håpe at man på en måte kan få tilgang til litt BIOS-innstillinger.

 

 

Ut over det håper jeg på DisplayPort! Synes det er latterlig at det ikke er mer i bruk idag, spesielt på TV-er. Det er absolutt ingen grunn til å ikke inkludere dette! Ikke en eneste!

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig det smarteste å holde seg til X86-arkitektur, ja. Men bakoverkompatibelheten går jo i vasken nå, igjen...

 

Det er det som er så moro med rapportinger av devkits, vi har flere alternativer:

-Falsk informasjon(det er ikke en APU, det er MCM)

-Falsk devkit

-Enda mer falsk informasjon(det er en APU, men ikke en x86 APU)

-Lekkasjen er faktisk informasjon, men for vag, og pressen tolker den til et full retardet nivå

Endret av del_diablo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det som er så moro med rapportinger av delkits, vi har flere alternativer:

-Falsk informasjon(det er ikke en APU, det er MCM)

-Falsk devkit

-Enda mer falsk informasjon(det er en APU, men ikke en x86 APU)

-Lekkasjen er faktisk informasjon, men for vag, og pressen tolker den til et full retardet nivå

Joda, alt vi kan gjøre er å spekulere. ;) Men er litt morro det også, så lenge man ikke tar det for langt og høyt.
Lenke til kommentar
Valve kan komme årlig med ny boks med ny hardware slik man oppgraderer pc-en og dermed er grunnlaget for Xbox og PS borte. Omtrent slik Apple gjør med sine produkter.
Det blir alt for dyrt, og et fåtall kommer til å kjøpe ny konsoll/maskinvare hvert år.
Nei. Det blir ikke for dyrt: Ingen oppgradere Ipad-en sin hvert år eller halvår heller.Poenget er at alle spill blir tilbakekompatiblelt:-Spillene finner automatisk hvilken hardware du har og justerer seg etter det.-Om du har 3 år gammel valvebox og naboen 1 år betyr ikke noe. Begge kan kjøre spillet, men med litt forskjellig grafikk. Hva du ønsker blir et prioriteringsspørsmål.-valveboxen burde være åpen arkitektur. 100-vis av hardwareprodusenter kan hive seg på. Prisen på hardware går ned. Valve som tjener på software burde ikke bry seg.. -Spillene du har på pc har du også på konsoll! Sparer penger!

 

Med andre ord en vanlig PC altså...

 

 

korrekt, men du får pc-en i konsollform under tv-en. Det spennende blir kommende år. Jeg spår at enten kjøper microsoft eller sony opp valve, eller så vil en av de inngå et nært samarbeide med hverandre. som f.eks steam (portal 2) PS3 samarbeidet.

 

Skal ikke kapre denne tråden lengre.

 

Gleder meg til ps4 og kommer nok til å kjøpe den også. Håper bare de smekker nok minne i den.

Hva mener du PC i konsolform? Er det snakk om fysisk størrelse?
Lenke til kommentar
Playstation 2 hadde 36 gigabyte RAM, Playstation 3 hadde 512. ca 14 ganger større.Xbox hadde 64, PS3 hadde 512, 8 ganger økning.Tror devkittet er falskt, som vanlig.
Du blander ikke GB og MB her nå? Uansett så er AMD A10 APU ikke voldsomt imponerende, det vil vell da si HD 7660D skjermkort, noe tilsvarende et AMD Radeon HD 7750 skjermkort i ytelse?Det er jo ikke akkurat allverden, men det finnes vell grenser på hva de kan putte i disse kompakte konsollkabinettene osv.. Det å gå fra en skikkelig Power-PC CPU over til AMD A10 er jo som å gå baklengs, men Sony har vell endelig innsett at CPU ytelse ikke har så alt for mye å si i en spillkonsoll og at det å holde seg til vanlig X86-arkitektur gjør det langt lettere for utviklere.

Tilsvarer HD 7660D HD 7750? da var den bedre en jeg trodde?

 

Når det gjelder Cell så hadde den en cpu kjerne samt 7 småkjerner. Dette gjorde den vanskelig å utvikle for og vanskeligere å porte til.

Men xbox med sin 3 kjernes powerpc har aldri hatt cpu problemer.

 

Hovedfordelen med x86 er pris, en annen cpu med innebygget skjermkort måtte spesial designes for ps4. Denne vil også amd bruke i pcer så de har egeninteresse av å krympe den osv.

Og ja ingen kan komme å si at den er vanskelig å utvikle for :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Valve kan komme årlig med ny boks med ny hardware slik man oppgraderer pc-en og dermed er grunnlaget for Xbox og PS borte. Omtrent slik Apple gjør med sine produkter.
Det blir alt for dyrt, og et fåtall kommer til å kjøpe ny konsoll/maskinvare hvert år.
Nei. Det blir ikke for dyrt: Ingen oppgradere Ipad-en sin hvert år eller halvår heller.Poenget er at alle spill blir tilbakekompatiblelt:-Spillene finner automatisk hvilken hardware du har og justerer seg etter det.-Om du har 3 år gammel valvebox og naboen 1 år betyr ikke noe. Begge kan kjøre spillet, men med litt forskjellig grafikk. Hva du ønsker blir et prioriteringsspørsmål.-valveboxen burde være åpen arkitektur. 100-vis av hardwareprodusenter kan hive seg på. Prisen på hardware går ned. Valve som tjener på software burde ikke bry seg.. -Spillene du har på pc har du også på konsoll! Sparer penger!

 

Med andre ord en vanlig PC altså...

 

 

korrekt, men du får pc-en i konsollform under tv-en. Det spennende blir kommende år. Jeg spår at enten kjøper microsoft eller sony opp valve, eller så vil en av de inngå et nært samarbeide med hverandre. som f.eks steam (portal 2) PS3 samarbeidet.

 

Skal ikke kapre denne tråden lengre.

 

Gleder meg til ps4 og kommer nok til å kjøpe den også. Håper bare de smekker nok minne i den.

Hva mener du PC i konsolform? Er det snakk om fysisk størrelse?

 

jepp, fysisk størrelse og kabinettform. Xbox var strengt tatt en pc i fåreklær.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er på tide å få solgt min gamle 60gb versjon i det store klumpete designet. Den er vel fortsatt verdt noen få kroner, men den stuper vel som en stein når en lanseringsdato for PS4 kommer på plass.

 

PS4 blir sikkert dritfet, samme med neste Xbox. KonsollHW er ikke direkte sammenlignbart med PC-komponenter, så jeg er ikke bekymret over hverken mengde ram eller andre ting.

Lenke til kommentar

KonsollHW er ikke direkte sammenlignbart med PC-komponenter, så jeg er ikke bekymret over hverken mengde ram eller andre ting.

Nja, på en måte, på en måte ikke. Hovedforskjellen er bare at hver GHz dytter ut mer grafikk etc. på konsoll i forhold til på PC.

 

Men, du kan fortsatt ikke bekjempe fysikkens lover med en konsoll. Det er derfor vi nå ser PS3 begynne å gå ut på dato. I PC-verdenen er den allerede gått ut, det er ikke et ukjent faktum at du får mer grafikk på PC, selv om det er mindre optimalisert.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Valve kan komme årlig med ny boks med ny hardware slik man oppgraderer pc-en og dermed er grunnlaget for Xbox og PS borte. Omtrent slik Apple gjør med sine produkter.
Det blir alt for dyrt, og et fåtall kommer til å kjøpe ny konsoll/maskinvare hvert år.
Nei. Det blir ikke for dyrt: Ingen oppgradere Ipad-en sin hvert år eller halvår heller.Poenget er at alle spill blir tilbakekompatiblelt:-Spillene finner automatisk hvilken hardware du har og justerer seg etter det.-Om du har 3 år gammel valvebox og naboen 1 år betyr ikke noe. Begge kan kjøre spillet, men med litt forskjellig grafikk. Hva du ønsker blir et prioriteringsspørsmål.-valveboxen burde være åpen arkitektur. 100-vis av hardwareprodusenter kan hive seg på. Prisen på hardware går ned. Valve som tjener på software burde ikke bry seg.. -Spillene du har på pc har du også på konsoll! Sparer penger!

 

Med andre ord en vanlig PC altså...

 

 

korrekt, men du får pc-en i konsollform under tv-en. Det spennende blir kommende år. Jeg spår at enten kjøper microsoft eller sony opp valve, eller så vil en av de inngå et nært samarbeide med hverandre. som f.eks steam (portal 2) PS3 samarbeidet.

 

Skal ikke kapre denne tråden lengre.

 

Gleder meg til ps4 og kommer nok til å kjøpe den også. Håper bare de smekker nok minne i den.

Hva mener du PC i konsolform? Er det snakk om fysisk størrelse?

 

jepp, fysisk størrelse og kabinettform. Xbox var strengt tatt en pc i fåreklær.

Vel det finnes allerede PC-kabinetter som du kan plassere rett i stuemiljøet. Og i disse kabinettene kan du faktisk plassere topp CPU og GPU og alt det gode du forbinder med gaming-pc

Lenke til kommentar

Nå er det vel også ganske vanlig at slike utvikler sett inneholder en god den mere internminne for utvikleren sin del, så tviler på den endelige utgaven kommer med 16 GB :p

 

Uansett på tide det begynner å skje noe på denne fronten også!

Tja, egentlig burde det bli et enda større sprang denne gangen, med tanke på at dagens generasjon har vart så lenge, og at konkurransen er mye hardere med tablets og mobiltelefoner. Men det er kanskje slik at utviklingen ikke har vært like eksplosiv, også er selvsagt økonomien mye dårligere i store deler av verden. Likevel synd at gamle X360 spill fra 2005 holder seg så godt som de gjør i dag.

 

Du er helt klart inne på noe. Men jeg tenker også litt i de baner av at Nintendo har hatt stor suksess med svakere hardware, noe vi igjen ser på Wii U satsingen Nå vet jo ikke jeg om Wii U blir en stor suksess på lik linje med Wii (noe som også er litt optimistisk? ). Om Sony og MS i denne omgang velger å kutte kostnader på hw-fronten og begir seg ut på enda mere bevegelses hysteri og gimmicker i håp om å spise opp en del av kundemassene til Nintendo, det vil jo vise seg etterhvert som håndfaste fakta kommer på bordet.

Lenke til kommentar

Vel det finnes allerede PC-kabinetter som du kan plassere rett i stuemiljøet. Og i disse kabinettene kan du faktisk plassere topp CPU og GPU og alt det gode du forbinder med gaming-pc

Men det er ingen garranti at denne maskinen spiller spill X eller Y optimalt. Det er ikke enkelt for folk flest å bygge seg en sånn maskin. Det er det som er poenget her.

 

 

 

Meg hadde likevel håpet at SONY satset på flere kjerner, men, men... Så lenge det ikke er bakoverkompabilitet så blir det sannsynligvis ikke PS4 på meg.

Enig her, men det blir nok ingen PS4 på deg da, dessverre. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...