Gå til innhold

Verdiøkning på bolig etter oppussing av bad?


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg sliter som vanlig med å vurdere hva jeg burde gjøre her.

Jeg har nå ett gammelt bad, med separert, bitte liten do, blå våtromstapet(stygg) og dusjforheng, altså ingenting veldig negativt, men langt ifra positivt. Det fungerer, og det er det.

 

Sitter nå å vurderer om det er verdt å pusse opp mtp. videresalg av leiligheten om ett par år.

Fordeler:

Nyere standard, større bad, bedre utnyttelse av badet, større og mer praktisk kjøkken(river den separerte doen og får dermed firkantet kjøkken i stedet for L-formet)

 

Bakdeler

Fortsatt bare 3kvm bad, 110 000 mindre på konto.

 

Noen som har noen tanker om hvordan dette vil ta seg ut mtp. ett salg?

Kjøpte for 1 150 000, langt under takst, noe jeg håper endrer seg om jeg oppgraderer badet samt kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vurdert det også.

Tegninger er vedlagt, ikke akkurat nøyaktige, men sånn ca.

Rød strek er dit jeg hadde planer om å utvide til.

 

 

Slik jeg forstår det er det ikke noen andre dører eller slikt i den gangen?

 

Nå blir det vell litt stress om du skal begynne å flytte på vegger regner jeg med? og i utgangspunktet ville du kansje beholt alt av vegger som står der i dag, med unntak av doen?

 

Uansett så må det jo legge sopp nytt avløp til toalettet. Så du har en del jobb forran deg.

Spørsmålet er hvor mye du tjener/sparer på å beholde innervegger?

 

Jeg tenker umiddelbart noe ala dette:

post-49061-0-53893800-1351609558_thumb.png

Der den røde veggen kan flyttes inn i kjøkkenet alt etter behov.

 

 

Alternativt, for å slippe å legge nytt avløp til toalettet, kan du flytte resten av badet dit doen er? Dette er jo en kostnadsvurdering du må få fra håndtverker (eller gjøre selv om du er en DIY person):

post-49061-0-45551500-1351609643_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er litt bedre tegning, nøyaktig faktisk :)

Har vært innom tanken med å utvide til badet og til gangen, begge har fordeler og bakdeler :hmm:

Men, å la det gå ut over kjøkkenet er, sånn jeg ser det, være enn at det går ut over gangen.

 

Men, er i utgangspunktet det økonomiske jeg er mest interessert i akkurat her, men setter så klart pris på alle innspill uansett :thumbup:

 

 

 

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Regner med en ok verdiøkning etter å ha pusset opp både kjøkken og bad, begge deler vil holde en relativt høy standard. I dag har badet lav standard og kjøkkenet ok standard, ingenting direkte negativt å si om kjøkkenet, men ingenting positivt heller.

 

Men, jeg får antagelig igjen investeringene og litt til?

Planen er å pusse opp hele leiligheten, så selge for profitt :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Mtp. at det er våt-rom er det begrenset hva jeg kan gjøre selv.

Eneste jeg strengt tatt kan gjøre selv der er å legge fliser, noe jeg ikke har lyst til.

ca 60 000 går med til rørlegger og elektrikker, noe jeg ikke kan gjøre selv.

 

Kjøkkenet derimot blir så godt som alt, utenom elektrikker og rørlegger-arbeid, utført selv, det samme gjelder resten av leiligheten.

Lenke til kommentar

Har kjøpt inn noe fra før, nesten alt interiør er kjøpt inn. Har fått konkrete pristilbud fra både rørlegger, elektrikker og flislegger.

Flytting av vegg, samt bygge ut en vegg noe(for å gjøre plass til rør og innebygget toalett) tar jeg selv, samt å pigge opp gulvet, småtteri altså.

 

110 000 er kanskje ikke så avskrekkende, men når man lider av kronisk besluttningsvegring er det ikke så lett :confused:

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

For å finne ut om dette lønner seg eller ikkje så må du ta kontakt med ein takstmann som kan verdisette leiligheita, både med tanke på dagens løysning og med tanke på eventuell oppussing.

 

 

Men ofte så skal det ein del til for å tjene på ei slik oppussing.

Bad og kjøkken er svært kostbare rom å pusse opp, så det skal litt til at du tjener dette inn igjen med mindre standaren som du har i dag er svært dårlig.

 

Den største fordelen med å pusse opp er at du gjer leiligheita meir attraktiv og lettare å selge, men dette treng ikkje nødvendigvis å bety at du får meir betalt for den.

 

 

Ofte så seier enn at oppussing må i fyrste omgong være for din eigen del, ikkje for ein potensiell kjøper.

I værste tilfelle så kanskje du til og med pusser opp badet på ein måte som den potensielle kjøparen ikkje liker.

Av ein eller anna grunn så er det i norge lett å selge ting som oppussingsobjekt slik at kjøparen står fritt til sjølv bestemme korleis ting skal pussast opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kjøpt inn noe fra før, nesten alt interiør er kjøpt inn. Har fått konkrete pristilbud fra både rørlegger, elektrikker og flislegger.

Flytting av vegg, samt bygge ut en vegg noe(for å gjøre plass til rør og innebygget toalett) tar jeg selv, samt å pigge opp gulvet, småtteri altså.

 

110 000 er kanskje ikke så avskrekkende, men når man lider av kronisk besluttningsvegring er det ikke så lett :confused:

Å pusse opp for 100.000 gir deg ikke på noen måte automatisk en takst som er 100.000 høyere.

 

Hør med en megler hva de mener, koster ingenting å få en prisantydning.

Enig, jeg ville heller valgt å fokusere på å få gode løsnigner, i steden for å pusse opp for oppussingen sin del. Feks dette emd doen, er en god grunn, men det må også bli praktisk å bruke abdet for at det skal være verdt det.

 

Jeg personlig ebtaler mer for en god løsning på et bad som er litt slitt, enn ett nyoppusset, men fremdeles håpløst bad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vanskelig å få en god løsning på ett 2kvm bad. Klart, jeg kunne satt inn dusjhjørne i stedet for dusjforheng, men mtp. at det ikke er plass til mer enn en dusj, vask og delvis hyller.

Doen kunne jeg nok flyttet for en liten formue, det er "kritisk" at doen blir flyttet for å slippe ett upraktisk L-formet kjøkken. Ett evt, litt større nytt bad blir mer praktisk enn det er mulig nå.

 

Så det er ikke kun for oppussingen sin del, men også mtp. både kjøkken og en bedre, mer praktisk løsning. Er veldig upraktisk å gå på do i ett rom, for så vaske seg i ett annet

Det samme gjelder kjøkkenet, pusser opp for å få en generellt sett bedre løsning med ett kvadratisk kjøkken.

 

Skal ta bilde av bad og do når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar

Så det mangler vask på do også?

 

I så tilfelle så vil eg tru at denne løysninga med delt bad og toalett er såpass langt unna normal moderne standard at ei oppussing vil ha stor betydning når du skal selge leiligheita (enten i form av høgare pris eller i det minste for å gjere leiligheita lettare å selge).

 

Det du må passe på er å ikkje legge for mykje penger i dette prosjektet, det kan fort bli dyrare enn kva det er verdt.

 

Basert på det som eg har sett av tegninger så vil eg gjette på at den enklaste løysninga her vil bli å ta denne huken i gangen inn i badet/toalettet.

Du vil då ende opp med både eit L-forma kjøkken og eit L-forma bad, men det kan sjå ut som at dette er den mest fornuftige løysninga då dette dette kun krever at du setter opp ein ny vegg og river to andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å få direkte fortjeneste ved oppussing, i de fleste tilfeller går man i null. Men det som er viktig er å velge en nøytral stil, gode løsninger og ha dokumentasjon der det trengs. Å få flyttet toalett inn på badet tror jeg absolutt er smart og vil gjøre det hele mer attraktivt. Ved å flytte dørveggen utover, så vil du få et over 3kvm stort bad med toalett. Jeg tror det å gjøre om dagens toalett om til garderobe kan være greit, spesielt hvis du ikke skal gjøre noe med kjøkkenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er merket som "toalett" på tegningen inneholder kun toalettet, badet inneholder kun dusj(dusjforheng) og vask.

Her er løsningen jeg har sett for meg:

 

 

The Avatar:

"Basert på det som eg har sett av tegninger så vil eg gjette på at den enklaste løysninga her vil bli å ta denne huken i gangen inn i badet/toalettet."

Kan du forklare litt mer?

 

bIsk0p:

Noe slikt du tenkte på tror jeg?

Er det som har vært planen, evt. utvide mot kjøkkenet, men det vil gå ut over mer verdifull plass enn mot gangen.

 

Om jeg pusser opp bad og kjøkken, og får gammel takst på leiligheten, så har jeg fortsatt tjent en god slump med penger :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Å gjøre veggene i gangen helt rett vil jeg tro det er snakk om, dvs dra dørveggen helt ut til kanten av toalett.

Problemet med det er totalt mangel på plass i gangen, ingen steder å henge fra seg jakker, sko osv.

Gangen er marginalt bredere enn ytterdøra på det tynneste.

 

Har vært veldig fokusert på en nøytral stil alle kan godta, samt gi inntrykk av større bad både mtp. fliser og speildør på dusjhjørnet, +++

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...