Gå til innhold

Sjekk Apples nye og syltynne iMac


Anbefalte innlegg

Er det noen som ser en god måte å koble den nye iMacen til et godt høyttalersett? (altså ikke via mini-jack)

 

...Dessuten benytter ofte dyrere skjermer RBG-LEDs for et større fargerom...

Det var noen av disse for et par år siden, men hvor har de blitt av siden? RGB-led har klart større fargerom enn WLED.

 

Hvilket tap er det du snakker om gjennom en bank overflate, og hva er den tekniske forklaringen bak det? En matt overflate er jo bare en ruere overflate - det kan da være av det samme materialet som en klar. I så måte vil faktisk en matt overflate med diffuse refleksjoner bli mer påvirket av at lys fra f.eks lysstoffrør (eller andre lyskilder med begrenset fargespekter og fargetemperatur) blandes med informasjonen fra skjermen. Dog mindre gjenskinn og i mine øyne en smaksak - som tidligere uttalt.

Glossy paneler har gjerne et kontrastfilter som nettopp gir noe lavere sortnivå og dermed større kontrast på bekostning av avskrenkning av fargerom pga. tap i filteret. Jeg kan forstå at enkelte liker dette, men mener du at noen foretrekker refleksjonene også??

Alle produsenter har en eller annen form for kalibrering, men på grunn av store individuelle forskjeller vil resultatene mildt sakt være sprikende. Om du måler skjermer ut av esken er det så godt som alltid (store) avvik som bør rettes opp. Hovedforskjellen her er som nevnt at de nye iMac'ene gjennomgår individuelle kalibreringer hvor gamma og hvitbalanse justeres korrekt for hvert eksemplar og dobbeltsjekkes. Ikke mange andre skjermer gjennomgår en slik prosess!

Ja alle gjør kalibrering, i ulik grad, men jeg har til gode å se like god jevnhet på panelet som Eizo-skjermer.

 

Jeg har tatt med et eksempel fra tre skjermer med samme panel men ulik uniformitet:

 

 

 

 

 

Obs! Dette er den dyrere versjonen med en Dell-skjerm (Dell 2713HM bruker samme IPS panel som Apple sin iMac. (før apple på de nyeste modellen blir modifisert)

Den opprinnelige er 1800kr billigere fordi den gikk ut fra Shimian Achiva: http://www.anandtech...hd-sips-display

Må bestilles fra utlandet (dette er etter at MVA og toll er betalt):, men kommer med herdet glass og manuel pixel-sjekk garanti.

Akkurat diskusjon på skjermen har blitt tatt tidligere over flere sider i tråden, så det er bare å titte tilbake for å se hva jeg snakker om.

 

Har da lagt til et lignende type tastatur og mus som ikke har gjennomgått "apple-skatt". Samt et fint kabinett i alminium med en liten strømforsyning som apple har tatt i bruk. Kombinert med det faktum at også skjermen jeg har valgt har en bakplate etc. så vil det illustrere den økte prisen på bakplata som skjermen til apple har godt nok.

 

På Apple sin side så står det at den dyrere grunnmodellen vi snakker om har en 3,2 GHz i5 prosessor med 6 MB cache og 3,6 Ghz turbo. Går dermed ut fra at det er snakk om i5-3470, da det er den eneste som passer beeskrivelsen.

GTX 675mx er tilnærmet lik GTX 650Ti ifølge notebookcheck.net, og har da brukt den.

 

I mine øyne så traff jeg helt på kornet på mitt overslag, som endte opp med rett under 8000kr med Achieva-skjermen, eller 9500kr om du skal ha Dell-versjonen. Alt innenfor de rammene jeg satte.

Fint oppsett som viser hvor overpriset iMac er. Og de som ønsker en kraftigere maskin kan også se på hvor god stasjonær de får for 15-16.5k, f.eks. en i7-3930k, mer minne osv.

 

Men har du funnet detaljer om hvilket panel som faktisk er i kommende iMac?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint oppsett som viser hvor overpriset iMac er.

 

Ja vel? Nå er det ganske åpenbare mangler i oppsettet hans, så skal man sette opp en rettferdig sammenlikning, må man få alt på plass.

 

Eksempelvis mangler operativsystem samt noe som tilsvarer iLife-pakken, så da kan det være naturlig å ta med lisens på Windows 7 + kanskje nyeste utgave av Cubase Elements? Så er det også viktig å huske at man kan installere lisensene som følger med iMacen på andre Mac-maskiner man måtte ha fra før, noe man dermed gjerne kan spare litt penger på.

 

Videre ser oppsettet ut til å mangle Thunderbolt/Display Port (irettesett meg hvis jeg har blingset her). Den utenlandske prisen for skjermen Andrull prater om må man forøvrig se bort fra, hvis ikke må man redusere prisen på iMacen med noen tusenlapper også siden man da kan kjøpe også den fra utlandet (og miste de særnorske rettighetene med tanke på reklamasjonsrett etc).

 

Dermed blir det nok heller den "norske" Dell-skjermen som gjelder, som om jeg ikke tar feil mangler glassplate foran panelet, og som har kjip plast på baksiden, altså en billigløsning.

 

Og hvor ble det av HD-kamera + mikrofon, ser ikke det noe sted i oppsettet hans? Høyttaler må det også være, av like god kvalitet som på iMacen, angående kvaliteten gjelder det samme for kameraet og mikrofonen selvsagt.

 

Og når man har lagt til alt som mangler, og dermed endt opp med en betydelig høyere pris enn det Andrull først kom frem til, hva ender man opp med til slutt?

 

En haug med løse komponenter man må sette sammen selv, og etter all monteringen (som forhåpentligvis går uproblematisk for seg) en langt kjipere, styggere, plastikkbefengt standard-PC som trolig støyer mer enn iMacen som følge av at man presser inn stock kjøleløsninger i en knøttliten boks.

 

Egentlig mye i tråd med det jeg skrev tidligere i tråden om dette vil nå jeg si, bare at maskinen nå ser enda verre ut rent designmessig enn det jeg fikk inntrykk av at Andrull siktet til den gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ha en noenlunde rettferdig sammenlikning, så kan man aldri ta "maskin A" som utgangspunkt og kreve at maskin B dupliserer absolutt alle funksjoner. maskin B vil også ha funksjoner som maskin A ikke har, og man må nøye seg med en noenlunde sammenliknbar utrustning.

 

AtW

 

Endelig noen som har forstått det.

En iMac koster ekstra, grunnet designet.

Du mister mange oppgraderigsmuligheter, men du får en maskin som ser spesiell ut og tar lite plass.

 

Den nye iMac har masse kraft til alt, bortsett fra highend gaming.

Hvorfor skal alle tråder med apple produkter være om hvor mye billigere det er med en custom pc?

Det blir alltid en meningsløs diskusjon her.

 

Jeg selv har en selvbygget PC, med overklokket i5 , 2 SSD og 3 disker. Det får man ikke i en iMac, men den gjennomsnittlige kjøper bygger ikke selv.

 

Kom ikke her å si at ingen kjøper noen produkter som koster litt ekstra for litt design?

Hele samfunnet vårt er basert på dette, noen kjøper en Porche med lite bagasjeplass og trange bakseter, noen kjøper en Toyota stasjonsvogn. Den siste har unektelig mer plass og et langt større bruksomoråde (kanskje ikke den beste analogien, men dere forstår vel poenget her.)

 

iMac er en av verdens mest solgte datamaskin modeller og har helt klart livets rett, jeg selv har hatt en på begynnelsen av 2000 tallet, men jeg selv velger å bygge selv da jeg har masse plass hjemme og liker å drive med slikt.

Lenke til kommentar

Mac Pro finnes også, men den er nok i et litt annet segment enn iMac/Mac Mini. Satser forøvrig på at Mac Pro får seg ei real overhaling snart. Begynner å bli litt antikvarisk med tiden...

 

Ja, jeg tenkte å skrive "for noenlunde vanlige forbrukere", men det forsvant visst ett sted på veien fra hjerne til tastatur :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Fint oppsett som viser hvor overpriset iMac er.

 

Ja vel? Nå er det ganske åpenbare mangler i oppsettet hans, så skal man sette opp en rettferdig sammenlikning, må man få alt på plass.

 

Eksempelvis mangler operativsystem samt noe som tilsvarer iLife-pakken, så da kan det være naturlig å ta med lisens på Windows 7 + kanskje nyeste utgave av Cubase Elements? Så er det også viktig å huske at man kan installere lisensene som følger med iMacen på andre Mac-maskiner man måtte ha fra før, noe man dermed gjerne kan spare litt penger på.

 

Videre ser oppsettet ut til å mangle Thunderbolt/Display Port (irettesett meg hvis jeg har blingset her). Den utenlandske prisen for skjermen Andrull prater om må man forøvrig se bort fra, hvis ikke må man redusere prisen på iMacen med noen tusenlapper også siden man da kan kjøpe også den fra utlandet (og miste de særnorske rettighetene med tanke på reklamasjonsrett etc).

Jeg sier ikke at det ikke finnes gyldige grunner til å gå for iMac, bare at maskinvare for pengene ikke er en av de.

 

Nå har det vel kommet et par hovedkort med Thunderbolt for de som absolutt må ha det...

 

Noen mangler på iMac (som kan være gjeldende avhengig av bruksområde):

* toslink/coax

* PS/2

* Støtte for moderne OpenGL

kunne funnet mange flere

Lenke til kommentar

Noen mangler på iMac (som kan være gjeldende avhengig av bruksområde):

* toslink/coax

* PS/2

* Støtte for moderne OpenGL

kunne funnet mange flere

- iMac har toslink-utgang gjennom hodetelefonutgangen

- PS/2? Du har en merkelig form for humor!

- Grafikkortene støtter (minst) OpenGL 4.1, som helt klart er moderne.

Lenke til kommentar

- iMac har toslink-utgang gjennom hodetelefonutgangen

Virkelig? Hva slags spesialadapter trengs da?

- PS/2? Du har en merkelig form for humor!

For alle som skriver mye, programmerer eller spiller er PS/2 faktisk viktig, siden det gir n-key rollover og kortere responstid.

- Grafikkortene støtter (minst) OpenGL 4.1, som helt klart er moderne.

Skjermkortene støtter teoretisk sett 4.3 for Nvidia, 4.2 for AMD (så langt) og 4.0 for de nyeste Intel, OS X begrenser til nå støtten til OpenGL 3.2 Core. FreeBSD har bedre OpenGL-støtte :p Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Angående om det er et savn med PS/2:

Når det kommer til skriving så er det ingen forskjell. Skjermen her er vel etter hva jeg skjønner langt tregere til å oppdatere at det kom en ny bokstav på skjermen enn tastetrykket, og kan ikke ha sett noen som skriver så fort at det faktisk går elelr nærmer seg USB sine spesifikasjoner.

 

Så ivrige gamere som faktisk ville merket noen som helst forskjell ville aldri på noe vis ha vurdert en iMac engang. Ikke bare er skjermen og innmaten langt uttenfor spesifikasjonene av hva en slik gamer krever, samt de begrensningene programvaren gir deg. Mangel på PS/2 port er da det siste problemet.

 

Det samme som gjaldt for tunge skriverer går naturligvis under også programmerere, men i tillegg så er nok ikke Apple en platform en programmerer ville valgt. Apple er knapt kjent i disse miljøene. Mangel på støtte, men også det låste systemet Apple bruker må da være stikk i strid med hva en slik person ville ønsket. Ja nå satser også Apple satser seg inn på stikk motsatt kundemasse. Selv seriell og parallell-port skulle en tro var viktigere enn PS/2 port for programmerer.

 

Oppsummert: Hvis du savner PS/2 port på en slik maskin, så har du nok truffet ganske dårlig på din ny maskin.

Det er naturligvis sikkert de som har lyst på en lekker PC, for så å installerer Linux eller Windows, men det er nok fortsatt langt fra optimalt for ditt bruk om du i det hele tatt føler et savn.

 

Det blir jo en generalisering, så det er sikkert de ytterst få som savner en slik port på en slik maskin, men DET er sært det. Vi snakker vel i skalaen ppm. (parts per million)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Er det noen som ser en god måte å koble den nye iMacen til et godt høyttalersett? (altså ikke via mini-jack)

 

...Dessuten benytter ofte dyrere skjermer RBG-LEDs for et større fargerom...

Det var noen av disse for et par år siden, men hvor har de blitt av siden? RGB-led har klart større fargerom enn WLED.

 

Hvilket tap er det du snakker om gjennom en bank overflate, og hva er den tekniske forklaringen bak det? En matt overflate er jo bare en ruere overflate - det kan da være av det samme materialet som en klar. I så måte vil faktisk en matt overflate med diffuse refleksjoner bli mer påvirket av at lys fra f.eks lysstoffrør (eller andre lyskilder med begrenset fargespekter og fargetemperatur) blandes med informasjonen fra skjermen. Dog mindre gjenskinn og i mine øyne en smaksak - som tidligere uttalt.

Glossy paneler har gjerne et kontrastfilter som nettopp gir noe lavere sortnivå og dermed større kontrast på bekostning av avskrenkning av fargerom pga. tap i filteret. Jeg kan forstå at enkelte liker dette, men mener du at noen foretrekker refleksjonene også??

Alle produsenter har en eller annen form for kalibrering, men på grunn av store individuelle forskjeller vil resultatene mildt sakt være sprikende. Om du måler skjermer ut av esken er det så godt som alltid (store) avvik som bør rettes opp. Hovedforskjellen her er som nevnt at de nye iMac'ene gjennomgår individuelle kalibreringer hvor gamma og hvitbalanse justeres korrekt for hvert eksemplar og dobbeltsjekkes. Ikke mange andre skjermer gjennomgår en slik prosess!

Ja alle gjør kalibrering, i ulik grad, men jeg har til gode å se like god jevnhet på panelet som Eizo-skjermer.

 

Jeg har tatt med et eksempel fra tre skjermer med samme panel men ulik uniformitet:

 

 

 

 

 

Men har du funnet detaljer om hvilket panel som faktisk er i kommende iMac?

For å koble iMac til et godt høyttalersett har man flere alternativ:

Analog minijack, Optisk minijack (Toslink, rimelig vanlig utgave), HDMI (Thunderbolt adapter) og USB (DAC). De to sistnevnte vil nok være mest aktuelle.

 

Det finnes flere former for kontrastfilter. Et skikkelig designet filter skal strupe alle bølgelengder likt for å unngå fargefeil. Alle high-end plasmaskjermer de siste årene har eksempelvis hatt kontrastbelegg - de fleste med bra resultat. Det er dog ikke nødvendig med kontrastfilteret for at en blank skjerm skal gjengi et bedre opplevd sortnivå. Grunnen er enkelt at en blank sort flate i ett opplyst rom vil fremstå dypt sort, mens en matt sort flate pga. diffuse refleksjoner vil fremstå mer grå. Ingen ønsker selvfølgelig refleksjoner, så man må velge mellom det eller bedre opplevd kontrast. Det er ikke alle omstendigheter som byr på særlig problemer med refleksjoner.

 

Eizo er helt klart en kvalitetsprodusent av skjermer! Men så er de heller ikke, som Apple, de som gir mest for pengene. De er der for de kravstore brukerne som vil betale litt ekstra for kvalitet (spesielt de høyere modellseriene). Eksempelet ditt illustrerer jo akkurat poenget mitt, som jeg skrev til en her tidligere, om at samme panel langt i fra betyr like skjermer.

 

Kommende iMac har nok et panel utviklet spesielt for den. Sannsynligvis produseres det av LG eller Sharp (evt. en kombinasjon). Med tiden blir det nok å finne i andre skjermer.

 

Med fare for å virke spydig, håper jeg ikke enkelte her akkurat fant ut at iMac ikke er maskinen som gir mest for pengene. Det er selvfølgelig en maskin hvor man må se andre verdier enn best hardware-ytelse per krone. Det betyr ikke at det er et overpriset produkt. Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg en selv, og kommer nok ikke til å føle meg veldig snytt om jeg gjør det. Jeg vet hva jeg går til. Hardware kan forøvrig diskuteres i lange baner. Interessant å se prisen på en selvbygg PC som kan gi samme ytelse, men husk at det da ikke er tatt hensyn til kvalitet på komponenter (i eksempelet er stort sett det aller billigste valgt ut, ikke akkurat der jeg valgte selv sist jeg bygget PC), eller støynivå. Bare en liten tanke, men ikke noe jeg ønsker å bruke energi på å diskutere.

Lenke til kommentar

- iMac har toslink-utgang gjennom hodetelefonutgangen

Virkelig? Hva slags spesialadapter trengs da?

Det er ikke noe spesielt med dette, og det er en løsning som Apple har brukt siden 2005 eller deromkring. Du trenger kun en helt vanlig Mini-Toslink plugg, som naturlig nok ligner en vanlig 3.5 mm plugg i form/størrelse:

bigEVN-1325.jpg

http://www.cableworl...iplug---toslink

 

- PS/2? Du har en merkelig form for humor!

For alle som skriver mye, programmerer eller spiller er PS/2 faktisk viktig, siden det gir n-key rollover og kortere responstid.

Har ingen betydning med mindre du er hardcore gamer, og da kjøper du uansett ikke iMac.

Selv blant gamere er det svært delte meninger om PS/2 kontra USB. Mange ser ut til å være opphengt i gamle fordommer over noe som var tilfelle for 10 år siden. USB-tastatur har imidlertid utviklet seg, og forskjellige USB-tastatur kan ha ulike egenskaper mht. input-lag og rollover. I dag finnes det USB-tastatur å få kjøpt med både 6-key, 12-key og n-key rollover, og responstider bedre enn 8ms, for de som måtte bry seg om slikt.

 

- Grafikkortene støtter (minst) OpenGL 4.1, som helt klart er moderne.

Skjermkortene støtter teoretisk sett 4.3 for Nvidia, 4.2 for AMD (så langt) og 4.0 for de nyeste Intel, OS X begrenser til nå støtten til OpenGL 3.2 Core. FreeBSD har bedre OpenGL-støtte :p

Så vi er enige om at iMac har støtte for moderne OpenGL, siden de har Nvidia skjermkort.

OpenGL-støtten i OS X kan og vil bli oppgradert når tiden er inne. Apple har gjort et omfattende arbeid under panseret i OS X Mountain Lion, bl.a når det gjelder grensesnittet mellom grafikk-subsystemer og OpenGL, drivere, osv. I tillegg til at det har gitt en generell ytelsesforbedring for OpenGL, er dette også ment å forberede for en kommende implementering av OpenGL 4.x.

Siden bruk av GPU-aksellerasjon med OpenGL er så tett og dypt integrert i så mange deler av OS X er det nok litt andre hensyn å ta enn når man legger inn en OpenGL-driver i FreeBSD, vil jeg tro.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det samme som gjaldt for tunge skriverer går naturligvis under også programmerere, men i tillegg så er nok ikke Apple en platform en programmerer ville valgt. Apple er knapt kjent i disse miljøene. Mangel på støtte, men også det låste systemet Apple bruker må da være stikk i strid med hva en slik person ville ønsket. Ja nå satser også Apple satser seg inn på stikk motsatt kundemasse. Selv seriell og parallell-port skulle en tro var viktigere enn PS/2 port for programmerer.

 

Hehe, du ser ut til å lide under noen merkelige fordommer om programmerere. Det finnes da titusenvis av programmerere som bruker Mac til å utvikle for OS X eller iOS.

"Mangel på støtte, men også det låste systemet Apple bruker"? Huh?? Du kan neppe ha fått med deg Apples utstrakte bruk av og støtte for Open Source , så jeg jeg antar at utsagnet ditt bunner i samme slags uvitenhet og fordommer som du har avslørt tidligere i tråden når det gjelder iMac. Det er bare å gå til https://developer.apple.com og registrere seg som utvikler, så er du i gang, med tilgang til kildekodebibliotek for Darwin/OS X, god støtte og alle nødvendige utviklerverktøy. Ja, du må ha en Mac, selvsagt... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Nå er det ganske åpenbare mangler i oppsettet hans, så skal man sette opp en rettferdig sammenlikning, må man få alt på plass. Eksempelvis mangler operativsystem samt noe som tilsvarer iLife-pakken, så da kan det være naturlig å ta med lisens på Windows 7 + kanskje nyeste utgave av Cubase Elements? Så er det også viktig å huske at man kan installere lisensene som følger med iMacen på andre Mac-maskiner man måtte ha fra før, noe man dermed gjerne kan spare litt penger på. Videre ser oppsettet ut til å mangle Thunderbolt/Display Port (irettesett meg hvis jeg har blingset her).

 

Ta med kostnad for å få tilsvarende iLife? Hvor mange tror du benytter GarageBand? Et alternativ for iMovie får du inkludert i Windows. iPhoto er så tragisk at jeg ikke engang vil anbefale min bitreste fiende å bruke det. Hvor ble det av muligheten til å bla seg gjennom bilder utenom iPhoto? Jo, du har muligheten til å klikke på ett og ett bilde i Preview, men det er ufattelig tungvint. Du kan få en miniatyrvisning i Finder, men jeg vil ha fullskjerm! Kanskje du da burde legge til prisen på iMac også prisen for en god preview'er for å få den opp på Windows-nivå?

 

Og man må altså inkludere Thunderbolt/Displayport om man skal kunne sammenligne med iMac?!? Hvor ofte bruker du Thunderbolt? Hvor ofte bruker en gjennomsnitts Mac-bruker Thunderbolt? Selv har jeg hatt Thunderbolt tilgjengelig på mine MAc'er i godt over ett år nå. Ennå er disse portene ubrukt. Du kan jo selvsagt kjøpe deg en Apple-skjerm som går på Thunderbolt. Den koster jo bare 8300 kroner... Noe den jevne Mac-bruker går til anskaffelse av? Neppe.

Ellers er harddisker (ekstern) et mulighetsområde for Thunderbolt. Komplett har i skrivende stund 3 stk eksterne harddisker med Thunderbolt-grensesnitt. Den billigste av disse er en SSD på 120 GB. Den koster 1600 kroner. Ut fra lagertallene ser det ikke ut til at det er særlig rift om disse. Komplett melder at 6 stk skal ankomme lager 7. november. Eksterndisken med 1 TB snurredisk prises til 1900 kroner, og Komplett melder at hele 4 stk har ubekreftet ETA 7. november... Til slutt er det disken med 256 GB SSD. For denne blir du avkrevd 2900 kroner, og du får muligens mulighet til å kjøpe en av 4 stk den 7. november.

 

Ja, tanken med Thunderbolt er definitivt bra, men det er en svært lite brukt port og ergo ikke noe must på nye maskiner. Man kommer seg mye lengre med USB 3.0, noe Apple mer eller mindre har erkjent gjennom omsider å inkludere USB 3.0 på nye maskinene...

Lenke til kommentar

Det samme som gjaldt for tunge skriverer går naturligvis under også programmerere, men i tillegg så er nok ikke Apple en platform en programmerer ville valgt. Apple er knapt kjent i disse miljøene. Mangel på støtte, men også det låste systemet Apple bruker må da være stikk i strid med hva en slik person ville ønsket. Ja nå satser også Apple satser seg inn på stikk motsatt kundemasse. Selv seriell og parallell-port skulle en tro var viktigere enn PS/2 port for programmerer.

 

Hehe, du ser ut til å lide under noen merkelige fordommer om programmerere. Det finnes da titusenvis av programmerere som bruker Mac til å utvikle for OS X eller iOS.

"Mangel på støtte, men også det låste systemet Apple bruker"? Huh?? Du kan neppe ha fått med deg Apples utstrakte bruk av og støtte for Open Source , så jeg jeg antar at utsagnet ditt bunner i samme slags uvitenhet og fordommer som du har avslørt tidligere i tråden når det gjelder iMac. Det er bare å gå til https://developer.apple.com og registrere seg som utvikler, så er du i gang, med tilgang til kildekodebibliotek for Darwin/OS X, god støtte og alle nødvendige utviklerverktøy. Ja, du må ha en Mac, selvsagt... ;)

Hehe, ja det sier jo seg selv at de som programmerer til Mac også bruker Mac. Men for de som faktisk koder for noe mer generelt, der målet er å skrive kode for kunder/bedrifer, samt de som skriver for å kunne kontrollere maskiner og annet utstyr, så går det altså lite i Mac.

Men har dette noe med ps/2 problematikken? Eller mente du at det er en del Apple-programmerere som savner ps/2 porten?

 

Eller er det mer snakk om et forsøk på å kjøre enda en Mac VS resten av verden diskusjon IGJEN? Er det nøvendig å gå i forsvarsposisjon fordi jeg sa noe som kanskje kunne tolkes negativt i Apple sitt disfavør?

Jeg mente altså ikke å tråkke på noen tær, selv om jeg fortsatt påstår at Apple ikke er særlig vanlig i programmerer yrket. At det er noen titusener som skriver til Osx ser jeg fullstendig bort fra. Det blir en minoritet, og det skrives i hovedsak for kun et snevert og lite område som egentlig sier seg selv bruker Mac.

Bare ikke misforstå "vanlig". Det betyr bare at jeg mener de fleste programmerere jobber på andre platformer.

 

I den ene setningen påstår du at Apple og Open Source går godt i hop, og i den andre så nevner du at du krever at jeg trenger nøyaktig en maskinvarekombinasjon som Apple krever (altså en Mac)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ta med kostnad for å få tilsvarende iLife? Hvor mange tror du benytter GarageBand? Et alternativ for iMovie får du inkludert i Windows. iPhoto er så tragisk at jeg ikke engang vil anbefale min bitreste fiende å bruke det. Hvor ble det av muligheten til å bla seg gjennom bilder utenom iPhoto? Jo, du har muligheten til å klikke på ett og ett bilde i Preview, men det er ufattelig tungvint. Du kan få en miniatyrvisning i Finder, men jeg vil ha fullskjerm! Kanskje du da burde legge til prisen på iMac også prisen for en god preview'er for å få den opp på Windows-nivå?

iPhoto er da helt greit om man ikke har så voldsomme krav til etterbehandling. Man åpne flere bilder i Preview og se de i fullskjerm om man vil - eller så kan man markere et bilde i Finder og trykke space - da kan man nemlig bla gjennom bildene i fullskjerm.

 

Og man må altså inkludere Thunderbolt/Displayport om man skal kunne sammenligne med iMac?!? Hvor ofte bruker du Thunderbolt? Hvor ofte bruker en gjennomsnitts Mac-bruker Thunderbolt? Selv har jeg hatt Thunderbolt tilgjengelig på mine MAc'er i godt over ett år nå. Ennå er disse portene ubrukt. Du kan jo selvsagt kjøpe deg en Apple-skjerm som går på Thunderbolt. Den koster jo bare 8300 kroner... Noe den jevne Mac-bruker går til anskaffelse av? Neppe.

Ellers er harddisker (ekstern) et mulighetsområde for Thunderbolt. Komplett har i skrivende stund 3 stk eksterne harddisker med Thunderbolt-grensesnitt. Den billigste av disse er en SSD på 120 GB. Den koster 1600 kroner. Ut fra lagertallene ser det ikke ut til at det er særlig rift om disse. Komplett melder at 6 stk skal ankomme lager 7. november. Eksterndisken med 1 TB snurredisk prises til 1900 kroner, og Komplett melder at hele 4 stk har ubekreftet ETA 7. november... Til slutt er det disken med 256 GB SSD. For denne blir du avkrevd 2900 kroner, og du får muligens mulighet til å kjøpe en av 4 stk den 7. november.

Thunderboltdisker (og skjermer) er for dyre nå - men de kommer helt sikkert til å gå ned i pris etterhvert. Jeg synes forøvrig ikke Thunderbolt-SSDene er avskrekkende dyre, om man har behov for rask ytelse på eksterndiskene sine.

 

Ja, tanken med Thunderbolt er definitivt bra, men det er en svært lite brukt port og ergo ikke noe must på nye maskiner. Man kommer seg mye lengre med USB 3.0, noe Apple mer eller mindre har erkjent gjennom omsider å inkludere USB 3.0 på nye maskinene...

USB er ubrukelig til annet enn backups, om man har behov for rask og stabil diskytelse er Firewire og Thunderbolt bedre alternativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Andrull: Dette er en tråd som handler om Mac, mer spesifikt iMac, og ikke om PS/2. Det er ganske enkelt ingen "PS/2 problematikk" å snakke om. Det bør derimot være relevant nok å komme med Mac-relaterte fakta som korrigerer noe av feilinformasjonen du (nok en gang) står for i tråden her.

 

Stikk i strid med hva du påstår er programmerere åpenbart en kundemasse som Apple i høyeste grad verdsetter og sikter seg inn på. Naturlig nok, for programmerere som lager gode applikasjoner over et vidt spekter er jo en helt essensiell livsnerve for å drive både OS X og iOS framover. Apple forkjærlighet for programmerere gjenspeiles bl.a i at hundrevis av ansatte i Apple-hovedkvarteret nærmest står på hodet for å avvikle en ukes Worldwide Developer Conference i California, med tusenvis av deltakere som deltar i utviklerseminar og workshops, hver eneste sommer.

Fakta er at mange programmerere bruker Mac - også iMac - og bruker Mac-plattformen for utvikling av programvare for privat bruk og for bedrifter, for både OS X og iOS. Programvare og drivere for alt periferutstyret jeg kan bruke med min Mac er det nok også noen som har programmert på en Mac. Og ikke minst, blant de som koder for noe "mer generelt", som for å lage websites, nettbutikker og intranett, er det heller ikke rent få som bruker Mac.

Dermed kan du spare deg for tullprat om påståtte holdninger til Apple/Mac hos "programmerere" og "miljøet" (som du ikke er i noen posisjon til å uttale deg på vegne av), og som ikke er egnet til annet enn å avsløre dine egne fordommer og mangel på kunnskap om Mac-plattformen og dens utviklermiljø.

Hvis poenget ditt var å få fram at de fleste programmerere jobber på andre plattformer (eg. én plattform, nemlig Windows), og ikke på verdens mest utbredte *nix-plattform, ja da kunne du vel bare sagt det...velkommen til forumet Captain Obvious...

 

Apple og Open Source går svært så godt i hop. At man helst bør bruke en Mac for å utvikle software for iOS eller OS X er ikke noe mer mystisk enn at man utvikler for Windows på Windows-maskiner, eller for Linux på Linux-maskiner. Ellers kan du jo nyte godt av Apples Open Source bidrag enten du jobber med WebKit-baserte nettlesere, OpenCL, CUPS, LLVM eller andre prosjekt som Apple er pådrivere i. ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...